Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Bílá místa operní / NODO 2012 (No. 0)

    Kdo alespoň trochu sleduje dění na scéně současné vážné hudby, musel zaznamenat, že v Ostravě se „něco děje“. To „něco“, tj. festival Ostravské dny nové hudby, trvá ve skutečnosti už deset let a zařadilo Ostravu na mapu evropské new music. Až neuvěřitelně velkoryse pojaté bienále založené a vedené Petrem Kotíkem a Renátou Spisarovou teď dostává sourozence. Ostravské centrum nové hudby a Národní divadlo moravskoslezské spojily své síly a hle – je tu první ročník festivalu nové opery NODO: 24., 25. a 26. června v divadlech Antonína Dvořáka a Jiřího Myrona v Ostravě. Již dnes můžete navštívit předfestivalovou debatu NODO 2012 a osobnost Johna Cage (1912–1992) v Antikvariátu a klubu Fiducia.

    Je zatím relativně skromných rozměrů (na ostravské poměry…), ale pokud agilní Ostravské centrum nové hudby udrží laťku, na kterou jsme si zvykli, i na operním poli, máme se v sudých letech na co těšit.

    Co do aktuální světové operní produkce, dluží české operní domy a festivaly divákům věru nemálo. S jistým zjednodušením se dá říct, že dluží vlastně všechno, s výjimkou lepšího (Britten) či horšího až odpudivého tradicionalismu a oper amerických minimalistů (hlavně Phila Glasse). Zejména proti druhým jmenovaným se nedá nic moc namítat. Ale je prostě příliš mnoho toho, co chybí. Kde je takový Luigi Nono, Wolfgang Rihm, György Ligeti, nedej bože Stockhausen, o autorech střední generace vůbec nemluvě… Výčet by byl dlouhý, strašně dlouhý.

    První ročník NODONew Opera Days Ostrava – má k zaplňování bílých míst na mentální mapě nás, diváků českých, nakročeno dobře. Program festivalu zahrnuje sice „pouhé“ čtyři projekty, ale každý jako pars pro toto zastupuje jeden z možných pohledů na současnou operu. Jedno z možných paradigmat, chcete-li.

    La porta della legge. FOTO HOERNSCHEMEYER

    Cageova Europera 5 jako bujará polemika s evropskou operní tradicí, aneb „jak udělat operu, aby to nebyla moc opera“. Pětasedmdesátiminutová La porta della legge Salvatoreho Sciarrina jako naopak de facto „normálně“ uchopený operní tvar, ovšem naplněný výjimečně osobitou hudbou; virtuozita operního zpěvu zachována, ale zhola jinak, než je (v kraji) zvykem. Od stejného autora (je to superstar současné komponované hudby a má na svém kontě více než desítku oper!) skladba Infinito nero, která opět operou je i není, ale na zcela jiný způsob než u Cage – dostáváme se k samým hranicím opery, někam k okostýmovanému pěveckému koncertu (pro strážce tradice: neapolská opera seria nebyla ničím jiným), k monodramatu.

    FOTO archiv NODO

    A konečně je tu objednávka na novou operu – prvním osloveným je skladatel František Chaloupka, jeho dílo nese název Eva a Lilith. Plnohodnotný festival nové hudby (operní nebo koncertní, to je jedno) nemůže fungovat bez toho, aby inicioval vznik nových děl. Od dob Bušení do železné opony, kdy pražské ND za působení nynějšího ředitele Národního divadla moravskoslezského Jiřího Nekvasila dávalo systematicky příležitost pro inscenaci nových oper českých autorů, je to poprvé, kdy je naděje na pravidelné tvůrčí pobídky na tomto poli.

    ///

    V kostce tedy NODO 2012 vypadá takto:

    Neděle 24. června / Divadlo Antonína Dvořáka, 19:30

    John Cage: Europera 5 v provedení osobností, které s Cagem úzce spolupracovaly. Americká sopranistka Martha Herr (premiérovala dílo v roce 1991), režisér Andrew Culver, jenž působil 11 let jako asistent Johna Cage. Dále účinkují maďarská mezzosopranistka Katalin Károlyi a Alexandr Starý, klavír.

    Pondělí 25. června / Divadlo Jiřího Myrona, 19:30

    František Chaloupka: Eva a Lilith, světová premiéra díla na motivy mytologického příběhu o dvou Adamových ženách.  Operu provede Chaloupkův brněnský Dunami Ensemble. Realizaci připravil režisér Jiří Nekvasil společně se scénografem Davidem Bazikou.

    Po Chaloupkově díle následuje Infinito nero Salvatoreho Sciarrina v podání Katalin Károlyi a ansámblu Ostravská banda, diriguje Petr Kotík. Libreto vychází ze zápisu poněkud nejednoznačné mystičky sv. Marie Maddaleny de‘ Pazzi ze 16. století.  Scénická realizace je opět dílem J. Nekvasila a D. Baziky.

    Úterý 26. června / Divadlo Antonína Dvořáka, 19:30

    Salvatore Sciarrino: La porta della legge (Dveře zákona). Opera vznikla v roce 2009 na objednávku operního domu Wuppertaler Bühnen, a tato inscenace bude nyní ke zhlédnutí i v Ostravě. Libreto opery vychází z povídky Před Zákonem Franze Kafky. Německé sólisty doprovází Ostravská banda rozšířená o četné hostující hudebníky pod vedením Petra Kotíka.  Českou premiéru této opery odvysílá v přímém přenosu Český rozhlas 3-Vltava a prostřednictvím web kamer bude opera k zhlédnutí  v přímém přenosu na www.klasika.rozhlas.cz.

    Divadlo Antonína Dvořáka Ostrava. FOTO archiv NODO

    NODO 2012 a osobnost Johna Cage (1912–1992) bude obsahem předfestivalové debaty, která se uskuteční dnes, v pátek 22. června od 19.30 hodin v Antikvariátu a klubu Fiducia v Ostravě. Zúčastní se jí přímí spolupracovníci Johna Cage: Andrew Culver, Martha Herr, Petr Kotík. Moderuje Jaroslav Šťastný. Součástí doprovodného programu bude také přehlídka TV oper, která se uskuteční 26. června v 16:30 v prostorách Divadla Jiřího Myrona, ke zhlédnutí budou např. televizní opery Josefa Berga.

    Více na: www.newmusicostrava.cz

    V příštích dnech naleznete na stránkách blog DN stručné kritické ohlédnutí za každým ze tří festivalových dnů.

    • Autor:
    • Publikováno: 22. června 2012

    Komentáře k článku: Bílá místa operní / NODO 2012 (No. 0)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,