Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí

    Avignonské postřehy (No. 4)

    Projekt Out of Context – For Pina vznikl krátce po smrti Piny Bausch. Pohybové deformace a spasmy performerů oslavují její tvorbu.

    Avignon-outofcontext-first

    Choreograf Alain Platel vystudoval orthopedagogiku, která se zabývá výchovou dětí s nervovými poruchami hybnosti. V Out of Context pracuje s zvláštními projevy motorické nemoci chorea, jako jsou tiky, spazmy a nekoordinované pohyby. S ironii odvozuje původ slova choreografie od nemoci chorea.

    Na prázdné scéně jsou dva mikrofony a hromádka červených ručníků. Platel využívá jednoduché svícení. Herci přijdou těsně před začátkem jako diváci přímo z ulice. Derou se na prázdná místa, dělají ostudu, potom zase vstávají a lezou zpátky přes plné řady na scénu, kde se svlékají a balí do ručníků. Jsou typově různorodí. Hyperflexibilní Romeu Runa, japonská tanečnice Kaori, tlustý indián a plešatý vousáč…

    FOTO archiv festivalu

    Taneční pohyby jsou zpočátku hravě naivní. FOTO archiv festivalu

    Taneční pohyby jsou zpočátku hravě naivní. Herci vystrkují ruce z ručníku, krouží zápěstím, očuchávají se rukama. Fyzické dialogy se hudbou prolnou do stylizované scény milenců, která připomíná italskou operu. Variace na operu střídá hip-hop, akrobacie se prolíná s poruchami koordinace.  Diskotanec na špatné karaoke. Taneční kreace a křečovité poruchy rovnováhy vzdáleně připomínají choreografie Piny Bausch. Tlustý indián spadne do hlediště, padá a skáče mezi diváky v sametových křeslech Opery. Útok, emoce, sentiment. Všechno dohromady ústí v milostné sekvence mužů, žen a všech dohromady…

    FOTO archiv festivalu

    Chorea je návrat k překvapení, nekontrolovatelnému pohybu a hysterii. FOTO archiv festivalu

    Dramaturg Hildegard de Vuyst píše v programu inscenace: …chorea je návrat k překvapení, nekontrolovatelnému pohybu a hysterii. Platela nezajímá hysterie jako choroba, ale jako projev zvýšené citlivosti k životu. De Vuyst uvádí, že pohybový materiál zprvu nabízel jen obrazy deformace a utrpení… Nový úhel pohledu vnesl dokument o pianistovi Glenu Gouldovi s jeho naivně obsesivní interpretací Bacha. Hrbatý virtuóz si zpívá a mlátí při tom do klavíru hudbu, kterou slyší ve své hlavě. Občas vstane, aby si zakouřil a pokračuje, kde přestal. To nám přineslo odlehčení a radost ze hry.

    FOTO archiv festivalu

    Performeři sledují každý pohyb svého těla se zaujetím dítěte. FOTO archiv festivalu

    Performeři sledují každý pohyb svého těla se zaujetím dítěte. Pohybová partitura má rozpětí od klapání zubů po tělesné výstřednosti v rytmu hip hopu. Platel pracuje se skvěle vybavenými tanečníky, akrobaty a herci. Zároveň jde všemi prostředky proti jakékoli pohybové technice. Posmívá se svým hypermobilním tanečníkům. Nechává je uvíznout v trapných nebo komických polohách. Aktéři nabízejí „antiestetický“ zvukový soundtrack coby karaoke z dob vlastního dospívání. Mix komerce 90. let, hip hopu a opery, to vše na pozadí univerzálního beatu. Od diskotéky se přechází k batolení dětí, od bučení krávy k opeře. De Vuyst se zmiňuje o hledání stavu, který předcházel krásu a ošklivost, o hledání podmínek, za kterých se všechno stává tekutým.

    Platel pracuje se skvěle vybavenými tanečníky, akrobaty a herci. FOTO archiv festivalu

    Platel pracuje se skvěle vybavenými tanečníky, akrobaty a herci. FOTO archiv festivalu

    Inscenace se okamžitě po uvedení v roce 2010 stala hitem na evropských scénách. Ve stejném roce měla premiéru v Avignonu. Byla tam uvedena letos podruhé, což je v nabité dramaturgii neobvyklé. Platela hostil festival už celkem čtrnáctkrát. Název Out of Context znamená Mimo kontext a lze jej chápat jako „mimo kontext předchozí práce, kdy choreografie byla vždy vázaná na hotovou hudbu. Vsprs podle Vespro de la Beata Vergine C. Monteverdiho a Pitié! podle Matoušových Pašijí J. S. Bacha pracovaly s náročnou orchestrací. Rané inscenace A. Platela byly ale vytvářené z punkových kombinací hudbeních žárů. K tomuto přístupu se v Out of Context vrací. Obohacený o vyspělou pohybovou techniku a skvělé tanečníky.

    Ballets C de la B – Alain Platel: Out of Context – For Pina. Conception and direction Alain Platel, dramaturgy Hildegard De Vuyst, direction assistant Sara Vanderieck, lighting Carlo Bourguignon, sound and electronic music Sam Serruys, Bart Uyttersprot, costumes Dorine Demuynck. Creation and danse Mathieu Desseigne Ravel, Kaori Ito, Emile Josse, Mélanie Lomoff, Ross McCormack, Quan Bui Ngoc, Romeu Runa, Elie Tass, Rosalba Torres Guerrero, Hyo Seung Ye. Opéra-Théâtre Avignon 8. + 9. 7. 2013.


    Komentáře k článku: Avignonské postřehy (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,