Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Zemřela Jadwiga Wysoczanská-Štrosová

    Foto Jaromír Svoboda

    Jadwiga Wysoczanská-Štrosová (provdaná Nováková)

    24. 5. 1927 Praha – 31. 3. 2021 Praha

    Sopranistka, dlouholetá sólistka opery pražského Národního divadla (1960 – 1992).

    Po studiích na nižší obchodní škole v Praze se stala ve svých šestnácti letech posluchačkoupražské  konzervatoře, kde studovala o profesora Vojtěcha Bořivoje Aima. Později si své pěvecké kvality zdokonalovala u J. Logačové-Klemensové.

    V roce 1945 se stala členkou sboru opery nově zformovaného divadla v Liberci. Během půl roku přešla k sólovým rolím, ve kterých pokračovala i v následném dvouletém angažmá v Opavě v letech 1946 až 1948. Po dvou letech se ale do severočeské metropole pod Ještědem vrátila. Jako sólistka během pár let zvládla široký operní sopránový repertoár, včetně Smetanovy Libuše. Tuto roli si zazpívala ještě jednou koncem šedesátých let s dirigentem Liškou v Plzni u příležitosti výročí plzeňského divadla. Pět let v Liberci znamenalo pro ni rozhodující fázi v jejím uměleckém životě. Zde se setkala s širokým rozpětím rolí od lyrických přes mladodramatické až po vypjaté dramatické partie. Její všestrannost byla založena na její kvalitní hlasové technice, vrozené muzikálnosti a seriózním přístupu ke všem dramatickým a pěveckým úkolům. Její lahodný, měkký a noblesní projev stejně jako jevištní zjev ji předurčovaly k rolím smetanovským a také mozartovským.

    Donna Elvíra v Donu Giovannim W. A. Mozarta, Státní divadlo Brno 1956. Foto Rafael Sedláček

    Od sezony 1954/1955 se stala sólistkou Janáčkovy opery tehdejšího Státního (dnes Národního) divadla Brno. Její první premiérou byly Janáčkovy Výlety páně Broučkovy, v nichž ztvárnila trojroli Málinka-Eterea-Kunka. Následovala Mařenka v Prodané nevěstě a Marfa v Carské nevěstě Nikolaje Andrejeviče Rimského-Korsakova. Kromě toho byla obsazena do řady rolí v běžném repertoáru, jako byly titulní hrdinky Aidy, Madame Butterfly a Její pastorkyně. Z jejích dalších brněnských úspěšných rolí připomeňme Rusalku či Donnu Elviru v inscenaci Mozartova Dona Giovanniho, jež byla uvedená u příležitosti dvoustého výročí skladatelova narození.

    V roli Žofie (vpravo) s Alenou Novákovou (Maršálka kněžna Werdenbergová – vlevo) a Soňou Červenou (Oktavián – uprostřed) v Růžovém kavalírovi Richarda Strausse, Státní divadlo Brno 1957. Foto Rafael Sedláček

    S velkým ohlasem se setkala její Žofie v inscenaci Straussova Růžového kavalíra, kterou nastudovali dirigent František Jílek a hostující německý režisér Carl Riha se Soňou Červenou v titulní roli. Na janáčkovském festivalu v roce 1958 se představila v roli Lišáka Zlatohřbítka v Příhodách lišky Bystroušky a Kosinské ve světové premiéře Osudu. V Prokofjevově Semjonu Kotkovi ztvárnila roli Sofie, v Pinkasově a Věžníkově inscenaci Foersterovy Jessiky vytvořila titulní roli a s Brnem se rozloučila v komické roli Agáty v československé premiéře Ženitby Bohuslava Martinů.

    Pamina v opeře W. A. Mozarta Kouzelná flétna, ND Praha 1961. Foto Jaromír Svoboda

    Roku 1960 ji angažoval šéf opery Jan Seidel do pražského Národního divadla, kde působila až do začátku devadesátých let.Vytvořila zde řadu sopránových rolí, zvláště v operách Bedřicha Smetany, ale i ve světovém operním repertoáru, například jako je Aida ve stejnojmenné opeře Giuseppe Verdiho, Taťána z Evžena Oněgina Petra Iljiče Čajkovského nebo Donna Anna z Dona Giovanniho Wolfganga Amadea Mozarta. Účinkovala také v roli Kosinské ve světové premiéře Janáčkovy opery Osud.

    Se souborem ND vystupovala často v zahraničí. Mimořádného úspěchu dosáhla na Holland festivalu v roce 1963, kde zpívala Rusalku s dirigentem Jaroslavem Krombholcem a pěvci Ivem Žídkem a Eduardem Hakenem.

    Foto soukromý archiv

    Vystupovala i koncertně. Roku 1967 zpívala sopránové sólo v 9. symfonii Ludwiga van Beethovena na festivalu Pražské jaro za řízení Václava Neumanna. O tři roky později se zúčastnila jako sólistka pod vedením Aloise Klímy zájezdu Symfonického orchestru Československého rozhlasu do Itálie, kde účinkovala v Beethovenově 9. symfonii a v Misse solemnis. V roli Agáty se podílela na nahrávce opery Čarostřelec Carla Marii von Webera pro Českou televizi v roce 1975.

    Zemřela po delší nemoci. O úmrtí Divadelní noviny včera informoval mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk. Vzhledem k současné epidemiologické situaci rodina rozhodla, že rozloučení odloží na dobu, kdy se bude moci setkat více lidí, a spojí ho s uložením urny do rodinného hrobu.

    /Z více zdrojů pro i-DN zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 1. dubna 2021

    Komentáře k článku: Zemřela Jadwiga Wysoczanská-Štrosová

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,