Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Cenu Marka Ravenhilla předá Alexandra Badea

    Cena Marka Ravenhilla za nejlepší českou inscenaci nové hry bude letos udělena již podeváté. Po třech letech, ve kterých byla udělována střídavě na různých českých divadelních festivalech, se Cena vrací do Prahy. Z rukou francouzské autorky s rumunskými kořeny, Alexandry Badey, ji vítěz převezme 17. dubna ve VILE Štvanice v rámci jednoho dílu cyklu scénických skic 8@8. Porota v roce 2018 vybírala z více než osmdesáti premiér a nominovala pět inscenací. Cenou pro vítěze je již tradičně „kožich Marka Ravenhilla“, který pro letošní ročník zhotovil scénograf a kostýmní výtvarník Petr Vítek.

    Mark Ravenhill na předávání cen v pražském Divadle Komedie v roce 2012. Foto archiv

    Poté, co se ocenění předávalo v roce 2016 na Floře Olomouc, v roce 2017 v rámci festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové a loni na ostravské Dream Factory, se letos vrací „domů“ do působiště Divadla LETÍ, VILY Štvanice. Cenu Marka Ravenhilla tentokrát předá mezinárodně uznávaná francouzská autorka s rumunskými kořeny Alexandra Badea. Ta přijede do Prahy již 15. dubna, aby ještě před udílením Ceny zhlédla reprízu nejnovější inscenace své hry, v podání Divadla LETÍ uváděné jako Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách. Divadlo LETÍ s Badeou spolupracuje v rámci evropského projektu Fabulamundi –Playwrighting Europe, jehož cílem je rozproudit výměnu současné dramatiky napříč Evropou, a tedy dokonale konvenuje s iniciativou Ceny Marka Ravenhilla. V rámci slavnostního večera bude také uveden další díl z cyklu scénických skic8@8, hra Autorka Elly Hickson, po které bude následovat debata s českými autory na téma autorství divadelních her v českém kontextu.

    8@8 Ella Hickson: Autorka, 17. 4. od 20:00 ve VILE Štvanice

    Provokativní hra britské autorky Elly Hickson vybízí k úvahám nad povahou tvorby, možností sebevyjádření, a to zejména z pozice ženy, a strukturou naší společnosti. Tyto otázky zkoumá autorka nejen skrze témata ve hře obsažená, ale i její formu. Co začíná jako slovní přestřelka mezi dvěma postavami, jako vášnivý proud stížností na současný stav divadelního umění, je vzápětí zarámováno jako fiktivní scéna, divadlo na divadle; fiktivní scéna je zase vzápětí označena za biografickou. Vrstevnatý tvar přináší s každým dalším střihem novou perspektivu a nutí diváka vidět věci znovu a znovu v novém kontextu. Mísí při tom ostrou argumentaci s obrazivými prvky fantazie a mýtu.

    Režie: Lukáš Kopecký

    Dramaturgie: David Košťák

    Hrají: Sarah Hlaváčová, Tomáš Kobr a další

    Cenu tentokrát předá mezinárodně uznávaná francouzská autorka s rumunskými kořeny Alexandra Badea. Foto Fabulamundi

    Inscenace nominované na Cenu Marka Ravenhilla za rok 2018:

    Dejvické divadlo

    Petr Zelenka: Elegance molekuly

    Režie: Petr Zelenka

    Režisér a scénárista Petr Zelenka se se souborem Dejvického divadla setkává počtvrté. Po úspěšných Příbězích obyčejného šílenství, inscenacích Teremin a Dabing street vzniká autorská inscenace Elegance molekuly otvírající svět náhody, risků a svérázných vědců. Originálním způsobem vypráví o opomíjené postavě české vědy, o životě geniálního českého chemika Antonína Holého, jehož objevy pomohly k léčbě AIDS i hepatitidy typu B. Nosné a vtipné dialogy vytváří prostor pro kvalitní výkony celého hereckého souboru v čele s Martinem Myšičkou a Ivanem Trojanem. Pozoruhodná divadelní sloučenina! (Tomáš Suchánek)

    Heaven’s Gate (uváděno na Jatkách 78)

    David Jařab, Evita Naušová: Amerikánka

    Režie: Viktor Tauš

    Hra pro dvě herečky (Tereza Voříšková a Eliška Křenková), které odehrají i všechny další postavy v příběhu opuštěného dítěte, které se v životě musí utkat s prostředím dětského domova, osvojitelské rodiny, vězení i vnějšího, venkoncem bezcitného světa. Tíhu údělu dítě překonává tak, že se upne na nereálný sen o báječném otci, který utekl do Ameriky a čeká tam, až se za ním jeho děti dostanou. Inscenace tematicky pracuje s rozlehlým prostorem divadla Jatka 78, v němž se drobné herečky ztrácejí podobně jako dítě v nehostinném světě. Působivé jsou i projekce na boční stěny hracího prostoru, tvořené fotografiemi z obvyklých dětských aktivit (školní foto, sportovní hry) a zašlých ulic městské periferie. Projekce neilustrují, ale dotahují pocit opuštěnosti člověka na existenciálním dně. Dílo je působivým připomenutím lidí, na které se od počátku jejich života zapomíná, jimž se jen kladou požadavky a při jejich nesplnění udílejí tresty, na „uražené a ponížené“, kteří to, v případě „Amerikánky“, nevzdávají. (Alena Zemančíková)

    Jihočeské divadlo, České Budějovice

    Nicole Moeller: Téměř dokonalá láska

    Režie: Adam Svozil a Kristýna Kosová

    Syžet hry kanadské autorky připomíná reálnou, značně medializovanou situaci únosu a věznění rakouské dívky Natashi Kampush. Drama s prvky thrilleru pro tři osoby je však zásadně „rozšířeno“ o další podivný vztah hlavní hrdinky Chloe (Beáta Kaňoková) k novináři Gregovi (Tomáš Drápela). Ten se na příběhu dívky, jíž se po řadě let podařilo svému únosci Mathewovi (Pavel Oubram) uprchnout, pokouší zviditelnit a stát se mediální celebritou. Všem třem hercům se v režii tandemu Kristýna Kosová a Adam Svozil daří rozkrývat komplikované a nejednoznačné psychické dispozice svých hrdinů. Zdařilá českobudějovická inscenace není jenom zobrazením senzační kauzy, ale svým interpretačním přesahem se vztahuje také k „normálnějším“ formám partnerství či citové závislosti. (Jan Kerbr)

    Radar Praha

    Roland Schimmelpfennig: Zlatý drak

    Režie: Štěpán Pácl

    Zlatý drak v režii Štěpána Pacla je inscenace s naprosto přesným rytmem, který vzniká i velmi poctivým čtením hry. Oplývá režijní hravostí, která však neodlákává pozornost od matematicky vystavěného textu. Zlatý drak divadla Radar se může směle řadit vedle profesionálních produkcí. (David Košťák)

    Testis (uváděno ve Studiu Švandova divadla v Praze)

    Martina Kinská, Radek Schovánek: Agent tzv. společenský

    Režie: Martina Kinská

    Původní hra Martiny Kinské a Radka Schovánka Agent tzv. společenský, uvedená společností Testis ve Studiu Švandova divadla, v současné české dramatice nemá obdoby. V komorním příběhu jedné rodiny se autorům podařilo dokonale zachytit tragickou rozporuplnost existence v době socialismu, kdy bylo velmi těžké udržet si čistý štít, neublížit sobě ani ostatním. Hra zároveň ukazuje, jak obtížné je posuzovat tehdejší situaci z dnešního pohledu. V rodině, kterou po léta držela vzájemná láska a pochopení, jako by odhalením starých hříchů vybuchla bomba, rozmetala v jediném okamžiku všechny jistoty a zanechala spoušť. Je tu, velmi neokázale a přitom silně znázorněn generační konflikt, fatální střet minulosti se současností, nemožnost určit hranici dobra a zla a dopátrat se pravdy, kdo vlastně nese největší díl viny. Společně s citlivou intepretací textu, soustředěné čistě na psychologicky silné výkony čtveřice herců, je to titul, který dokáže oslovit všechny generace diváků. (Jana Soprová)

    Badea přijede do Prahy již 15. dubna, aby ještě před udílením Ceny zhlédla reprízu nejnovější inscenace své hry, v podání Divadla LETÍ uváděné jako Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách. Foto Divadlo LETÍ

    Cena Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu je ocenění za počin v oblasti inscenování současné dramatiky pro česká divadla. Novým textem se rozumí takový text, který vznikl v období deset let před příslušným udělením ceny. Oceněná inscenace je volena na základě konsensu členů Rady Ceny Marka Ravenhilla, kteří zohledňují symbiózu kvalitního textu a kvalitu jeho inscenování. Rada sleduje i výsledky autorské či kolektivní tvorby, u nichž rozhoduje výsledný text a jeho přenositelnost mimo kontext konkrétní inscenace a poetiky divadla, pro nějž vznikal. Projekt Centrum současné dramatiky, v rámci něhož je cena udílena, založilo pod záštitou Václava Havla vroce 2010 Divadlo LETÍ. Rada Ceny Marka Ravenhilla zasedala vroce 2018 ve složení: David Košťák (dramaturg Divadla LETÍ), Jan Kerbr (divadelní kritik), Jana Slouková (umělecká šéfka Klicperova divadla a festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové), Tomáš Suchánek (manažer Divadla Petra Bezruče a ředitel a dramaturg festivalu Dream Factory Ostrava), Alena Zemančíková (dramaturgyně a divadelní kritička), Jitka Šotkovská (divadelní kritička a teoretička), Jitka Pavlišová (divadelní kritička a teoretička), Jana Soprová (divadelní publicistka a redaktorka Divadelních novin).

    • Autor:
    • Publikováno: 28. března 2019

    Komentáře k článku: Cenu Marka Ravenhilla předá Alexandra Badea

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,