Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo moravskoslezské se po Městském divadle Brno a libereckém Divadle F. X. Šaldy stalo třetí scénou, která uvedla adaptaci slavného filmu Johna Maddena Zamilovaný Shakespeare.

David Viktora (Marlowe), Vít Roleček (Shakespeare) a Izabela Firlová (Viola) FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

Fiktivní příběh milostného Williamova vzplanutí k dívce Viole, jež nejslavnějšího dramatika inspiruje k napsání tragédie Romeo a Julie, nastudoval hostující režisér Radovan Lipus. Ten musel vyjít z licenční dramatizace, kterou podle původního filmového scénáře pro divadlo věrně upravil scenárista Lee Hall. Tato verze nedovoluje dramaturgické zásahy, dokonce předepisuje řešení scénografie i využití konkrétní hudby. A to pravděpodobně bylo hlavní úskalí inscenace, která trpí doslovností některých scén.

Tvůrcům se ovšem povedlo najít adekvátní vyjádření filmové řeči tou divadelní. Filmový střih umožňující rychlou změnu místa nahradilo časté používání točny, detail filmového obrazu „imitují“ kužely světla přesně namířené na jednotlivé protagonisty. Aby ale vše důsledně vyznělo, mělo by představení šlapat jako dobře fungující stroj, k čemuž během premiéry tak úplně nedošlo. Nicméně objevuje se tu řada momentů, kdy tvůrci s nadsázkou vytvářejí dokonalou iluzi reálného dění. To se zdařilo např. ve scéně plavby na loďce, kdy se vršek zdobného portálu divadelního alžbětinského jeviště snese k zemi a promění v romantickou gondolu.

Inscenace také nejednou tematizuje motiv divadla. Na jedné straně oslavuje lásku k umění, na straně druhé je zatěžkána dobovými reáliemi, které mohou být nepoučenému divákovi vzdálené. Zároveň pod nánosem romantického příběhu Shakespeara a Violy zůstává poněkud nevyužita možnost ironicky nahlédnout do zákulisí nejen alžbětinského divadla.

V inscenaci vystupuje téměř celý činoherní soubor, nicméně pozornost na sebe poutají představitelé dvou ústředních postav – Vít Roleček coby Shakespeare a Izabela Firlová, která se bravurně vypořádala s rolí Violy jako sebevědomé, emancipované, a přesto i pokorné dívky. Dobře si také poradila s proměnou v muže-herce, kdy krátce naznačenou expresi opouští ve prospěch vyznění veršů. Na Vítu Rolečkovi se podepsala určitá premiérová nervozita v přeřecích, Shakespeara však představil jako sympaticky roztržitého mladého muže, který zažívá tvůrčí krizi a automaticky propadá lásce.

Ze spektra vedlejších rolí zaujme David Viktora svým Christopherem Marlowem, kterého ztvárnil nikoli jako Shakespearova rivala, ale přítele, který do života básníka vnáší zemitou zkušenost. Nepřehlédnutelná je i dobrácká chůva Lady Bělaškové, která opět potvrdila, že svůj komediální talent umí uplatnit i v menších rolích. Rušivým prvkem se ovšem stalo zapojení živého psa do scén, v nichž královna zmiňuje svou oblibu v jejich účinkování v dobových hrách. Určitá nevypočitatelnost chování zvířete na jevišti ale, bohužel, logicky odvádí pozornost od samotného děje.

Ostravský Zamilovaný Shakespeare se může stát diváckým hitem. Chytře napsaný a inteligentně režírovaný mnohovrstevnatý titul uspokojí jak historií poučeného diváka, tak milovníka romantických příběhů. Ale především všechny, kdo se chtějí dobře bavit.

Národní divadlo moravskoslezské Ostrava – Marc Norman, Tom Stoppard, Lee Hall: Zamilovaný Shakespeare. Režie Radovan Lipus, scéna David Bazika, kostýmy Ha Than Špetlíková, hudební nastudování David Schreiber, choreografie Jana Hanušová, dramaturgie Lenka Lagronová. Premiéra 6. dubna 2017.

  • Autor: Pavla Bergmannová
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Zamiloval se v Ostravě

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,