Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo moravskoslezské se po Městském divadle Brno a libereckém Divadle F. X. Šaldy stalo třetí scénou, která uvedla adaptaci slavného filmu Johna Maddena Zamilovaný Shakespeare.

David Viktora (Marlowe), Vít Roleček (Shakespeare) a Izabela Firlová (Viola) FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

Fiktivní příběh milostného Williamova vzplanutí k dívce Viole, jež nejslavnějšího dramatika inspiruje k napsání tragédie Romeo a Julie, nastudoval hostující režisér Radovan Lipus. Ten musel vyjít z licenční dramatizace, kterou podle původního filmového scénáře pro divadlo věrně upravil scenárista Lee Hall. Tato verze nedovoluje dramaturgické zásahy, dokonce předepisuje řešení scénografie i využití konkrétní hudby. A to pravděpodobně bylo hlavní úskalí inscenace, která trpí doslovností některých scén.

Tvůrcům se ovšem povedlo najít adekvátní vyjádření filmové řeči tou divadelní. Filmový střih umožňující rychlou změnu místa nahradilo časté používání točny, detail filmového obrazu „imitují“ kužely světla přesně namířené na jednotlivé protagonisty. Aby ale vše důsledně vyznělo, mělo by představení šlapat jako dobře fungující stroj, k čemuž během premiéry tak úplně nedošlo. Nicméně objevuje se tu řada momentů, kdy tvůrci s nadsázkou vytvářejí dokonalou iluzi reálného dění. To se zdařilo např. ve scéně plavby na loďce, kdy se vršek zdobného portálu divadelního alžbětinského jeviště snese k zemi a promění v romantickou gondolu.

Inscenace také nejednou tematizuje motiv divadla. Na jedné straně oslavuje lásku k umění, na straně druhé je zatěžkána dobovými reáliemi, které mohou být nepoučenému divákovi vzdálené. Zároveň pod nánosem romantického příběhu Shakespeara a Violy zůstává poněkud nevyužita možnost ironicky nahlédnout do zákulisí nejen alžbětinského divadla.

V inscenaci vystupuje téměř celý činoherní soubor, nicméně pozornost na sebe poutají představitelé dvou ústředních postav – Vít Roleček coby Shakespeare a Izabela Firlová, která se bravurně vypořádala s rolí Violy jako sebevědomé, emancipované, a přesto i pokorné dívky. Dobře si také poradila s proměnou v muže-herce, kdy krátce naznačenou expresi opouští ve prospěch vyznění veršů. Na Vítu Rolečkovi se podepsala určitá premiérová nervozita v přeřecích, Shakespeara však představil jako sympaticky roztržitého mladého muže, který zažívá tvůrčí krizi a automaticky propadá lásce.

Ze spektra vedlejších rolí zaujme David Viktora svým Christopherem Marlowem, kterého ztvárnil nikoli jako Shakespearova rivala, ale přítele, který do života básníka vnáší zemitou zkušenost. Nepřehlédnutelná je i dobrácká chůva Lady Bělaškové, která opět potvrdila, že svůj komediální talent umí uplatnit i v menších rolích. Rušivým prvkem se ovšem stalo zapojení živého psa do scén, v nichž královna zmiňuje svou oblibu v jejich účinkování v dobových hrách. Určitá nevypočitatelnost chování zvířete na jevišti ale, bohužel, logicky odvádí pozornost od samotného děje.

Ostravský Zamilovaný Shakespeare se může stát diváckým hitem. Chytře napsaný a inteligentně režírovaný mnohovrstevnatý titul uspokojí jak historií poučeného diváka, tak milovníka romantických příběhů. Ale především všechny, kdo se chtějí dobře bavit.

Národní divadlo moravskoslezské Ostrava – Marc Norman, Tom Stoppard, Lee Hall: Zamilovaný Shakespeare. Režie Radovan Lipus, scéna David Bazika, kostýmy Ha Than Špetlíková, hudební nastudování David Schreiber, choreografie Jana Hanušová, dramaturgie Lenka Lagronová. Premiéra 6. dubna 2017.

  • Autor: Pavla Bergmannová
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Zamiloval se v Ostravě

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,