Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo moravskoslezské se po Městském divadle Brno a libereckém Divadle F. X. Šaldy stalo třetí scénou, která uvedla adaptaci slavného filmu Johna Maddena Zamilovaný Shakespeare.

David Viktora (Marlowe), Vít Roleček (Shakespeare) a Izabela Firlová (Viola) FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

Fiktivní příběh milostného Williamova vzplanutí k dívce Viole, jež nejslavnějšího dramatika inspiruje k napsání tragédie Romeo a Julie, nastudoval hostující režisér Radovan Lipus. Ten musel vyjít z licenční dramatizace, kterou podle původního filmového scénáře pro divadlo věrně upravil scenárista Lee Hall. Tato verze nedovoluje dramaturgické zásahy, dokonce předepisuje řešení scénografie i využití konkrétní hudby. A to pravděpodobně bylo hlavní úskalí inscenace, která trpí doslovností některých scén.

Tvůrcům se ovšem povedlo najít adekvátní vyjádření filmové řeči tou divadelní. Filmový střih umožňující rychlou změnu místa nahradilo časté používání točny, detail filmového obrazu „imitují“ kužely světla přesně namířené na jednotlivé protagonisty. Aby ale vše důsledně vyznělo, mělo by představení šlapat jako dobře fungující stroj, k čemuž během premiéry tak úplně nedošlo. Nicméně objevuje se tu řada momentů, kdy tvůrci s nadsázkou vytvářejí dokonalou iluzi reálného dění. To se zdařilo např. ve scéně plavby na loďce, kdy se vršek zdobného portálu divadelního alžbětinského jeviště snese k zemi a promění v romantickou gondolu.

Inscenace také nejednou tematizuje motiv divadla. Na jedné straně oslavuje lásku k umění, na straně druhé je zatěžkána dobovými reáliemi, které mohou být nepoučenému divákovi vzdálené. Zároveň pod nánosem romantického příběhu Shakespeara a Violy zůstává poněkud nevyužita možnost ironicky nahlédnout do zákulisí nejen alžbětinského divadla.

V inscenaci vystupuje téměř celý činoherní soubor, nicméně pozornost na sebe poutají představitelé dvou ústředních postav – Vít Roleček coby Shakespeare a Izabela Firlová, která se bravurně vypořádala s rolí Violy jako sebevědomé, emancipované, a přesto i pokorné dívky. Dobře si také poradila s proměnou v muže-herce, kdy krátce naznačenou expresi opouští ve prospěch vyznění veršů. Na Vítu Rolečkovi se podepsala určitá premiérová nervozita v přeřecích, Shakespeara však představil jako sympaticky roztržitého mladého muže, který zažívá tvůrčí krizi a automaticky propadá lásce.

Ze spektra vedlejších rolí zaujme David Viktora svým Christopherem Marlowem, kterého ztvárnil nikoli jako Shakespearova rivala, ale přítele, který do života básníka vnáší zemitou zkušenost. Nepřehlédnutelná je i dobrácká chůva Lady Bělaškové, která opět potvrdila, že svůj komediální talent umí uplatnit i v menších rolích. Rušivým prvkem se ovšem stalo zapojení živého psa do scén, v nichž královna zmiňuje svou oblibu v jejich účinkování v dobových hrách. Určitá nevypočitatelnost chování zvířete na jevišti ale, bohužel, logicky odvádí pozornost od samotného děje.

Ostravský Zamilovaný Shakespeare se může stát diváckým hitem. Chytře napsaný a inteligentně režírovaný mnohovrstevnatý titul uspokojí jak historií poučeného diváka, tak milovníka romantických příběhů. Ale především všechny, kdo se chtějí dobře bavit.

Národní divadlo moravskoslezské Ostrava – Marc Norman, Tom Stoppard, Lee Hall: Zamilovaný Shakespeare. Režie Radovan Lipus, scéna David Bazika, kostýmy Ha Than Špetlíková, hudební nastudování David Schreiber, choreografie Jana Hanušová, dramaturgie Lenka Lagronová. Premiéra 6. dubna 2017.

  • Autor: Pavla Bergmannová
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Zamiloval se v Ostravě

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,