8/2024

16. 4. 2024

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo moravskoslezské se po Městském divadle Brno a libereckém Divadle F. X. Šaldy stalo třetí scénou, která uvedla adaptaci slavného filmu Johna Maddena Zamilovaný Shakespeare.

David Viktora (Marlowe), Vít Roleček (Shakespeare) a Izabela Firlová (Viola) FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

Fiktivní příběh milostného Williamova vzplanutí k dívce Viole, jež nejslavnějšího dramatika inspiruje k napsání tragédie Romeo a Julie, nastudoval hostující režisér Radovan Lipus. Ten musel vyjít z licenční dramatizace, kterou podle původního filmového scénáře pro divadlo věrně upravil scenárista Lee Hall. Tato verze nedovoluje dramaturgické zásahy, dokonce předepisuje řešení scénografie i využití konkrétní hudby. A to pravděpodobně bylo hlavní úskalí inscenace, která trpí doslovností některých scén.

Tvůrcům se ovšem povedlo najít adekvátní vyjádření filmové řeči tou divadelní. Filmový střih umožňující rychlou změnu místa nahradilo časté používání točny, detail filmového obrazu „imitují“ kužely světla přesně namířené na jednotlivé protagonisty. Aby ale vše důsledně vyznělo, mělo by představení šlapat jako dobře fungující stroj, k čemuž během premiéry tak úplně nedošlo. Nicméně objevuje se tu řada momentů, kdy tvůrci s nadsázkou vytvářejí dokonalou iluzi reálného dění. To se zdařilo např. ve scéně plavby na loďce, kdy se vršek zdobného portálu divadelního alžbětinského jeviště snese k zemi a promění v romantickou gondolu.

Inscenace také nejednou tematizuje motiv divadla. Na jedné straně oslavuje lásku k umění, na straně druhé je zatěžkána dobovými reáliemi, které mohou být nepoučenému divákovi vzdálené. Zároveň pod nánosem romantického příběhu Shakespeara a Violy zůstává poněkud nevyužita možnost ironicky nahlédnout do zákulisí nejen alžbětinského divadla.

V inscenaci vystupuje téměř celý činoherní soubor, nicméně pozornost na sebe poutají představitelé dvou ústředních postav – Vít Roleček coby Shakespeare a Izabela Firlová, která se bravurně vypořádala s rolí Violy jako sebevědomé, emancipované, a přesto i pokorné dívky. Dobře si také poradila s proměnou v muže-herce, kdy krátce naznačenou expresi opouští ve prospěch vyznění veršů. Na Vítu Rolečkovi se podepsala určitá premiérová nervozita v přeřecích, Shakespeara však představil jako sympaticky roztržitého mladého muže, který zažívá tvůrčí krizi a automaticky propadá lásce.

Ze spektra vedlejších rolí zaujme David Viktora svým Christopherem Marlowem, kterého ztvárnil nikoli jako Shakespearova rivala, ale přítele, který do života básníka vnáší zemitou zkušenost. Nepřehlédnutelná je i dobrácká chůva Lady Bělaškové, která opět potvrdila, že svůj komediální talent umí uplatnit i v menších rolích. Rušivým prvkem se ovšem stalo zapojení živého psa do scén, v nichž královna zmiňuje svou oblibu v jejich účinkování v dobových hrách. Určitá nevypočitatelnost chování zvířete na jevišti ale, bohužel, logicky odvádí pozornost od samotného děje.

Ostravský Zamilovaný Shakespeare se může stát diváckým hitem. Chytře napsaný a inteligentně režírovaný mnohovrstevnatý titul uspokojí jak historií poučeného diváka, tak milovníka romantických příběhů. Ale především všechny, kdo se chtějí dobře bavit.

Národní divadlo moravskoslezské Ostrava – Marc Norman, Tom Stoppard, Lee Hall: Zamilovaný Shakespeare. Režie Radovan Lipus, scéna David Bazika, kostýmy Ha Than Špetlíková, hudební nastudování David Schreiber, choreografie Jana Hanušová, dramaturgie Lenka Lagronová. Premiéra 6. dubna 2017.