Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vážený pane řediteli, vážení signatáři,

dovolte, abych zareagoval na otevřený dopis, který jste mi zaslali.

Do Národního divadla jsem nedávno zavítal na základě pozvání od předsedy základní organizace Unie profesionálních zpěváků ČR v Národním divadle Jakuba Hrubého.

Vaší pozornosti snad neušlo, že posledních čtrnáct dní probíhala rušná vyjednávání o platech státních zaměstnanců. Byl jsem součástí koaliční skupiny, která připravovala návrh pro vládu. V průběhu týdne jsem se sešel s řadou odborových představitelů, a ti si stěžovali, že ne každý jim zvedá telefon a je ochoten s nimi hovořit. Ujistil jsem je, že se sejdu s každou odborovou organizací, která mne o to požádá. Když jsem zamířil do Národního divadla, plnil jsem tento slib.

V Národním divadle jsem se choval zdvořile a omlouval se každému, koho jsem potkal, za vyrušení. Když mne ale dirigent zkoušející Verdiho Maškarní ples vyzval, abych něco řekl, mohl jsem to sotva odmítnout. Proto jsem pronesl asi pět vět omluvy a vysvětlil účel své návštěvy.

Nevěřil jsem svým očím, když jsem si přečetl, že jsem ohrozil bezpečnost, kolektivní vyjednávání i uměleckou svobodu Národního divadla. Vaši reakci nechápu tím spíš, že se na vládě podařilo zvýšení platů ve státní sféře, které se týká i divadel, prosadit.

Souhlasím, že umělecké instituce a umělecká tvorba mají být nezávislé. Národní divadlo ale není soukromá firma, nýbrž veřejná instituce financovaná z veřejných peněz. O jejím směřování by se nemělo hovořit jen v úzkých kroužcích v kuloárech, ale i na širších plénech. V tom nespatřuji pokus o ovlivňování tvorby a už vůbec ne stranickou agitaci. Otevřená debata je naopak znakem pluralitní demokratické společnosti.

Tím spíš si stojím za svým přesvědčením, že když se mnou chtějí zaměstnanci různých organizací mluvit o pracovních podmínkách, platech a svých názorech, tak je v pořádku jim vyhovět. Do poslední chvíle jsem předpokládal, že takový rozhovor v Národním divadle povedeme za přítomnosti ředitele. Že tomu tak nebude, jsem se dozvěděl až na místě při sdělení omluvy.

Vážený pane řediteli, vážení signatáři, rád se při nejbližší možné příležitosti s vedením Národního divadla setkám, abychom si celé nedorozumění vyjasnili. Přivítám i účast všech signatářů dopisu, aby měli informace z první ruky a neviděli kouř, kde nehoří. Za ještě váženější námět k rozmluvě ale pokládám budoucnost české kultury, zvlášť když na dveře pomalu klepe rok, ve kterém oslavíme sté výročí naší demokratické státnosti.

Se srdečním pozdravem

Lubomír Zaorálek

Dopis Jiřího Dokoupila, prezidenta Unie orchestrálních hudebníků ČR, ze dne 13. září 2017 je možné přečíst zde.

/Převzato z webových stránek ČSSD: zde/

///

Více na i-DN:

Vyhlášení stávkové pohotovosti v ND

Vážení kolegové… /ad stávková pohotovost v ND/

Prodloužení stávkové pohotovosti v ND

Předložený návrh není cestou…

Vážený pane ministře!

  • Autor: DN
  • Publikováno: 18. září 2017

Komentáře k článku: Vážený pane řediteli, vážení signatáři,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,