Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

V dusivém objetí vlastních představ

Honza se jednou probudí vedle cizí ženy v cizí posteli. Jenže se záhy ukáže, že postel i žena jsou vlastní. Jak se v tom vyznat? Diagnóza zní: Dioptrie růžových brýlí.

Pod tímto názvem uvedli ve Studiu Švandova divadla poslední předprázdninovou premiéru, kterou mají “na svědomí“ dva divadelní debutanti, jež se doposud pohybovali v oblasti filmu. Černou komedii či grotesku napsal původně jako povídku absolvent scénáristiky a dramaturgie FAMU Ondřej Ládek, jinak známý jako písničkář pod pseudonymem Xindl X. Režie se ujal taktéž filmař Jakub Sommer. Inspiraci filmem prozradí inscenační klipovost, která však úzce souvisí s nápadem, na němž je zápletka založena.

S Honzou totiž putujeme časem skokově vpřed i do minulosti, kdy žije tu s neznámou brunetou Vandou, která tvrdí, že je jeho dlouholetá partnerka, tu s praštěnou blondýnkou Alicí. V některých obrazech figurují pouze obě ženy, jindy se na scéně sejde celá trojka. V zašmodrchané a stále komplikovanější, takřka detektivní zápletce se divák snaží neúspěšně vyznat spolu s hrdinou, který hledá vysvětlení u svého kamaráda, psychiatra Maxe. Ale ani Max, který Honzovi diagnostikoval přílišné lpění na vlastních představách (tedy na Alici), není vhodnou oporou, protože se ukáže, že sám trpí halucinacemi. S rozuzlením nakonec přichází Honzův zdravý rozum, který naštěstí nezvládlo narušit ani kvantum doporučovaných psychofarmak. Pointa přichází nečekaně, nicméně právě včas, a zachovává si ironický tón, který s sebou doposud nesly téměř všechny situace na jevišti.

Roli udiveného a dezorientovaného hrdiny, který se má z dýdžeje proměnit díky nové identitě po boku nové ženy ve fanouška country, hraje poměrně ukázněně a civilně Viktor Limr. Jeho přítel Max se v podání Tomáše Pavelky promění z profesionála, který je „nad věcí“ a blahosklonně udílí spásné rady, v psychicky narušeného jedince, což se neobejde bez afektu a dávky přehrávání. Hostující Barbora Vyskočilová hraje výtvarnici Vandu jako ženu poněkud říznou, netrpělivou a zároveň tajemnou. Asi nejzajímavější je poslední postava, jíž je autorka slabikářů Alice. Ta je v podání Evy Leimbergerové možná příliš infantilní, její ideály a nápady jsou jen ztěží pochopitelné. Zápletka ji však dovede i do vážnější až zoufalé polohy, kdy se ze všech sil snaží dokázat Honzovi, že je skutečná ženská z masa a kostí.

Komorní inscenace Dioptrie růžových brýlí byla příjemnou a zábavnou tečkou za končící divadelní sezónou. Její ironický, chvílemi až černý humor má daleko k podbízivosti a navíc inscenace kromě zábavné roviny otevírá zajímavé téma o síle našich představ, které mohou poměrně úspěšně soupeřit s realitou.

Markéta Dolníčková

Švandovo divadlo Praha – Xindl X: Dioptrie růžových brýlí. Režie Jakub Sommer, dramaturgie Martina Kinská, scéna Martyna Dworakowská, kostýmy Klára Potůčková, hudba Dominik Renč. Premiéra 29. a 30. 6. 2010 ve Studiu Švandova divadla.

  • Autor: Markéta Dolníčková
  • Publikováno: 05. července 2010

Komentáře k článku: V dusivém objetí vlastních představ

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,