Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

V dusivém objetí vlastních představ

Honza se jednou probudí vedle cizí ženy v cizí posteli. Jenže se záhy ukáže, že postel i žena jsou vlastní. Jak se v tom vyznat? Diagnóza zní: Dioptrie růžových brýlí.

Pod tímto názvem uvedli ve Studiu Švandova divadla poslední předprázdninovou premiéru, kterou mají “na svědomí“ dva divadelní debutanti, jež se doposud pohybovali v oblasti filmu. Černou komedii či grotesku napsal původně jako povídku absolvent scénáristiky a dramaturgie FAMU Ondřej Ládek, jinak známý jako písničkář pod pseudonymem Xindl X. Režie se ujal taktéž filmař Jakub Sommer. Inspiraci filmem prozradí inscenační klipovost, která však úzce souvisí s nápadem, na němž je zápletka založena.

S Honzou totiž putujeme časem skokově vpřed i do minulosti, kdy žije tu s neznámou brunetou Vandou, která tvrdí, že je jeho dlouholetá partnerka, tu s praštěnou blondýnkou Alicí. V některých obrazech figurují pouze obě ženy, jindy se na scéně sejde celá trojka. V zašmodrchané a stále komplikovanější, takřka detektivní zápletce se divák snaží neúspěšně vyznat spolu s hrdinou, který hledá vysvětlení u svého kamaráda, psychiatra Maxe. Ale ani Max, který Honzovi diagnostikoval přílišné lpění na vlastních představách (tedy na Alici), není vhodnou oporou, protože se ukáže, že sám trpí halucinacemi. S rozuzlením nakonec přichází Honzův zdravý rozum, který naštěstí nezvládlo narušit ani kvantum doporučovaných psychofarmak. Pointa přichází nečekaně, nicméně právě včas, a zachovává si ironický tón, který s sebou doposud nesly téměř všechny situace na jevišti.

Roli udiveného a dezorientovaného hrdiny, který se má z dýdžeje proměnit díky nové identitě po boku nové ženy ve fanouška country, hraje poměrně ukázněně a civilně Viktor Limr. Jeho přítel Max se v podání Tomáše Pavelky promění z profesionála, který je „nad věcí“ a blahosklonně udílí spásné rady, v psychicky narušeného jedince, což se neobejde bez afektu a dávky přehrávání. Hostující Barbora Vyskočilová hraje výtvarnici Vandu jako ženu poněkud říznou, netrpělivou a zároveň tajemnou. Asi nejzajímavější je poslední postava, jíž je autorka slabikářů Alice. Ta je v podání Evy Leimbergerové možná příliš infantilní, její ideály a nápady jsou jen ztěží pochopitelné. Zápletka ji však dovede i do vážnější až zoufalé polohy, kdy se ze všech sil snaží dokázat Honzovi, že je skutečná ženská z masa a kostí.

Komorní inscenace Dioptrie růžových brýlí byla příjemnou a zábavnou tečkou za končící divadelní sezónou. Její ironický, chvílemi až černý humor má daleko k podbízivosti a navíc inscenace kromě zábavné roviny otevírá zajímavé téma o síle našich představ, které mohou poměrně úspěšně soupeřit s realitou.

Markéta Dolníčková

Švandovo divadlo Praha – Xindl X: Dioptrie růžových brýlí. Režie Jakub Sommer, dramaturgie Martina Kinská, scéna Martyna Dworakowská, kostýmy Klára Potůčková, hudba Dominik Renč. Premiéra 29. a 30. 6. 2010 ve Studiu Švandova divadla.

  • Autor: Markéta Dolníčková
  • Publikováno: 05. července 2010

Komentáře k článku: V dusivém objetí vlastních představ

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,