8/2024

16. 4. 2024

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku své existence profiluje jako „herecké“ divadlo a ani s novým ředitelem Janem Koťátkem se její zaměření nezměnilo. Tragikomická konverzačka pro dvě herečky od britského dramatika a herce Dermota Canavana nazvaná Třetí prst na levé ruce, uvedená na scéně Komorní Fidlovačky, do dramaturgického směřování ideálně zapadá. Autor hru napsal o svých sestrách. A přestože formálně využívá konvenční postupy bulvárních her, podařilo se mu žánr přesáhnout, neb přesvědčivě vložil do hry osobní, dosti hořkou zkušenost.

Grace (Iva Pazderková) a Niamh (Martina Randová) si přehrávají situace z dětství a dospívání FOTO ARCHIV DIVADLA NA FIDLOVAČCE

Niamh (Martina Randová) a Grace (Iva Pazderková) si oživují nad rodinnými fotografiemi útržkovité vzpomínky. Přehrávají si situace z dětství a dospívání s despotickým otcem, krásnou maminkou a malými bratry i ponižující momenty, které jim v Británii způsoboval „méněcenný“ irský původ. Přitom se snaží zacelit šrámy na svém vztahu. Že se tak děje za vypjatých okolností, nám dojde až ke konci, Niamh je nevyléčitelně nemocná.

Vůle k sblížení po letech je veliká, ale díky komplikovaným osudům a odlišným povahám sester se také neobejde bez bolestivých momentů. Obě herečky dobře cítí hranici, za kterou by se utopily ve sladkobolnosti a moralizování, umí situaci včas zlomit do smíchu nebo sebeironie. Jindy excentrická Pazderková hraje tu rozumnější, jemnější sestru, trochu staropanenskou paní učitelku, která vždycky ví, „co se má“. Křehčí a plachá Randová naopak divokou holku, která kašle na pravidla, ale i na své dítě a na sebe. A tvrdě za to platí.

Režisér Martin Vokoun obsadil herečky proti očekávání, což se ukázalo jako dobrý tah. Vyvolává to příjemnou nejistotu o cestách, kterými se bude příběh ubírat, a přidává mu to na pravdivosti. Svéhlavá Niamh totiž navenek působí nejistě a nerozhodná Grace aktivně, se suverénní noblesou posouvá děj. Sledovat herecké výkony ukázněné, jako břitva přesné Pazderkové a Randové, jejíž tvář, držení těla i energie se proměňují na neuvěřitelně široké škále (od půvabné teenagerky, přes rozpadlou alkoholičku až po rezignovanou ženu na smrtelné posteli), je silný zážitek. Samozřejmě pro toho, kdo „může“ tento typ dramatiky, založené na tradiční, psychologické interpretaci postav, byť oživované časovými střihy a drobnými, půvabnými tanečními čísly.

Na tu se také soustředí sympaticky neambiciózní režie Martina Vokouna, která – podobně jako herečky – trošku zápasí s využitím naddimenzovaných průhledných nafukovacích prvků, které na scénu umístila scénografka.

Divadlo na Fidlovačce – Komorní Fidlovačka – Dermot Canavan: Třetí prst na levé ruce. Překlad Jan a Adéla Šotolovi, režie Martin Vokoun, dramaturgie Adéla Šotolová, scéna a kostýmy Agnieszka Pátá Oldak, pohybová spolupráce Rostislav Šrom. Premiéra 16. března 2017.