Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku své existence profiluje jako „herecké“ divadlo a ani s novým ředitelem Janem Koťátkem se její zaměření nezměnilo. Tragikomická konverzačka pro dvě herečky od britského dramatika a herce Dermota Canavana nazvaná Třetí prst na levé ruce, uvedená na scéně Komorní Fidlovačky, do dramaturgického směřování ideálně zapadá. Autor hru napsal o svých sestrách. A přestože formálně využívá konvenční postupy bulvárních her, podařilo se mu žánr přesáhnout, neb přesvědčivě vložil do hry osobní, dosti hořkou zkušenost.

Grace (Iva Pazderková) a Niamh (Martina Randová) si přehrávají situace z dětství a dospívání FOTO ARCHIV DIVADLA NA FIDLOVAČCE

Niamh (Martina Randová) a Grace (Iva Pazderková) si oživují nad rodinnými fotografiemi útržkovité vzpomínky. Přehrávají si situace z dětství a dospívání s despotickým otcem, krásnou maminkou a malými bratry i ponižující momenty, které jim v Británii způsoboval „méněcenný“ irský původ. Přitom se snaží zacelit šrámy na svém vztahu. Že se tak děje za vypjatých okolností, nám dojde až ke konci, Niamh je nevyléčitelně nemocná.

Vůle k sblížení po letech je veliká, ale díky komplikovaným osudům a odlišným povahám sester se také neobejde bez bolestivých momentů. Obě herečky dobře cítí hranici, za kterou by se utopily ve sladkobolnosti a moralizování, umí situaci včas zlomit do smíchu nebo sebeironie. Jindy excentrická Pazderková hraje tu rozumnější, jemnější sestru, trochu staropanenskou paní učitelku, která vždycky ví, „co se má“. Křehčí a plachá Randová naopak divokou holku, která kašle na pravidla, ale i na své dítě a na sebe. A tvrdě za to platí.

Režisér Martin Vokoun obsadil herečky proti očekávání, což se ukázalo jako dobrý tah. Vyvolává to příjemnou nejistotu o cestách, kterými se bude příběh ubírat, a přidává mu to na pravdivosti. Svéhlavá Niamh totiž navenek působí nejistě a nerozhodná Grace aktivně, se suverénní noblesou posouvá děj. Sledovat herecké výkony ukázněné, jako břitva přesné Pazderkové a Randové, jejíž tvář, držení těla i energie se proměňují na neuvěřitelně široké škále (od půvabné teenagerky, přes rozpadlou alkoholičku až po rezignovanou ženu na smrtelné posteli), je silný zážitek. Samozřejmě pro toho, kdo „může“ tento typ dramatiky, založené na tradiční, psychologické interpretaci postav, byť oživované časovými střihy a drobnými, půvabnými tanečními čísly.

Na tu se také soustředí sympaticky neambiciózní režie Martina Vokouna, která – podobně jako herečky – trošku zápasí s využitím naddimenzovaných průhledných nafukovacích prvků, které na scénu umístila scénografka.

Divadlo na Fidlovačce – Komorní Fidlovačka – Dermot Canavan: Třetí prst na levé ruce. Překlad Jan a Adéla Šotolovi, režie Martin Vokoun, dramaturgie Adéla Šotolová, scéna a kostýmy Agnieszka Pátá Oldak, pohybová spolupráce Rostislav Šrom. Premiéra 16. března 2017.

  • Autor: Marie Reslová
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Dvě sestry

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,