Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku své existence profiluje jako „herecké“ divadlo a ani s novým ředitelem Janem Koťátkem se její zaměření nezměnilo. Tragikomická konverzačka pro dvě herečky od britského dramatika a herce Dermota Canavana nazvaná Třetí prst na levé ruce, uvedená na scéně Komorní Fidlovačky, do dramaturgického směřování ideálně zapadá. Autor hru napsal o svých sestrách. A přestože formálně využívá konvenční postupy bulvárních her, podařilo se mu žánr přesáhnout, neb přesvědčivě vložil do hry osobní, dosti hořkou zkušenost.

Grace (Iva Pazderková) a Niamh (Martina Randová) si přehrávají situace z dětství a dospívání FOTO ARCHIV DIVADLA NA FIDLOVAČCE

Niamh (Martina Randová) a Grace (Iva Pazderková) si oživují nad rodinnými fotografiemi útržkovité vzpomínky. Přehrávají si situace z dětství a dospívání s despotickým otcem, krásnou maminkou a malými bratry i ponižující momenty, které jim v Británii způsoboval „méněcenný“ irský původ. Přitom se snaží zacelit šrámy na svém vztahu. Že se tak děje za vypjatých okolností, nám dojde až ke konci, Niamh je nevyléčitelně nemocná.

Vůle k sblížení po letech je veliká, ale díky komplikovaným osudům a odlišným povahám sester se také neobejde bez bolestivých momentů. Obě herečky dobře cítí hranici, za kterou by se utopily ve sladkobolnosti a moralizování, umí situaci včas zlomit do smíchu nebo sebeironie. Jindy excentrická Pazderková hraje tu rozumnější, jemnější sestru, trochu staropanenskou paní učitelku, která vždycky ví, „co se má“. Křehčí a plachá Randová naopak divokou holku, která kašle na pravidla, ale i na své dítě a na sebe. A tvrdě za to platí.

Režisér Martin Vokoun obsadil herečky proti očekávání, což se ukázalo jako dobrý tah. Vyvolává to příjemnou nejistotu o cestách, kterými se bude příběh ubírat, a přidává mu to na pravdivosti. Svéhlavá Niamh totiž navenek působí nejistě a nerozhodná Grace aktivně, se suverénní noblesou posouvá děj. Sledovat herecké výkony ukázněné, jako břitva přesné Pazderkové a Randové, jejíž tvář, držení těla i energie se proměňují na neuvěřitelně široké škále (od půvabné teenagerky, přes rozpadlou alkoholičku až po rezignovanou ženu na smrtelné posteli), je silný zážitek. Samozřejmě pro toho, kdo „může“ tento typ dramatiky, založené na tradiční, psychologické interpretaci postav, byť oživované časovými střihy a drobnými, půvabnými tanečními čísly.

Na tu se také soustředí sympaticky neambiciózní režie Martina Vokouna, která – podobně jako herečky – trošku zápasí s využitím naddimenzovaných průhledných nafukovacích prvků, které na scénu umístila scénografka.

Divadlo na Fidlovačce – Komorní Fidlovačka – Dermot Canavan: Třetí prst na levé ruce. Překlad Jan a Adéla Šotolovi, režie Martin Vokoun, dramaturgie Adéla Šotolová, scéna a kostýmy Agnieszka Pátá Oldak, pohybová spolupráce Rostislav Šrom. Premiéra 16. března 2017.

  • Autor: Marie Reslová
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Dvě sestry

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,