Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku své existence profiluje jako „herecké“ divadlo a ani s novým ředitelem Janem Koťátkem se její zaměření nezměnilo. Tragikomická konverzačka pro dvě herečky od britského dramatika a herce Dermota Canavana nazvaná Třetí prst na levé ruce, uvedená na scéně Komorní Fidlovačky, do dramaturgického směřování ideálně zapadá. Autor hru napsal o svých sestrách. A přestože formálně využívá konvenční postupy bulvárních her, podařilo se mu žánr přesáhnout, neb přesvědčivě vložil do hry osobní, dosti hořkou zkušenost.

Grace (Iva Pazderková) a Niamh (Martina Randová) si přehrávají situace z dětství a dospívání FOTO ARCHIV DIVADLA NA FIDLOVAČCE

Niamh (Martina Randová) a Grace (Iva Pazderková) si oživují nad rodinnými fotografiemi útržkovité vzpomínky. Přehrávají si situace z dětství a dospívání s despotickým otcem, krásnou maminkou a malými bratry i ponižující momenty, které jim v Británii způsoboval „méněcenný“ irský původ. Přitom se snaží zacelit šrámy na svém vztahu. Že se tak děje za vypjatých okolností, nám dojde až ke konci, Niamh je nevyléčitelně nemocná.

Vůle k sblížení po letech je veliká, ale díky komplikovaným osudům a odlišným povahám sester se také neobejde bez bolestivých momentů. Obě herečky dobře cítí hranici, za kterou by se utopily ve sladkobolnosti a moralizování, umí situaci včas zlomit do smíchu nebo sebeironie. Jindy excentrická Pazderková hraje tu rozumnější, jemnější sestru, trochu staropanenskou paní učitelku, která vždycky ví, „co se má“. Křehčí a plachá Randová naopak divokou holku, která kašle na pravidla, ale i na své dítě a na sebe. A tvrdě za to platí.

Režisér Martin Vokoun obsadil herečky proti očekávání, což se ukázalo jako dobrý tah. Vyvolává to příjemnou nejistotu o cestách, kterými se bude příběh ubírat, a přidává mu to na pravdivosti. Svéhlavá Niamh totiž navenek působí nejistě a nerozhodná Grace aktivně, se suverénní noblesou posouvá děj. Sledovat herecké výkony ukázněné, jako břitva přesné Pazderkové a Randové, jejíž tvář, držení těla i energie se proměňují na neuvěřitelně široké škále (od půvabné teenagerky, přes rozpadlou alkoholičku až po rezignovanou ženu na smrtelné posteli), je silný zážitek. Samozřejmě pro toho, kdo „může“ tento typ dramatiky, založené na tradiční, psychologické interpretaci postav, byť oživované časovými střihy a drobnými, půvabnými tanečními čísly.

Na tu se také soustředí sympaticky neambiciózní režie Martina Vokouna, která – podobně jako herečky – trošku zápasí s využitím naddimenzovaných průhledných nafukovacích prvků, které na scénu umístila scénografka.

Divadlo na Fidlovačce – Komorní Fidlovačka – Dermot Canavan: Třetí prst na levé ruce. Překlad Jan a Adéla Šotolovi, režie Martin Vokoun, dramaturgie Adéla Šotolová, scéna a kostýmy Agnieszka Pátá Oldak, pohybová spolupráce Rostislav Šrom. Premiéra 16. března 2017.

  • Autor: Marie Reslová
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Dvě sestry

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 5.–29. 5. 2017

Číslo 10/2017 (16. 5.–29. 5. 2017)

Obsah čísla 10/2017

Slovo ...

Náš dialog, naše...

Byl to Václav Havel, který...

Osobnost měsíce

Martin Finger

jako Walter v inscenaci Homo Faber v...

Dotazník

Eliška Brtnická

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Internetová kasička

Na Hithitu byly donedávna aktivní hned...

Názor

Grantová výhybka aneb K...

Pamětníci si možná vzpomenou na...

Glosa

Zašel jsem na kávu

V Brně, do kavárny Spolek, v Orlí,...

Bez pravidel se žít nedá

Podivení Marie Reslové nad...

Kronika

Jednou větou

Tanec komunikuje a rozšiřuje...

Kritika

Kdo neskáče není My

Položil bys život za svou vlast? S tou...

Jaj, ty Nevěsty…

Sdružení Masopust uvedlo pět let...

Fraška o revoluci, která se...

Když Národní divadlo uvedlo 1....

Don Juan bez vášně

Co je za boomem uvádění Molièrova...

A nejste vy takový ten...

Don Juan se hraje v pražském Divadle...

Člověk strůjce na cestě

Poslední premiéra v ústeckém...

Tradičně, nebo moderně?

Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke...

Byla, nebyla… eine kleine...

Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér...

Prosím, jen si sáhněte!

Inscenace Prosíme nesahat! je třetím...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Pavla Vykopalová: Na kurtu i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miřenka Čechová: Prožít...

Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a...

Kontext

Megapřehlídka narcistů

Úvahy výtvarné – Jarní výstavní...

Vláda věcí tvých…

ÚVAHY TELEVIZNÍ

Cit pro věci, které mají...

Tuto malou vzpomínku na Jirku Ornesta...

Burza

Jubilejní Poděbrady jinak

Herecká asociace informuje

Podoby – Tři mouchy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moravské divadlo Olomouc

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Slovensko intimní i veřejné

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladislav Trojickij: Herci...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Vyjádření k mediální...

Naše studentka 3. ročníku oboru...

Zemřeli

Zemřeli

André Louis Perinetti (7. 8. 1933...

Výročí

Výročí 1.−15. června

Výročí 1.–15. června △ Hnilička...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

O tanci i bez něj

Ve foyeru Jihočeského divadla v...

Fagi a divadlo

Expert – splněný sen II

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2017



Obsah,