Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku své existence profiluje jako „herecké“ divadlo a ani s novým ředitelem Janem Koťátkem se její zaměření nezměnilo. Tragikomická konverzačka pro dvě herečky od britského dramatika a herce Dermota Canavana nazvaná Třetí prst na levé ruce, uvedená na scéně Komorní Fidlovačky, do dramaturgického směřování ideálně zapadá. Autor hru napsal o svých sestrách. A přestože formálně využívá konvenční postupy bulvárních her, podařilo se mu žánr přesáhnout, neb přesvědčivě vložil do hry osobní, dosti hořkou zkušenost.

Grace (Iva Pazderková) a Niamh (Martina Randová) si přehrávají situace z dětství a dospívání FOTO ARCHIV DIVADLA NA FIDLOVAČCE

Niamh (Martina Randová) a Grace (Iva Pazderková) si oživují nad rodinnými fotografiemi útržkovité vzpomínky. Přehrávají si situace z dětství a dospívání s despotickým otcem, krásnou maminkou a malými bratry i ponižující momenty, které jim v Británii způsoboval „méněcenný“ irský původ. Přitom se snaží zacelit šrámy na svém vztahu. Že se tak děje za vypjatých okolností, nám dojde až ke konci, Niamh je nevyléčitelně nemocná.

Vůle k sblížení po letech je veliká, ale díky komplikovaným osudům a odlišným povahám sester se také neobejde bez bolestivých momentů. Obě herečky dobře cítí hranici, za kterou by se utopily ve sladkobolnosti a moralizování, umí situaci včas zlomit do smíchu nebo sebeironie. Jindy excentrická Pazderková hraje tu rozumnější, jemnější sestru, trochu staropanenskou paní učitelku, která vždycky ví, „co se má“. Křehčí a plachá Randová naopak divokou holku, která kašle na pravidla, ale i na své dítě a na sebe. A tvrdě za to platí.

Režisér Martin Vokoun obsadil herečky proti očekávání, což se ukázalo jako dobrý tah. Vyvolává to příjemnou nejistotu o cestách, kterými se bude příběh ubírat, a přidává mu to na pravdivosti. Svéhlavá Niamh totiž navenek působí nejistě a nerozhodná Grace aktivně, se suverénní noblesou posouvá děj. Sledovat herecké výkony ukázněné, jako břitva přesné Pazderkové a Randové, jejíž tvář, držení těla i energie se proměňují na neuvěřitelně široké škále (od půvabné teenagerky, přes rozpadlou alkoholičku až po rezignovanou ženu na smrtelné posteli), je silný zážitek. Samozřejmě pro toho, kdo „může“ tento typ dramatiky, založené na tradiční, psychologické interpretaci postav, byť oživované časovými střihy a drobnými, půvabnými tanečními čísly.

Na tu se také soustředí sympaticky neambiciózní režie Martina Vokouna, která – podobně jako herečky – trošku zápasí s využitím naddimenzovaných průhledných nafukovacích prvků, které na scénu umístila scénografka.

Divadlo na Fidlovačce – Komorní Fidlovačka – Dermot Canavan: Třetí prst na levé ruce. Překlad Jan a Adéla Šotolovi, režie Martin Vokoun, dramaturgie Adéla Šotolová, scéna a kostýmy Agnieszka Pátá Oldak, pohybová spolupráce Rostislav Šrom. Premiéra 16. března 2017.

  • Autor: Marie Reslová
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Dvě sestry

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,