Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Tancem proti předsudkům

V neděli 28. května začne 29. ročník mezinárodního festivalu Tanec Praha. Přiveze do Prahy a dalších osmnácti měst a obcí ČR umělce z Evropy, Asie, Afriky i Latinské Ameriky. Festival se bude konat až do 28. června.

I letos mohou návštěvníci zhlédnout mimořádná taneční představení, která reflektují svět kolem nás. Renomovaný vlámský choreograf Sidi Larbi Cherkaoui se do Prahy vrací po šesti letech. Jeho Fractus V je silným apelem na zachování svobody individuality ve světě propagandy. Palčivým otázkám, které rezonují napříč kontinenty, se však věnují i další tvůrci představení. Je fascinující, jaká tabu umělci neváhají otevírat, říká ředitelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová a dodává: Je neméně záživné sledovat, jak se liší vnímání tohoto světa a základních hodnot na různých kontinentech. Letošní TANEC PRAHA je věrný oslavě tance, pohybu, fyzické exprese a zároveň nás nutí k zamyšlení…

Ještě před nedělním večerním slavnostním zahájením ve Foru Karlín diváky roztančí na náměstí Reopubliky od 18 hodin čeští a afričtí umělci z Ghana Dance Ensemble s Monikou Rebcovou & kol. v představení Ghana zrána, které je dialogem kultur Afriky a Evropy.

Fractus V. FOTO archiv TP

Mostem mezi kulturami je též hlavní událost sezony Fractus V, v níž kromě samotného choreografa Sidi Larbiho Cherkaouia vystoupí další 4 tanečníci a 4 muzikanti s hlubokou znalostí hudby Japonska, Koreje, Konga a Indie. Background tanečníků je stejně pestrý: francouzský nový cirkus, americký Lindy Hop, španělské flamenco, německý break dance a hip hop. Renomovaný belgický choreograf vystoupil na festivalu Tanec Praha v roce 2011 s proslulým představením SUTRA spolu s mnichy ze šaolinského kláštera. Tentokrát se nechal inspirovat populárním filozofem Noamem Chomskym a jeho obhajobou svobody řeči. Dílo o nalomených vztazích se stává též dialogem kultur.

Cherkaoui letos poprvé uvede také projekt, který vytvořil společně se špičkovým českým souborem 420PEOPLE. Inscenace, která vznikla v koprodukci festivalu Tanec Praha, 420People, Eastman a Jatka78, bude uvedena ve světové premiéře 4. a 5. června od 20:00 hod. v prostoru Jatka78. Podpora této spolupráce nám přišla důležitá z mnoha důvodů. Je to poprvé, co hvězda festivalu tvoří zároveň pro český soubor. Navíc propojení Václava Kuneše a Sidi Larbi Cherkaouiho vzniklo v minulosti právě na festivalu TANEC PRAHA, říká spoluředitelka festivalu Markéta Perroud a dále vysvětluje: Je to takový dárek k 10. narozeninám souboru, způsob ocenění toho, co za tu dobu pro český tanec, jeho zviditelnění, dokázali.

Faun. FOTO archiv TP

V rámci stejného večera budou moct diváci zhlédnout i Cherkaouiho inscenaci Faun, která osobitě zpracovává proslulé dílo Václava Nižinského – Faunovo odpoledne, exkluzivně v interpretaci Václava Kuneše a Nikoly Leahey.

Německé autorky Christina Ciupke a Anna Till ve svém projektu undo, redo and repeat zkoumají, jak umělce ovlivňuje taneční historie. Zatímco brazilský choreograf João Paulo Gross se v představení O Crivo inspiruje  divokým hlasem přírody, korejská autorka Lim Set Byeol ve svém díle Hello? kritizuje korporátní kulturu, která se projevuje silným tlakem na sebeovládání v celé jihokorejské společnosti. Olivier Dubois je opětovně inspirován věčnou výzvou – Svěcením jara. Inscenace Mon élue noire – Sacre # 2 je ušita na míru první dámě afrického tance Germaine Acogny, ta neváhá upozornit na zrůdnosti kolonialismu a vyzdvihuje sílu lidské bytosti bez ohledu na věk nebo barvu pleti.

Rachid Ouramdane uvede 25. června v Divadle Archa ryze intimní, křehký duet TORDRE, v němž zhmotňuje příběh dvou umělkyň, s nimiž dlouhá léta spolupracuje, a věnuje každé svůj „sólový prostor“. Pražská část hlavního programu vyvrcholí monumentální freskou souboru La Veronal s názvem Siena – site-specific, jež publikum vtáhne zpět do minulosti, aby se mohlo zamýšlet, jak se měnil motiv těla napříč stoletími. Dílo bude uvedeno v prostorách Galerie hlavního města Prahy Colloredo-Mansfeldského paláce a symbolicky zakončí letošní ročník festivalu.

O Crivo. FOTO archiv TP

Dance NEWs

Výjimečně pestré a kvalitní jsou letošní novinky z nejmladší (nejen) evropské taneční scény uváděné v dramaturgické linii Dance NEWs. Švýcarská choreografka Yasmine Hugonnet se inspiruje renesančním malířem Hieronymem Boschem v díle Le Récital des Postures. Je to recitál pro jediný lidský nástroj: tělo jako archetyp nezbytný pro všechny druhy lidské komunikace. V této linii dále vystoupí izraelský choreograf Uri Sharif, který diváky na chvíli vyvede z míry a nechá je pochybovat o tom, co je realita a co fikce. Jeho večer doplní Španělé říkající si La Imperfecta. Ze stejné země je i Pere Faura, jenž pobaví originální inscenací plnou ironie Striptease. Po té nás osobitá irská choreografka Oona Doherty vrátí zpět do drsné reality „špinavé Evropy“, aby publiku v závěru přislíbila naději, a La Veronal uvedou fascinující dílko Portland ve spolupráci Marcose Moraua s Lali Ayguadé.

VEN.ku TANCI

Nedílnou součástí festivalu jsou opět taneční a pohybové performance, které se konají pod širým nebem a oživují různá netradiční místa nejen v Praze. Kromě zmíněného česko-afrického projektu s Ghana Dance Ensemble diváky jistě zaujme Pelat španělského tvůrce Joana Cataly podtrhující potřebu vzájemné důvěry či představení Ivána Péreze, jehož vědeckofantasticky laděné dílo The Inhabitants naprosto originálně „zabydlí“ prostory EXPO 58. Z českých souborů výzvě veřejného prostoru čelí VerTeDance s dílem Ceviche, vytvořeném společně s improvizačním mágem Davidem Zambranem a kapelou Zrní, a CreWcollective v „netradiční procházce“ nazvané Moving Orchestra, která v každém městě funguje jako živá součást veřejného prostoru.

Tanec Praha dětem

Charakteristickým znakem pro letošní programovou linii Tanec Praha dětem je přístup k dítěti jako ke spolutvůrci a zdroji inspirace. Festival dává tento rok přednost dílům, která by bez přičinění dětí nevznikla. Je tomu tak rovněž ve snové laboratoři choreografky Milly Koistinen s názvem A Cloud of Milk, v níž se diváci prostřednictvím pohybu, světla, videoprojekce a hudby ponoří do jakéhosi surreálného snu. „Finská choreografka bude v Praze před představením pracovat s místní skupinou dětí,” vysvětluje manažerka festivalu Alena Brožová a dodává: „Během workshopu budou společně zkoumat jejich  sny a přetavovat jejich obsah do podoby představení, které diváci uvidí 15. června.

Očima dětí vzniká i dokument režisérky Petry Tejnorové a choreografky a tanečnice Terezy Ondrové pro všechny milovníky sci-fi, tance a dalších dobrodružství Haló? Je tam někdo? Posílání zprávy nejen o tanci do vesmíru. Nová dobrodružství pro celou rodinu zajistí Taneční bojovka připravená týmem Bárta & Brungot Svíteková & Látalová. Díky ní mohou členové rodin společně plnit rozličné kreativní úlohy a zároveň si osvojit hodnoty vzájemného vztahu. S originalitou sobě vlastní vtáhne děti do dění i workshop Věry Ondrašíkové: Čáry, máry, fuk – Světlo, pohyb, zvuk.

Doprovodný program

Doprovodný program tvoří především workshopy, hned na úvod seminář Guy Coolse s názvem Who needs a dramaturg?, poté Workshop taneční fotografie dvorního fotografa festivalu Vojtěcha Brtnického. V neposlední řadě metropoli opět rozjasní cyklus Tančíren, každou středu v jiném rytmu: od tai-či přes tango po afro či Lindy Hop si může spolu s umělci zatančit každý bez ohledu na věk či zkušenosti.

Kromě Prahy festival uvádí kombinaci českých a zahraničních děl, workshopů a dalších akcí v dalších 18 obcích ČR, konkrétně jsou to: Brno, České Budějovice, Choceň, Hradec Králové, Jihlava, Karlovy Vary, Kladruby, Liberec, Malovice, Mlázovy, Nečtiny, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Písek, Plzeň̌,  Tábor, Ústí nad Labem.

Více na www.tanecpraha.cz.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 25. května 2017

Komentáře k článku: Tancem proti předsudkům

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 16/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


3. 10.–16. 10. 2017

Číslo 16/2017 (3. 10.–16. 10. 2017)

Obsah čísla 16/2017

Slovo ...

Divadlo, které si nerozumí

Mám dojem, že účastníci...

Sukces měsíce

Národní divadlo...

SUKCES MEZINÁRODNÍHO FESTIVALU DIVADLO

Dotazník

VerRich

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Seminář o umělecké kritice

Do Centra současného umění DOX...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Vlastivědné muzeum v Olomouci...

Kritika

Nedává, nebere

Poslední premiérou loňské sezony...

Každý musí sestoupit do...

Hrát na konci léta v krásném...

Vykřičíme všechnu bídu

Součástí pracovních oslav deseti let...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 16/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní smrti aneb Festival...

Podle mého si „přední příčky“...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Rozhovor

René Levínský: Píšu,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Barankiewicz:...

Rozhovor s novým uměleckým šéfem...

Kontext

O divadelním létě (nejen) v...

Zdá se, že vypravit se do divadla...

Burza

Joan Brehms se vrací domů

Národní muzeum informuje

Nominace na Cenu Thálie

Herecká asociace informuje

Podoby – Květáci

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo Radost Brno

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Aurora Lubos: Čekám, až mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Radu Afrim: Stačí tři zvuky...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Ještě k Národnímu divadlu

ohlasy: Ad DN 15/2017, str. 2

Zemřeli

Zemřeli

Arnošt Svoboda (6. 2. 1941 Třebíč...

Jan Tříska bohužel...

Nemohu stále uvěřit, že nepřijde....

Výročí

Výročí 1.−15. října

Černý Ondřej, ředitel, kritik a...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VI)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Jan Tříska

Ve Stříbrné ulici na Starém Městě...

Pan Papírek… ( III )

Příloha

Poděkování

Mezinárodní divadelní festival PALM...

Palm Off Fest 2017 – program

20. října v 19 hodin Zahájení...

Visegrád by chyběl stejně...

V posledních měsících jsou stále...

O střední Evropě

Střední Evropa existuje a my v ní,...

Nová pravice ve střední...

Rodí se nová střední Evropa a jeden...

Lze zachránit střední...

Střední Evropa, o které kdysi psal...

Lze žít a hrát divadlo...

Druhý ročník setkání divadel...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 16/2017



Obsah,