Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Tancem proti předsudkům

V neděli 28. května začne 29. ročník mezinárodního festivalu Tanec Praha. Přiveze do Prahy a dalších osmnácti měst a obcí ČR umělce z Evropy, Asie, Afriky i Latinské Ameriky. Festival se bude konat až do 28. června.

I letos mohou návštěvníci zhlédnout mimořádná taneční představení, která reflektují svět kolem nás. Renomovaný vlámský choreograf Sidi Larbi Cherkaoui se do Prahy vrací po šesti letech. Jeho Fractus V je silným apelem na zachování svobody individuality ve světě propagandy. Palčivým otázkám, které rezonují napříč kontinenty, se však věnují i další tvůrci představení. Je fascinující, jaká tabu umělci neváhají otevírat, říká ředitelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová a dodává: Je neméně záživné sledovat, jak se liší vnímání tohoto světa a základních hodnot na různých kontinentech. Letošní TANEC PRAHA je věrný oslavě tance, pohybu, fyzické exprese a zároveň nás nutí k zamyšlení…

Ještě před nedělním večerním slavnostním zahájením ve Foru Karlín diváky roztančí na náměstí Reopubliky od 18 hodin čeští a afričtí umělci z Ghana Dance Ensemble s Monikou Rebcovou & kol. v představení Ghana zrána, které je dialogem kultur Afriky a Evropy.

Fractus V. FOTO archiv TP

Mostem mezi kulturami je též hlavní událost sezony Fractus V, v níž kromě samotného choreografa Sidi Larbiho Cherkaouia vystoupí další 4 tanečníci a 4 muzikanti s hlubokou znalostí hudby Japonska, Koreje, Konga a Indie. Background tanečníků je stejně pestrý: francouzský nový cirkus, americký Lindy Hop, španělské flamenco, německý break dance a hip hop. Renomovaný belgický choreograf vystoupil na festivalu Tanec Praha v roce 2011 s proslulým představením SUTRA spolu s mnichy ze šaolinského kláštera. Tentokrát se nechal inspirovat populárním filozofem Noamem Chomskym a jeho obhajobou svobody řeči. Dílo o nalomených vztazích se stává též dialogem kultur.

Cherkaoui letos poprvé uvede také projekt, který vytvořil společně se špičkovým českým souborem 420PEOPLE. Inscenace, která vznikla v koprodukci festivalu Tanec Praha, 420People, Eastman a Jatka78, bude uvedena ve světové premiéře 4. a 5. června od 20:00 hod. v prostoru Jatka78. Podpora této spolupráce nám přišla důležitá z mnoha důvodů. Je to poprvé, co hvězda festivalu tvoří zároveň pro český soubor. Navíc propojení Václava Kuneše a Sidi Larbi Cherkaouiho vzniklo v minulosti právě na festivalu TANEC PRAHA, říká spoluředitelka festivalu Markéta Perroud a dále vysvětluje: Je to takový dárek k 10. narozeninám souboru, způsob ocenění toho, co za tu dobu pro český tanec, jeho zviditelnění, dokázali.

Faun. FOTO archiv TP

V rámci stejného večera budou moct diváci zhlédnout i Cherkaouiho inscenaci Faun, která osobitě zpracovává proslulé dílo Václava Nižinského – Faunovo odpoledne, exkluzivně v interpretaci Václava Kuneše a Nikoly Leahey.

Německé autorky Christina Ciupke a Anna Till ve svém projektu undo, redo and repeat zkoumají, jak umělce ovlivňuje taneční historie. Zatímco brazilský choreograf João Paulo Gross se v představení O Crivo inspiruje  divokým hlasem přírody, korejská autorka Lim Set Byeol ve svém díle Hello? kritizuje korporátní kulturu, která se projevuje silným tlakem na sebeovládání v celé jihokorejské společnosti. Olivier Dubois je opětovně inspirován věčnou výzvou – Svěcením jara. Inscenace Mon élue noire – Sacre # 2 je ušita na míru první dámě afrického tance Germaine Acogny, ta neváhá upozornit na zrůdnosti kolonialismu a vyzdvihuje sílu lidské bytosti bez ohledu na věk nebo barvu pleti.

Rachid Ouramdane uvede 25. června v Divadle Archa ryze intimní, křehký duet TORDRE, v němž zhmotňuje příběh dvou umělkyň, s nimiž dlouhá léta spolupracuje, a věnuje každé svůj „sólový prostor“. Pražská část hlavního programu vyvrcholí monumentální freskou souboru La Veronal s názvem Siena – site-specific, jež publikum vtáhne zpět do minulosti, aby se mohlo zamýšlet, jak se měnil motiv těla napříč stoletími. Dílo bude uvedeno v prostorách Galerie hlavního města Prahy Colloredo-Mansfeldského paláce a symbolicky zakončí letošní ročník festivalu.

O Crivo. FOTO archiv TP

Dance NEWs

Výjimečně pestré a kvalitní jsou letošní novinky z nejmladší (nejen) evropské taneční scény uváděné v dramaturgické linii Dance NEWs. Švýcarská choreografka Yasmine Hugonnet se inspiruje renesančním malířem Hieronymem Boschem v díle Le Récital des Postures. Je to recitál pro jediný lidský nástroj: tělo jako archetyp nezbytný pro všechny druhy lidské komunikace. V této linii dále vystoupí izraelský choreograf Uri Sharif, který diváky na chvíli vyvede z míry a nechá je pochybovat o tom, co je realita a co fikce. Jeho večer doplní Španělé říkající si La Imperfecta. Ze stejné země je i Pere Faura, jenž pobaví originální inscenací plnou ironie Striptease. Po té nás osobitá irská choreografka Oona Doherty vrátí zpět do drsné reality „špinavé Evropy“, aby publiku v závěru přislíbila naději, a La Veronal uvedou fascinující dílko Portland ve spolupráci Marcose Moraua s Lali Ayguadé.

VEN.ku TANCI

Nedílnou součástí festivalu jsou opět taneční a pohybové performance, které se konají pod širým nebem a oživují různá netradiční místa nejen v Praze. Kromě zmíněného česko-afrického projektu s Ghana Dance Ensemble diváky jistě zaujme Pelat španělského tvůrce Joana Cataly podtrhující potřebu vzájemné důvěry či představení Ivána Péreze, jehož vědeckofantasticky laděné dílo The Inhabitants naprosto originálně „zabydlí“ prostory EXPO 58. Z českých souborů výzvě veřejného prostoru čelí VerTeDance s dílem Ceviche, vytvořeném společně s improvizačním mágem Davidem Zambranem a kapelou Zrní, a CreWcollective v „netradiční procházce“ nazvané Moving Orchestra, která v každém městě funguje jako živá součást veřejného prostoru.

Tanec Praha dětem

Charakteristickým znakem pro letošní programovou linii Tanec Praha dětem je přístup k dítěti jako ke spolutvůrci a zdroji inspirace. Festival dává tento rok přednost dílům, která by bez přičinění dětí nevznikla. Je tomu tak rovněž ve snové laboratoři choreografky Milly Koistinen s názvem A Cloud of Milk, v níž se diváci prostřednictvím pohybu, světla, videoprojekce a hudby ponoří do jakéhosi surreálného snu. „Finská choreografka bude v Praze před představením pracovat s místní skupinou dětí,” vysvětluje manažerka festivalu Alena Brožová a dodává: „Během workshopu budou společně zkoumat jejich  sny a přetavovat jejich obsah do podoby představení, které diváci uvidí 15. června.

Očima dětí vzniká i dokument režisérky Petry Tejnorové a choreografky a tanečnice Terezy Ondrové pro všechny milovníky sci-fi, tance a dalších dobrodružství Haló? Je tam někdo? Posílání zprávy nejen o tanci do vesmíru. Nová dobrodružství pro celou rodinu zajistí Taneční bojovka připravená týmem Bárta & Brungot Svíteková & Látalová. Díky ní mohou členové rodin společně plnit rozličné kreativní úlohy a zároveň si osvojit hodnoty vzájemného vztahu. S originalitou sobě vlastní vtáhne děti do dění i workshop Věry Ondrašíkové: Čáry, máry, fuk – Světlo, pohyb, zvuk.

Doprovodný program

Doprovodný program tvoří především workshopy, hned na úvod seminář Guy Coolse s názvem Who needs a dramaturg?, poté Workshop taneční fotografie dvorního fotografa festivalu Vojtěcha Brtnického. V neposlední řadě metropoli opět rozjasní cyklus Tančíren, každou středu v jiném rytmu: od tai-či přes tango po afro či Lindy Hop si může spolu s umělci zatančit každý bez ohledu na věk či zkušenosti.

Kromě Prahy festival uvádí kombinaci českých a zahraničních děl, workshopů a dalších akcí v dalších 18 obcích ČR, konkrétně jsou to: Brno, České Budějovice, Choceň, Hradec Králové, Jihlava, Karlovy Vary, Kladruby, Liberec, Malovice, Mlázovy, Nečtiny, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Písek, Plzeň̌,  Tábor, Ústí nad Labem.

Více na www.tanecpraha.cz.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 25. května 2017

Komentáře k článku: Tancem proti předsudkům

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,