Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Stopem do Avignonu a zpět (No. 2)

Hledání lidskosti uprostřed všeobjímajícího ponížení

FOTO CHRISTOPHE RAYNAUD DE LAGE

Romeu Runa a Miguel Moreira: THE OLD KING /Kolektiv Ballets C. de la B./, Cloître des Célestins

Koncept vytvořila dvojice tanečníků Romeu Runa a Miguel Moreira, členové souboru Alaina Platela, který se podílel na rytmizaci a dramaturgii (Platel je pravidelný host Avingnonského festivalu).

Runa i Moreira pocházejí z Portugalska, uvádí se, že kromě společné předchozí práce oba tvůrce spojuje senzitivita portugalského fada a záliba ve funebrální pompě.

V popředí je květina a dřevěná paleta. FOTO CHRISTOPHE RAYNAUD DE LAGE

Tématem produkce The Old King je hledání lidskosti uprostřed všeobjímajícího ponížení. Evokace prvních, ale spíš posledních dnů světa a zkroucená „plazí“ existence člověka. Inspiraci konceptu poskytla fotografie portugalského fotografa Daniela Blaufukse Muž kouří a na kolenou má knížku. Obraz vnitřních hnutí muže zabředlého v představách, které připomínají chaos konce světa.

Evokace prvních, ale spíš posledních dnů světa a zkroucená „plazí“ existence člověka. FOTO CHRISTOPHE RAYNAUD DE LAGE

Prostor dvora Celestinského kláštera pokrývá černá látka, ze které trčí dva platany. V popředí je květina a dřevěná paleta, na které sedí Runa zády k divákům, zatímco přicházejí do hlediště. V pravo vzadu jsou vyskládané další palety.

Představení uvádí elektronický hukot, přecházející v duté údery bubnu. Tanečník zpočátku prohýbá tělo a zaklání hlavu na paletě. Kouká se na diváky a otevírá pusu, souká se po zemi opřený o temeno hlavy. Vypadá jako divná ještěrka a nervózně třepe rukama. Pohyb se zrychluje, Runa nabývá elastické tělo, prohýbá se a skáče, po dopadu jeho pohyb pokračuje prohýbáním. Ohýbá se a vyskakuje. Na scénu vstoupí muž s hasicí stříkačkou a zastaví Runu mračnem vody a aerosolu. Mlžný opar prosvítí dlouhá řada kontrasvětel, anestetizovaný tanečník stojí v oblaku vody a čeká. Zpočátku se předklání a ohýbá, pak zápasí s vodou, klesá na kolena a svléká se do slipů. Pak se zvedne. Celý se třepe. Proud vody trvá dlouhé minuty. Když se proud zastaví, stojí muž několik vteřin a kape z něj voda. Začne pochodovat, skočí na ozvučenou paletu, vyndá mikrofon a čte text. Při  tom šeptá a mlaská, poslední větu opakuje několikrát a hystericky křičí do mikrofonu.

Na scénu vstoupí muž s hasicí stříkačkou a zastaví Runu mračnem vody a aerosolu. FOTO CHRISTOPHE RAYNAUD DE LAGE

Přijde znovu muž se stříkačkou a zahalí tanečníka ve vodním oblaku. Když se Runa uklidní, muž odejde a Romeu Runa si obleče vojenské boty, strčí kytku s květináčem zepředu do slipů a pochoduje jako nácek  po dvoře kláštera. Vyrazí  k hromadě palet, bere jednu po druhé, obrací je, zvedá, zahazuje, pouští, několik palet vybere a odnese si je, postaví si pódium a odsud s vyplazeným jazykem chrčí, kvičí a huhlá jako idiot. Nechává přední panel padnout, sleze a smýká sebou v sekvenci rychlých pravoúhých pohybů horní částí těla. Nakonec sundá i slipy a zády k divákům protáhne dlaně mezi nohama a vloží si je do konečníku.

Nakonec sundá i slipy a zády k divákům protáhne dlaně mezi nohama a vloží si je do konečníku. FOTO CHRISTOPHE RAYNAUD DE LAGE

Tím představení končí.

Romeu Runa a Miguel Moreira: The Old King. Conception Miguel Moreira, Romeu Runa, music Pedro Carneiro, lighting João Garcia Miguel, costumes Dino Alves, assistant to the direction Catarina Felix, artistic collaboration Alain Platel, Sandra Rosado, Jorge Rosado.

Production les ballets C de la B. Coproduction CNB/Teatro Camões (Lisboa), Teatro Cine em Torres Vedras, Centro Cultural Município do Cartaxo, Centro Cultural Vila Flor (Guimarães), Teatro Municipal de Faro et Útero Associação Cultural, La Rose des Vents National Stage of Lille Metropolis (Villeneuve d’Ascq), TorinoDanza. With the support of: Town of Gand, Province of the East Flanders and the Flemish authorities and with: State Secretariat of Culture DGArtes (Portugal), Municipal Chamber of Almada and Espaço do Tempo (Montemor-o-Novo).
artist in residence: Uferstudios (Berlin), S3 les ballets C de la B (Gand)

Festival d´Avignon / Cloître des Célestins 18.-21. + 23.-26. 7. 2012.

  • Autor: David Pizinger
  • Publikováno: 1. srpna, 2012

Komentáře k článku: Stopem do Avignonu a zpět (No. 2)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2016

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


10. 5.-23. 5. 2016

Číslo 10/2016 (10. 5.-23. 5. 2016)

Obsah čísla 10/2016

Sloupek

Monstrum

Před lety jsem jednu sezonu absolvoval...

Sukces měsíce

The Tap Tap: Nefňuka

The Tap Tap: Nefňuka aneb Podivuhodná...

Dotazník

Tomáš Vůjtek

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Pražské granty pro rok 2017

Výbor pro kulturu pražského...

Glosa

Alespoň Shakespeara aby...

Zkratka ASAP (z anglického As Soon As...

KKP – dobrý džob

Institut umění – Divadelní ústav...

Reportáž

Kritika

Sisyfovská pouť od sochy k...

V letošním prvním site-specific...

Nemrtvý brak

Soubor 11:55 nebo, chcete-li, „za pět...

Pygmalion jako muzikál, leč...

Tématem Shawovy konverzační komedie...

Inscenace na pokraji

V Západočeském divadle Cheb měl v...

Mrazivá cesta k usmíření

Divadelní adaptace dánských filmů...

Krutá hra na pravdu

Režisér Ivo Krobot nenalezl v...

Problém na hraně

Divadlo NaHraně uvedlo ve třech...

Občas se stane zázrak

Představuji si, jak se někde u vína...

Vymítání zvířeckosti

Posedlost – stav, kdy se člověka...

Churavé české operní...

Režisér Jozef Bednárik vtrhl na...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2016...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Eliška Weissová: Do každé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Petr Zelenka: Francouzi...

Rozhovor s dramatikem a režisérem

Kontext

Kulatý stůl Divadelních...

Na začátku této sezony měla v...

Jan Vedral: Jsem...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby – Šanghaj

Bylo to někdy na přelomu tisíciletí....

Výroční setkání členů...

Herecká asociace informuje

Absintový klub Les Ostrava

Místa pro „nová“ divadla

Uhde píše Levínskému

Boleslav Polívka mě kdysi seznámil s...

POULIČNÍ DIVADLO NA...

Herec Zdeněk Velen fotografuje sotva...

Zahraničí

Pomalá stékání polské...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dopisy bez hranic

Zemřeli

Zemřeli

Jiří Kusý (15. 1. 1948 Pečky −12....

Výročí

Výročí 16.−31. května

Janoušková Jindra, herečka (16. 5....

Příloha

Divadelní svět Brno 2016

DN10-2016-DSB

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2016



Obsah,