Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Stopem do Avignonu a zpět (No. 2)

Hledání lidskosti uprostřed všeobjímajícího ponížení

FOTO CHRISTOPHE RAYNAUD DE LAGE

Romeu Runa a Miguel Moreira: THE OLD KING /Kolektiv Ballets C. de la B./, Cloître des Célestins

Koncept vytvořila dvojice tanečníků Romeu Runa a Miguel Moreira, členové souboru Alaina Platela, který se podílel na rytmizaci a dramaturgii (Platel je pravidelný host Avingnonského festivalu).

Runa i Moreira pocházejí z Portugalska, uvádí se, že kromě společné předchozí práce oba tvůrce spojuje senzitivita portugalského fada a záliba ve funebrální pompě.

V popředí je květina a dřevěná paleta. FOTO CHRISTOPHE RAYNAUD DE LAGE

Tématem produkce The Old King je hledání lidskosti uprostřed všeobjímajícího ponížení. Evokace prvních, ale spíš posledních dnů světa a zkroucená „plazí“ existence člověka. Inspiraci konceptu poskytla fotografie portugalského fotografa Daniela Blaufukse Muž kouří a na kolenou má knížku. Obraz vnitřních hnutí muže zabředlého v představách, které připomínají chaos konce světa.

Evokace prvních, ale spíš posledních dnů světa a zkroucená „plazí“ existence člověka. FOTO CHRISTOPHE RAYNAUD DE LAGE

Prostor dvora Celestinského kláštera pokrývá černá látka, ze které trčí dva platany. V popředí je květina a dřevěná paleta, na které sedí Runa zády k divákům, zatímco přicházejí do hlediště. V pravo vzadu jsou vyskládané další palety.

Představení uvádí elektronický hukot, přecházející v duté údery bubnu. Tanečník zpočátku prohýbá tělo a zaklání hlavu na paletě. Kouká se na diváky a otevírá pusu, souká se po zemi opřený o temeno hlavy. Vypadá jako divná ještěrka a nervózně třepe rukama. Pohyb se zrychluje, Runa nabývá elastické tělo, prohýbá se a skáče, po dopadu jeho pohyb pokračuje prohýbáním. Ohýbá se a vyskakuje. Na scénu vstoupí muž s hasicí stříkačkou a zastaví Runu mračnem vody a aerosolu. Mlžný opar prosvítí dlouhá řada kontrasvětel, anestetizovaný tanečník stojí v oblaku vody a čeká. Zpočátku se předklání a ohýbá, pak zápasí s vodou, klesá na kolena a svléká se do slipů. Pak se zvedne. Celý se třepe. Proud vody trvá dlouhé minuty. Když se proud zastaví, stojí muž několik vteřin a kape z něj voda. Začne pochodovat, skočí na ozvučenou paletu, vyndá mikrofon a čte text. Při  tom šeptá a mlaská, poslední větu opakuje několikrát a hystericky křičí do mikrofonu.

Na scénu vstoupí muž s hasicí stříkačkou a zastaví Runu mračnem vody a aerosolu. FOTO CHRISTOPHE RAYNAUD DE LAGE

Přijde znovu muž se stříkačkou a zahalí tanečníka ve vodním oblaku. Když se Runa uklidní, muž odejde a Romeu Runa si obleče vojenské boty, strčí kytku s květináčem zepředu do slipů a pochoduje jako nácek  po dvoře kláštera. Vyrazí  k hromadě palet, bere jednu po druhé, obrací je, zvedá, zahazuje, pouští, několik palet vybere a odnese si je, postaví si pódium a odsud s vyplazeným jazykem chrčí, kvičí a huhlá jako idiot. Nechává přední panel padnout, sleze a smýká sebou v sekvenci rychlých pravoúhých pohybů horní částí těla. Nakonec sundá i slipy a zády k divákům protáhne dlaně mezi nohama a vloží si je do konečníku.

Nakonec sundá i slipy a zády k divákům protáhne dlaně mezi nohama a vloží si je do konečníku. FOTO CHRISTOPHE RAYNAUD DE LAGE

Tím představení končí.

Romeu Runa a Miguel Moreira: The Old King. Conception Miguel Moreira, Romeu Runa, music Pedro Carneiro, lighting João Garcia Miguel, costumes Dino Alves, assistant to the direction Catarina Felix, artistic collaboration Alain Platel, Sandra Rosado, Jorge Rosado.

Production les ballets C de la B. Coproduction CNB/Teatro Camões (Lisboa), Teatro Cine em Torres Vedras, Centro Cultural Município do Cartaxo, Centro Cultural Vila Flor (Guimarães), Teatro Municipal de Faro et Útero Associação Cultural, La Rose des Vents National Stage of Lille Metropolis (Villeneuve d’Ascq), TorinoDanza. With the support of: Town of Gand, Province of the East Flanders and the Flemish authorities and with: State Secretariat of Culture DGArtes (Portugal), Municipal Chamber of Almada and Espaço do Tempo (Montemor-o-Novo).
artist in residence: Uferstudios (Berlin), S3 les ballets C de la B (Gand)

Festival d´Avignon / Cloître des Célestins - 18.-21. + 23.-26. 7. 2012.

  • Autor: David Pizinger
  • Publikováno: 1. Srpen, 2012

Komentáře k článku: Stopem do Avignonu a zpět (No. 2)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2014

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 10.-27. 10. 2014

Číslo 17/2014 (14. 10.-27. 10. 2014)

Obsah čísla 17/2014

Komentář

Divadlo podle politiků

Čtete následující řádky po...

Osobnost měsíce

Pavel Zajíček

autor básní a ústřední performer...

Jak já to vidím

Alena Štréblová, Herečka

Dotazník aneb Hledání divadelního...

Inspirace divadlem

Od divadla zpátky k rituálu

Podle antropologické teorie vzniklo...

Kronika

Bylo & bude 17/2014

Bylo Až do dna ponížení Televizní...

Kritika

Mukl A03915

V Brně rostou nezávislé produkce jako...

Upíří rej podle Glazarové

Titul Vlčí jáma je v povědomí...

Fyzika mořských vln

Tanečník Jiří Bartovanec, bývalý...

Voňavý svět snů

Ivo Dimchev, současný oblíbenec...

Zeměměřič K. jako produkt...

Uvidět a přečíst román Zámek v...

Orlando z knihovny nikam...

Když na podzim roku 1928 vyšla nová...

Návrat chlebíčkové kultury

Na rovinu – v Kalichu jsem byl poprvé...

Fantom opery je v Praze!

Producent František Janeček si k...

Divnej, vtipnej, poetickej...

Nebudu psát, že se zrodila hvězda....

Kritický žebříček 17/2014

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Rozhovor

Martin Františák: Soubor má...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kauza

Kontext

Blahodárné doušky ...

Fragmenty rozhlasu

Zdeněk, můj oblíbený…

Zdeněk Hořínek byl můj oblíbený...

O kritikovi, jenž miloval...

Poprvé jsem jméno Zdeněk Hořínek...

Panu Hořínkovi s láskou…

Ve středu se Zdeněk Hořínek, jak...

Burza

Fagi a divadlo

Chvála solidarity

Dva skladatelé, dva Magoři

3LO3

V Plzni postavili za velké peníze...

Městské divadlo Mladá...

Divadla regionů

Zpráva o setkání herců v...

Podpora Prezident HA požádal správní...

Rejžek píše Justovi

Málem bych se nedostal k tomu, abych...

Zahraničí

V Salcburku historicky i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Utrpení, vztek a zoufalství;...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Martin Marek (28. 8. 1956 Praha – 13....

Výročí

Výročí 21.–31. října

Sedláčková Jarmila, sólistka opery...

Paměti, záznamy, deníky

Bylo nás pět a půl...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2014



Obsah,