Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Pomsta divadlu

Psychedelický western z česko-německého pomezí – tak pojmenovali žánr svého nového počinu Die Rache experimentátoři spolku Handa Gote research & development. Die Rache znamená v němčině pomsta a právě tu se rozhodli tvůrci zkoumat. Pomstu jako univerzum nezávislé na historickém, národním ani věcném kontextu. Pomstu jako atavismus animální podstaty člověka. Pomstu, kterou když nekonáme, chceme se jí aspoň kochat. Milujeme ty příběhy.

Jednotlivé úkony v Die Rache jako by vycházely z metodické příručky, jak se pomstít FOTO MARTIN ŠPELDA

Procházka, Mäkelä, Švábová, Kalivodová, Smolík, Housková, Dörner, Hybler, Svatoš, Skála, Kropáček – to jsou ti, kteří na zkoumání fenoménu odplaty pracovali. Záměrně destruovali obvyklé divadelní vyprávění na základní schéma. Jako zdroj si vzali tradiční syžet, v němž figuruje láska, peníze, vražda a odplata. Výrazným projevem redukce je pak naprostá absence dialogů – v představení vyjma dvou pěveckých výstupů nezazní ani hláska. Ty ale zároveň obnažují podstatu zkoumaného jevu v mnohem jasnějších konturách. Za pomyslným horizontem ale už dávno není nic o pomstě, zato je tu mnoho o divadle.

Podle programu se tedy příběh odehrává na česko-německém pohraničí, v šumavských lesích. Tahle informace má spíše estetickou povahu, pro to, co se na jevišti odehraje, je naprosto bezpředmětná. Stejně tak to bude fungovat v paneláku na jižáku nebo v slaměné chatrči na pláži v Karibiku. Přichází jakýsi minnesänger (Tomáš Procházka), nekonečně dlouho se vleče na sněžnicích, složí pár kousků dřeva a začne pět za doprovodu citery ódu na Šumavu. Záhy se bez jakékoli motivace uskuteční vražda. Pak už vše metodicky směřuje k odplatě, během níž se původní pohnutky částečně odkrývají. Na scéně se objeví bankovka zjevně nevyčíslitelné hodnoty, puška, jed. Veronika Švábová v roli jedné ze dvou žen zopakuje produktivní extrémně zpomalenou scénu výstřelu (podobně viz ve starším kousku Mission). Vnější nesmyslnost odplaty, pro nezaujatého pozorovatele je vlastně každý takový čin nepochopitelný, i když vzrušující a lákavý, končí v absurditě. Tu završuje opět „minnesängerův“ zpěv. Wald Legende, dalo by se říci, je u konce.

Veškeré jednání probíhá ve zdrcující pomalosti. Jednotlivé úkony jako by vycházely z metodické příručky, jak se pomstít. Žádný pohyb tu není navíc. Nechybí ani pro Handa Gote tradiční alchymistické míchání různých substancí a tekutin. Tentokrát ovšem bez evidentního vizuálního efektu, jde pouze o jed. Na scéně ale naprosto chybí loutky či jakákoli audiovizuální technika, která se už pomalu pro inscenace souboru stala normou. Tradičně vynikající hudební složka inscenací souboru však ani tentokrát nechybí. Horror vacui neutichajícího větru dodávalo baladě tísnivou atmosféru. V duchu divadla Nó, jehož inspiraci sami tvůrci přiznávají, hrají všichni v maskách, byť žádné nemají. V maskách svých obličejů. Zcela bez grimas, bez hnutí brvou.

Tento experiment nutí k mnoha otázkám. Paradoxně ale žádná nesměřuje k motivu inscenace, k pomstě jako námětu diskusí. Veškerým odstrojováním divadelnosti a vykosťováním příběhu se podařilo téma odsunout na druhou kolej a zůstaly otázky zas a jenom po divadelnosti. A tak je to vlastně u Handa Gote skoro pokaždé. Jako by veškeré náměty sloužily jen jako záminka pro další krok v destrukci toho, co lze považovat ještě za divadlo. Pořád je to ještě vzrušující, ale zřejmě to není nevyčerpatelné.

HANDA GOTE research & development, Praha: Die Rache. Připravili Procházka, Mäkelä, Švábová, Kalivodová, Smolík, Housková, Dörner, Hybler, Svatoš, Skála, Kropáček. Premiéra 30. března 2017 ve Studiu ALTA.

  • Autor: Dominik Melichar
  • Publikováno: 11. dubna 2017

Komentáře k článku: Pomsta divadlu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 4.–1. 5. 2017

Číslo 8/2017 (18. 4.–1. 5. 2017)

Obsah čísla 8/2017

Slovo ...

Běloruské divadlo ve...

Vždycky mě fascinuje, když se...

Sukces měsíce

Sousoší J. V. Stalina opět...

Letenské sousoší k poctě J. V....

Dotazník

Filip Huml Král

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O koprodukcích v opeře

V zásadě lze rozlišit dva typy...

Fejeton

Hejt od dědka

Sere mě, že mi mladý hezký holky...

Názor

O čem (ne)vypověděla ...

Program festivalu zahrnoval tři sóla,...

Kronika

Jednou větou

V sobotu 25. března se v Jihočeském...

Kritika

Havlův odkaz vlámským...

Když se světoznámý vlámský...

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo...

Ti hoši docela zlobí, ale ne...

A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni...

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku...

Zatím spíš dobrý nápad

Je, myslím, sehrát se všemi soubory...

Hvězdný prach jsi a v...

Choreograf Michal Záhora, estét s...

Španělské rytmy obrazy...

Inscenace Krvavá svatba dua SKUTR a...

Mezi pobřežími plují naše...

Operu Láska na dálku lze považovat za...

Život jako bezvýznamná hra

Divadlo na Vinohradech slaví...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 8/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní mládí v Brně

Ani letošnímu festivalu divadelních...

Rozhovor

Milan Kňažko: Některé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Není...

Rozhovor o Pustině, divadle a filmu

Kontext

Krajiny zjizvených duší

Stručný obsah příspěvku zde není...

Pérák mezi námi

Je pozdní říjnový večer roku 1837....

Burza

Poděbradské dny poezie po...

Herecká asociace informuje

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Městské divadlo Mladá...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Sergej Fedotov: Navazujeme...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Mezi sněním, politikou a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Věra Špinarová (22. 12. 1951...

Výročí

Výročí 1.−15. května

Barušová Marie, herečka (1. 5. 1932)...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Jára Cimrman dobývá...

Járy Cimrmana se poprvé vydal dobýt...

Fagi a divadlo

Expert – manželská etuda

Příloha

Divadelní svět Brno 2017

Program Divadelní svět Brno 2017...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2017



Obsah,