Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Ples upírů po dvaceti letech

Rozumějme od prvního provedení dnes světového hitu Tanz der Vampire v Raimundově divadle ve Vídni 4. října 1997 (dva roky po premiéře pražského Draculy!). Vznikl podle hollywoodského filmu z roku 1967 (další kulaté výročí) Romana Polanského, který vtiskl jevištní podobu i muzikálové verzi. V našem kontextu připomeňme, že řadu dnes proslulých rakouských muzikálů iniciovala vídeňská radnice, která se dotacemi pokusila z Vídně stvořit světové muzikálové centrum. Přivézt Ples upírů do Prahy se už před pěti lety pokusila producentka Ema Krahulíková, uspěl až nyní Dr. František Janeček, který se na projekty nejvyššího kalibru specializuje.

Postavu Sarah alternuje Michaela Gemrotová FOTO GOJA MUSIC HALL

Po poslední produkci Fantoma opery zbyla v divadle GoJa Music Hall na pražském Výstavišti obří scénická konstrukce a lustr zavěšený nad hlavami diváků. Bourat to, a třeba jednou zase stavět, by zřejmě bylo příliš nákladné, proto Daniel Dvořák do své stavby pro Fantoma opery vestavěl v zásadě vídeňskou scénu Plesu upírů. Řešení je to přece jen poněkud pragmatické, vůbec je jakási praktičnost v nové produkci znát. Má všechno, co k ní patří, velkou propracovanou taneční i pěveckou company, živý, dobře hrající orchestr, nazvučení, nasvícení, hodně pěknou jevištní pohyblivou grafiku – ale ta jediná může opravdu konkurovat vídeňskému vzoru.

Proti originálu chybí pražské replice parodický nadhled, vlastní už filmové i muzikálové verzi. Ta do díla přimíchala okázalé jevištní efekty a samozřejmě pěveckou a taneční ekvilibristiku, parametry z podstaty věci spíš vážné. Michael Prostějovský se možná pokusil komiku posílit naivními veršíky, jinak si je nedovedu vysvětlit. Přesto je pražský Ples upírů spíš unyle barvitou podívanou, hlavně v první části, která je vlastně jen zdlouhavou expozicí, a kritiku si za to muzikál vysloužil už ve Vídni. Mimochodem, na Broadwayi propadl!

Součástí masivních promoakcí bylo veřejné hlasování o premiérovém obsazení, které do ústředních rolí zvolilo Mariana Vojtka coby Hraběte von Krolocka a Natálii Grossovou v roli Sarah. Vojtko však trochu distonuje a nepřijde mi tak charismatický, jak role upířího vládce vyžaduje. Grossová by ve čtrnácti letech v takovém příběhu vystupovat neměla, jakkoli už je mediální star a splňuje představu Sarah coby mladičké dívenky toužící poznat svět dospělých. Především její hlas ještě nemohl dorůst do interpretace tak obtížného partu, chybí mu objem, témbr i technika. Bez ní může mladičká, velmi talentovaná zpěvačka o hlas i nadějnou kariéru snadno přijít. Navíc spolu připomínají stárnoucího strýčka s mladičkou neteří, nic mezi nimi nejiskří. Jinak je muzikál obsazený pěkně: Profesora Abronsiuse provedl Pavel Vítek v patřičné groteskní nadsázce, stejně jako jelimánka Alfreda Lukáš Randák a Sářina otce Chagala Bronislav Kotiš. Nelze nezmínit parádní hlasy Michaely Noskové (Magda) a Renáty Podlipské (Rebecca).

Ale nelze opomenout ani to, že v deníku Právo vydávají za recenzi promotext, jehož autorka dlouhé týdny muzikál propagovala. Pražský Ples upírů nekalou pomoc nepotřebuje, myslím, že do zdejší muzikálové produkce dobře zapadne i se svými neduhy.

Dr. František Janeček, Filip Janeček, ve spolupráci s VBW International GmbH – Michael Kunze, Jim Steinman: Ples upírů. Hudební nastudování Michal Macourek, české přebásnění Michael Prostějovský, režie Radek Balaš, choreografie Leona Qaša Kvasnicová, scéna Daniel Dvořák, kostýmy Roman Šolc, animace Ariadna Nikiforova. Česká premiéra 12. února 2017 v GoJa Music Hall v Praze.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 07. března 2017

Komentáře k článku: Ples upírů po dvaceti letech

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 21/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


12. 12.–25. 12. 2017

Číslo 21/2017 (12. 12.–25. 12. 2017)

Obsah čísla 21/2017

Slovo ...

Něco pro mě, nic pro...

Soubor Schauspiel Hannover v režii...

Osobnost měsíce

Sandra Hüller

Herečka a zpěvačka Sandra Hüller ve...

Dotazník

Jana Orlová

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Půlměsíc na pražském nebi

Koncem listopadu se nad Prahou...

Fejeton

POVÍDKA: O Jonášovi

Jonáš byl největším talentem v...

Názor

Teoreticky o cestě do pekel

Překvapilo mě, jaký ohlas vyvolal...

Kronika

Jednou větou

Ve dnech 1.–16. listopadu se v Praze...

Kritika

Zavřete oči, našeptávač...

Na začátku, před oponou, sluha Dubois...

Havlův vzkaz dnešku ...

Komorní scéna Aréna po Smíření –...

Podzemní ambasáda

Projekt In the Name of Gift vznikl ve...

Maryša umazaná od mouky

Jako červená, vlastně spíš bílá...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 21/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Zvony i vlast

Románová prvotina „bezdomovce“...

Revoluce k ničemu

Na letošním ročníku festivalu...

Bezmocná angažovanost...

Nic proti doku-divadlu, divadlu...

Samopal versus smích dětí...

Soucit. Příběh kulometu je v...

Zamilovat si Sandru Hüller

Curyšský Theater Neumarkt představil...

Banální hovory z butiku...

Označit kultovní rakouskou dramatičku...

Módní ikona „Elfi“ (pro)

Šest postav s baterkami hledá nikoli...

Ouverture!

Skladatelé psávali předehry z...

Dnešní svět podle...

Na konci devadesátých let pro mě byly...

Naše stará a nová Evropa

Pražský divadelní festival...

Rozhovor

Radek Holub: Prát se umím,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Martin Františák: Nechci...

Rozhovor s uměleckým šéfem činohry...

Kontext

Kohout se dočkal

Vyhlášení Ceny Jindřicha...

Hutných patnáct let Petra...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Adventní bilancování mého...

Herecká asociace informuje

Podoby – Pivo si dám až...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Venuše ve Švehlovce, Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Může divadlo zapomínat?

Dvakrát ze Slovensko-Česka

Nesnesitelná mateřská...

Dvakrát ze Slovensko-Česka

Dopředu, ale kam?

Międzynarodowy Festiwal Teatralny...

Zemřeli

Zemřeli

Jiří Kyselák (9. 8. 1952 Brno – 19....

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

My jsme ten oheň nezapálili...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

RR Rozhovory Revolver Revue 2016, 776...

Fundovaně, a přitom...

Pomyslné nůžky už se nerozevírají,...

Obrazem

Malované opony divadel...

Přesně po šesti letech od vydání...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (VIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 21/2017



Obsah,