Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Freak show

Miroslav aka Myra Bambušek je běs českého divadla. Vynáší na povrch neřešená, kontroverzní traumata naší historie i současnosti, komentuje svými produkcemi zdejší svět. Vnáší disharmonické, nelahodné tóny do témat politických i existenciálních. Jeho nejnovější inscenace Pevnost: Řeč o zničení pokračuje v řadě razantních produkcí na rozhraní neřízené performance a pevně daného jevištního tvaru s důrazem na tělesné herectví a zvukové i výtvarné působení. Slova i témata jsou skrytá pod nánosem akčního hluku. Takové přístupy fungují především jako přímé direkty na solar plexus konkrétních, srozumitelných situací. Přeneseny jinam či odjinud jsou jen exotickými zprávami z cizí planety.

Pevnost (Řeč o zničení)

Richard Němec, Milan Stehlík, Tomáš Bambušek, Jan Lepšík v dekadentní show Miroslava Bambuška FOTO JAN DVOŘÁK

Předlohou poslední inscenace je v zásadě publicistický, polokabaretní dramatický text Pevnost Rainalda Goetze (1954), jenž ve svých dílech zkoumá především svět médií a pop kultury. V Pevnosti Goetz mapuje německou společnost přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. Zaměřuje se na veřejné i skryté projevy neofašismu v pokleslých televizních talk shows.

Divák se ocitá v televizním studiu a sleduje přímý přenos (a zákulisí) soutěže Německo hledá superoběť. Děj je rámován vážně podávaným monologem-zpovědí pamětníka holokaustu, bývalého vězně koncentračního tábora Osvětim (Milan Stehlík). I on se – jak se později dozvíme – účastní soutěže, kde je zesměšňován a ztrapňován, což si on však – zmanipulován konferenciéry – neuvědomuje.

Autor předkládá panoptikum postav, jež parodují a karikují konkrétní osoby německé společnosti. Pracuje s odkazy na konferenci ve Wannsee i revuální TV-shows. Do textu i situací je zakomponováno mnoho dalšího, co se odehrávalo v Německu záhy po sjednocení. Jde o razantní atak na fašizující tendence společnosti a pokleslost televizního showbusinessu. Jde však také z velké části o Zeitstück, který jen těžko lze přenést do jiné doby, natož jiného prostředí.

Bambušek se tak ocitá v problému, který – podobně jako v roce 2007 ve své produkci Na Fidela mi nesahej! – nevyřešil. Ač se zdejší společnost potýká s podobnými jevy a tendencemi, nelze postavy a situace přenést bez ztráty toho podstatného – přímého diváckého porozumění, emotivního i intelektuálního provokování. Byť některé reálie ukazují na zdejší prostředí (příběh vězně je inspirován osudem Filipa Müllera, původem ze Slovenska) a Bambušek i několik odkazů zřejmě přidává, sleduje divák v betonovém skeletu MeetFactory českému světu vzdálená německá traumata. Společenská „žhavost“, natož provokativnost jsou ty tam. Ať se herci snaží sebevíc (a Milan Stehlík a Jan Lepšík jsou – každý jinak – vynikající; speciální rozbor by si zasloužil i Petr Čtvrtníček, který – možná až s přehnanou opulentností – dotahuje svou figuru do brutálních poloh nechutného cynika), sleduje divák jen prázdné panoptikum pitoreskních postav a extravagantních výstupů, jež ve výsledku neskládají nic než hnilobné smetiště zpráchnivělých – nikoli však ve zdejším prostředí občansky nebezpečných – situací a slov. Jako bychom navštívili dům hrůz pojízdného německého cirkusu. Zasmějeme se komikovi převlečenému za ženu, vyděsí nás moderátorský drsoň, podivíme se cynismu dialogů a zakřičíme, když nás někdo postříká. Pak vyjedeme autíčkem ven a netknuti jdeme domů. O freak show ale – předpokládám – Bambuškovi ani hercům nešlo.

Hodnocení: 2

Viz také Báseň monumentálního minimalisty od Martina Macháčka (hodnocení 4)

MeetFactory – Rainald Goetz: Pevnost (Řeč o zničení). Překlad Martina Černá. Režie Miroslav Bambušek, dramaturgie Matěj Samec, výprava Jana Preková, hudba Petr Krušelnický. Premiéra 20. prosince 2013. (Psáno z reprízy 8. ledna 2014.)

  • Autor: Vladimír Hulec
  • Publikováno: 03. února 2014

Komentáře k článku: Freak show

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 6/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


21. 3.–3. 4. 2017

Číslo 6/2017 (21. 3.–3. 4. 2017)

Obsah čísla 6/2017

Slovo ...

Téma?

Jako čtenář českých divadelních...

Sukces měsíce

M. Kunze, S. Levay: Rebecca

Národní divadlo moravskoslezské...

Dotazník

Marka Míková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Komedie aneb Zpět do vlídné...

Rada hlavního města Prahy rozhodla,...

Fejeton

Homo ludens aneb Člověk bez...

Po nějaké době se vracím na stránky...

Názor

Manipulace a neznalost Jana...

V úvodním textu DN č. 5 nazvaném O...

Kronika

Jednou větou

Muzikál Srdcový král pražského...

Kritika

Faustovo prokletí

Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v...

Ideál ženy v zrcadle

Letošní sezona v Městském divadle v...

Činohra v cizí kůži

Mají-li návštěvníci HaDivadla před...

Podzemní proces

V legendárním pražském kině v...

Klasika pro mládež?

Jako třetí díl volné trilogie...

Tam, kde včera znamená...

Bolek Polívka (dále pro přehlednost...

Nečitelná láska paní...

Jen několik měsíců po vydání...

Lidové divadlo podle Martinů

Měl jsem v poslední době štěstí...

Smějící se bestie Tomáš...

Tomáš Dianiška je bůh. Tedy podle...

Modernismus a avantgardismus ...

Když jsem vstoupil do provázkovského...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 6/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Šimon Dominik: Nezačínám...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Je čas uvést věci do pohybu

Rozhovor s novými šéfy činohry a...

Kontext

Akademie v mantinelech...

Poslední únorovou neděli se v Los...

Kulatý stůl Divadelních...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Výstavy – výstavy –...

Národní muzeum informuje

Nejlepší herec nemusí...

Herecká asociace informuje

Podoby: Nevyžádaný dopis...

Píšu ti milá, jaks správně poznala,...

Divadlo Antonína Dvořáka...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Maxim Didenko: Divadlo je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Vladimíre, děkuju

Vladimír Vašut byl taneční kritik a...

Zemřeli

Vladimír Vašut (26. 3. 1931 Dolní...

Výročí

Výročí 1.−15. dubna

Riedlbauch Václav, skladatel (1. 4....

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Prokletí

Osmnáctého února měla ve...

Expert – manifest

Příloha

Události z historie školy

1945 d dekretem prezidenta republiky...

Doctores honoris causa JAMU

Janáčkova akademie múzických umění...

Devět „nej“ brněnské...

Janáčkova akademie múzických umění...

Anketa s výraznými...

1. Jak vzpomínáte na studia, co jste...

Kalendář akcí k oslavám /...

24. března / Divadlo na Orlí...

Moderní vysoká škola s...

Vládním zákonem z 12. září 1947...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 6/2017



Obsah,