Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Freak show

Miroslav aka Myra Bambušek je běs českého divadla. Vynáší na povrch neřešená, kontroverzní traumata naší historie i současnosti, komentuje svými produkcemi zdejší svět. Vnáší disharmonické, nelahodné tóny do témat politických i existenciálních. Jeho nejnovější inscenace Pevnost: Řeč o zničení pokračuje v řadě razantních produkcí na rozhraní neřízené performance a pevně daného jevištního tvaru s důrazem na tělesné herectví a zvukové i výtvarné působení. Slova i témata jsou skrytá pod nánosem akčního hluku. Takové přístupy fungují především jako přímé direkty na solar plexus konkrétních, srozumitelných situací. Přeneseny jinam či odjinud jsou jen exotickými zprávami z cizí planety.

Pevnost (Řeč o zničení)

Richard Němec, Milan Stehlík, Tomáš Bambušek, Jan Lepšík v dekadentní show Miroslava Bambuška FOTO JAN DVOŘÁK

Předlohou poslední inscenace je v zásadě publicistický, polokabaretní dramatický text Pevnost Rainalda Goetze (1954), jenž ve svých dílech zkoumá především svět médií a pop kultury. V Pevnosti Goetz mapuje německou společnost přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. Zaměřuje se na veřejné i skryté projevy neofašismu v pokleslých televizních talk shows.

Divák se ocitá v televizním studiu a sleduje přímý přenos (a zákulisí) soutěže Německo hledá superoběť. Děj je rámován vážně podávaným monologem-zpovědí pamětníka holokaustu, bývalého vězně koncentračního tábora Osvětim (Milan Stehlík). I on se – jak se později dozvíme – účastní soutěže, kde je zesměšňován a ztrapňován, což si on však – zmanipulován konferenciéry – neuvědomuje.

Autor předkládá panoptikum postav, jež parodují a karikují konkrétní osoby německé společnosti. Pracuje s odkazy na konferenci ve Wannsee i revuální TV-shows. Do textu i situací je zakomponováno mnoho dalšího, co se odehrávalo v Německu záhy po sjednocení. Jde o razantní atak na fašizující tendence společnosti a pokleslost televizního showbusinessu. Jde však také z velké části o Zeitstück, který jen těžko lze přenést do jiné doby, natož jiného prostředí.

Bambušek se tak ocitá v problému, který – podobně jako v roce 2007 ve své produkci Na Fidela mi nesahej! – nevyřešil. Ač se zdejší společnost potýká s podobnými jevy a tendencemi, nelze postavy a situace přenést bez ztráty toho podstatného – přímého diváckého porozumění, emotivního i intelektuálního provokování. Byť některé reálie ukazují na zdejší prostředí (příběh vězně je inspirován osudem Filipa Müllera, původem ze Slovenska) a Bambušek i několik odkazů zřejmě přidává, sleduje divák v betonovém skeletu MeetFactory českému světu vzdálená německá traumata. Společenská „žhavost“, natož provokativnost jsou ty tam. Ať se herci snaží sebevíc (a Milan Stehlík a Jan Lepšík jsou – každý jinak – vynikající; speciální rozbor by si zasloužil i Petr Čtvrtníček, který – možná až s přehnanou opulentností – dotahuje svou figuru do brutálních poloh nechutného cynika), sleduje divák jen prázdné panoptikum pitoreskních postav a extravagantních výstupů, jež ve výsledku neskládají nic než hnilobné smetiště zpráchnivělých – nikoli však ve zdejším prostředí občansky nebezpečných – situací a slov. Jako bychom navštívili dům hrůz pojízdného německého cirkusu. Zasmějeme se komikovi převlečenému za ženu, vyděsí nás moderátorský drsoň, podivíme se cynismu dialogů a zakřičíme, když nás někdo postříká. Pak vyjedeme autíčkem ven a netknuti jdeme domů. O freak show ale – předpokládám – Bambuškovi ani hercům nešlo.

Hodnocení: 2

Viz také Báseň monumentálního minimalisty od Martina Macháčka (hodnocení 4)

MeetFactory – Rainald Goetz: Pevnost (Řeč o zničení). Překlad Martina Černá. Režie Miroslav Bambušek, dramaturgie Matěj Samec, výprava Jana Preková, hudba Petr Krušelnický. Premiéra 20. prosince 2013. (Psáno z reprízy 8. ledna 2014.)

  • Autor: Vladimír Hulec
  • Publikováno: 03. února 2014

Komentáře k článku: Freak show

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,