Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Freak show

Miroslav aka Myra Bambušek je běs českého divadla. Vynáší na povrch neřešená, kontroverzní traumata naší historie i současnosti, komentuje svými produkcemi zdejší svět. Vnáší disharmonické, nelahodné tóny do témat politických i existenciálních. Jeho nejnovější inscenace Pevnost: Řeč o zničení pokračuje v řadě razantních produkcí na rozhraní neřízené performance a pevně daného jevištního tvaru s důrazem na tělesné herectví a zvukové i výtvarné působení. Slova i témata jsou skrytá pod nánosem akčního hluku. Takové přístupy fungují především jako přímé direkty na solar plexus konkrétních, srozumitelných situací. Přeneseny jinam či odjinud jsou jen exotickými zprávami z cizí planety.

Pevnost (Řeč o zničení)

Richard Němec, Milan Stehlík, Tomáš Bambušek, Jan Lepšík v dekadentní show Miroslava Bambuška FOTO JAN DVOŘÁK

Předlohou poslední inscenace je v zásadě publicistický, polokabaretní dramatický text Pevnost Rainalda Goetze (1954), jenž ve svých dílech zkoumá především svět médií a pop kultury. V Pevnosti Goetz mapuje německou společnost přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. Zaměřuje se na veřejné i skryté projevy neofašismu v pokleslých televizních talk shows.

Divák se ocitá v televizním studiu a sleduje přímý přenos (a zákulisí) soutěže Německo hledá superoběť. Děj je rámován vážně podávaným monologem-zpovědí pamětníka holokaustu, bývalého vězně koncentračního tábora Osvětim (Milan Stehlík). I on se – jak se později dozvíme – účastní soutěže, kde je zesměšňován a ztrapňován, což si on však – zmanipulován konferenciéry – neuvědomuje.

Autor předkládá panoptikum postav, jež parodují a karikují konkrétní osoby německé společnosti. Pracuje s odkazy na konferenci ve Wannsee i revuální TV-shows. Do textu i situací je zakomponováno mnoho dalšího, co se odehrávalo v Německu záhy po sjednocení. Jde o razantní atak na fašizující tendence společnosti a pokleslost televizního showbusinessu. Jde však také z velké části o Zeitstück, který jen těžko lze přenést do jiné doby, natož jiného prostředí.

Bambušek se tak ocitá v problému, který – podobně jako v roce 2007 ve své produkci Na Fidela mi nesahej! – nevyřešil. Ač se zdejší společnost potýká s podobnými jevy a tendencemi, nelze postavy a situace přenést bez ztráty toho podstatného – přímého diváckého porozumění, emotivního i intelektuálního provokování. Byť některé reálie ukazují na zdejší prostředí (příběh vězně je inspirován osudem Filipa Müllera, původem ze Slovenska) a Bambušek i několik odkazů zřejmě přidává, sleduje divák v betonovém skeletu MeetFactory českému světu vzdálená německá traumata. Společenská „žhavost“, natož provokativnost jsou ty tam. Ať se herci snaží sebevíc (a Milan Stehlík a Jan Lepšík jsou – každý jinak – vynikající; speciální rozbor by si zasloužil i Petr Čtvrtníček, který – možná až s přehnanou opulentností – dotahuje svou figuru do brutálních poloh nechutného cynika), sleduje divák jen prázdné panoptikum pitoreskních postav a extravagantních výstupů, jež ve výsledku neskládají nic než hnilobné smetiště zpráchnivělých – nikoli však ve zdejším prostředí občansky nebezpečných – situací a slov. Jako bychom navštívili dům hrůz pojízdného německého cirkusu. Zasmějeme se komikovi převlečenému za ženu, vyděsí nás moderátorský drsoň, podivíme se cynismu dialogů a zakřičíme, když nás někdo postříká. Pak vyjedeme autíčkem ven a netknuti jdeme domů. O freak show ale – předpokládám – Bambuškovi ani hercům nešlo.

Hodnocení: 2

Viz také Báseň monumentálního minimalisty od Martina Macháčka (hodnocení 4)

MeetFactory – Rainald Goetz: Pevnost (Řeč o zničení). Překlad Martina Černá. Režie Miroslav Bambušek, dramaturgie Matěj Samec, výprava Jana Preková, hudba Petr Krušelnický. Premiéra 20. prosince 2013. (Psáno z reprízy 8. ledna 2014.)

  • Autor: Vladimír Hulec
  • Publikováno: 3. února, 2014

Komentáře k článku: Freak show

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2016

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


21. 6.-1. 9. 2016

Číslo 13/2016 (21. 6.-1. 9. 2016)

Obsah čísla 13/2016

Sloupek

Poslední sloupek

Setkal jsem se nedávno v kavárně s...

Komentář

Sukces měsíce

Ch. W. Gluck: Orfeus a...

Koprodukce Hudební fakulty a Divadelní...

Dotazník

Vladimír Marek

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Zrušit, nebo novelizovat?

Podle legislativního plánu vlády má...

Názor

Glosa

Ediční čin, nebo...

Bezmála sedmisetstránková kniha...

Anketa

Po sezoně a před...

Konec divadelní sezony si zaslouží...

Kritika

Depresivní děti dospěle

Ve stísněném předsálí Venuše ve...

Žádná luza, perfektní...

Poslechnout si zase jednou operu...

Doba ledová v Čechii

Poslední premiérou sezony v...

Mezi minulostí a...

Jako poslední činoherní premiéru...

Vyhaslý rocker Oblomov

Po Haně Burešové a Štěpánu...

Při mém zeleném ptáku, to...

Do poměrně zkostnatělého prostředí...

Evžen Oněgin za železnou...

Puškinův Evžen Oněgin jako příběh...

Pochybnost anglicky zvaná...

Když v roce 2012 uvedlo Dejvické...

Mlč a tanči!

Po osmdesáti letech se na scénu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2016...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Tomáš Dianiška: Láká mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

SKUTR: Bystrouška je...

Rozhovor s režijním tandemem

Kauza

Kontext

Hrdinové a padouši po...

Úvahy filmové

Důlní divadlo

Letošní osmý ročník festivalu Dream...

Divadelní svět Brno o...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby – Co se stalo U...

Žena Marie se vracela z venčení psa v...

Došlo do redakce

Jan V. Kratochvíl: Básník okamžiku...

Muzeum české loutky a...

Národní muzeum informuje

Prázdninové spočinutí

Herecká asociace informuje

Divadlo na cucky Olomouc

Místa pro „nová“ divadla

Levínský píše Uhdemu

Když už se nedostanu do Berlína a po...

NA LETNÍ LETNÉ

V polovině srpna začíná festival...

Zahraničí

Divadelní Oscaři – Tony...

V neděli 12. června byly v newyorském...

Divadlo nesené vánkem

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Adolf Born (12. 6. 1930 České Velenice...

Paměti, záznamy, deníky

Divadla v lesích a na...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Příloha

Česko-polsko-slovenské...

První ročník mezinárodního...

Jan Klata: Nebojte se

Už třetí sezonu je režisér Jan...

Krystian Lupa: Politika je...

Práce polského režiséra, scénografa...

Setkání divadel střední...

V Divadle pod Palmovkou na přelomu...

Dnes o všem pochybuji –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2016



Obsah,