Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Freak show

Miroslav aka Myra Bambušek je běs českého divadla. Vynáší na povrch neřešená, kontroverzní traumata naší historie i současnosti, komentuje svými produkcemi zdejší svět. Vnáší disharmonické, nelahodné tóny do témat politických i existenciálních. Jeho nejnovější inscenace Pevnost: Řeč o zničení pokračuje v řadě razantních produkcí na rozhraní neřízené performance a pevně daného jevištního tvaru s důrazem na tělesné herectví a zvukové i výtvarné působení. Slova i témata jsou skrytá pod nánosem akčního hluku. Takové přístupy fungují především jako přímé direkty na solar plexus konkrétních, srozumitelných situací. Přeneseny jinam či odjinud jsou jen exotickými zprávami z cizí planety.

Pevnost (Řeč o zničení)

Richard Němec, Milan Stehlík, Tomáš Bambušek, Jan Lepšík v dekadentní show Miroslava Bambuška FOTO JAN DVOŘÁK

Předlohou poslední inscenace je v zásadě publicistický, polokabaretní dramatický text Pevnost Rainalda Goetze (1954), jenž ve svých dílech zkoumá především svět médií a pop kultury. V Pevnosti Goetz mapuje německou společnost přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. Zaměřuje se na veřejné i skryté projevy neofašismu v pokleslých televizních talk shows.

Divák se ocitá v televizním studiu a sleduje přímý přenos (a zákulisí) soutěže Německo hledá superoběť. Děj je rámován vážně podávaným monologem-zpovědí pamětníka holokaustu, bývalého vězně koncentračního tábora Osvětim (Milan Stehlík). I on se – jak se později dozvíme – účastní soutěže, kde je zesměšňován a ztrapňován, což si on však – zmanipulován konferenciéry – neuvědomuje.

Autor předkládá panoptikum postav, jež parodují a karikují konkrétní osoby německé společnosti. Pracuje s odkazy na konferenci ve Wannsee i revuální TV-shows. Do textu i situací je zakomponováno mnoho dalšího, co se odehrávalo v Německu záhy po sjednocení. Jde o razantní atak na fašizující tendence společnosti a pokleslost televizního showbusinessu. Jde však také z velké části o Zeitstück, který jen těžko lze přenést do jiné doby, natož jiného prostředí.

Bambušek se tak ocitá v problému, který – podobně jako v roce 2007 ve své produkci Na Fidela mi nesahej! – nevyřešil. Ač se zdejší společnost potýká s podobnými jevy a tendencemi, nelze postavy a situace přenést bez ztráty toho podstatného – přímého diváckého porozumění, emotivního i intelektuálního provokování. Byť některé reálie ukazují na zdejší prostředí (příběh vězně je inspirován osudem Filipa Müllera, původem ze Slovenska) a Bambušek i několik odkazů zřejmě přidává, sleduje divák v betonovém skeletu MeetFactory českému světu vzdálená německá traumata. Společenská „žhavost“, natož provokativnost jsou ty tam. Ať se herci snaží sebevíc (a Milan Stehlík a Jan Lepšík jsou – každý jinak – vynikající; speciální rozbor by si zasloužil i Petr Čtvrtníček, který – možná až s přehnanou opulentností – dotahuje svou figuru do brutálních poloh nechutného cynika), sleduje divák jen prázdné panoptikum pitoreskních postav a extravagantních výstupů, jež ve výsledku neskládají nic než hnilobné smetiště zpráchnivělých – nikoli však ve zdejším prostředí občansky nebezpečných – situací a slov. Jako bychom navštívili dům hrůz pojízdného německého cirkusu. Zasmějeme se komikovi převlečenému za ženu, vyděsí nás moderátorský drsoň, podivíme se cynismu dialogů a zakřičíme, když nás někdo postříká. Pak vyjedeme autíčkem ven a netknuti jdeme domů. O freak show ale – předpokládám – Bambuškovi ani hercům nešlo.

Hodnocení: 2

Viz také Báseň monumentálního minimalisty od Martina Macháčka (hodnocení 4)

MeetFactory – Rainald Goetz: Pevnost (Řeč o zničení). Překlad Martina Černá. Režie Miroslav Bambušek, dramaturgie Matěj Samec, výprava Jana Preková, hudba Petr Krušelnický. Premiéra 20. prosince 2013. (Psáno z reprízy 8. ledna 2014.)

  • Autor: Vladimír Hulec
  • Publikováno: 03. února 2014

Komentáře k článku: Freak show

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 4.–1. 5. 2017

Číslo 8/2017 (18. 4.–1. 5. 2017)

Obsah čísla 8/2017

Slovo ...

Běloruské divadlo ve...

Vždycky mě fascinuje, když se...

Sukces měsíce

Sousoší J. V. Stalina opět...

Letenské sousoší k poctě J. V....

Dotazník

Filip Huml Král

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O koprodukcích v opeře

V zásadě lze rozlišit dva typy...

Fejeton

Hejt od dědka

Sere mě, že mi mladý hezký holky...

Názor

O čem (ne)vypověděla ...

Program festivalu zahrnoval tři sóla,...

Kronika

Jednou větou

V sobotu 25. března se v Jihočeském...

Kritika

Havlův odkaz vlámským...

Když se světoznámý vlámský...

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo...

Ti hoši docela zlobí, ale ne...

A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni...

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku...

Zatím spíš dobrý nápad

Je, myslím, sehrát se všemi soubory...

Hvězdný prach jsi a v...

Choreograf Michal Záhora, estét s...

Španělské rytmy obrazy...

Inscenace Krvavá svatba dua SKUTR a...

Mezi pobřežími plují naše...

Operu Láska na dálku lze považovat za...

Život jako bezvýznamná hra

Divadlo na Vinohradech slaví...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 8/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní mládí v Brně

Ani letošnímu festivalu divadelních...

Rozhovor

Milan Kňažko: Některé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Není...

Rozhovor o Pustině, divadle a filmu

Kontext

Krajiny zjizvených duší

Stručný obsah příspěvku zde není...

Pérák mezi námi

Je pozdní říjnový večer roku 1837....

Burza

Poděbradské dny poezie po...

Herecká asociace informuje

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Městské divadlo Mladá...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Sergej Fedotov: Navazujeme...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Mezi sněním, politikou a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Věra Špinarová (22. 12. 1951...

Výročí

Výročí 1.−15. května

Barušová Marie, herečka (1. 5. 1932)...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Jára Cimrman dobývá...

Járy Cimrmana se poprvé vydal dobýt...

Fagi a divadlo

Expert – manželská etuda

Příloha

Divadelní svět Brno 2017

Program Divadelní svět Brno 2017...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2017



Obsah,