Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Pěkně podle Čechova

Hra, kterou pro komorní prostor zkušebny činohry Národního divadla moravskoslezského Ostrava napsala Anna Saavedra (1984) na motivy Čechovových Tří sester, se jmenuje poněkud překvapivě Kuřačky. Autorka ve hře ponechala tři sestry, Olgu, Mášu a Irinu, jejich bratra Andreje a jeho ženu Natálii. K nim přidala tři mužské postavy, naivního mladíka Baronka, Petra, který hledá partnerku prostřednictvím inzerátů, a televizního manažera Jana.

Postavy sourozeneckého kvarteta i bratrovy ženy jsou odvozeny z původní předlohy. Olga, osamělá žena ve středním věku, je učitelkou,  prostřední Máša sní o svém vyvoleném muži s filozofickou duší, nejmladší  Iri touží po kariéře  virtuosky (na nespecifikovaný nástroj). Beznadějně zamilovaný Andrej se rozhodne vzít si za ženu sobeckou a bezohlednou  Natálii, která mu od začátku dává najevo všechno možné, jen ne lásku a oddanost. Čechovův svět připomíná vzdáleně i postava Baronka, který je variací na mladého zamilovaného carského důstojníka, Petr a Jan už působí ryze současně.

Saavedra podobně jako Čechov otevírá téma individuálních existencí, lidských charakterů a jejich střetů. Foto NDMS Ostrava

Saavedra podobně jako Čechov otevírá téma individuálních existencí, lidských charakterů a jejich střetů. Postavy jsou však na rozdíl od klasika ostřeji ohraničené, povahy  jednoznačnější i při svém tápání a hledání cesty k vlastnímu štěstí, výrazně je formulována i egoistická cílevědomost Natálie, přímočaře až krutě se jeví Petrova sebestřednost i bezskrupolózní kořistnictví Jana.

Autor scény Jaroslav Čermák umístil do hracího prostoru jako vzpomínku na otce sourozenců modrou lišku, která plní přání, pokud se na ni nezapomíná a z každé sklenky vína se do její misky trochu ukápne. Vzpomínka na otce se tím stále přiživuje. Režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová rozehrává mizanscény na divanu a za ním, u stolu a ve skříni. Inscenace má výrazné tempo, nalezneme v ní řadu do detailu propracovaných ironických a smutně humorných situací.

Režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová rozehrává mizanscény na divanu a za ním, u stolu a ve skříni. Foto NDMS Ostrava

Renáta Klemensová hraje Olgu jako poněkud úzkoprsou a prudérní vzdělanou ženu, Iri je v podání Petry Lorencové zpočátku  ztělesněním ztřeštěného mládí, o to více pak vynikne její prozření. Nikola Birklenová vytvořila v postavě Máši působivou studii stále více se uzavírající ženy, která neúspěšně hledá muže svých snů. Vladimír Polák vybavil zamilovaného Andreje roztomilou zaslepeností, věrohodně zobrazuje pak jeho zklamání z té, která kráčí pouze za svým. Rodina, kterou  chtěl vytvořit, se rozpadá. Srozumitelný je i závěrečný Andrejův návrat k sobě samému, kdy se stává oporou sester. Výborná je herecká kreace Kateřiny Vajnarové v partu Natálie. Přesně odpozorované pohyby a intonace moderátorek stupidních televizních pořadů budí salvy smíchu v hledišti. Igor Orozovič sice nemá příliš prostoru, aby ukázal zvrhlost Petra, stačí mu však několikaminutový výstup v dialogu s Mášou při jejich prvním setkání na inzerát, a před publikem tu je hysterický narcis, který ženy vlastně  nenávidí. Dalibor Dufek hraje Baronka jako něžného ale zároveň zásadového milence, Robert Urban v roli Jana jakoby vypadl ze současného světa manažerského bezcitného pozadí showbyznysu. Pěkné herecké úkoly podle osvědčeného vztahového rozvrhu!

Pěkné herecké úkoly podle osvědčeného vztahového rozvrhu! Foto NDMS Ostrava

Hodnocení: @@@@@

Národní divadlo moravskoslezské Ostrava / zkušebna Divadla Antonína Dvořáka – Anna Saavedra: Kuřačky. Režie Janka Ryšánek Schmiedtová, dramaturgie  Klára Špičková, scéna Jaroslav Čermák, kostýmy Tomáš Komínek, hudba Mario Buzzi. Světová premiéra 28. března 2012.

  • Autor: Ladislav Vrchovský
  • Publikováno: 13. Duben, 2012

Komentáře k článku: Pěkně podle Čechova

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 7/2015

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


1. 4.-14. 4. 2015

Číslo 7/2015 (1. 4.-14. 4. 2015)

Obsah čísla 7/2015

Komentář

Kde vzít peníze na divadlo

Bez dotací se neobejdou ani...

Osobnost měsíce

Radek Balaš

autor scénáře, režisér a tvůrce...

Jak já to vidím

Zdeněk Stejskal

Dotazník aneb Hledání divadelního...

Inspirace divadlem

Projde?

K věci

Kronika

Bylo & bude 7/2015

Bylo DIVADLO JAKO MAROLDOVSKÉ PANORÁMA...

Kritika

Člověk jako lidský...

Uvedení Havlovy Audience v propojení s...

Návrat citlivého satyra

Divadlo na Vinohradech se vrací k...

Avantgarda na gauči

Kniha 1913 Floriana Illiese splňuje...

Labyrint hrou

Zákulisí, šatny, sklepy, schodiště...

Na šikmé ploše

Štěpán Pácl přenesl děj hry...

Uhasit Ohnivého anděla se...

Ohnivý anděl (1928) Sergeje Prokofjeva...

Ikonické znaky baletní...

Nová inscenace Národního divadla...

Začátky a konce...

Lukáše Trpišovského a Martina...

Pokušení „velké hry“

Martin Františák (1974), absolvent...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 7/2015...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Rozhovor

Michal Isteník: Hamlet při...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kontext

O krasopisných Býcích v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Autorita se smyslem pro srandu

Stručný obsah příspěvku zde není...

Přísný otec i chápající...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Eposy a legendy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Měl vizi…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Teď je řada na nás (Zemřel...

Josef Krofta (30. 3. 1943 Uherské...

Burza

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Došlo do redakce

Michal Bystrov / Petr Nikl: Nech ten...

3LO3

Stručný obsah příspěvku zde není...

Návrh Státní kulturní...

Herecká asociace informuje

Pátek šťastný je den –...

Třináctého v pátek, přesněji 13....

Rejžek píše Justovi

Tak mě napadlo, že dneska učiním...

Zahraničí

Operní krásy a hnusy

Stručný obsah příspěvku zde není...

David Dimitri: Je třeba...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Ryszard Malinowski (29. 7. 1950 Poznań,...

Výročí

Výročí 1.–15. dubna

Hejcman Karel, výtvarník loutek (1. 4....

Paměti, záznamy, deníky

Život čtvrtý aneb V...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 7/2015



Obsah,