Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Pěkně podle Čechova

Hra, kterou pro komorní prostor zkušebny činohry Národního divadla moravskoslezského Ostrava napsala Anna Saavedra (1984) na motivy Čechovových Tří sester, se jmenuje poněkud překvapivě Kuřačky. Autorka ve hře ponechala tři sestry, Olgu, Mášu a Irinu, jejich bratra Andreje a jeho ženu Natálii. K nim přidala tři mužské postavy, naivního mladíka Baronka, Petra, který hledá partnerku prostřednictvím inzerátů, a televizního manažera Jana.

Postavy sourozeneckého kvarteta i bratrovy ženy jsou odvozeny z původní předlohy. Olga, osamělá žena ve středním věku, je učitelkou,  prostřední Máša sní o svém vyvoleném muži s filozofickou duší, nejmladší  Iri touží po kariéře  virtuosky (na nespecifikovaný nástroj). Beznadějně zamilovaný Andrej se rozhodne vzít si za ženu sobeckou a bezohlednou  Natálii, která mu od začátku dává najevo všechno možné, jen ne lásku a oddanost. Čechovův svět připomíná vzdáleně i postava Baronka, který je variací na mladého zamilovaného carského důstojníka, Petr a Jan už působí ryze současně.

Saavedra podobně jako Čechov otevírá téma individuálních existencí, lidských charakterů a jejich střetů. Foto NDMS Ostrava

Saavedra podobně jako Čechov otevírá téma individuálních existencí, lidských charakterů a jejich střetů. Postavy jsou však na rozdíl od klasika ostřeji ohraničené, povahy  jednoznačnější i při svém tápání a hledání cesty k vlastnímu štěstí, výrazně je formulována i egoistická cílevědomost Natálie, přímočaře až krutě se jeví Petrova sebestřednost i bezskrupolózní kořistnictví Jana.

Autor scény Jaroslav Čermák umístil do hracího prostoru jako vzpomínku na otce sourozenců modrou lišku, která plní přání, pokud se na ni nezapomíná a z každé sklenky vína se do její misky trochu ukápne. Vzpomínka na otce se tím stále přiživuje. Režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová rozehrává mizanscény na divanu a za ním, u stolu a ve skříni. Inscenace má výrazné tempo, nalezneme v ní řadu do detailu propracovaných ironických a smutně humorných situací.

Režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová rozehrává mizanscény na divanu a za ním, u stolu a ve skříni. Foto NDMS Ostrava

Renáta Klemensová hraje Olgu jako poněkud úzkoprsou a prudérní vzdělanou ženu, Iri je v podání Petry Lorencové zpočátku  ztělesněním ztřeštěného mládí, o to více pak vynikne její prozření. Nikola Birklenová vytvořila v postavě Máši působivou studii stále více se uzavírající ženy, která neúspěšně hledá muže svých snů. Vladimír Polák vybavil zamilovaného Andreje roztomilou zaslepeností, věrohodně zobrazuje pak jeho zklamání z té, která kráčí pouze za svým. Rodina, kterou  chtěl vytvořit, se rozpadá. Srozumitelný je i závěrečný Andrejův návrat k sobě samému, kdy se stává oporou sester. Výborná je herecká kreace Kateřiny Vajnarové v partu Natálie. Přesně odpozorované pohyby a intonace moderátorek stupidních televizních pořadů budí salvy smíchu v hledišti. Igor Orozovič sice nemá příliš prostoru, aby ukázal zvrhlost Petra, stačí mu však několikaminutový výstup v dialogu s Mášou při jejich prvním setkání na inzerát, a před publikem tu je hysterický narcis, který ženy vlastně  nenávidí. Dalibor Dufek hraje Baronka jako něžného ale zároveň zásadového milence, Robert Urban v roli Jana jakoby vypadl ze současného světa manažerského bezcitného pozadí showbyznysu. Pěkné herecké úkoly podle osvědčeného vztahového rozvrhu!

Pěkné herecké úkoly podle osvědčeného vztahového rozvrhu! Foto NDMS Ostrava

Hodnocení: @@@@@

Národní divadlo moravskoslezské Ostrava / zkušebna Divadla Antonína Dvořáka – Anna Saavedra: Kuřačky. Režie Janka Ryšánek Schmiedtová, dramaturgie  Klára Špičková, scéna Jaroslav Čermák, kostýmy Tomáš Komínek, hudba Mario Buzzi. Světová premiéra 28. března 2012.

  • Autor: Ladislav Vrchovský
  • Publikováno: 13. Duben, 2012

Komentáře k článku: Pěkně podle Čechova

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2015

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


12. 5.-25. 5. 2015

Číslo 10/2015 (12. 5.-25. 5. 2015)

Obsah čísla 10/2015

Komentář

Květen

Mistrovský lední hokej v Praze hráti...

Osobnost měsíce

Jiří Adámek

režisér a scenárista inscenace...

Dotazník

Lenka Kolihová Havlíková

Dramaturgyně (Činoherní studio v...

K věci

Divadelní svět Brno a Leoš...

Dnes už rozhodně nevybudujeme kolem...

Kronika

Bylo & bude 10/2015

Bylo HAVEL MUKLEM? JEHO CHYBA! Do...

Reportáž

Kritika

Kocovina ze včerejška

Loňští absolventi „alterny“ na...

Krize pravoslaví po česku

Ukrajinská dramatička Anna Jablonská...

Meskalinovské zvuky

Výlet do říše rytmů a zvuků,...

Sdílení lidskosti

Jako autora textu nové inscenace...

Marlowův Faust jako...

Život Shakespearova...

Forman konkuruje Troškovi?

Inscenací v německých zemích...

A ono… nic

Začíná se před oponou. Jakub (Jakub...

Šílená zpráva o šíleném...

O současném maďarském divadle víme...

Lidi patří k lidem?

Inscenace O slavnosti a hostech...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2015

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Rozhovor

Karel Steigerwald: Je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kauza

Kontext

Někdo to rád Hor(ác)ké

Když do českých vod šplouchla...

Unes svého kritika, bude tě...

Kritici nejezdí na oblast (samozřejmě...

Opery v Ypsilonu

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Žofie Trnková oslavila...

Zavedl jsem tradici: na každý měsíc...

3LO3

Právě skončily regionální...

Došlo do redakce

Vladimír Merta / Václav Veselý: Kecy...

Kultura / Culture 07–013

Česká účast v projektech spolupráce...

Ježkovy oči!

Nejvyšší stupeň oslavencova...

Zahraničí

Krystian Lupa a jeho děti

Stručný obsah příspěvku zde není...

DDP v cizích službách (II)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Judith Malina (4. 6. 1926 Kiel, Německo...

Výročí

Výročí 16.–31. května

Kaiser Oldřich, herec (16. 5. 1955) △...

Paměti, záznamy, deníky

Život sedmý aneb Dělat...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2015



Obsah,