Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Tulák i sir Chaplin

Charlie Chaplin se jednou zúčastnil soutěže o nejlepšího dvojníka Charlieho Chaplina a skončil na třetím místě. Možná není tato historka pravdivá, ale během sledování premiéry nejnovější inscenace Pavla Kheka se mi vybavila několikrát. Khek společně s dramaturgyní Lenkou Smrčkovou vytvořil mnohovrstevnatý scénář, který poskytuje Matouši Rumlovi širokou platformu.

Chaplin

Chaplin (Matouš Ruml) dorazil do amerických filmových ateliérů FOTO PETR VESELÝ

Rozlehlé, kaskádovité pole, které může nezkušeného herce (a režiséra) svést pouze k prezentování velké legrace a zároveň ufňukanosti nad nemilosrdným životním údělem. V Mladé Boleslavi se tak nestalo. Matouš Ruml by jistě soutěž o dvojníka vyhrál, protože není pouze dokonalou legrační nápodobou s přesnými gesty a mimikou, postavě dodává mnohem víc – vlastní individualitu.

Chaplina lze považovat za hold chaplinovské grotesce – pokud se vyznačuje syntézou smíchu a pláče, sentimentu a sociální kritiky, je tato inscenace tímtéž. Inscenátoři na víceméně chronologickém vyprávění osudu Charlese Spencera (chudoba, nemocná matka, zástupy milenek a manželek a samozřejmě vzestup jeho umělecké kariéry, který naruší nařknutí ze sympatizace s komunismem, až konečné vyhoštění z Ameriky) místy zdařile uplatňují postupy grotesek. Ruml je přirozeně předvádí před kamerou, svými zaměstnavateli i přáteli – někdy vystaví celou scénku, již diváci důvěrně znají, jindy je to jen okamžik – záchvěv, kdy během mírně trapného momentu (třeba svádění) sklouzne do komické polohy, aby skryl rozpaky. Toto propojení životopisu a principů tvorby působí naprosto organicky. Vitalita a nesmrtelnost se střídají se smutkem a konečností.

Chaplinova tvorba je samozřejmě spjata i se satirou (nejznámější je jeho Diktátor parodující projev Adolfa Hitlera) a i v této inscenaci se kritizuje. Bohužel mnohem přímočařeji, než by bylo záhodno – a to zatím bývá nejvýraznější handicap režiséra Pavla Kheka. Zbytečná popisnost některých scén – především zasedání Výboru pro vyšetřování neamerické činnosti, rozhovor s bulvární novinářkou – je ubíjející. Kritika není jasně namířena proti sy­sté­mu, není to mrazivá obžaloba (která by navíc mohla vypovídat i o dnešních dnech), jedná se pouze o prvoplánové poukazování na bezpráví. Škoda těchto pasáží, jinak promyšlenou inscenaci zbytečně uzemňují. A že umí Khek vyjít ze svého stínu, jasně ukazuje obdobná scéna – Chaplin stojí před soudem kvůli uznání otcovství. Je absurdní, vtipné, zraňující i výsostně divadelní, když se postupně zjevují jeho manželky a plivou na něj svou zhrzenost.

Podobně působila scénografie Michala Syrového. Na jedné straně stojí funkční scéna bez zbytečností – zdařilé zpodobnění filmových ateliérů, které se musí rychlým přesunem pohovky, stolu a podobně proměnit v jeviště, šatny, soudy, byty. A pak se zcela nemetaforicky na projekční plátno promítají ilustrační fotografie – socha Svobody či filmové plakáty.

Pěla jsem chválu na Matouše Rumla v titulní roli, s drobnými výhradami oceňuji práci inscenátorů, není však spravedlivé opomenout herecký ansámbl mladoboleslavského divadla. Samozřejmostí je precizní herectví (pateticky lze poznamenat až oduševnělé) Svatavy Milkové a Petra Mikesky v rolích Chaplinových společníků – Mary Pickfordové a Douglase Fairbankse. Petr Bucháček exceluje jako saturninovský sluha Henry, jenž se o Chaplinovy děti stará dosti svérázně. Svižnost a hravou nadsázku propůjčují postavám Chaplinových žen – Paulletě Goddardové a Joaně Barryové – mladé, hostující herečky Marta Dancingerová a Sandra Černodrinská.

Chaplin je autorská inscenace, která (soudím i dle nevídaně nadšených ovací na premiéře) bude divácky úspěšná. A není přitom podbízivá.

Městské divadlo Mladá BoleslavPavel Khek, Lenka Smrčková: Chaplin. Režie Pavel Khek, dramaturgie Lenka Smrčková, scéna Michal Syrový, kostýmy Agnieszka Pátá-Oldak, pohybová spolupráce Vlasta Červ. Premiéra 29. května 2015.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 09. června 2015

Komentáře k článku: Tulák i sir Chaplin

  1. Oldřiška Jirásková

    Nádherné představení a skvělý výkon pana Rumla, díky.

    28.02.2017 (20.51), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 4.–1. 5. 2017

Číslo 8/2017 (18. 4.–1. 5. 2017)

Obsah čísla 8/2017

Slovo ...

Běloruské divadlo ve...

Vždycky mě fascinuje, když se...

Sukces měsíce

Sousoší J. V. Stalina opět...

Letenské sousoší k poctě J. V....

Dotazník

Filip Huml Král

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O koprodukcích v opeře

V zásadě lze rozlišit dva typy...

Fejeton

Hejt od dědka

Sere mě, že mi mladý hezký holky...

Názor

O čem (ne)vypověděla ...

Program festivalu zahrnoval tři sóla,...

Kronika

Jednou větou

V sobotu 25. března se v Jihočeském...

Kritika

Havlův odkaz vlámským...

Když se světoznámý vlámský...

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo...

Ti hoši docela zlobí, ale ne...

A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni...

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku...

Zatím spíš dobrý nápad

Je, myslím, sehrát se všemi soubory...

Hvězdný prach jsi a v...

Choreograf Michal Záhora, estét s...

Španělské rytmy obrazy...

Inscenace Krvavá svatba dua SKUTR a...

Mezi pobřežími plují naše...

Operu Láska na dálku lze považovat za...

Život jako bezvýznamná hra

Divadlo na Vinohradech slaví...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 8/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní mládí v Brně

Ani letošnímu festivalu divadelních...

Rozhovor

Milan Kňažko: Některé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Není...

Rozhovor o Pustině, divadle a filmu

Kontext

Krajiny zjizvených duší

Stručný obsah příspěvku zde není...

Pérák mezi námi

Je pozdní říjnový večer roku 1837....

Burza

Poděbradské dny poezie po...

Herecká asociace informuje

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Městské divadlo Mladá...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Sergej Fedotov: Navazujeme...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Mezi sněním, politikou a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Věra Špinarová (22. 12. 1951...

Výročí

Výročí 1.−15. května

Barušová Marie, herečka (1. 5. 1932)...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Jára Cimrman dobývá...

Járy Cimrmana se poprvé vydal dobýt...

Fagi a divadlo

Expert – manželská etuda

Příloha

Divadelní svět Brno 2017

Program Divadelní svět Brno 2017...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2017



Obsah,