8/2024

16. 4. 2024

Proč?

Don Juan je v novém muzikálu v Městském divadle Brno muž nemocný touhou po ženách. Nymfoman. Tak ve středověku juanovský mýtus začínal, a byl by asi aktuální. Jenže nemocný chlípník sotva může v lyrických jevištních výstupech plytce meditovat o bohu, o lásce, o mstě. Mluvit šroubovanou napodobeninou historického dramatu jak z časů V. K. Klicpery a zpívat cimrmanovské absolutní rýmy: Přísaháš na víru a skončíš ve víru (rozumějme tanečním). Filozofovat slovy: Vystřídal jsem náruč mnoha žen, / přesto připadám si poražen, / lásku k Petronile už jsem v hlíně zadupal, / k jiným jsem však chladný, neumírám na úpal. V replikách není lépe, Juan třeba jednu z vyhlédnutých krasavic přemlouvá: Poprvé v životě vnímám, že je pro mě žena víc než pouhá krása, cítím hloubku své lásky, jež patří jen tobě – není nic, co by nám mohlo zabránit být svoji… Diváci se při těchto sentencích už rozchechtávali, k očistnému výbuchu smíchu, bohužel, nedošlo.

Na stereotypně rytmické rýmovačky se sotva dala napsat lepší hudba, přesto dobrý muzikant Vašo Patejdl nemusel omílat mnohokrát slyšené, posypané trochou španělského hudebního koloritu.

Standing ovation si, doufám, nevysloužilo dílo, ale zdejší oblíbení interpreti, kteří pro jeho záchranu učinili vskutku mnoho v obvyklé výpravnosti ozdobené krásnými ženami a mužným Petrem Gazdíkem v titulní roli (alternuje Dušan Vitázek), který ten kousek i režíroval, a dokonce upravil – jak asi vypadal před úpravou?! Proč ale resuscitovali v prestižním muzikálovém divadle mrtvolu, věru nechápu.

Městské divadlo Brno – Vašo Patejdl (hudba), Ivan Hubač (námět a libreto), Eduard Krečmar (texty písní): Don Juan. Režie a úprava Petr Gazdík, hudební nastudování a dirigenti Dan Kalousek a Jakub Žídek. Premiéra 17. května 2014 na Hudební scéně. (Psáno z reprízy 23. května.)