Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Bulvár ve stínu šibenice

Nejlepší reklamou je skandál. Tak by možná reagovala Adina Mandlová na zprávu, zveřejněnou v den premiéry Pankrác 45 ve Švandově divadle. Stejnou výchozí situaci – fiktivní setkání Lídy Baarové a Adiny Mandlové v pankrácké cele – totiž použila před Martinou Kinskou již Isabela Soukupová-Siegelová ve své nerealizované hře Vosí hnízdo.

Pankrác ’45

Odbojářka Hana (Eva Josefíková) a herečka Adina (Klára Cibulková) FOTO IVO DVOŘÁK

Kinská vytvořila koláž kontroverzních životních příběhů pěti žen a doplnila ji o prvky dokudramatu, posvěcené historikem Petrem Kourou. Hrdinky vystavuje vzájemné konfrontaci a předkládá morální otázky, na něž neexistuje odpověď. Dvě padlé filmové hvězdy jsou vzorkem komunity veřejně známých osobností, které se v revolučních časech stávají terčem nenávisti davů. Inscenovaný bulvár vychází z autobiografických textů (včetně bestselleru Dneska už se tomu směju) a ironizuje dramatický průběh poválečné národní očisty i politickou úlohu, vnucenou divadelníkům v kritických momentech českých dějin. Zpráva o vyjádření solidarity herců Říši po atentátu na Heydricha evokuje schvalování Anticharty.

„Casting na popravu“ začíná pózováním při pořizování fotek do vězeňské dokumentace a končí u výslechů, kde Lída a Adina svědčí proti sobě. Autenticita dvojice propůjčuje větší přesvědčivost i dalším, méně známým figurám. Klára Cibulková vstřebala gesta, mimiku a intonaci Mandlové do detailu, jako by ožila Kiki z Nočního motýla, a v intimních chvílích připomíná raněnou lvici. Réka Derszi není – navzdory snaze maskérek – Baarové tak fyzicky podobná, ale modeluje ji v souladu s textem jako psychicky poněkud labilní, sobeckou osobu se sklony k hysterii a teatrálnosti, v jádru spíš pragmatickou než naivní. Spektrum „zrádkyň a kolaborantek“ doplňují Eva Josefíková coby kontroverzní odbojářka Hana Krupková, oběť vydírání nacistů i StB, a apatická Nová (Bohdana Pavlíková), jejíž identifikace vnese do děje další dimenzi. Skutečnou neznámou zůstává smyšlená postava Julči, typ tiché a nelítostné bojovnice o přežití. Ač poněkud upozaděná, přivlastní si Andrea Buršová nejsilnější okamžik dramatu. Pro ni jedinou neplatí leitmotiv, vystižený melodií Vejvodova dobového hitu: Škoda lásky, kterou jsem tobě dala…

Zařazení dobových dokumentů je místy režijně neobratné: výstřižek z novin vypluje odkudsi jako moták, program kina se najde v balíčku. Naopak hlášení o popravách z doby heydrichiády ve chvíli, kdy si jedna z vězeňkyň už málem obhájila, že prostě jen byla v určitou dobu s nesprávným mužem v nesprávné posteli, je výborně načasované.

Cela se podobá kleci a úzký volný prostor po jejím obvodu vytváří vězeňské chodby. Mříže jsou osázené bodovými reflektory, plexisklová zástěna má funkci zrcadla a dřevěné bedny mohou být lůžkem i rakví. Stejně jako v případě kostýmů se jedná o propracovanou koncepci Lucie Labajové, již Kinská nápaditě využívá. V rámci Studia Švandova divadla patří Pankrác ’45 k těm nejzdařilejším reflexím novodobých dějin.

Studio Švandova divadla – Martina Kinská: Pankrác 45. Režie Martina Kinská, scéna a kostýmy Lucie Labajová, hudba Zdeněk Dočekal, dramaturgie Vladimír Čepek. Premiéry 6. a 7. listopadu 2015. (Psáno z druhé premiéry.)

  • Autor: Veronika Boušová
  • Publikováno: 24. listopadu 2015

Komentáře k článku: Bulvár ve stínu šibenice

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 6/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


21. 3.–3. 4. 2017

Číslo 6/2017 (21. 3.–3. 4. 2017)

Obsah čísla 6/2017

Slovo ...

Téma?

Jako čtenář českých divadelních...

Sukces měsíce

M. Kunze, S. Levay: Rebecca

Národní divadlo moravskoslezské...

Dotazník

Marka Míková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Komedie aneb Zpět do vlídné...

Rada hlavního města Prahy rozhodla,...

Fejeton

Homo ludens aneb Člověk bez...

Po nějaké době se vracím na stránky...

Názor

Manipulace a neznalost Jana...

V úvodním textu DN č. 5 nazvaném O...

Kronika

Jednou větou

Muzikál Srdcový král pražského...

Kritika

Faustovo prokletí

Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v...

Ideál ženy v zrcadle

Letošní sezona v Městském divadle v...

Činohra v cizí kůži

Mají-li návštěvníci HaDivadla před...

Podzemní proces

V legendárním pražském kině v...

Klasika pro mládež?

Jako třetí díl volné trilogie...

Tam, kde včera znamená...

Bolek Polívka (dále pro přehlednost...

Nečitelná láska paní...

Jen několik měsíců po vydání...

Lidové divadlo podle Martinů

Měl jsem v poslední době štěstí...

Smějící se bestie Tomáš...

Tomáš Dianiška je bůh. Tedy podle...

Modernismus a avantgardismus ...

Když jsem vstoupil do provázkovského...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 6/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Šimon Dominik: Nezačínám...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Je čas uvést věci do pohybu

Rozhovor s novými šéfy činohry a...

Kontext

Akademie v mantinelech...

Poslední únorovou neděli se v Los...

Kulatý stůl Divadelních...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Výstavy – výstavy –...

Národní muzeum informuje

Nejlepší herec nemusí...

Herecká asociace informuje

Podoby: Nevyžádaný dopis...

Píšu ti milá, jaks správně poznala,...

Divadlo Antonína Dvořáka...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Maxim Didenko: Divadlo je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Vladimíre, děkuju

Vladimír Vašut byl taneční kritik a...

Zemřeli

Vladimír Vašut (26. 3. 1931 Dolní...

Výročí

Výročí 1.−15. dubna

Riedlbauch Václav, skladatel (1. 4....

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Prokletí

Osmnáctého února měla ve...

Expert – manifest

Příloha

Události z historie školy

1945 d dekretem prezidenta republiky...

Doctores honoris causa JAMU

Janáčkova akademie múzických umění...

Devět „nej“ brněnské...

Janáčkova akademie múzických umění...

Anketa s výraznými...

1. Jak vzpomínáte na studia, co jste...

Kalendář akcí k oslavám /...

24. března / Divadlo na Orlí...

Moderní vysoká škola s...

Vládním zákonem z 12. září 1947...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 6/2017



Obsah,