Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Bulvár ve stínu šibenice

Nejlepší reklamou je skandál. Tak by možná reagovala Adina Mandlová na zprávu, zveřejněnou v den premiéry Pankrác 45 ve Švandově divadle. Stejnou výchozí situaci – fiktivní setkání Lídy Baarové a Adiny Mandlové v pankrácké cele – totiž použila před Martinou Kinskou již Isabela Soukupová-Siegelová ve své nerealizované hře Vosí hnízdo.

Pankrác ’45

Odbojářka Hana (Eva Josefíková) a herečka Adina (Klára Cibulková) FOTO IVO DVOŘÁK

Kinská vytvořila koláž kontroverzních životních příběhů pěti žen a doplnila ji o prvky dokudramatu, posvěcené historikem Petrem Kourou. Hrdinky vystavuje vzájemné konfrontaci a předkládá morální otázky, na něž neexistuje odpověď. Dvě padlé filmové hvězdy jsou vzorkem komunity veřejně známých osobností, které se v revolučních časech stávají terčem nenávisti davů. Inscenovaný bulvár vychází z autobiografických textů (včetně bestselleru Dneska už se tomu směju) a ironizuje dramatický průběh poválečné národní očisty i politickou úlohu, vnucenou divadelníkům v kritických momentech českých dějin. Zpráva o vyjádření solidarity herců Říši po atentátu na Heydricha evokuje schvalování Anticharty.

„Casting na popravu“ začíná pózováním při pořizování fotek do vězeňské dokumentace a končí u výslechů, kde Lída a Adina svědčí proti sobě. Autenticita dvojice propůjčuje větší přesvědčivost i dalším, méně známým figurám. Klára Cibulková vstřebala gesta, mimiku a intonaci Mandlové do detailu, jako by ožila Kiki z Nočního motýla, a v intimních chvílích připomíná raněnou lvici. Réka Derszi není – navzdory snaze maskérek – Baarové tak fyzicky podobná, ale modeluje ji v souladu s textem jako psychicky poněkud labilní, sobeckou osobu se sklony k hysterii a teatrálnosti, v jádru spíš pragmatickou než naivní. Spektrum „zrádkyň a kolaborantek“ doplňují Eva Josefíková coby kontroverzní odbojářka Hana Krupková, oběť vydírání nacistů i StB, a apatická Nová (Bohdana Pavlíková), jejíž identifikace vnese do děje další dimenzi. Skutečnou neznámou zůstává smyšlená postava Julči, typ tiché a nelítostné bojovnice o přežití. Ač poněkud upozaděná, přivlastní si Andrea Buršová nejsilnější okamžik dramatu. Pro ni jedinou neplatí leitmotiv, vystižený melodií Vejvodova dobového hitu: Škoda lásky, kterou jsem tobě dala…

Zařazení dobových dokumentů je místy režijně neobratné: výstřižek z novin vypluje odkudsi jako moták, program kina se najde v balíčku. Naopak hlášení o popravách z doby heydrichiády ve chvíli, kdy si jedna z vězeňkyň už málem obhájila, že prostě jen byla v určitou dobu s nesprávným mužem v nesprávné posteli, je výborně načasované.

Cela se podobá kleci a úzký volný prostor po jejím obvodu vytváří vězeňské chodby. Mříže jsou osázené bodovými reflektory, plexisklová zástěna má funkci zrcadla a dřevěné bedny mohou být lůžkem i rakví. Stejně jako v případě kostýmů se jedná o propracovanou koncepci Lucie Labajové, již Kinská nápaditě využívá. V rámci Studia Švandova divadla patří Pankrác ’45 k těm nejzdařilejším reflexím novodobých dějin.

Studio Švandova divadla – Martina Kinská: Pankrác 45. Režie Martina Kinská, scéna a kostýmy Lucie Labajová, hudba Zdeněk Dočekal, dramaturgie Vladimír Čepek. Premiéry 6. a 7. listopadu 2015. (Psáno z druhé premiéry.)

  • Autor: Veronika Boušová
  • Publikováno: 24. listopadu 2015

Komentáře k článku: Bulvár ve stínu šibenice

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 4.–1. 5. 2017

Číslo 8/2017 (18. 4.–1. 5. 2017)

Obsah čísla 8/2017

Slovo ...

Běloruské divadlo ve...

Vždycky mě fascinuje, když se...

Sukces měsíce

Sousoší J. V. Stalina opět...

Letenské sousoší k poctě J. V....

Dotazník

Filip Huml Král

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O koprodukcích v opeře

V zásadě lze rozlišit dva typy...

Fejeton

Hejt od dědka

Sere mě, že mi mladý hezký holky...

Názor

O čem (ne)vypověděla ...

Program festivalu zahrnoval tři sóla,...

Kronika

Jednou větou

V sobotu 25. března se v Jihočeském...

Kritika

Havlův odkaz vlámským...

Když se světoznámý vlámský...

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo...

Ti hoši docela zlobí, ale ne...

A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni...

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku...

Zatím spíš dobrý nápad

Je, myslím, sehrát se všemi soubory...

Hvězdný prach jsi a v...

Choreograf Michal Záhora, estét s...

Španělské rytmy obrazy...

Inscenace Krvavá svatba dua SKUTR a...

Mezi pobřežími plují naše...

Operu Láska na dálku lze považovat za...

Život jako bezvýznamná hra

Divadlo na Vinohradech slaví...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 8/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní mládí v Brně

Ani letošnímu festivalu divadelních...

Rozhovor

Milan Kňažko: Některé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Není...

Rozhovor o Pustině, divadle a filmu

Kontext

Krajiny zjizvených duší

Stručný obsah příspěvku zde není...

Pérák mezi námi

Je pozdní říjnový večer roku 1837....

Burza

Poděbradské dny poezie po...

Herecká asociace informuje

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Městské divadlo Mladá...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Sergej Fedotov: Navazujeme...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Mezi sněním, politikou a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Věra Špinarová (22. 12. 1951...

Výročí

Výročí 1.−15. května

Barušová Marie, herečka (1. 5. 1932)...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Jára Cimrman dobývá...

Járy Cimrmana se poprvé vydal dobýt...

Fagi a divadlo

Expert – manželská etuda

Příloha

Divadelní svět Brno 2017

Program Divadelní svět Brno 2017...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2017



Obsah,