Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

…outsideři na vlnách alternativy… (No.6)

Příští vlna se z Nodu přelila do vršovického Café v lese – ovšem jen slabým šplouchnutím. Nejskromnější den festivalu nabídl vedle koncertu britského folk-rock-etno-kabaretního Nimble dua (Eddy Allen – g, voc + Carli Jefferson – perc, step) jediné představení – 2012 -Zánik domu U. Společnosti Dr. Krásy.

Dominik Tesař zapálil svíčku posledního pražského dne letošní …příští vlny/next wave… Snímek JARO DUFEK

…aneb představení, které jsme neviděli

Společnosti Dr. Krásy se poslední dva roky smůla lepí na paty, řekl režisér Petr Lanta v rozhovoru pro festivalový deníku Tsunami.  Nešťastný řetěz se ještě nepřetrhl – ani na toto představení Lantovi nedorazil herec, s nímž inscenaci dva roky (!) po malých kouscích zkouší. Narychlo tak bylo připraveno náhradní řešení a celá produkce byla spíše nástinem budoucí inscenace, k níž bylo třeba podat vysvětlení. Toho se v úvodu zhostil sám režisér, dovolím si jeho slova parafrázovat.  Kus je určený pro lantovského herce, Dana Červinku, jako pokus vrátit jej do života (snad i do divadla). Dan Červinka je v invalidním důchodu, talent, který se spálenými křídly zřítil na tvrdou zem.

Nejskromnější den festivalu nabídl i koncert britského folk-rock-etno-kabaretního Nimble dua Eddyho Allena a Carli Jefferson. Snímek JARO DUFEK

Bez tohoto vysvětlení by se mi představení vnímalo trochu hůř – možná proto, že jsem stižena neodbytným pocitem, že bych kus měla nějak intepretovat. Poeova útlá předloha je kromě pochmurné, gotické a hororové atmosféry zprávou o rozvratu, strachu, nemoci, šílenství, zmaru… Věřím, že to musí být pro režiséra i jeho herce rezonující téma. Když přidáme letopočet 2012, můžeme tak (třeba) poukázat na proklamovaný konec světa tentokrát zase pro změnu podle mayského kalendáře. Anebo taky ne – do lantovského náznaku si lze docela snadno dosadit kde co (včetně názoru, že jde o amatérské plácání, které zmákne každý, podobně jako čmáranici na papíře).

Hrálo se ve sklepě kavárny

Hrálo se ve sklepě kavárny… Snímek JARO DUFEK

Po sestupu po úzkých schodech se před divákem otevřel docela velký, zatím jen nahrubo opravený, syrový cihlový prostor. Taková byla i Lantova předpremiéra, prostě l’Art brut.  Atmosféru zmaru ale navodil Lanta účinně. Zpola uschlá květina, vyhaslé oči panenek bez šatů (to je možná trochu omšelá zneklidňující rekvizita, ale účinná – panenkám jsou pak navíc vykloubeny údy a odtrženy hlavičky), zrcadlo, z něhož vystupuje žena v bílém jako duch ze zásvětí.  A jedno menší zrcadlo, které se efektně roztříští. O herectví se nedá mluvit, text je čten (neškoleně) z papírku, většina mluvčích je spíše statická. A to je vlastně všechno. Celé představení netrvalo více než 15 minut. Což je málo i na vypití jednoho piva…

Lantovy inscenace v sobě mají jakýsi uhrančivý spodní proud… Snímek JARO DUFEK

I málo ale má význam

Lantovy inscenace – i takovéto drobky – v sobě mají jakýsi uhrančivý spodní proud. A to i přes zoufalství z jejich technické úrovně a zmatků, které je snad už tradičně provázejí. Snad za to může zvláštní jímavost a současně i posedlost samotného režiséra. Docela ráda bych tu inscenaci v budoucnu viděla. Pokud ji někdy dokončí…

  • Autor: Kateřina Kočičková
  • Publikováno: 12. října 2011

Komentáře k článku: …outsideři na vlnách alternativy… (No.6)

  1. Jiří Erml

    S tím pivem si mě dostala. Já jsem ho vážně během toho představení ani nestihnul vypít. Pěkně si to napsala, ten „uhrančivý spodní proud“, tam asi vážně je, nebo něco takovýho.

    12.10.2011 (14.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,