Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Ohlasy: AD ZPRÁVA Z THEATRUM KUKS L. P. 2015, DN 16/2015, s. 10

Post scriptum k Theatrum…

Když jsem si přečetl inteligentně psanou zprávu kolegyně Soprové o letošním 14. ročníku festivalu Thea­trum Kuks, chvílemi jsem nevycházel z údivu. Asi jsme byli koncem srpna každý na jiném festivalu. Autorka viděla v Kuksu od „Geisslerů“ Molièrova Lakomce a Rademinova Amora Tyranem, na tom mém festivalu ale letos ani jedna z obou inscenací nebyla (místo prvé byla ska ke třem pomerančům a druhá být ani neměla, autorku zmýlil v programu stejnojmenný název koncertu italských milostných písní ze 17. století). To se může stát každému, autora těchto řádků nevyjímaje. Víc mne mrzí, že ve zprávě nebyly zmíněny inscenace a site-specific projekty (Toulající se smrt aj.), které tu naopak letos byly – a patřily k vrcholům přehlídky. Za všechny jmenujme Vivaldiho barokní operu – přesněji dramatickou kantátu „serenatu“ – z roku 1726, tedy ze Šporkových časů, La Senna festeggiante (libreto Domenico Lalli). Dílo je italským holdem „ludvíkovské“ Francii, již zde symbolizuje řeka Seina (alegorickou postavu Seiny znamenitě hrál a zpíval bas: Jaromír Nosek). A nádherný Vivaldi (kterého skutečně hrabě Špork před třemi sty lety uváděl do Čech – ať už v Praze, nebo na Kuksu) měl letos opravdu štěstí: zazněl v neopakovatelných prostorách kukského Lapidária. Takže spolu s námi jej v nabitém hledišti bez dechu poslouchaly i originály Ctností a Neřestí geniálního Matyáše Brauna (venku před hospitalem stojí samozřejmě kopie). Stejně originální jako sochy bylo i komorní režijně-inscenační pojetí Tomáše Hanzlíka, režiséra, který snoubí úctu k barokní hudební i pohybové partituře s ryze současným, živým a nemuzeálním pojetím. Zde mohli diváci na místě porovnat barokní gestiku Braunových soch, zejména řady Ctností, s gestikou a mimikou tří alegorických postav (Zlatý věk, Statečnost a Seina), jejichž patos a stylizace byly na některých místech, jaksi s láskyplným odstupem člověka 21. století, zcizovány ironickým hereckým komentářem (Jaromír Nosek, Kristýna Vylíčilová). Nejnápadnějším stylovým rysem postav byly enormně vysoké klobouky (kostýmy Vendula Johnová), ale znovu: snad ještě víc než bravurně zvládnuté pěvecké party (kromě Seiny to byl Vylíčilové soprán Zlatého věku) fascinoval onen hravý nadhled, s nímž režisér vedl herce (včetně mimických akcí vedlejších postav). Summa summarum: můj hudebně-divadelní zážitek roku!

  • Autor: Vladimír Just
  • Publikováno: 26. října 2015

Komentáře k článku: Ohlasy: AD ZPRÁVA Z THEATRUM KUKS L. P. 2015, DN 16/2015, s. 10

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,