Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

O koprodukcích v opeře

V zásadě lze rozlišit dva typy koprodukcí: Divadla se buď dohodnou na společném pořízení inscenace, nebo divadlo převezme hotovou, už premiérovanou inscenaci.

Nejde jen o snížení nákladů na produkci. Jiří Srstka, který se jako ředitel Národního divadla v devadesátých letech jako jeden z prvních o koprodukování se zahraničními divadly pokoušel, odhaduje velmi zhruba, a případ od případu, že lze náklady snížit nanejvýš o čtvrtinu. Navíc lze ušetřit prostor a čas kratší přípravou už nazkoušené inscenace.

Větší efekt koprodukce je umělecký a prestižní. Pro zdejší divadla pak prostřednictvím partnerství s evropskými domy vede přímější cesta do operního světa.

Takovou zahájilo i Národní divadlo v Brně, když otevřelo první ročník janáčkovského festivalu (2004) Její pastorkyní ve spolupráci se Státní operou ve Vídni! Jenže pro operní Brno byla inscenace Davida Pountneyho příliš netradiční. Stále ještě uzavřená inscenační estetika koprodukcím samozřejmě nesvědčí a zřejmě je brzdí dodnes.

V programové snaze překonat estetická omezení se ke koprodukcím vrátilo současné vedení Janáčkovy opery, a to opět v souvislosti s Festivalem Janáček 2016. Za nastudování Bartókova Modrovousova hradu spolu s Schönbergovým Očekáváním v režii Davida Radoka v koprodukci s operou v Göteborgu brněnští dosáhli na Inscenaci roku v anketě divadelních kritiků. Za titulní roli v druhé koprodukované inscenaci Káti Kabanové v režii Roberta Carsena získala Pavla Vykopalová Cenu Thálie. Koprodukce se jednoznačně vyplatily umělecky, a zaujaly diváky.

Regionální operní domy do zahraničních koprodukcí nevstupují, i když ani pro ně možná nejsou nedosažitelné. Větší chybou myslím je, že nekoprodukují ani mezi sebou.

V Praze se naposledy koprodukovaly dvě inscenace souboru Státní opery – Elektra (San Francisco Opera a Badisches Staatstheater v Karlsruhe) a Salome (Teatr Wielki – Opera Narodowa ve Varšavě).

Poslední koprodukcí Opery Národního divadla byla v roce 2013 Myslivečkova Olimpiada (Théâtre de Caen, Opéra de Dijon a Les Théatres de la Ville de Luxembourg, s účastí Collegia 1704 Václava Lukse). Pokud vím, současné vedení Opery Národního divadla oslyšelo nabídku koprodukovat s operou v Göteborgu a přišlo o zmíněnou Inscenaci roku. Odstoupilo však také od rozjednané koprodukce s Václavem Luksem a jeho Collegiem 1704. Na dotaz DN, proč se tak stalo, odpověděl tiskový mluvčí opery Národního divadla Tomáš Bendl stručně: Projekt byl zrušen vzhledem k nadměrným finančním nárokům ze strany našich inscenačních partnerů, a to především v otázce honorářů pro externí hráče orchestru a hostující sólisty.

Václav Luks byl sdělnější: Národní divadlo v Praze nás oslovilo prostřednictvím paní ředitelky Hroncové, abychom po úspěšných projektech Händelova Rinalda a Myslivečkovy Olimpiady realizovali další projekt z operního repertoáru 18. století. Navrhl jsem Vivaldiho operu Arsilda, regina di Ponto, a tento návrh byl paní ředitelkou i panem Kofroněm přijat s tím, že v projektu bude působit externí specializovaný orchestr (Collegium 1704) a většina sólistů budou zahraniční hosté. Jako režiséra paní ředitelka navrhla Davida Radoka. Collegium 1704 na podzim 2014 vyzvalo ke spolupráci zahraniční partnery, s nimiž v minulosti spolupracovalo. Jako koproducenti přislíbili spolufinancování Grand Theatre de Luxembourg, Opéra Royal de Versailles, Opéra de Lille, Theatre de Caen a SND Bratislava. Poté, na začátku roku 2015, Národní divadlo projekt náhle zrušilo z finančních důvodů. Protože o projekt byl enormní zájem v zahraničí, rozhodli jsme se ho realizovat a nazkoušet v Praze jako nezávislou produkci, přičemž roli hlavního koproducenta převzalo SND Bratislava.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: O koprodukcích v opeře

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 4.–1. 5. 2017

Číslo 8/2017 (18. 4.–1. 5. 2017)

Obsah čísla 8/2017

Slovo ...

Běloruské divadlo ve...

Vždycky mě fascinuje, když se...

Sukces měsíce

Sousoší J. V. Stalina opět...

Letenské sousoší k poctě J. V....

Dotazník

Filip Huml Král

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O koprodukcích v opeře

V zásadě lze rozlišit dva typy...

Fejeton

Hejt od dědka

Sere mě, že mi mladý hezký holky...

Názor

O čem (ne)vypověděla ...

Program festivalu zahrnoval tři sóla,...

Kronika

Jednou větou

V sobotu 25. března se v Jihočeském...

Kritika

Havlův odkaz vlámským...

Když se světoznámý vlámský...

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo...

Ti hoši docela zlobí, ale ne...

A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni...

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku...

Zatím spíš dobrý nápad

Je, myslím, sehrát se všemi soubory...

Hvězdný prach jsi a v...

Choreograf Michal Záhora, estét s...

Španělské rytmy obrazy...

Inscenace Krvavá svatba dua SKUTR a...

Mezi pobřežími plují naše...

Operu Láska na dálku lze považovat za...

Život jako bezvýznamná hra

Divadlo na Vinohradech slaví...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 8/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní mládí v Brně

Ani letošnímu festivalu divadelních...

Rozhovor

Milan Kňažko: Některé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Není...

Rozhovor o Pustině, divadle a filmu

Kontext

Krajiny zjizvených duší

Stručný obsah příspěvku zde není...

Pérák mezi námi

Je pozdní říjnový večer roku 1837....

Burza

Poděbradské dny poezie po...

Herecká asociace informuje

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Městské divadlo Mladá...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Sergej Fedotov: Navazujeme...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Mezi sněním, politikou a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Věra Špinarová (22. 12. 1951...

Výročí

Výročí 1.−15. května

Barušová Marie, herečka (1. 5. 1932)...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Jára Cimrman dobývá...

Járy Cimrmana se poprvé vydal dobýt...

Fagi a divadlo

Expert – manželská etuda

Příloha

Divadelní svět Brno 2017

Program Divadelní svět Brno 2017...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2017



Obsah,