Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Nejen o samotě

Loneliness and Stuff je nejnovější inscenace skupiny Ufftenživot – tedy Sáry Arnsteinové a Jiřího Šimka, nedávných absolventů herectví DAMU katedry alternativního a loutkové divadla. Vypráví o mezilidských (a především milostných) vztazích, samotě a individualismu prostřednictvím stylizovaného pohybu, tance a slova.

Loneliness-and-stuff-Ufftenživot

Loneliness and Stuff není příběh muže a ženy, je to příběh dvou individuí, které potřebují druhé, aby mohli najít sami sebe. FOTO ARCHIV SOUBORU

První inscenace – loutkový Králíček, která vznikla na motivy komiksu Králíčkovy sebevraždy a Boba a Bobka, byla ještě školním projektem. Jejich druhý počin Gog zkoumal člověka a individuální já. Tento pohybový projekt byl volně inspirován novelou italského spisovatele Giovanniho Papini.

Loneliness and Stuff se dá rozdělit na několik částí. V první se potkávají dva mladí lidé, kteří k sobě na první pohled patří – oba tanečníci jsou oblečeni do stejných lyžařských svetrů a podobných kalhot. Snaha se setkat a sblížit je však vždy neúspěšná. Pomalé přibližovaní performerů skončí pokaždé minutím, skrývajícím v sobě především bázeň. Mezi postavami se sice vytvoří nějaké pouto, nejedná se však o vazbu natolik silnou, aby je udržela po celou dobu pohromadě.

V druhé části inscenace svlékají oba performeři svetry a vystavují diváky obnaženosti. Sára Arnsteinová je pak oblečena pouze do růžových kalhot a sportovní podprsenky s nápisem „run“, který přímo vybízí k párkrát zmiňovanému útěku. Jiří Šimek se po chvíli tanečního svádění začíná svlékat. nakonec zůstane oděn pouze v šedých boxerkách. Tato situace je ironizovaná zpomaleným dětinským smíchem Sáry Arnsteinové, ve kterém se mísí zvědavost, nadšení i trapnost.

Performeři začínají jednat samostatně, odděleně. Jejich taneční nebo slovní monolog je však několikrát přerušen druhým hercem, který právě nejedná a nedokáže si sám v prázdném prostoru poradit. Potřebuje zastiňovat toho druhého a sám exhibovat. V této části je zkoumán spíše jedinec než dvojice. Zároveň jsou diváci uváděni do rozpaků obnažeností performerů, která balancuje na hranici přirozenosti a nekomfortu.

V závěru vystupují oba perfomeři opět spolu. Pokračují ve snaze najít a uchopit sebe a zároveň toho druhého. Opět bezúspěšně. Pokora, s jakou postavy přijímají svůj nelehký životní úděl, je stvrzena v závěru, kdy oba odhodlaně sní půlku citronu, zcela bez zaváhání či náznaku nechutě.

Loneliness and Stuff není příběh muže a ženy, je to příběh dvou individuí, které potřebují druhé, aby mohli najít sami sebe. Nechybí patos, vrší se zde monology, sebeironické a stylizované výrazy a extatické taneční kreace. Vše se snoubí v jeden logický celek. Jedinou nelogičností inscenace jsou chvilkové promluvy Sáry Arnsteinové anglicky, přičemž Jiří Šimek hovoří po celou dobu pouze česky. Sice to zdůrazňuje nedorozumění mezi oběma postavami, tento význam je však popírán ve chvílích, kdy herečka promlouvá česky. Jedinou jistotu tak nečekaně přináší boxerky Jiřího Šimka, které svým popiskem „Native“ opět ironizují celou situaci.

Preciznost Loneliness and Stuff je založená na měsících studií a příprav. Téma samoty a lidských vztahů je příjemně, nepodbízivě představeno a je pouze na divákovi, jak silně se bude do situací vciťovat, nebo zda se nechá jen příjemně unášet.

Ufftenživot – Sára Arnsteinová a Jiří Šimek: Loneliness and Stuff. Hudba Ivo Sedláček, ligth design Štěpán Hejzlar a David Prokopič. Premiéra 15. dubna 2016 ve Studiu ALTA.

  • Autor: Jana Stárková
  • Publikováno: 12. července 2016

Komentáře k článku: Nejen o samotě

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,