Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nejen o samotě

Loneliness and Stuff je nejnovější inscenace skupiny Ufftenživot – tedy Sáry Arnsteinové a Jiřího Šimka, nedávných absolventů herectví DAMU katedry alternativního a loutkové divadla. Vypráví o mezilidských (a především milostných) vztazích, samotě a individualismu prostřednictvím stylizovaného pohybu, tance a slova.

Loneliness-and-stuff-Ufftenživot

Loneliness and Stuff není příběh muže a ženy, je to příběh dvou individuí, které potřebují druhé, aby mohli najít sami sebe. FOTO ARCHIV SOUBORU

První inscenace – loutkový Králíček, která vznikla na motivy komiksu Králíčkovy sebevraždy a Boba a Bobka, byla ještě školním projektem. Jejich druhý počin Gog zkoumal člověka a individuální já. Tento pohybový projekt byl volně inspirován novelou italského spisovatele Giovanniho Papini.

Loneliness and Stuff se dá rozdělit na několik částí. V první se potkávají dva mladí lidé, kteří k sobě na první pohled patří – oba tanečníci jsou oblečeni do stejných lyžařských svetrů a podobných kalhot. Snaha se setkat a sblížit je však vždy neúspěšná. Pomalé přibližovaní performerů skončí pokaždé minutím, skrývajícím v sobě především bázeň. Mezi postavami se sice vytvoří nějaké pouto, nejedná se však o vazbu natolik silnou, aby je udržela po celou dobu pohromadě.

V druhé části inscenace svlékají oba performeři svetry a vystavují diváky obnaženosti. Sára Arnsteinová je pak oblečena pouze do růžových kalhot a sportovní podprsenky s nápisem „run“, který přímo vybízí k párkrát zmiňovanému útěku. Jiří Šimek se po chvíli tanečního svádění začíná svlékat. nakonec zůstane oděn pouze v šedých boxerkách. Tato situace je ironizovaná zpomaleným dětinským smíchem Sáry Arnsteinové, ve kterém se mísí zvědavost, nadšení i trapnost.

Performeři začínají jednat samostatně, odděleně. Jejich taneční nebo slovní monolog je však několikrát přerušen druhým hercem, který právě nejedná a nedokáže si sám v prázdném prostoru poradit. Potřebuje zastiňovat toho druhého a sám exhibovat. V této části je zkoumán spíše jedinec než dvojice. Zároveň jsou diváci uváděni do rozpaků obnažeností performerů, která balancuje na hranici přirozenosti a nekomfortu.

V závěru vystupují oba perfomeři opět spolu. Pokračují ve snaze najít a uchopit sebe a zároveň toho druhého. Opět bezúspěšně. Pokora, s jakou postavy přijímají svůj nelehký životní úděl, je stvrzena v závěru, kdy oba odhodlaně sní půlku citronu, zcela bez zaváhání či náznaku nechutě.

Loneliness and Stuff není příběh muže a ženy, je to příběh dvou individuí, které potřebují druhé, aby mohli najít sami sebe. Nechybí patos, vrší se zde monology, sebeironické a stylizované výrazy a extatické taneční kreace. Vše se snoubí v jeden logický celek. Jedinou nelogičností inscenace jsou chvilkové promluvy Sáry Arnsteinové anglicky, přičemž Jiří Šimek hovoří po celou dobu pouze česky. Sice to zdůrazňuje nedorozumění mezi oběma postavami, tento význam je však popírán ve chvílích, kdy herečka promlouvá česky. Jedinou jistotu tak nečekaně přináší boxerky Jiřího Šimka, které svým popiskem „Native“ opět ironizují celou situaci.

Preciznost Loneliness and Stuff je založená na měsících studií a příprav. Téma samoty a lidských vztahů je příjemně, nepodbízivě představeno a je pouze na divákovi, jak silně se bude do situací vciťovat, nebo zda se nechá jen příjemně unášet.

Ufftenživot – Sára Arnsteinová a Jiří Šimek: Loneliness and Stuff. Hudba Ivo Sedláček, ligth design Štěpán Hejzlar a David Prokopič. Premiéra 15. dubna 2016 ve Studiu ALTA.

  • Autor: Jana Stárková
  • Publikováno: 12. července 2016

Komentáře k článku: Nejen o samotě

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 16/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


3. 10.–16. 10. 2017

Číslo 16/2017 (3. 10.–16. 10. 2017)

Obsah čísla 16/2017

Slovo ...

Divadlo, které si nerozumí

Mám dojem, že účastníci...

Sukces měsíce

Národní divadlo...

SUKCES MEZINÁRODNÍHO FESTIVALU DIVADLO

Dotazník

VerRich

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Seminář o umělecké kritice

Do Centra současného umění DOX...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Vlastivědné muzeum v Olomouci...

Kritika

Nedává, nebere

Poslední premiérou loňské sezony...

Každý musí sestoupit do...

Hrát na konci léta v krásném...

Vykřičíme všechnu bídu

Součástí pracovních oslav deseti let...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 16/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní smrti aneb Festival...

Podle mého si „přední příčky“...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Rozhovor

René Levínský: Píšu,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Barankiewicz:...

Rozhovor s novým uměleckým šéfem...

Kontext

O divadelním létě (nejen) v...

Zdá se, že vypravit se do divadla...

Burza

Joan Brehms se vrací domů

Národní muzeum informuje

Nominace na Cenu Thálie

Herecká asociace informuje

Podoby – Květáci

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo Radost Brno

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Aurora Lubos: Čekám, až mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Radu Afrim: Stačí tři zvuky...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Ještě k Národnímu divadlu

ohlasy: Ad DN 15/2017, str. 2

Zemřeli

Zemřeli

Arnošt Svoboda (6. 2. 1941 Třebíč...

Jan Tříska bohužel...

Nemohu stále uvěřit, že nepřijde....

Výročí

Výročí 1.−15. října

Černý Ondřej, ředitel, kritik a...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VI)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Jan Tříska

Ve Stříbrné ulici na Starém Městě...

Pan Papírek… ( III )

Příloha

Poděkování

Mezinárodní divadelní festival PALM...

Palm Off Fest 2017 – program

20. října v 19 hodin Zahájení...

Visegrád by chyběl stejně...

V posledních měsících jsou stále...

O střední Evropě

Střední Evropa existuje a my v ní,...

Nová pravice ve střední...

Rodí se nová střední Evropa a jeden...

Lze zachránit střední...

Střední Evropa, o které kdysi psal...

Lze žít a hrát divadlo...

Druhý ročník setkání divadel...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 16/2017



Obsah,