Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nejen o samotě

Loneliness and Stuff je nejnovější inscenace skupiny Ufftenživot – tedy Sáry Arnsteinové a Jiřího Šimka, nedávných absolventů herectví DAMU katedry alternativního a loutkové divadla. Vypráví o mezilidských (a především milostných) vztazích, samotě a individualismu prostřednictvím stylizovaného pohybu, tance a slova.

Loneliness-and-stuff-Ufftenživot

Loneliness and Stuff není příběh muže a ženy, je to příběh dvou individuí, které potřebují druhé, aby mohli najít sami sebe. FOTO ARCHIV SOUBORU

První inscenace – loutkový Králíček, která vznikla na motivy komiksu Králíčkovy sebevraždy a Boba a Bobka, byla ještě školním projektem. Jejich druhý počin Gog zkoumal člověka a individuální já. Tento pohybový projekt byl volně inspirován novelou italského spisovatele Giovanniho Papini.

Loneliness and Stuff se dá rozdělit na několik částí. V první se potkávají dva mladí lidé, kteří k sobě na první pohled patří – oba tanečníci jsou oblečeni do stejných lyžařských svetrů a podobných kalhot. Snaha se setkat a sblížit je však vždy neúspěšná. Pomalé přibližovaní performerů skončí pokaždé minutím, skrývajícím v sobě především bázeň. Mezi postavami se sice vytvoří nějaké pouto, nejedná se však o vazbu natolik silnou, aby je udržela po celou dobu pohromadě.

V druhé části inscenace svlékají oba performeři svetry a vystavují diváky obnaženosti. Sára Arnsteinová je pak oblečena pouze do růžových kalhot a sportovní podprsenky s nápisem „run“, který přímo vybízí k párkrát zmiňovanému útěku. Jiří Šimek se po chvíli tanečního svádění začíná svlékat. nakonec zůstane oděn pouze v šedých boxerkách. Tato situace je ironizovaná zpomaleným dětinským smíchem Sáry Arnsteinové, ve kterém se mísí zvědavost, nadšení i trapnost.

Performeři začínají jednat samostatně, odděleně. Jejich taneční nebo slovní monolog je však několikrát přerušen druhým hercem, který právě nejedná a nedokáže si sám v prázdném prostoru poradit. Potřebuje zastiňovat toho druhého a sám exhibovat. V této části je zkoumán spíše jedinec než dvojice. Zároveň jsou diváci uváděni do rozpaků obnažeností performerů, která balancuje na hranici přirozenosti a nekomfortu.

V závěru vystupují oba perfomeři opět spolu. Pokračují ve snaze najít a uchopit sebe a zároveň toho druhého. Opět bezúspěšně. Pokora, s jakou postavy přijímají svůj nelehký životní úděl, je stvrzena v závěru, kdy oba odhodlaně sní půlku citronu, zcela bez zaváhání či náznaku nechutě.

Loneliness and Stuff není příběh muže a ženy, je to příběh dvou individuí, které potřebují druhé, aby mohli najít sami sebe. Nechybí patos, vrší se zde monology, sebeironické a stylizované výrazy a extatické taneční kreace. Vše se snoubí v jeden logický celek. Jedinou nelogičností inscenace jsou chvilkové promluvy Sáry Arnsteinové anglicky, přičemž Jiří Šimek hovoří po celou dobu pouze česky. Sice to zdůrazňuje nedorozumění mezi oběma postavami, tento význam je však popírán ve chvílích, kdy herečka promlouvá česky. Jedinou jistotu tak nečekaně přináší boxerky Jiřího Šimka, které svým popiskem „Native“ opět ironizují celou situaci.

Preciznost Loneliness and Stuff je založená na měsících studií a příprav. Téma samoty a lidských vztahů je příjemně, nepodbízivě představeno a je pouze na divákovi, jak silně se bude do situací vciťovat, nebo zda se nechá jen příjemně unášet.

Ufftenživot – Sára Arnsteinová a Jiří Šimek: Loneliness and Stuff. Hudba Ivo Sedláček, ligth design Štěpán Hejzlar a David Prokopič. Premiéra 15. dubna 2016 ve Studiu ALTA.

  • Autor: Jana Stárková
  • Publikováno: 12. července 2016

Komentáře k článku: Nejen o samotě

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,