Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nejen o samotě

Loneliness and Stuff je nejnovější inscenace skupiny Ufftenživot – tedy Sáry Arnsteinové a Jiřího Šimka, nedávných absolventů herectví DAMU katedry alternativního a loutkové divadla. Vypráví o mezilidských (a především milostných) vztazích, samotě a individualismu prostřednictvím stylizovaného pohybu, tance a slova.

Loneliness-and-stuff-Ufftenživot

Loneliness and Stuff není příběh muže a ženy, je to příběh dvou individuí, které potřebují druhé, aby mohli najít sami sebe. FOTO ARCHIV SOUBORU

První inscenace – loutkový Králíček, která vznikla na motivy komiksu Králíčkovy sebevraždy a Boba a Bobka, byla ještě školním projektem. Jejich druhý počin Gog zkoumal člověka a individuální já. Tento pohybový projekt byl volně inspirován novelou italského spisovatele Giovanniho Papini.

Loneliness and Stuff se dá rozdělit na několik částí. V první se potkávají dva mladí lidé, kteří k sobě na první pohled patří – oba tanečníci jsou oblečeni do stejných lyžařských svetrů a podobných kalhot. Snaha se setkat a sblížit je však vždy neúspěšná. Pomalé přibližovaní performerů skončí pokaždé minutím, skrývajícím v sobě především bázeň. Mezi postavami se sice vytvoří nějaké pouto, nejedná se však o vazbu natolik silnou, aby je udržela po celou dobu pohromadě.

V druhé části inscenace svlékají oba performeři svetry a vystavují diváky obnaženosti. Sára Arnsteinová je pak oblečena pouze do růžových kalhot a sportovní podprsenky s nápisem „run“, který přímo vybízí k párkrát zmiňovanému útěku. Jiří Šimek se po chvíli tanečního svádění začíná svlékat. nakonec zůstane oděn pouze v šedých boxerkách. Tato situace je ironizovaná zpomaleným dětinským smíchem Sáry Arnsteinové, ve kterém se mísí zvědavost, nadšení i trapnost.

Performeři začínají jednat samostatně, odděleně. Jejich taneční nebo slovní monolog je však několikrát přerušen druhým hercem, který právě nejedná a nedokáže si sám v prázdném prostoru poradit. Potřebuje zastiňovat toho druhého a sám exhibovat. V této části je zkoumán spíše jedinec než dvojice. Zároveň jsou diváci uváděni do rozpaků obnažeností performerů, která balancuje na hranici přirozenosti a nekomfortu.

V závěru vystupují oba perfomeři opět spolu. Pokračují ve snaze najít a uchopit sebe a zároveň toho druhého. Opět bezúspěšně. Pokora, s jakou postavy přijímají svůj nelehký životní úděl, je stvrzena v závěru, kdy oba odhodlaně sní půlku citronu, zcela bez zaváhání či náznaku nechutě.

Loneliness and Stuff není příběh muže a ženy, je to příběh dvou individuí, které potřebují druhé, aby mohli najít sami sebe. Nechybí patos, vrší se zde monology, sebeironické a stylizované výrazy a extatické taneční kreace. Vše se snoubí v jeden logický celek. Jedinou nelogičností inscenace jsou chvilkové promluvy Sáry Arnsteinové anglicky, přičemž Jiří Šimek hovoří po celou dobu pouze česky. Sice to zdůrazňuje nedorozumění mezi oběma postavami, tento význam je však popírán ve chvílích, kdy herečka promlouvá česky. Jedinou jistotu tak nečekaně přináší boxerky Jiřího Šimka, které svým popiskem „Native“ opět ironizují celou situaci.

Preciznost Loneliness and Stuff je založená na měsících studií a příprav. Téma samoty a lidských vztahů je příjemně, nepodbízivě představeno a je pouze na divákovi, jak silně se bude do situací vciťovat, nebo zda se nechá jen příjemně unášet.

Ufftenživot – Sára Arnsteinová a Jiří Šimek: Loneliness and Stuff. Hudba Ivo Sedláček, ligth design Štěpán Hejzlar a David Prokopič. Premiéra 15. dubna 2016 ve Studiu ALTA.

  • Autor: Jana Stárková
  • Publikováno: 12. července 2016

Komentáře k článku: Nejen o samotě

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,