Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Člověk ponechaný sobě samému

Inscenace raného díla Harolda Pintera Návrat domů, kterou v nastudování Lukáše Kopeckého uvedlo Divadlo U stolu, nevybočuje nikterak z dramaturgických kolejí této sklepní scény. Nejen proto, že se tu hraje také Ionescovo drama Král umírá, ale ve zdejším prostoru – i tentokrát ostatně vytěženém s maximální úsporností – se patrně nejlépe „zahušťuje“ nebo přímo umocňuje atmosféra příznačná pro tuto specifickou dramatiku. A zrovna v Pinterově případě by se možná spíš než o absurdním divadle dalo hovořit přímo o théâtre-absurdité.

Užijme si s bratrovou (se synovou) ženou a ona nám ještě bude vydělávat peníze… FOTO JAKUB JÍRA

Děj se odehrává někdy v půli sedmdesátých let na londýnské periferii. Otec Max (František Nedbal), řezník, žije v domě po rodičích se syny Lennym (Jan Lepšík), jenž na svůj vezdejší chléb vydělává pasáctvím, jeho mladší bratr Joey (Martin Mihál) pracuje v demoliční četě, ale chce se stát profesionálním boxerem. Maxův Bratr Sam (Michal Bumbálek) je zakřiknutý starý mládenec, jenž si k stáru přivydělává jako taxikář. Muži se setkávají v pokoji, jemuž dominuje jednotvárně černobíle zrnící televizor. A proč by koneckonců neměl jen zrnit? Vždyť vše, co v něm sledují – nesledují uživatelé bytu, je vesměs čirá redundance, jeden z nich čeká, až půjde reklama na ponožky ve slevě.

Vládnou tu neomaleně hrubé dialogy mezi otcem a syny a nevypočitatelné, neodhadnutelné reakce. Stačí malicherný podnět a z každého – s výjimkou dobrotivého Sama – vystřelí neadekvátní invektiva jako dikobrazí osten. Po neohlášeném a nečekaném návratu třetího bratra, intelektuála Teddyho (Jiří M. Valůšek), z Ameriky – společně se ženou Ruth (Tereza Groszmannová) – dochází v ponorkové prázdnotě bez normálních vztahů k sestupu až do podpodvědomí jsoucímu zcela mimo dobro a zlo. Návrat domů nelze hrát jako psychologické drama o „odcizení“ a talentovanému režisérovi slouží ke cti, že porozuměl Pinterově absurdní logice. Herci se v ní pohybují s přirozenou vážností – a je těžké někoho vyzdvihnout na úkor ostatních. Lepšíkův suverén Lenny nebo Bumbálek v roli jeho ustrašeného smířlivého strýce? Tereza Groszmannová v bezelstné vstřícnosti všem pomyšlením?

Uvažování mužů se odvíjí bez nejmenších zábran: užijeme si s bratrovou (se synovou) ženou a ona nám ještě bude vydělávat peníze. Zdatný sedmdesátník ostrouhává, dovolávaje se svého práva: Jsem ještě jura. Ve světě čiré použitelnosti je vše dovoleno a vše je stejně přirozené, jako když se jde nakoupit nebo do hospody na „jedno“. Rut se dobrovolně a svolně stává součástí domácnosti a s manželem vracejícím se do Států se loučí slovy: Ozvi se někdy.

„Aktuálnost“ Pinterova dramatu? Nechal na nás z plných plic dýchnout svět člověka v prázdnotě ponechaného sobě samému.

Divadlo U stolu, Brno – Harold Pinter: Návrat domů. Překlad Milan Lukeš. Režie Lukáš Kopecký, výprava Veronika Watzeková, hudba Mario Buzzi. Premiéra 11. května 2017.

  • Autor: Josef Mlejnek
  • Publikováno: 01. června 2017

Komentáře k článku: Člověk ponechaný sobě samému

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,