Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Člověk ponechaný sobě samému

Inscenace raného díla Harolda Pintera Návrat domů, kterou v nastudování Lukáše Kopeckého uvedlo Divadlo U stolu, nevybočuje nikterak z dramaturgických kolejí této sklepní scény. Nejen proto, že se tu hraje také Ionescovo drama Král umírá, ale ve zdejším prostoru – i tentokrát ostatně vytěženém s maximální úsporností – se patrně nejlépe „zahušťuje“ nebo přímo umocňuje atmosféra příznačná pro tuto specifickou dramatiku. A zrovna v Pinterově případě by se možná spíš než o absurdním divadle dalo hovořit přímo o théâtre-absurdité.

Užijme si s bratrovou (se synovou) ženou a ona nám ještě bude vydělávat peníze… FOTO JAKUB JÍRA

Děj se odehrává někdy v půli sedmdesátých let na londýnské periferii. Otec Max (František Nedbal), řezník, žije v domě po rodičích se syny Lennym (Jan Lepšík), jenž na svůj vezdejší chléb vydělává pasáctvím, jeho mladší bratr Joey (Martin Mihál) pracuje v demoliční četě, ale chce se stát profesionálním boxerem. Maxův Bratr Sam (Michal Bumbálek) je zakřiknutý starý mládenec, jenž si k stáru přivydělává jako taxikář. Muži se setkávají v pokoji, jemuž dominuje jednotvárně černobíle zrnící televizor. A proč by koneckonců neměl jen zrnit? Vždyť vše, co v něm sledují – nesledují uživatelé bytu, je vesměs čirá redundance, jeden z nich čeká, až půjde reklama na ponožky ve slevě.

Vládnou tu neomaleně hrubé dialogy mezi otcem a syny a nevypočitatelné, neodhadnutelné reakce. Stačí malicherný podnět a z každého – s výjimkou dobrotivého Sama – vystřelí neadekvátní invektiva jako dikobrazí osten. Po neohlášeném a nečekaném návratu třetího bratra, intelektuála Teddyho (Jiří M. Valůšek), z Ameriky – společně se ženou Ruth (Tereza Groszmannová) – dochází v ponorkové prázdnotě bez normálních vztahů k sestupu až do podpodvědomí jsoucímu zcela mimo dobro a zlo. Návrat domů nelze hrát jako psychologické drama o „odcizení“ a talentovanému režisérovi slouží ke cti, že porozuměl Pinterově absurdní logice. Herci se v ní pohybují s přirozenou vážností – a je těžké někoho vyzdvihnout na úkor ostatních. Lepšíkův suverén Lenny nebo Bumbálek v roli jeho ustrašeného smířlivého strýce? Tereza Groszmannová v bezelstné vstřícnosti všem pomyšlením?

Uvažování mužů se odvíjí bez nejmenších zábran: užijeme si s bratrovou (se synovou) ženou a ona nám ještě bude vydělávat peníze. Zdatný sedmdesátník ostrouhává, dovolávaje se svého práva: Jsem ještě jura. Ve světě čiré použitelnosti je vše dovoleno a vše je stejně přirozené, jako když se jde nakoupit nebo do hospody na „jedno“. Rut se dobrovolně a svolně stává součástí domácnosti a s manželem vracejícím se do Států se loučí slovy: Ozvi se někdy.

„Aktuálnost“ Pinterova dramatu? Nechal na nás z plných plic dýchnout svět člověka v prázdnotě ponechaného sobě samému.

Divadlo U stolu, Brno – Harold Pinter: Návrat domů. Překlad Milan Lukeš. Režie Lukáš Kopecký, výprava Veronika Watzeková, hudba Mario Buzzi. Premiéra 11. května 2017.

  • Autor: Josef Mlejnek
  • Publikováno: 01. června 2017

Komentáře k článku: Člověk ponechaný sobě samému

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,