Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2018

ročník 25
16. 10.–29. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 347)

    Byl jsem opět na Vitce… Inscenace se posunula k preciznosti… je moc dobrá… Proto o ní opět píšu…

    Kateřina Tučková: Vitka, Host 2018. Repro HOST

    Hru Kateřiny Tučkové Vitka inscenovala Anna Petrželková v Divadle Husa na provázku jako sled obrazů sugestivně divých snů člověka bojujícího o život. Herci do představení vstupuji pozpátku. Podoba Vitce nemilé matky se prolíná s postavou manželky skladatele Martinů, Vitčini milenci se unisono odhalují do bělostných trenýrek a stávají se trofejemi mladinké, muzikou trefené děvčice.

    Představitelka titulní role Tereza Marečková je stylizována do surrealistické podoby šklebící, rozmarné, ctižádostivé dívky. FOTO DHNP

    Představitelka titulní role Tereza Marečková je stylizována do surrealistické podoby šklebící, rozmarné, ctižádostivé dívky. Její zelení nadýchané šatičky, černé mikádo s dětskou mašlí, bílá košile s motýlkem a upnutý frak nebo vulgárně střižené šatky ze srsti šelmy z ní dělají rozkošnou bytost. Zoufalé pobíhání mezi notovými stojany a černě oděnými hudebníky s nahatým korpusem dětské panenky v ruce, kdy se jí v hlavě rodí notičky melodie, nebo když odloží taktovku, vezme houslistovi nástroj a zahraje brilantní houslové sólo podtrhuje souznění s odvážnou režijní koncepcí.

    Autorka Tučková si všímá tužeb českých hudebníků po uznání a proniknutí do přízně velikých západních států. FOTO DHNP

    Autorka Tučková si všímá tužeb českých hudebníků po uznání a proniknutí do přízně velikých západních států. Režie tuto skutečnost s ironií převádí do obrazů. Martinů je podporován francouzskou manželkou, švadlenou Charlotte ozdobenou masivním kloboukem. Pianista Firkušný, s šaškovským kornoutem a v bílých rukavicích, hraje na večírcích vlivných. Zmínka o Vitčině londýnském koncertu je rámována swing tančící zlatou mládeží… Nemocná Vitka trpí v Paříži hladem. Se svou spolubydlící se pod péřovou dekou třesou zimou… Okupace německými vojsky a rozpad Československa zrychluje řazení obrazů horečného snu. Režisérka nasvěcuje trhlinu uprostřed dekorace krvavým pruhem.

    Vitčin milenec, možná poslední z řady, Jiří Mucha po napadení Francie narukuje. Jako válečný dopisovatel se s umírající Vitkou žení. Pětadvacetiletá Vitka, v nachově sametových šatech blouzní. Do posledních chvil slyší rodící se hudbu. Diriguje. Loučí se výkřikem: Tak to bude

    Model skladatele Bohuslava Martinů si možná i s hercem Dušanem Hřebíčkem režisérka vypůjčila z Otvírání studánek. FOTO DHNP

    Kateřina Tučková svou Vitku napsala na zakázku „odešlého“ uměleckého šéfa Vladimíra Morávka. Provázkům, uvyklým přeskakovat lehce z role do role rozličného charakteru, byla nepopiratelnou inspirací k vytvoření zapamatovatelných výkonů. Model skladatele Bohuslava Martinů si možná i s hercem Dušanem Hřebíčkem vypůjčila z Otvírání studánek uvedenými brněnským Národním divadlem. Inscenace Anny Petrželkové Vitka je oslavou skutečné divadelní komediálnosti i bohaté režijní nápaditosti.

    Inscenace Anny Petrželkové je oslavou skutečné divadelní komediálnosti i bohaté režijní nápaditosti. FOTO DHNP

    Mab byla zamlklá a náhle zmizela. Byla pryč. Do hodiny duchů přitom ještě něco času chybělo. Čert ví, jak tomu rozumět… jak to vlastně s Mab je…

    Brno – Komín, 5. 6. 2018

    Divadlo Husa na provázku, Brno – Kateřina Tučková: Vitka, příběh mladé talentované brněnské skladatelky, dirigentky a femme fatale Vítězslavy Kaprálové. Režie Anna Petrželková, dramaturgie: Lucie Němečková, scéna: Lenka Odvárková, kostýmy: Hana Knotková, hudba: Vítězslava Kaprálová, Bohuslav Martinů, Petr Hromádka, inspice: Lenka Jirků, asistent režie: Matej Synák. Hrají Tereza Marečková (Vitka), Dušan Hřebíček (Bohuslav Martinů), Vladimír Hauser (otec Václav Kaprál), Ivana Hloužková (matka Vituše Kaprálová / Charlotta Martinů, manželka B. Martinů, švadlena), Jan Mansfeld (Ota Vach, spolužák a milenec / Ivan Tondr, voják), Adam Mašura (Theodor Schaefer, pomocný pedagog ve škole kaprálových, milenec), Tomáš Milostný (Rudolf Kopec, letecký inženýr, vedoucí folklorního kroužku a milenec), Ondřej Kokorský (Jiří Mucha, spisovatel, milenec a manžel), Tomáš Žilinský (Rudolf Firkušný, pianista), Simona Zmrzlá (Jarmila Vavrdová, kamarádka zpěvačka / Líba, pařížská kamarádka / členka emancipačního hnutí ŽNR – Ženská národní rada), soubor DHNP (pedagogové / obdivovatelé Bohuslava Martinů / filharmonici). Hudba: Martin Jakubíček (klavír), Martin Holinka (housle), Petr Stupka (violoncello), Petr Kovařík nebo Radek Zapadlo (saxofon). Premiéra 23. února 2018 ve Velkém sále DHNP. Psáno z reprízy 3. června 2018.

    ///

    Více na i-DN:

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 317)

    O inscenaci jsme psali v DN 6/2018:

    Vitka versus Leoš

    Výjimečná žena budiž posuzována jako muž!


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 347)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,