Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 290)

Realistické drama o rozpadu hodnot a morální krizi člověka Eyolfek napsal Henrik Ibsen v Norsku roku 1894. Byl jsem zvědav…

Ve foyeru HaDivadla stála dekorace – maketa kuchyňské buňky vybavená stolem, pohovkou, kastroly, mixery a snad i mikrovlnou troubou… Pohledná kuchařka krájela jablka…

Usedl jsem a z prvé řady se díval na kupu nedbale pokrytou hadrem a na dlouhý temný tunel, v jehož vzdáleném ústí svítila světla moderně zařízené kuchyně. K mému překvapení se tam v dálavách počal odvíjet děj hry.

K mému překvapení se tam v dálavách počal odvíjet děj hry. FOTO MARTA SOBOTKOVÁ

Za paní Ritou Almersovou (Lucie Andělová) přijela švagrová Asta (Agáta Kryštůfková) a nad krájenými jablky si povídaly. Jejich nevzrušivý rozhovor doléhal díky zvukové technice k uším diváků. Do kuchyně vstoupil pán domu, spisovatel Almers (Matěj Nechvátal). Navrátil se z ozdravného pobytu v horách. Usedl na pohovku. Do kuchyně přibyl člověk s kamerou. Jim pořizované záběry byly přenášeny na bílé plátno nad tunelem. Devítiletý synáček s bandáží na choré noze Eyolfek (Antonín Šitavanc) vtrhl do vzdálené místnosti a projevoval radost ze setkání s otcem. Dováděl a dožadoval se pozornosti… Hlasy se slévaly v nesrozumitelný skřípot. Do kuchyně vešla do hader zabalená starší žena (Marie Ludviková) a nabídla odchyt krys. Tuto, pro děj důležitou epizodu, kameraman rozostřil. Na plátně se zjevilo jakési surrealistické monstrum…

Holohlavý muž Borgman projevoval náklonnost snad k Astě. Možná k Eyolfkovi. FOTO MARTA SOBOTKOVÁ

V kuchyni zavládl pohyb… Holohlavý muž Borgman (Jiří M. Valůšek) projevoval náklonnost snad k Astě. Možná k Eyolfkovi. Asta asi ke spisovateli, svému bratru Albertu Almersovi.

Kameraman byl dominantní… V detailech kamery se dala rozpoznat Almersova vyhaslost a nespokojenost. Ritina živočišná touha po manželově objetí také. Nebylo jednoduché dešifrovat vzdálené dění dramatu „bezkontaktního“ divadla.

Nebylo jednoduché dešifrovat vzdálené dění dramatu „bezkontaktního“ divadla. FOTO MARTA SOBOTKOVÁ

Paní Rita nasypala pokrájená jablka do mixeru a stroj je počal drtit… Nepříjemný zvuk vibroval divadlem… Do kuchyně dorazila zpráva, že se Eloyfek utopil. Otevřely se dveře, prudké světlo řízlo diváky do očí. Na štěrk vyběhla zoufalá matka Rita. Upadla a v bolestných křečích se svíjela. Vířila kol sebe oblaka světélkujícího prachu…

Prach usedal, dům v dáli i projekční plátno temněly… Nic se nedělo… Šokované obecenstvo dlouhou chvíli nechápalo, že je meziaktní přestávka…

Malba Alexeje Kljujkova k inscenaci Eyolf v HaDivadle. Repro HaDi

Ptal jsem se Josefa Kovalčuka, jednoho ze zakladatelů HaDivadla, co na představení říká. Pokrčil rameny a smutně poznamenal: Nová estetika. Jsme staří…

Ve druhé části se režisér Ivan Buraj rozhodl osudy a hrdiny Ibsenova dramatu divákům přiblížit. Přesunul dění na jevištní prostor před diváky. Asta odkryla doposud nehybnou hromadu. Pod plachtou byl skrytý stůl. Usedla na židli vedle bratra Alberta. Sourozenci hovořili o smrti Eyolfka. I o tom, že kdyby se narodila Asta jako kluk, byla by se jmenovala Eyolf… Herecký projev obou je jemný, realistický, tichý…

Zdrcený Almers se vrhal na sestru, bral ji do náruče a bránící se Asta ze všech sil křičela. FOTO MARTA SOBOTKOVÁ

Následný manželský rozhovor Alfreda a Rity o tom, kdo z nich dvou může za smrt synka Eyolfka, končil prudkou hádkou. Působivá je scéna Alfredova duševního rozpoložení, ve které nešťastný spisovatel běhá zahradou od ničeho k ničemu jako šílenec a postupně se obnažuje. Vzrušující podívanou připravila režie i v následném setkání Alfreda s Astou. Zdrcený Almers se vrhal na sestru, bral ji do náruče a bránící se Asta ze všech sil křičela.

Na prostřídávání dějových sekvencí používal režisér světelné clony, jež určovaly temporytmus představení.

I další dialog režisér řeší metodou narůstání polohy napjatého klidu do propuknutí emocí. Stavitel cest Borgman své vyznání Astě vykřičel. Asta opouští bohatý dům manželů Almersových i ctitele Borgmana. Nešťastný pisatel knihy o odpovědnosti člověka Alfred za ní křičí: Prcháš přede mnou….

Herecký projev obou je jemný, realistický, tichý… FOTO MARTA SOBOTKOVÁ

 

Nekonečně dlouhá je závěrečná meditace manželů, jak to bude v jejich životech dál. Alfred chce odejít do hor, Rita naopak hodlá vzít do domu všechny vesnické chudáky a zabydlet jimi Eyolfkovy pokoje. Bude nadále utrácet své zlato a své lesy.

Seděli v zahradě u stolu, popíjeli víno. Rozhovor, bohatý na pauzy, byl dělen několika zatměními. Rita zvolá: Budu pomáhat chudým… Alfred řekne: Budu pomáhat…

Běhali zahradou a z domu vynášeli různé předměty. Na stůl položili notebook. Z bedny se rozkutálela jablíčka. Alfred se do jednoho zakousl. Shůry se začaly sypat zlaté lístky…

Režisérova podoba návratu do ráje… Snad… FOTO MARTA SOBOTKOVÁ

Vydechl jsem. Režisérova podoba návratu do ráje… Snad…

Jel jsem tramvají a přemýšlel nad slovy Josefa Kovalčuka: Nová estetika.

Nu, řekl bych, experiment naplněný hereckými výkony Lucie Andělové, Agáty Kryštůfkové, Matěje Nechvátala, Jiřího M. Valůška a Marie Ludvíkové

O režii Ivana Buraje se zajisté bude diskutovat dlouho…

Brno – Komín, 20. 11. 2017

HaDivadlo, Brno – Henrik Ibsen: Eyolf. Překlad: František Fröhlich, režie: Ivan Buraj, dDramaturgie: Matěj Nytra, výprava: Antonín Šilar a Ivan Buraj, asistentka výpravy: Karolína Srpková, kameramani: Matěj Nytra a David Matuška, úprava hudby: Pavel V. Bolka. Hrají – Alvers: Matěj Nechvátal j.h., Rita: Lucie Andělová, Asta: Agáta Kryštůfková, Borgman: Jiří. M. Valůšek, Krysařka: Marie Ludvíková, Eyolfek: Antonín Šitavanc j.h. Premiéra: 16. 11. 2017. v rámci 43. sezony HaDivadla Věčný návrat – Krize budoucnosti.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 03. prosince 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 290)

  1. Josef Pelikán

    Díky
    za výmluvnou divadelní recenzi. Už vím, na co asi nepůjdu. Závažných témat je plný svět a umělé mučivé scény těžké k chápání mě nelákají.

    05.12.2017 (12.21), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,