Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Za zvuků pralesa

Nový muzikál Mauglí, jsme jedné krve… příjemně vybočuje z obvyklých, zejména pražských muzikálových schémat. Tak se v Divadle Kalich ostatně děje pravidelně, protože programově.

Mauglí

Čtveřice zpívajících Supů na svém patafyzickém pohřebním voze. FOTO RICHARD KOCOUREK

Libretistka a textařka Gabriela Osvaldová vyšla z vybraných motivů Knihy džunglí Rudyarda Kiplinga, oblíbené dobrodružné četby už několika generací, jestli i té dnešní ovšem nevím, důležité je, že muzikál pobaví celou rodinu. Osvaldová napsala spíš kabaretní výstupy, převládá legrace smíchaná s lyrikou, trochu to připomíná jevištní komiks. Nechybí naučení o čestném jednání, o přátelství na život a na smrt. Poetice kabaretu odpovídá i formálně pestrá hudba Ondřeje Soukupa, protikladná sevřené motivické stavbě jeho Johanky z Arku. Soukup tentokrát vědomě připomíná různé styly a žánry, už proto jeho hudba postrádá originalitu třeba zmíněné Johanky, zvlášť když mezi písněmi tentokrát sotva najít potencionální hit, jasnou hudební značku. Na tu trochu aspiruje až finální skladba večera. Soukup využil neobvyklé instrumentační šíře, nechybí orientální nástroje, včetně indického sittaru, které kontrastují se swingem či skupinou Supů v podobě legendárních Settlerů. Jestli měly některé textové neobratnosti působit ironicky, nevychází to. Inscenace se především vinou díla trochu těžkopádně rozjíždí, skvělá je druhá polovina večera.

Kouzelnou a vtipnou podívanou z díla vytvořili Martin Kukučka s Lukášem Trpišovským, tedy režisérské duo Skutr, zároveň spoluautoři působivé vizuální podoby inscenace. Podstatně k ní přispěla Simona Rybáková návrhy kostýmů, jimiž ve zkratce předznamenala i charaktery a veskrze lidské jevištní jednání zvířecích hrdinů. Nejvíc pomohla Tygrovi Šér Chánovi a Panterovi Baghírovi, aristokratům džungle, které odlišila od veskrze komického plebsu. Scéna připomíná lyrické knižní ilustrace dobrodružného čtení, jak ho čítáme ze starších vydání třeba i verneovek, jen jsou poněkud přebarvené a naivistické jako v nějaké videohře. Skutři vystačí s několika rekvizitami či prvky, jako je pohřební vůz Supů, podivně surrealistický stroj Slona Háthí nebo kostým Hada Ká. Vše ostatní zastanou barvitá světla a akrobatická choreografie výtečné company. Spojení legrace a fantazie, herectví s jevištními objekty a s hravou technikou je na inscenaci nejpůsobivější. Je muzikálovou sestřenicí opery Čarokraj v Národním divadle, nejnápadnější spojkou mezi nimi je postavička Surikaty v přesném provedení Radky Pavlovčinové.

Z premiérového obsazení jsem zastihl Jana Cinu, ideálního Mauglího už chlapeckou fyziognomií, herec však za krátkou kariéru stihl nejeden úspěch v divadle i ve filmu, a právem! Juraj Čiernik sehrál Tygra Šér Chána s aristokratickou ležérní okázalostí (premiérová role Jana Kříže), jakou mu předurčila vizuálná podoba orientálního velmože. Jediný, ale působivý výstup Hada Ká pojal Vladimír Marek trochu mysticky. Nespravedlivě k ostatním zmiňme ještě Petera Strenáčika coby noblesního Pantera Baghíru, a Jiřího Zonygu jako neohrabaného zapomětlivého Medvěda Balů. Petr Opava ve výstupu přemoudřelého sklerotického Slona Háthí ke gaudiu publika jízlivě parodoval Miloše Ze­mana.

Mauglí je další originální a provedením poctivou muzikálovou produkcí Divadla Kalich. Dědové, otcové, děti a vnoučata se tu mohou sejít ke společné a hodně dobré zábavě, a to není vůbec málo.

Hamlet Production, a. s., Divadlo Kalich Praha – Ondřej Soukup, Gabriela Osvaldová: Mauglí, Jsme jedné krve… Původní muzikál na motivy Knihy džunglí Rudyarda Kiplinga. Producent Michal Kocourek spolu s Ondřejem Soukupem, spolupráce na libretu Miroslav D. Mirčev, režie a světelný desing Skutr, scéna Jakub Kopecký, kostýmy Simona Rybáková, choreografie Adéla Laštovková Stodolová a Jana Burkiewiczová, pěvecké nastudování Ľubomír Dolný. Původní premiéra 12. září 2013.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 31. října 2013

Komentáře k článku: Za zvuků pralesa

  1. VĚRA NOVÁKOVÁ

    prosím
    jaké zvířátko hraje Richard Tesařík ???

    25.11.2013 (10.34), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Josef Herman

    Dobrý den,
    no zvířátko zrovna ne, spíš veliké zvíře – alternuje s Petrem Opavou postavy Slona Háthí a Supa, což s dalšími údaji o inscenaci lze dohledat i na internetových stránkách divadla. Ja tam video trailer, mihne se v něm i Richard Tesařík.

    25.11.2013 (12.25), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,