Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

7/2024

ročník 33
2. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Kritika

    Kritické teze Josefa Hermana: Sestra v akci

    Muzikálovou komedii Sestra v akci si podle informací Hudebního divadla Karlín vybrala Lucie Bílá sama. Vybrala si dobře, role zpěvačky, která se skrývá před mafiány v klášteře a převrátí tamní nudný život naruby, je přesně pro ni, a ona v ní je zase přesně pro současné karlínské publikum.

    Lucie Bílá jako pronásledovaná zpěvačka Deloris vede klášterní sbor. FOTO DAVID KRAUS

    Bláznivá komedie napsaná podle populárního filmu z roku 1992 se poprvé objevila v kalifornské Pasadeně v roce 2006, o tři roky později se hrála v Londýně a za další dva roky na Broadwayi – tuto verzi hrají v Karlíně. Překladatel Adam Novák uvádí, že se muzikál hrál už v patnácti zemích sedmi jazyky.

    Deloris (Lucie Bílá) prchá před mafiánem Curtisem (Václav Noid Bárta). FOTO DAVID KRAUS

    Volba titulu odpovídá i dlouhodobějšímu trendu uvádět v Karlíně populární hity z nedávné doby, zaměřené na nejširší publikum, které je nyní v karlínském divadle doma. Odpovídá tomu i Novákův překlad, rád kvituji, že takřka bez dřívějších neobratností. Jen mi jeho jazyk místy připadá poněkud šroubovaně archaický.

    Matku představenou, zpru zděšenou událostmi, hraje Iva Pazderková. FOTO DAVID KRAUS

    Hudba Alana Menkena přímočaře kombinuje krotký rock s popovými popěvky, připomíná to hudební smog rozhlasových stanic. Písničky se mechanicky opakují, jedna jako druhá, slouží jevištnímu třeštění bez větších vlastních ambicí. Hudební čísla jsou ovšem vnějškově efektní, občas i s technicky obtížnými pasážemi zejména pro skupinu jeptišek (company a sbor), pro hodně dobře připravené zpěvačky to však nebyl problém. Stejně spolehlivě hraje orchestr řízený Kryštofem Markem.

    Základem inscenace jsou choreograficky třeštící jeptišky, v závěru v blyštivých hábitech. FOTO DAVID KRAUS

    Antonín Procházka nechtěl po aktérech žádné herecké nuance, kulantně řečeno. Seřídil energickou show z jednoduchých situací na vyprázdněné scéně, přidal několik svých obvyklých gagů, prostě je to obvyklý klon zdejších divácky oblíbených produkcí. Hlavní slovo má efektní, i když principem pořád stejná choreografie Pavla Strouhala.

    Nemotorný policista Eddie (Martin Písařík) se do Deloris (Lucie Bílá) beznadějně zamiluje. FOTO DAVID KRAUS

    Lucie Bílá si postavu pronásledované zpěvačky Deloris, která poblázní jeptišky a stvoří s nimi hodně nonkonformní kostelní zpěvy, přizpůsobila svému projevu – předvádí svou zavedenou podobu, ostatně jak karlínští diváci očekávají a vyžadují. Její hlas zní stále dobře, byť už není tak průzračně čistý, jako býval, ale je zase jinak zajímavý a zpěvačka s ním zachází skvěle nejen stylově a intonačně, ale i výrazově. A Lucie Bílá prostě pořád je ozdobou revuálního jeviště. Pokud nenastane nějaký problém, měla by odehrát všechny reprízy, jistí ji Markéta Procházková. Výtečné byly čtyři řádové sestry v podání Venduly Příhodové, Pavly Břínkové, Heleny Dytrtové a právě Markéty Procházkové. Zloducha Curtise několika gesty a postoji demonstruje Václav Noid Bárta, jeho zločineckou partu drží pohromadě pár režijních gagů, ale tady je inscenace až moc naivistická. Martin Písařík s vtipem sehrál nehrdinského policistu Eddieho. Jaromír Dulava parodoval církevního hodnostáře Monsignora O’Haru  skoro urážlivě, jak mu jistě bylo nařízeno autory a režisérem. Dokonce i ředitel divadla Egon Kulhánek přišel moderovat závěrečné defilé v převleku za kardinála.

    Sestru Mary Laurus pěkně bláznivě podala Pavla Břínková. FOTO DAVID KRAUS

    Jiskřivá, výtvarně a kostýmy efektní show by se karlínskému publiku měla hodně líbit.

    Hudební divadlo KarlínSestra v akci, muzikálová komedie podle stejnojmenného filmu. Hudba: Alan Menken, texty: Glenn Slater, libreto: Bill a Cheri Steinkellner, překlad a české texty: Adam Novák, režie: Antonín Procházka, choreografie: Pavel Strouhal, hudební nastudování: Kryštof Marek, sbormistr: Sára Bukovská, scéna: Martin Černý, kostýmy: Linda Boráros, sound design: Petr Ackermann, light desing: Pavel Dautovský. Česká premiéra 19. října 2017.


    Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana: Sestra v akci

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,