Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Komedie aneb Zpět do vlídné náruče příspěvkovky

Rada hlavního města Prahy rozhodla, aby bylo Divadlo Komedie přičleněno k příspěvkové organizaci Městská divadla pražská a od sezony 2018/2019 fungovalo jako stagiona pro více souborů s důrazem na divadlo pro mládež (věková kategorie 12+).

Rada souhlasila s návrhem komise, jejímiž členy byli: dramaturg Dan Přibyl, kulturní manažer a předseda Asociace nezávislých divadel Štěpán Kubišta, herec Ondřej Vetchý, herec a prezident Herecké asociace Jiří Hromada, filmový režisér Jan Hřebejk, politici Lukáš Kaucký (ČSSD), Jan Wolf (KDU-ČSL), Eliška Kaplicky (ANO) a také ředitel odboru kultury na pražském magistrátu František Cipro nebo ředitelka Institutu umění – Divadelního ústavu Pavla Petrová.

Dan Přibyl a Jiří Hromada zdůvodnili pro DN doporučení komise naprosto logicky. Smlouva o pronájmu Divadla Komedie od ministerstva financí, kterému patří celá budova, skončí magistrátu za třináct let. Do velké rekonstrukce s odhadovanými náklady kolem 50 milionů se proto Praha nehrne – ministerstvo dává najevo záměr dům i s divadlem prodat. Neslavné působení Divadla Company.cz, které skončilo loni v dubnu, ale i konec slavného Pařízkova Pražského komorního divadla ukázaly, že pro nezávislé soubory je za stávajících pravidel obtížné, ne-li nemožné, získat granty kolem 15 milionů korun, které by pokryly náklady repertoárové scény s vlastním souborem. Komise tak prý hledala pro další provozování prostoru nějaké „zastřešení“, které by znamenalo finanční jistotu. Navíc v divadle chybí technika, jejíž pořízení by pro nezávislý soubor bylo nedostupné. Náklady odhadl další člen komise Štěpán Kubišta minimálně na pět, spíš sedm milionů korun.

Zvažován byl i repertoár, který by Komedii slušel. Nabízelo se pokračování v nezávislé, „hledačské“, divadelní produkci, která tu má tradici ve jménech režisérů Dočekala, Nebeského, Pařízka nebo Jařaba. Odkud se vzal nápad nabídnout v Komedii divadlo pro teenagery, není jasné. V tomto bodě komise jednotná nebyla. Podle Přibyla a Hromady tento typ inscenací v Praze chybí, podle Kubišty ho má na programu Divadlo v Dlouhé.

Radou přijaté doporučení komise znamená, že se Divadlo Komedie po patnácti samostatných letech znovu stane součástí příspěvkové organizace Městská divadla pražská (MDP), od které se odtrhlo v roce 2002, ale přitom má být paradoxně provozováno jako stagiona. Dopoledne má hrát inscenace pro teenagery a večer se otevřít produkci nezávislých souborů.

S tím ale nesouhlasí Štěpán Kubišta. Považuje plánované soužití divadla pro mládež s produkcemi nezávislých souborů za provozně nemožné. Chtěl bych, aby Komedie zůstala otevřená nezávislým neziskovým divadelním subjektům, aby měly možnost hrát nejen v opuštěných vilách, skladištích a podobně, ale v regulérních divadelních prostorech.

Pointou všech úvah bude výběrové řízení na ředitele MDP, které magistrát slíbil vypsat v tomto roce. Rada města Prahy se usnesla zapracovat do podmínek výběrového řízení na ředitele požadavek na směrování Divadla Komedie jako stagiony pro více souborů s důrazem na divadlo pro mládež (věková kategorie 12+). Trochu zvláštní je, že zmínka o nezávislých „alternativních“ divadlech v usnesení chybí.

Komise pro Komedii po sedmadvaceti letech od konce socialismu v Čechách uviděla perspektivu nezávislých souborů v rámci příspěvkové organizace. Prý se ta symbióza, podle Přibyla, osvědčila na Palmovce (Divadlo F. X. Kalby), ve Švandově divadle (Buchty a loutky) i na Zábradlí (Masopust).

  • Autor: Marie Reslová
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Komedie aneb Zpět do vlídné náruče příspěvkovky

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 5.–29. 5. 2017

Číslo 10/2017 (16. 5.–29. 5. 2017)

Obsah čísla 10/2017

Slovo ...

Náš dialog, naše...

Byl to Václav Havel, který...

Osobnost měsíce

Martin Finger

jako Walter v inscenaci Homo Faber v...

K věci

Internetová kasička

Na Hithitu byly donedávna aktivní hned...

Názor

Grantová výhybka aneb K...

Pamětníci si možná vzpomenou na...

Glosa

Zašel jsem na kávu

V Brně, do kavárny Spolek, v Orlí,...

Bez pravidel se žít nedá

Podivení Marie Reslové nad...

Kritika

Kdo neskáče není My

Položil bys život za svou vlast? S tou...

Jaj, ty Nevěsty…

Sdružení Masopust uvedlo pět let...

Fraška o revoluci, která se...

Když Národní divadlo uvedlo 1....

Don Juan bez vášně

Co je za boomem uvádění Molièrova...

A nejste vy takový ten...

Don Juan se hraje v pražském Divadle...

Člověk strůjce na cestě

Poslední premiéra v ústeckém...

Tradičně, nebo moderně?

Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke...

Byla, nebyla… eine kleine...

Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér...

Prosím, jen si sáhněte!

Inscenace Prosíme nesahat! je třetím...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Pavla Vykopalová: Na kurtu i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miřenka Čechová: Prožít...

Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a...

Burza

Zahraničí

Obrazem

O tanci i bez něj

Ve foyeru Jihočeského divadla v...

Fagi a divadlo

Expert – splněný sen II

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2017



Obsah,