Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Komedie aneb Zpět do vlídné náruče příspěvkovky

Rada hlavního města Prahy rozhodla, aby bylo Divadlo Komedie přičleněno k příspěvkové organizaci Městská divadla pražská a od sezony 2018/2019 fungovalo jako stagiona pro více souborů s důrazem na divadlo pro mládež (věková kategorie 12+).

Rada souhlasila s návrhem komise, jejímiž členy byli: dramaturg Dan Přibyl, kulturní manažer a předseda Asociace nezávislých divadel Štěpán Kubišta, herec Ondřej Vetchý, herec a prezident Herecké asociace Jiří Hromada, filmový režisér Jan Hřebejk, politici Lukáš Kaucký (ČSSD), Jan Wolf (KDU-ČSL), Eliška Kaplicky (ANO) a také ředitel odboru kultury na pražském magistrátu František Cipro nebo ředitelka Institutu umění – Divadelního ústavu Pavla Petrová.

Dan Přibyl a Jiří Hromada zdůvodnili pro DN doporučení komise naprosto logicky. Smlouva o pronájmu Divadla Komedie od ministerstva financí, kterému patří celá budova, skončí magistrátu za třináct let. Do velké rekonstrukce s odhadovanými náklady kolem 50 milionů se proto Praha nehrne – ministerstvo dává najevo záměr dům i s divadlem prodat. Neslavné působení Divadla Company.cz, které skončilo loni v dubnu, ale i konec slavného Pařízkova Pražského komorního divadla ukázaly, že pro nezávislé soubory je za stávajících pravidel obtížné, ne-li nemožné, získat granty kolem 15 milionů korun, které by pokryly náklady repertoárové scény s vlastním souborem. Komise tak prý hledala pro další provozování prostoru nějaké „zastřešení“, které by znamenalo finanční jistotu. Navíc v divadle chybí technika, jejíž pořízení by pro nezávislý soubor bylo nedostupné. Náklady odhadl další člen komise Štěpán Kubišta minimálně na pět, spíš sedm milionů korun.

Zvažován byl i repertoár, který by Komedii slušel. Nabízelo se pokračování v nezávislé, „hledačské“, divadelní produkci, která tu má tradici ve jménech režisérů Dočekala, Nebeského, Pařízka nebo Jařaba. Odkud se vzal nápad nabídnout v Komedii divadlo pro teenagery, není jasné. V tomto bodě komise jednotná nebyla. Podle Přibyla a Hromady tento typ inscenací v Praze chybí, podle Kubišty ho má na programu Divadlo v Dlouhé.

Radou přijaté doporučení komise znamená, že se Divadlo Komedie po patnácti samostatných letech znovu stane součástí příspěvkové organizace Městská divadla pražská (MDP), od které se odtrhlo v roce 2002, ale přitom má být paradoxně provozováno jako stagiona. Dopoledne má hrát inscenace pro teenagery a večer se otevřít produkci nezávislých souborů.

S tím ale nesouhlasí Štěpán Kubišta. Považuje plánované soužití divadla pro mládež s produkcemi nezávislých souborů za provozně nemožné. Chtěl bych, aby Komedie zůstala otevřená nezávislým neziskovým divadelním subjektům, aby měly možnost hrát nejen v opuštěných vilách, skladištích a podobně, ale v regulérních divadelních prostorech.

Pointou všech úvah bude výběrové řízení na ředitele MDP, které magistrát slíbil vypsat v tomto roce. Rada města Prahy se usnesla zapracovat do podmínek výběrového řízení na ředitele požadavek na směrování Divadla Komedie jako stagiony pro více souborů s důrazem na divadlo pro mládež (věková kategorie 12+). Trochu zvláštní je, že zmínka o nezávislých „alternativních“ divadlech v usnesení chybí.

Komise pro Komedii po sedmadvaceti letech od konce socialismu v Čechách uviděla perspektivu nezávislých souborů v rámci příspěvkové organizace. Prý se ta symbióza, podle Přibyla, osvědčila na Palmovce (Divadlo F. X. Kalby), ve Švandově divadle (Buchty a loutky) i na Zábradlí (Masopust).

  • Autor: Marie Reslová
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Komedie aneb Zpět do vlídné náruče příspěvkovky

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 12/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


13. 6.–26. 6. 2017

Číslo 12/2017 (13. 6.–26. 6. 2017)

Obsah čísla 12/2017

Slovo ...

O sochaři, jehož zabil...

Říkalo se mu „fronta na maso“....

Sukces měsíce

Divadelní Flora Olomouc

Divadelní festival v Olomouci již...

Dotazník

Linda Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Rozdělování veřejných...

V Brně se po roce 1989 pomalu a s...

Fejeton

Povaha česká prokouřená

Blížila se půlnoc posledního...

Názor

„Kouříme? Nekouříme –...

Titulní citát z Havlovy Zahradní...

Glosa

Nedá mi to

Karla Hofmannová na vedlejší straně...

Přehlížená Afrika

Třináctý ročník festivalu Tvůrčí...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Třetí ročník anonymní soutěže o...

Reportáž

Kritika

Sukně příliš široké pro...

Hru Christophera Hamptona Nebezpečné...

Na vlně teenagerovské

Osmidílná série Mládí v hajzlu...

Ze života loutek, které už...

BodyVoiceBand, jehož základ tvoří...

Divadelní galerie

Na začátku Fragmentů milostných...

Divadelní galerie

Na začátku Fragmentů milostných...

S Čechovem neradno režijně...

Racek, jedna z pětice „velkých...

Honibrku, ty jsi Káj?

Představení AnderSen začne jako...

To je směšné, cha, cha,...

David Drábek uvařil hradeckého...

Pěkná napodobenina

Plzeňská opera uvedla českou...

Nový pokus o Žítkovské...

Dodo Gombár se jako režisér a...

Tři muži v chalupě aneb...

Závěrečná část „angažované,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 12/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Šťastná budoucnost?...

Ve Zlíně proběhl v polovině května...

Dušan D. Pařízek: Čas od...

S režisérem Dušanem D. Pařízkem...

Pestrá Flora

V polovině května rozkvetla Olomouc...

Olomoucké divadelní zázraky

Divadelní Flora Olomouc: 12.–21....

Rozhovor

Alexandre Katsapov: Emoce teď...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jak se vaše divadlo vyrovná...

Rozhovor s řediteli o kouření v...

Kauza

Kontext

Balety v Národním divadle

V březnu uspořádaly Divadelní noviny...

Anamnézy zla a jiskřičky...

Úvahy filmové

Burza

Nahlédnutí do výtvarné...

Národní muzeum informuje

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kartinky z Ruzyně

Teď by to bylo 41 let, ale ten smrad...

Zahraničí

Streaming, decibely, skype

Nová dráma 2017

Nečekej na lepší časy aneb...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Trzymaj się, Stary

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Olga Racková-Doležalová (15. 1. 1934...

Výročí

Výročí 1.−15. července

Adamcová Marie, kostýmní výtvarnice...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (II)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Expert – Obřad jako obraz

Fagi a divadlo

Akce / Action

Výpravnou publikaci Akce/Action...

Expert – obřad jako obraz

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 12/2017



Obsah,