Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Komedie aneb Zpět do vlídné náruče příspěvkovky

Rada hlavního města Prahy rozhodla, aby bylo Divadlo Komedie přičleněno k příspěvkové organizaci Městská divadla pražská a od sezony 2018/2019 fungovalo jako stagiona pro více souborů s důrazem na divadlo pro mládež (věková kategorie 12+).

Rada souhlasila s návrhem komise, jejímiž členy byli: dramaturg Dan Přibyl, kulturní manažer a předseda Asociace nezávislých divadel Štěpán Kubišta, herec Ondřej Vetchý, herec a prezident Herecké asociace Jiří Hromada, filmový režisér Jan Hřebejk, politici Lukáš Kaucký (ČSSD), Jan Wolf (KDU-ČSL), Eliška Kaplicky (ANO) a také ředitel odboru kultury na pražském magistrátu František Cipro nebo ředitelka Institutu umění – Divadelního ústavu Pavla Petrová.

Dan Přibyl a Jiří Hromada zdůvodnili pro DN doporučení komise naprosto logicky. Smlouva o pronájmu Divadla Komedie od ministerstva financí, kterému patří celá budova, skončí magistrátu za třináct let. Do velké rekonstrukce s odhadovanými náklady kolem 50 milionů se proto Praha nehrne – ministerstvo dává najevo záměr dům i s divadlem prodat. Neslavné působení Divadla Company.cz, které skončilo loni v dubnu, ale i konec slavného Pařízkova Pražského komorního divadla ukázaly, že pro nezávislé soubory je za stávajících pravidel obtížné, ne-li nemožné, získat granty kolem 15 milionů korun, které by pokryly náklady repertoárové scény s vlastním souborem. Komise tak prý hledala pro další provozování prostoru nějaké „zastřešení“, které by znamenalo finanční jistotu. Navíc v divadle chybí technika, jejíž pořízení by pro nezávislý soubor bylo nedostupné. Náklady odhadl další člen komise Štěpán Kubišta minimálně na pět, spíš sedm milionů korun.

Zvažován byl i repertoár, který by Komedii slušel. Nabízelo se pokračování v nezávislé, „hledačské“, divadelní produkci, která tu má tradici ve jménech režisérů Dočekala, Nebeského, Pařízka nebo Jařaba. Odkud se vzal nápad nabídnout v Komedii divadlo pro teenagery, není jasné. V tomto bodě komise jednotná nebyla. Podle Přibyla a Hromady tento typ inscenací v Praze chybí, podle Kubišty ho má na programu Divadlo v Dlouhé.

Radou přijaté doporučení komise znamená, že se Divadlo Komedie po patnácti samostatných letech znovu stane součástí příspěvkové organizace Městská divadla pražská (MDP), od které se odtrhlo v roce 2002, ale přitom má být paradoxně provozováno jako stagiona. Dopoledne má hrát inscenace pro teenagery a večer se otevřít produkci nezávislých souborů.

S tím ale nesouhlasí Štěpán Kubišta. Považuje plánované soužití divadla pro mládež s produkcemi nezávislých souborů za provozně nemožné. Chtěl bych, aby Komedie zůstala otevřená nezávislým neziskovým divadelním subjektům, aby měly možnost hrát nejen v opuštěných vilách, skladištích a podobně, ale v regulérních divadelních prostorech.

Pointou všech úvah bude výběrové řízení na ředitele MDP, které magistrát slíbil vypsat v tomto roce. Rada města Prahy se usnesla zapracovat do podmínek výběrového řízení na ředitele požadavek na směrování Divadla Komedie jako stagiony pro více souborů s důrazem na divadlo pro mládež (věková kategorie 12+). Trochu zvláštní je, že zmínka o nezávislých „alternativních“ divadlech v usnesení chybí.

Komise pro Komedii po sedmadvaceti letech od konce socialismu v Čechách uviděla perspektivu nezávislých souborů v rámci příspěvkové organizace. Prý se ta symbióza, podle Přibyla, osvědčila na Palmovce (Divadlo F. X. Kalby), ve Švandově divadle (Buchty a loutky) i na Zábradlí (Masopust).

  • Autor: Marie Reslová
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Komedie aneb Zpět do vlídné náruče příspěvkovky

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,