Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Komedie aneb Zpět do vlídné náruče příspěvkovky

Rada hlavního města Prahy rozhodla, aby bylo Divadlo Komedie přičleněno k příspěvkové organizaci Městská divadla pražská a od sezony 2018/2019 fungovalo jako stagiona pro více souborů s důrazem na divadlo pro mládež (věková kategorie 12+).

Rada souhlasila s návrhem komise, jejímiž členy byli: dramaturg Dan Přibyl, kulturní manažer a předseda Asociace nezávislých divadel Štěpán Kubišta, herec Ondřej Vetchý, herec a prezident Herecké asociace Jiří Hromada, filmový režisér Jan Hřebejk, politici Lukáš Kaucký (ČSSD), Jan Wolf (KDU-ČSL), Eliška Kaplicky (ANO) a také ředitel odboru kultury na pražském magistrátu František Cipro nebo ředitelka Institutu umění – Divadelního ústavu Pavla Petrová.

Dan Přibyl a Jiří Hromada zdůvodnili pro DN doporučení komise naprosto logicky. Smlouva o pronájmu Divadla Komedie od ministerstva financí, kterému patří celá budova, skončí magistrátu za třináct let. Do velké rekonstrukce s odhadovanými náklady kolem 50 milionů se proto Praha nehrne – ministerstvo dává najevo záměr dům i s divadlem prodat. Neslavné působení Divadla Company.cz, které skončilo loni v dubnu, ale i konec slavného Pařízkova Pražského komorního divadla ukázaly, že pro nezávislé soubory je za stávajících pravidel obtížné, ne-li nemožné, získat granty kolem 15 milionů korun, které by pokryly náklady repertoárové scény s vlastním souborem. Komise tak prý hledala pro další provozování prostoru nějaké „zastřešení“, které by znamenalo finanční jistotu. Navíc v divadle chybí technika, jejíž pořízení by pro nezávislý soubor bylo nedostupné. Náklady odhadl další člen komise Štěpán Kubišta minimálně na pět, spíš sedm milionů korun.

Zvažován byl i repertoár, který by Komedii slušel. Nabízelo se pokračování v nezávislé, „hledačské“, divadelní produkci, která tu má tradici ve jménech režisérů Dočekala, Nebeského, Pařízka nebo Jařaba. Odkud se vzal nápad nabídnout v Komedii divadlo pro teenagery, není jasné. V tomto bodě komise jednotná nebyla. Podle Přibyla a Hromady tento typ inscenací v Praze chybí, podle Kubišty ho má na programu Divadlo v Dlouhé.

Radou přijaté doporučení komise znamená, že se Divadlo Komedie po patnácti samostatných letech znovu stane součástí příspěvkové organizace Městská divadla pražská (MDP), od které se odtrhlo v roce 2002, ale přitom má být paradoxně provozováno jako stagiona. Dopoledne má hrát inscenace pro teenagery a večer se otevřít produkci nezávislých souborů.

S tím ale nesouhlasí Štěpán Kubišta. Považuje plánované soužití divadla pro mládež s produkcemi nezávislých souborů za provozně nemožné. Chtěl bych, aby Komedie zůstala otevřená nezávislým neziskovým divadelním subjektům, aby měly možnost hrát nejen v opuštěných vilách, skladištích a podobně, ale v regulérních divadelních prostorech.

Pointou všech úvah bude výběrové řízení na ředitele MDP, které magistrát slíbil vypsat v tomto roce. Rada města Prahy se usnesla zapracovat do podmínek výběrového řízení na ředitele požadavek na směrování Divadla Komedie jako stagiony pro více souborů s důrazem na divadlo pro mládež (věková kategorie 12+). Trochu zvláštní je, že zmínka o nezávislých „alternativních“ divadlech v usnesení chybí.

Komise pro Komedii po sedmadvaceti letech od konce socialismu v Čechách uviděla perspektivu nezávislých souborů v rámci příspěvkové organizace. Prý se ta symbióza, podle Přibyla, osvědčila na Palmovce (Divadlo F. X. Kalby), ve Švandově divadle (Buchty a loutky) i na Zábradlí (Masopust).

  • Autor: Marie Reslová
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Komedie aneb Zpět do vlídné náruče příspěvkovky

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,