Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Joan Brehms se vrací domů

Joan Brehms (1907–1995) je v České republice respektovaným umělcem. Je mimo jiné spoluautorem konceptu českokrumlovského Otáčivého hlediště. V rodném Lotyšsku byl však do této chvíle zcela neznámý. Pokouší se to změnit výstava Národního muzea s názvem Joan Brehms – scénograf, architekt, malíř, která byla otevřena 16. září v Brehmsově rodném městě Liepāja za účasti lotyšské ministryně kultury Dace Melbārde.

Výstava představuje Joana Brehmse jako komplexní uměleckou osobnost. Ukazuje jeho scénografie pro divadla v Lotyšsku, Polsku, Německu a v neposlední řadě pro Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích, kde strávil druhou polovinu svého života. Charakteristická je pro jeho tvorbu práce s původně nedivadelním prostředím, zaujmou také vrcholné realizace z šedesátých let, využívající dynamické, osově vychýlené kompozice a kontrastní svícení.

Architektonický oddíl výstavy seznamuje návštěvníky s Brehmsovými experimenty s divadelním prostorem. Ty jsou ojedinělým průnikem mezi dvěma výraznými trendy první poloviny 20. století. Na jedné straně to jsou variabilní divadla, propagovaná avantgardou v čele s Bauhausem, jenž Brehmse během jeho studií v Německu výrazně ovlivnil. Na druhé straně jsou to přírodní amfiteátry řeckého typu. Vrcholem Brehmsovy tvorby je projekt Polydimensionalu z konce šedesátých let upomínající na Gropiovo Totální divadlo.

Výstava představuje Joana Brehmse také jako malíře a grafika. Snad i proto, že musel několikrát změnit domov, zaměřuje se Joan Brehms ve své volné tvorbě na více méně realistické krajinomalby, které vypichují podstatné rysy a atmosféru konkrétního prostředí. Jako by se pokoušel ohledat a pochopit místa, která navštívil. Časté jsou výjevy z jižních Čech či ze Šumavy.

Objevná nebyla výstava pouze pro lotyšskou stranu, ale práce na ní přinesla řadu nových poznatků i nám autorům. Za pomoci Brehmsových příbuzných a jejich obsáhlého archivu se podařilo rekonstruovat první polovinu umělcova života, která není u nás příliš známá. Vystaveny byly jeho práce z třicátých a čtyřicátých let pro divadla v Liepāji, Rize, Vratislavi, Gdaňsku, Břehu či Brandenburgu. Podařilo se vypátrat také Brehmsův liepājský rodný dům.

Výstavu ve foyer Koncertního sálu Velký jantar je možné navštívit do 31. října, poté se přesune do Divadelního muzea Eduarda Smiļģise v Rize a na jaře roku 2018 snad i do České republiky.

  • Autor: Vojtěch Poláček
  • Publikováno: 05. října 2017

Komentáře k článku: Joan Brehms se vrací domů

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,