Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Jiří Suchý z Tábora: Inspirace je nevyčerpatelná

Dnes má v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích premiéru komedie podle povídky Bohumila Hrabala Bambini di Praga. Režie se ujal ostravský režisér Janusz Klimsza, který s činoherním souborem JD spolupracoval už podruhé.

Jihoceske divadlo_2014-2015_plakaty.indd

V roce 2009 tu nastudoval drama Arthura Millera Čarodějky ze Salemu. Do hlavních rolí třech podvodníčků obsadil novou tvář činohry Reného Šmotka, který si v JD zahrál už v inscenaci V jámě lvové, a dále Martina Hrušku a Ondřeje Veselého, kteří (poprvé) na prknech JD budou už jen hostovat. Doplňuje je „sympatický mladík s andělskýma očima“ Jiří Suchý z Tábora. Rozsáhlá povídka Bohumila Hrabala Bambini di Praga 1947 je známa i z filmového zpracování. Pod názvem Andělské oči ji natočil v roce 1993 režisér Dušan Klein.

Bambini di Praga: zleva Pavel Oubram, Ondřej Veselý, Jiří Suchý z Tábora, Jan Kaštovský, Tomáš Drápela a René Šmotek. FOTO PETR NEUBERT

Bambini di Praga: zleva Pavel Oubram, Ondřej Veselý, Jiří Suchý z Tábora, Jan Kaštovský, Tomáš Drápela a René Šmotek. FOTO PETR NEUBERT

Inspirace je nevyčerpatelná

Jiří Suchý z Tábora odpověděl v rámci dnešní premiéry na několik otázek.

Jaký je váš vztah k Hrabalovu dílu?

Jsem především plný obdivu, jak dokázal nenápadně propojovat autentické situace ze života se svou nádhernou fantazií. Vzniklo tak dílo nejen velmi jazykově kultivované, ale plné citu a lidskosti. Nejraději mám novelu Ostře sledované vlaky, při jejímž čtení přebíhá po zádech něžného humoru nesnesitelný mráz.

Jak byste inscenaci Bambini di Praga charakterizoval?

Je to příběh o lidech z periferie, o lidech, kteří hledají štěstí a své místo na světě. Lidský příběh ze dna společnosti, kde nikdo nepodléhá svým smutkům. Hlavní partu podvodníčků hrají urostlí herci Jihočeského divadla, takže se bude na co dívat!

Bucifal v Bambini di Praga.

Bucifal v Bambini di Praga. FOTO PETR NEUBERT

A něco víc o postavě, kterou hrajete?

Moje postava se jmenuje Bucifal a vnáší do příběhu napětí a nečekané rozuzlení. Nerad bych prozrazoval víc, než je nutné, ale ve své podstatě jde o člověka, který přichází do světa zločinu, ve kterém se pohybuje jako ryba ve vodě, aby si nakonec neodnesl lup, ale poznání o lidech a především o sobě.

Už jste někdy pracoval s režisérem Januszem Klimszou?

Bohužel ještě ne, i když se od vidění trochu známe a viděl jsem několik jeho inscenací. Je jedním z posledních opravdových básníků jeviště. Stará škola, která nedá na zbytečné efekty a laciné triky. Cítí divadlo všemi smysly a dává důraz na herce – respektive příběh, kterým herci diváky provádějí.

Bambini di Praga. FOTO PETR NEUBERT

Bambini di Praga. FOTO PETR NEUBERT

V Jihočeském divadle jdete z jedné velké role do druhé. Co vás ještě čeká v této sezoně?

Po roli Viktora v české premiéře hry Poker face jsme se vrhli s panem Klimszou na Bucifala v Bambini di Praga a hned poté začnu pracovat na další české premiéře – komedii Zavolejte Jeevese v režii Martiny Schlegelové. Pak už se těším na Psa baskervilského, kterého pro Otáčivé hlediště připraví Petr Zelenka. Doufám, že to tam pořádně roztočíme.

Hodně hrajete, máte malého syna, máte i řadu dalších uměleckých aktivit. Jak to zvládáte?

Vybral jsem si za práci své koníčky, ať už jde o psaní či hraní, takže se málokdy stává, že bych z toho byl přepadlý nebo unavený. A když u toho můžete pozorovat čistou roční duši, jak objevuje svět, inspirace je nevyčerpatelná.

Jiří Grauer, JD

Termíny nejbližších představení:
Premiéra 16. 1. 2015
Další reprízy 19.1. / 20.1. / 21.1. / 5.2. / 24.2.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 16. ledna 2015

Komentáře k článku: Jiří Suchý z Tábora: Inspirace je nevyčerpatelná

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,