Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Jiří Suchý z Tábora: Inspirace je nevyčerpatelná

Dnes má v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích premiéru komedie podle povídky Bohumila Hrabala Bambini di Praga. Režie se ujal ostravský režisér Janusz Klimsza, který s činoherním souborem JD spolupracoval už podruhé.

Jihoceske divadlo_2014-2015_plakaty.indd

V roce 2009 tu nastudoval drama Arthura Millera Čarodějky ze Salemu. Do hlavních rolí třech podvodníčků obsadil novou tvář činohry Reného Šmotka, který si v JD zahrál už v inscenaci V jámě lvové, a dále Martina Hrušku a Ondřeje Veselého, kteří (poprvé) na prknech JD budou už jen hostovat. Doplňuje je „sympatický mladík s andělskýma očima“ Jiří Suchý z Tábora. Rozsáhlá povídka Bohumila Hrabala Bambini di Praga 1947 je známa i z filmového zpracování. Pod názvem Andělské oči ji natočil v roce 1993 režisér Dušan Klein.

Bambini di Praga: zleva Pavel Oubram, Ondřej Veselý, Jiří Suchý z Tábora, Jan Kaštovský, Tomáš Drápela a René Šmotek. FOTO PETR NEUBERT

Bambini di Praga: zleva Pavel Oubram, Ondřej Veselý, Jiří Suchý z Tábora, Jan Kaštovský, Tomáš Drápela a René Šmotek. FOTO PETR NEUBERT

Inspirace je nevyčerpatelná

Jiří Suchý z Tábora odpověděl v rámci dnešní premiéry na několik otázek.

Jaký je váš vztah k Hrabalovu dílu?

Jsem především plný obdivu, jak dokázal nenápadně propojovat autentické situace ze života se svou nádhernou fantazií. Vzniklo tak dílo nejen velmi jazykově kultivované, ale plné citu a lidskosti. Nejraději mám novelu Ostře sledované vlaky, při jejímž čtení přebíhá po zádech něžného humoru nesnesitelný mráz.

Jak byste inscenaci Bambini di Praga charakterizoval?

Je to příběh o lidech z periferie, o lidech, kteří hledají štěstí a své místo na světě. Lidský příběh ze dna společnosti, kde nikdo nepodléhá svým smutkům. Hlavní partu podvodníčků hrají urostlí herci Jihočeského divadla, takže se bude na co dívat!

Bucifal v Bambini di Praga.

Bucifal v Bambini di Praga. FOTO PETR NEUBERT

A něco víc o postavě, kterou hrajete?

Moje postava se jmenuje Bucifal a vnáší do příběhu napětí a nečekané rozuzlení. Nerad bych prozrazoval víc, než je nutné, ale ve své podstatě jde o člověka, který přichází do světa zločinu, ve kterém se pohybuje jako ryba ve vodě, aby si nakonec neodnesl lup, ale poznání o lidech a především o sobě.

Už jste někdy pracoval s režisérem Januszem Klimszou?

Bohužel ještě ne, i když se od vidění trochu známe a viděl jsem několik jeho inscenací. Je jedním z posledních opravdových básníků jeviště. Stará škola, která nedá na zbytečné efekty a laciné triky. Cítí divadlo všemi smysly a dává důraz na herce – respektive příběh, kterým herci diváky provádějí.

Bambini di Praga. FOTO PETR NEUBERT

Bambini di Praga. FOTO PETR NEUBERT

V Jihočeském divadle jdete z jedné velké role do druhé. Co vás ještě čeká v této sezoně?

Po roli Viktora v české premiéře hry Poker face jsme se vrhli s panem Klimszou na Bucifala v Bambini di Praga a hned poté začnu pracovat na další české premiéře – komedii Zavolejte Jeevese v režii Martiny Schlegelové. Pak už se těším na Psa baskervilského, kterého pro Otáčivé hlediště připraví Petr Zelenka. Doufám, že to tam pořádně roztočíme.

Hodně hrajete, máte malého syna, máte i řadu dalších uměleckých aktivit. Jak to zvládáte?

Vybral jsem si za práci své koníčky, ať už jde o psaní či hraní, takže se málokdy stává, že bych z toho byl přepadlý nebo unavený. A když u toho můžete pozorovat čistou roční duši, jak objevuje svět, inspirace je nevyčerpatelná.

Jiří Grauer, JD

Termíny nejbližších představení:
Premiéra 16. 1. 2015
Další reprízy 19.1. / 20.1. / 21.1. / 5.2. / 24.2.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 16. ledna 2015

Komentáře k článku: Jiří Suchý z Tábora: Inspirace je nevyčerpatelná

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,