Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Jiří Suchý z Tábora: Inspirace je nevyčerpatelná

Dnes má v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích premiéru komedie podle povídky Bohumila Hrabala Bambini di Praga. Režie se ujal ostravský režisér Janusz Klimsza, který s činoherním souborem JD spolupracoval už podruhé.

Jihoceske divadlo_2014-2015_plakaty.indd

V roce 2009 tu nastudoval drama Arthura Millera Čarodějky ze Salemu. Do hlavních rolí třech podvodníčků obsadil novou tvář činohry Reného Šmotka, který si v JD zahrál už v inscenaci V jámě lvové, a dále Martina Hrušku a Ondřeje Veselého, kteří (poprvé) na prknech JD budou už jen hostovat. Doplňuje je „sympatický mladík s andělskýma očima“ Jiří Suchý z Tábora. Rozsáhlá povídka Bohumila Hrabala Bambini di Praga 1947 je známa i z filmového zpracování. Pod názvem Andělské oči ji natočil v roce 1993 režisér Dušan Klein.

Bambini di Praga: zleva Pavel Oubram, Ondřej Veselý, Jiří Suchý z Tábora, Jan Kaštovský, Tomáš Drápela a René Šmotek. FOTO PETR NEUBERT

Bambini di Praga: zleva Pavel Oubram, Ondřej Veselý, Jiří Suchý z Tábora, Jan Kaštovský, Tomáš Drápela a René Šmotek. FOTO PETR NEUBERT

Inspirace je nevyčerpatelná

Jiří Suchý z Tábora odpověděl v rámci dnešní premiéry na několik otázek.

Jaký je váš vztah k Hrabalovu dílu?

Jsem především plný obdivu, jak dokázal nenápadně propojovat autentické situace ze života se svou nádhernou fantazií. Vzniklo tak dílo nejen velmi jazykově kultivované, ale plné citu a lidskosti. Nejraději mám novelu Ostře sledované vlaky, při jejímž čtení přebíhá po zádech něžného humoru nesnesitelný mráz.

Jak byste inscenaci Bambini di Praga charakterizoval?

Je to příběh o lidech z periferie, o lidech, kteří hledají štěstí a své místo na světě. Lidský příběh ze dna společnosti, kde nikdo nepodléhá svým smutkům. Hlavní partu podvodníčků hrají urostlí herci Jihočeského divadla, takže se bude na co dívat!

Bucifal v Bambini di Praga.

Bucifal v Bambini di Praga. FOTO PETR NEUBERT

A něco víc o postavě, kterou hrajete?

Moje postava se jmenuje Bucifal a vnáší do příběhu napětí a nečekané rozuzlení. Nerad bych prozrazoval víc, než je nutné, ale ve své podstatě jde o člověka, který přichází do světa zločinu, ve kterém se pohybuje jako ryba ve vodě, aby si nakonec neodnesl lup, ale poznání o lidech a především o sobě.

Už jste někdy pracoval s režisérem Januszem Klimszou?

Bohužel ještě ne, i když se od vidění trochu známe a viděl jsem několik jeho inscenací. Je jedním z posledních opravdových básníků jeviště. Stará škola, která nedá na zbytečné efekty a laciné triky. Cítí divadlo všemi smysly a dává důraz na herce – respektive příběh, kterým herci diváky provádějí.

Bambini di Praga. FOTO PETR NEUBERT

Bambini di Praga. FOTO PETR NEUBERT

V Jihočeském divadle jdete z jedné velké role do druhé. Co vás ještě čeká v této sezoně?

Po roli Viktora v české premiéře hry Poker face jsme se vrhli s panem Klimszou na Bucifala v Bambini di Praga a hned poté začnu pracovat na další české premiéře – komedii Zavolejte Jeevese v režii Martiny Schlegelové. Pak už se těším na Psa baskervilského, kterého pro Otáčivé hlediště připraví Petr Zelenka. Doufám, že to tam pořádně roztočíme.

Hodně hrajete, máte malého syna, máte i řadu dalších uměleckých aktivit. Jak to zvládáte?

Vybral jsem si za práci své koníčky, ať už jde o psaní či hraní, takže se málokdy stává, že bych z toho byl přepadlý nebo unavený. A když u toho můžete pozorovat čistou roční duši, jak objevuje svět, inspirace je nevyčerpatelná.

Jiří Grauer, JD

Termíny nejbližších představení:
Premiéra 16. 1. 2015
Další reprízy 19.1. / 20.1. / 21.1. / 5.2. / 24.2.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 16. ledna 2015

Komentáře k článku: Jiří Suchý z Tábora: Inspirace je nevyčerpatelná

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 12/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


13. 6.–26. 6. 2017

Číslo 12/2017 (13. 6.–26. 6. 2017)

Obsah čísla 12/2017

Slovo ...

O sochaři, jehož zabil...

Říkalo se mu „fronta na maso“....

Sukces měsíce

Divadelní Flora Olomouc

Divadelní festival v Olomouci již...

K věci

Rozdělování veřejných...

V Brně se po roce 1989 pomalu a s...

Fejeton

Povaha česká prokouřená

Blížila se půlnoc posledního...

Názor

„Kouříme? Nekouříme –...

Titulní citát z Havlovy Zahradní...

Glosa

Nedá mi to

Karla Hofmannová na vedlejší straně...

Přehlížená Afrika

Třináctý ročník festivalu Tvůrčí...

Kritika

Divadelní galerie

Na začátku Fragmentů milostných...

S Čechovem neradno režijně...

Racek, jedna z pětice „velkých...

Honibrku, ty jsi Káj?

Představení AnderSen začne jako...

To je směšné, cha, cha,...

David Drábek uvařil hradeckého...

Pěkná napodobenina

Plzeňská opera uvedla českou...

Nový pokus o Žítkovské...

Dodo Gombár se jako režisér a...

Tři muži v chalupě aneb...

Závěrečná část „angažované,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 12/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Jak se vaše divadlo vyrovná...

Rozhovor s řediteli o kouření v...

Kauza

Kontext

Burza

Zahraničí

Zemřeli

Obrazem

Akce / Action

Výpravnou publikaci Akce/Action...

Expert – obřad jako obraz

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 12/2017



Obsah,