Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Jiří Suchý z Tábora: Inspirace je nevyčerpatelná

Dnes má v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích premiéru komedie podle povídky Bohumila Hrabala Bambini di Praga. Režie se ujal ostravský režisér Janusz Klimsza, který s činoherním souborem JD spolupracoval už podruhé.

Jihoceske divadlo_2014-2015_plakaty.indd

V roce 2009 tu nastudoval drama Arthura Millera Čarodějky ze Salemu. Do hlavních rolí třech podvodníčků obsadil novou tvář činohry Reného Šmotka, který si v JD zahrál už v inscenaci V jámě lvové, a dále Martina Hrušku a Ondřeje Veselého, kteří (poprvé) na prknech JD budou už jen hostovat. Doplňuje je „sympatický mladík s andělskýma očima“ Jiří Suchý z Tábora. Rozsáhlá povídka Bohumila Hrabala Bambini di Praga 1947 je známa i z filmového zpracování. Pod názvem Andělské oči ji natočil v roce 1993 režisér Dušan Klein.

Bambini di Praga: zleva Pavel Oubram, Ondřej Veselý, Jiří Suchý z Tábora, Jan Kaštovský, Tomáš Drápela a René Šmotek. FOTO PETR NEUBERT

Bambini di Praga: zleva Pavel Oubram, Ondřej Veselý, Jiří Suchý z Tábora, Jan Kaštovský, Tomáš Drápela a René Šmotek. FOTO PETR NEUBERT

Inspirace je nevyčerpatelná

Jiří Suchý z Tábora odpověděl v rámci dnešní premiéry na několik otázek.

Jaký je váš vztah k Hrabalovu dílu?

Jsem především plný obdivu, jak dokázal nenápadně propojovat autentické situace ze života se svou nádhernou fantazií. Vzniklo tak dílo nejen velmi jazykově kultivované, ale plné citu a lidskosti. Nejraději mám novelu Ostře sledované vlaky, při jejímž čtení přebíhá po zádech něžného humoru nesnesitelný mráz.

Jak byste inscenaci Bambini di Praga charakterizoval?

Je to příběh o lidech z periferie, o lidech, kteří hledají štěstí a své místo na světě. Lidský příběh ze dna společnosti, kde nikdo nepodléhá svým smutkům. Hlavní partu podvodníčků hrají urostlí herci Jihočeského divadla, takže se bude na co dívat!

Bucifal v Bambini di Praga.

Bucifal v Bambini di Praga. FOTO PETR NEUBERT

A něco víc o postavě, kterou hrajete?

Moje postava se jmenuje Bucifal a vnáší do příběhu napětí a nečekané rozuzlení. Nerad bych prozrazoval víc, než je nutné, ale ve své podstatě jde o člověka, který přichází do světa zločinu, ve kterém se pohybuje jako ryba ve vodě, aby si nakonec neodnesl lup, ale poznání o lidech a především o sobě.

Už jste někdy pracoval s režisérem Januszem Klimszou?

Bohužel ještě ne, i když se od vidění trochu známe a viděl jsem několik jeho inscenací. Je jedním z posledních opravdových básníků jeviště. Stará škola, která nedá na zbytečné efekty a laciné triky. Cítí divadlo všemi smysly a dává důraz na herce – respektive příběh, kterým herci diváky provádějí.

Bambini di Praga. FOTO PETR NEUBERT

Bambini di Praga. FOTO PETR NEUBERT

V Jihočeském divadle jdete z jedné velké role do druhé. Co vás ještě čeká v této sezoně?

Po roli Viktora v české premiéře hry Poker face jsme se vrhli s panem Klimszou na Bucifala v Bambini di Praga a hned poté začnu pracovat na další české premiéře – komedii Zavolejte Jeevese v režii Martiny Schlegelové. Pak už se těším na Psa baskervilského, kterého pro Otáčivé hlediště připraví Petr Zelenka. Doufám, že to tam pořádně roztočíme.

Hodně hrajete, máte malého syna, máte i řadu dalších uměleckých aktivit. Jak to zvládáte?

Vybral jsem si za práci své koníčky, ať už jde o psaní či hraní, takže se málokdy stává, že bych z toho byl přepadlý nebo unavený. A když u toho můžete pozorovat čistou roční duši, jak objevuje svět, inspirace je nevyčerpatelná.

Jiří Grauer, JD

Termíny nejbližších představení:
Premiéra 16. 1. 2015
Další reprízy 19.1. / 20.1. / 21.1. / 5.2. / 24.2.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 16. ledna 2015

Komentáře k článku: Jiří Suchý z Tábora: Inspirace je nevyčerpatelná

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2016

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


29. 11.-12. 12. 2016

Číslo 20/2016 (29. 11.-12. 12. 2016)

Obsah čísla 20/2016

Sukces měsíce

Herman Broch, Ivan Buraj: ...

Trilogie rakouského modernisty Hermanna...

Dotazník

Lukáš Melník

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Koťátko přišel, viděl a...

Příběh „krachujícího“ Divadla...

Glosa

Hovory o hranicích

robíhá Pražský divadelní festival...

Kronika

Jednou větou

Ministerstvo kultury oznámilo, že by...

Kritika

Prodloužená ruka...

První premiérou Jihočeského divadla...

Příliš racionální...

Král Lear v Mladé Boleslavi...

Elegantní bulvár

Martin Čičvák, režisér a kmenový...

Těžká příležitost pro...

Odvážný je úmysl režiséra a šéfa...

Eklekticky zakletý vrch

Národní divadlo Brno uvedlo scénickou...

Levínského dramatické...

Běžný počítačový pokyn „Press...

Ovčáčkova hradní slavnost

To je lež jako věž, nebyla to vička...

Alžbětinec Pavel Kohout

Únorový puč 1948 je dodnes českým...

Apollinský choreograf Petr...

Brněnské Národní divadlo uvedlo v...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2016...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Rozhovor

Pavlína Kafková: K roli...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Pálí mě...

Dramatik a režisér Miroslav Bambušek...

Burešová/Otčenášek:...

Rozhovor s uměleckým vedením Divadla...

Kontext

„České“ a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sláva a bída seriálů

Stručný obsah příspěvku zde není...

Těšínská jablůňka

Festival divadel Moravy a Slezska se v...

Loutky v hlubinách moře i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Nenechme kulturu umírat!

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak dál (k...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moving Station / Hemžící se...

Místa pro „nová“ divadla

Došlo do redakce

Helena Albertová, Markéta...

Zahraničí

Nikolaj Chalezin: Politické...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filmy o německých traumatech

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Leonard Cohen (21. 9. 1934 Montreal,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Daňhelová Milada, tanečnice (3. 12....

Paměti, záznamy, deníky

Příběhy ze zámečku se...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Komiks 20/2016

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2016



Obsah,