Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Hamletovská love story

Málo hranou operu Hamlet nenapsal Ambroise Thomas podle Shakespeara, libreto mu připravili Michel Carré a Jules Barbier podle divadelní hry Alexandra Dumase a Françoise Paula Meurice z roku 1847. Tedy podle romantického pojetí Hamleta, v němž je nejdůležitější duchařina a sentimentálně tragický příběh lásky Hamleta s Ofélií – on zůstane naživu a je odsouzen vládnout. Skladatel využil možnost napsat velkou, pěvecky virtuózní scénu šílenství a smrti Ofélie, jaké tehdy byly ve velké oblibě. Jana Sibera zvládla mistrně vražedný part a právem sklidila největší ovace ostravského publika, které bylo inscenací nadšeno. Také jsem se nechal střídmě dojmout.

„Být, či nebýt, ach záhado! Zemřít! Spát! Spát!“ Romantický rozervanec Hamlet (Thomas Weinhappel) neví, co si počít FOTO MARTIN POPELÁŘ

„Být, či nebýt, ach záhado! Zemřít! Spát! Spát!“ Romantický rozervanec Hamlet (Thomas Weinhappel) neví, co si počít FOTO MARTIN POPELÁŘ

Ne že bych horoval pro francouzské sentimentální kusy. Dramaturgie se však nebála z obsáhlé partitury vystříhat poutavý dramatický příběh založený na logickém vývoji událostí a na průzkumu psychických trablů postav. Bratrovrah Claudius tu sám činí pokání ve své největší árii a smrt z ruky Hamleta přijímá jako rozhřešení. Martin Gurbaľ postavu coby směsici touhy po moci, po švagrové, strachu a výčitek svědomí podal věrohodně, dlouho jsem od něho také neslyšel tak krásné legato, jako když se obří soše zavražděného bratra Claudius vyznával z vraždy. Není divu, že za sochou schovaný Hamlet v té chvíli nemohl trestat. Zato své matce Gertrudě hned poté vmetl do tváře veškerý vztek a pohanu. Zazpívala ji a jednáním vystihla dokonale Janja Vuletic jako poddajnou loutku, chladnou vůči zavražděnému manželovi.

Z Hamleta učinil Thomas Weinhappel rozmáchlými gesty a plavnými pohyby romantického rozervance jak z učebnice. Na témbr jeho trochu utopeného hlasu jsem si musel zvyknout, ale výsledek byl exkluzivní. Pěvci pomohla i jeho vizáž ztepilého mladého muže, je si jí správně vědom. Především však věcně reagoval na situace, na partnery – dala se poznat pevná režijní ruka Radovana Lipuse.

Ten v opeře debutoval. Dřívější nabídky odmítal pro jinou práci zvláště v televizních „šumných“ seriálech. V nich, myslím, dopracoval schopnost střídat věcné sdělení s teatrální demonstrací, což nyní vrchovatě zužitkoval v opeře. Připomněl mi nejlepší operní režie Jozefa Bednárika, založené na stejném kontrastu stylů a prostředků v analogickém francouzském repertoáru, jen je Lipus uměřenější, racionálnější, zdrženlivý vůči líbivému řešení. Takovým ohromil pouze ve vrcholné scéně – poetické, výtvarně opulentní a pečlivými narážkami připravené smrti Ofélie! Lipus neváhal její snovou atmosféru doladit symbolickými tanečními, či spíše pantomimickými doprovodnými postavami. Baletní scény zrušila už dramaturgická úprava a Igora Vejsadu nechal režisér jen pohybově dotvořit jevištní dění. Nejvíc jsem ocenil promyšlené střídání stylů v precizně vypracované herecké souhře – zcela přirozeně pěvci podle potřeby postavy demonstrovali, psychologicky vyhrávali i artistně přehrávali. Lipus je dokonce občas nechal v obvyklých „operáckých“ postojích – i ty mohou být účinné coby součást promyšleného celku.

Bez perfektně připraveného sboru a stylového hudebního nastudování Tomášem Braunerem by to ovšem nešlo. Zkrátka se hodně zadařilo! A Lipuse bych hned přemlouval na další operní režii.

Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava – Ambroise Thomas: Hamlet. Opera o pěti dějstvích, hráno ve francouzském originále s titulky. Hudební nastudování Tomáš Brauner, režie Radovan Lipus, scéna David Bazika, videoprojekce Otakar Mlčoch, kostýmy Eva Kotková, pohybová spolupráce Igor Vejsada, sbormistr Igor Galatenko, dramaturgie Eva Mikulášková. Premiéra 3. března 2016.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 15. března 2016

Komentáře k článku: Hamletovská love story

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,