Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Maďarské divadlo o perspektivě

Do Prahy přijede Divadlo Józsefa Katony s dramatizací povídek Vladimira Sorokina Kreml z cukru. Hostování jednoho z nejvýznamnějších evropských souborů se odehraje v rámci 3. ročníku festivalu maďarského divadla Naostro!, který se bude konat od 10. do 12. listopadu 2016 v Divadle X10 ve Strašnickém divadle.

cukor2

Známé Divadlo Józsefa Katony v Praze představí inscenaci Kreml z cukru FOTO ARCHIV DIVADLA

Třídenní festival nabídne tři maďarské inscenace, dvě scénická čtení a koncert spojený s maďarskou tančírnou. Tématem letošního ročníku je Perspektiva. Divadelní inscenace i scénická čtení nových maďarských her se z různých úhlů pohledu zabývají otázkou budoucnosti.

Hlavním hostem festivalu je slavné Divadlo Józsefa Katony, které se do Prahy vrací po šesti letech. Inscenace Kreml z cukru je dramatizací stejnojmenného souboru povídek Vladimira Sorokina, který volně navazuje na román Opričníkův den. Režie se ujal absolvent maďarské divadelní akademie Daniel D. Kovács, jež před pár dny obdržel Cenu kritiků v kategorii Talent roku. Dynamická i mrazivá inscenace z nedaleké budoucnosti zahájí festival ve čtvrtek 10. listopadu.

cukor

Inscenace Kreml z cukru je dramatizací stejnojmenného souboru povídek Vladimira Sorokina, který volně navazuje na román Opričníkův den FOTO ARCHIV FESTIVALU

Tradiční součástí festivalu je prezentace současných maďarských her v českých překladech.  Letos byly přeloženy hry, které rezonují s celkovým tématem a zabývají se ztrátou životní perspektivy, deziluzí, nezaměstnaností a nefunkčními vztahy v rodině. Zároveň si myslím, že jsou dostatečně univerzální a mohou oslovit i české publikum a dramaturgy, doplňuje Lucie Orbók, dramaturgyně festivalu a ředitelka Českého centra v Budapešti.  Drama Csaby Mikóa Bez otce získalo titul Hra roku a bylo již uvedenao v Německu. V české premiéře jej představí režisérka Ewa Zembok. Druhým prezentovaným textem je hra známého režiséra a filmaře Kornéla Mundruczóa Projekt Frankenstein.  Mundruczó zaujal české publikum před pěti lety na plzeňském festivalu s adaptací Sorokinova románu Led. Mundruczóova tvorba klade důraz na hyperrealismus a varuje před manipulací. Scénické čtení hry Projekt Frankenstein, podle které vznikl i film, nastuduje Jan Kačena.

Třetí den bude patřit maďarské alternativě.  Režisér, herec a autor v jedné osobě Tamás Deák, bývalý člen souboru Bély Pintéra, přiveze se svým souborem Picaro satirickou inscenaci Posvícení na draka, která s nevybíravým humorem kritizuje současné Maďarsko a jeho obyvatele.  Festival zakončí mladí maďarští muzikanti  Fokoszenekar ze srbské Vojvodiny, kteří kromě koncertu nabídnou i výuku čardáše.

Přehlídku maďarského současného divadla tradičně organizuje spolek Divadlo Unlimited, tentokráte ve spolupráci s Divadlem X 10. Divadlo X10 se od svého založení věnuje současným hrám, proto jsme přivítali možnost spolupracovat s festivalem Naostro!, který se zaměřuje rovněž na současnou dramatiku. Témata inscenací i dramatických novinek, které budou uvedeny, reflektují současný stav společnosti a její socio-politické problémy, což rezonuje s naším zaměřením. Věříme, že festival maďarského divadla bude inspirativní,  dodává ředitelka divadla Lenka Havlíková.

Vstupenky je možné zakoupit na stránkách www.divadlox10.cz.

Více informací k festivalu na www.naostrofest.cz.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 31. října 2016

Komentáře k článku: Maďarské divadlo o perspektivě

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,