Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Festival 4+4 dny v pohybu se dává do pohybu

Zahraniční divadelní a taneční program představí například spolupracovnici Andyho Warhola, ženský politický kabaret z Ukrajiny, dokumentární portrét stařičkého páru z Černobylu, multimediální performanci se skleničkami na víno i choreografie inspirované súfijskou tradicí nebo „pitvající“ Šostakovičovu symfonii č. 7.

Již 22. ročník mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu nabídne od 6. do 14. října na mnoha místech Prahy rozsáhlý program mnoha žánrů: od aktuálních a provokativních divadelních, tanečních a multimediálních představení tvůrců nejen z Evropy, ale i z Angoly, Alžíru, Maroka, Ukrajiny, USA, Kanady či Pobřeží slonoviny, přes průřezovou výstavu toho nejzajímavějšího ze současného výtvarného umění, debaty na aktuální témata z umění, architektury a urbanismu, přes komentované procházky po Karlíně až po premiéry site-specific divadelních představení předních českých souborů – například divadla VOSTO5, Masopust, VerTeDance nebo Spitfire Company. Festival jako první zpřístupní veřejnosti jedno patro Kasáren Karlín, která se stanou letošním festivalovým centrem. Program budou dále hostit Divadlo Archa, Ponec, Alfred ve dvoře a Studio ALTA. Letošní festival 4+4 dny v pohybu proběhne díky spolupráci s kulturním centrem Kasárna Karlín, Ministerstvem spravedlnosti ČR a Městskou částí Praha 8. Více informací na www.ctyridny.cz.

Audiovizuální performance autopsy.glass Myriam Bleau (Kanada) FOTO ARCHIV FESTIVALU

 Zahraniční divadelní a taneční představení: Divadlo Archa, divadlo Ponec, Alfred ve dvoře

Poprvé v historii festivalu přivážíme umělce, kteří se narodili nebo stále tvoří daleko za hranicemi evropského kontinentu. Jde o špičkové tvůrce, kteří nejen že vycházejí z jedinečné kulturní tradice, ale současně jsou průkopníky moderního divadla, tance a hudby v zemích, jako je Angola, Alžírsko, Maroko či Pobřeží slonoviny, říká k zahraničnímu programu dramaturg Pavel Štorek. Představení Respectable Thief angolského multimediálního umělce Nástio Mosquita spojuje hudbu, poezii, videa a texty s kritickými postoji vůči nejrůznějším stereotypům ovládajícím západní kulturu. Multimediální představení Zvizdal (Černobyl – tak daleko, tak blízko) belgického souboru BERLIN nabízí portrét stařičkého páru, který se po výbuchu černobylské elektrárny odmítl vystěhovat ze zakázané zóny a dodnes zde v naprosté izolovanosti hospodaří na svých pozemcích. Seskupení sedmi ukrajinských umělkyň Dakh Daughters Band se na Ukrajině stalo jedním z hlavních symbolů boje za demokracii. Ve svých kabaretně pojatých performancích mísí prvky punku, rocku a rapu s ukrajinským folklórem. Švýcarský choreograf alžírského původu Philippe Saire ve své poslední experimentální choreografii Vacuum propojuje pohyb a výtvarné umění – dvě neonové trubice vytvářejí optickou iluzi prázdného prostoru, v němž se jakoby vznášejí těla dvou tanečníků. Montrealská skladatelka a multimediální umělkyně Myriam Bleau v audiovizuální performanci autopsy.glass experimentuje se zvukovým, vizuálním a symbolickým potenciálem vinných sklenic. Živý záznam zvuků – vibrací, rezonancí nebo praskání – prochází zvukovou transformací a zpětně ovlivňuje světelnou instalaci. Finská choreografka a hudebnice Elina Pirinen se rozhodla ve své nejnovější choreografii Personal Symphonic Moment „rozpitvat“ Šostakovičovu symfonii č. 7. V představení En Alerte se osobní vzpomínky předního marockého choreografa Taoufiqa Izeddiou na první setkání se súfijským obřadem prolínají se současnou arabskou poezií. Choreografka a tanečnice Nadia Beugré z Pobřeží slonoviny zkoumá ve fascinující vizuálně interaktivní choreografii Quartiers Libres otázky zakázaných míst či svobody pohybu. Newyorská legendární avantgardní umělkyně a spolupracovnice Andy Warhola Penny Arcade představení Longing Lasts Longer pojala jako divokou směs rock’n’rollu, parodií na sólová vystoupení komiků a osobních vzpomínek na 40 let prožitých ve světě pop-kultury. Show věnovanou v první řadě New Yorku doposud uvedla již ve 22 městech po celém světě.

V představení Quartiers libres (2012) Nadia Beugré odhaluje a zkoumá místa, která nás tolik přitahují: prostory svobodné tvorby, úplného odevzdání se a nových objevů FOTO ARCHIV FESTIVALU

Premiéry českých site-specific projektů: VOSTO5, VerTeDance, Spitfire Company, Masopust…

 Řada českých souborů a umělců připravila pro Kasárna Karlín premiéry site-specific divadelních projektů. Divadlo VOSTO5 v inscenaci Společenstvo vlastníků autora a režiséra Jiřího Havelky zavede diváky na schůzi společenství vlastníků bytových jednotek, kteří právě zde projevují svoji moc. Divadlo Masopust v prostorách kasáren uvede představení Deník zloděje, mysteriózní operu na texty Jeana Geneta a Bedřicha Bridela pro jednoho činoherce – zpěváka (Miloslav König) s hudbou Martina Dohnala v režii Jana Nebeského. Do role školitele Jaromíra Stromšíka se vtělí herec Petr Vaněk v monodramatu Úvod do práce s počítačem, pro které se autor René Levínský a tvůrčí tým Johana Švarcová, Marta Ljubková, Jonáš Svatoš, Martin Ožvold a Ondřej Polák inspirovali u legendy českého internetu Michala Kolesy. Site-specific performance připravují také Philipp Schenker s mezinárodním týmem studentů DAMU, divadlo Home, které navíc zapojuje prvky intervencí do veřejného prostoru. Holandský herec Lucas de Man uvede přednášku – performance o nastupující generaci evropských vizionářů. Prostory Kasáren Karlín také na tři večery zabydlí pokračování projektu Fragmenty #2 Spitfire Company, který kombinuje prostorové instalace s pohybovou akcí.

V rámci festivalu uvede svoji premiéru ve Studiu ALTA také taneční soubor VerTeDance, který se s režisérkou Petrou Tejnorovou v taneční inscenaci Nothing Sad inspiroval esejí astronoma J. Keplera O šestiúhelné sněhové vločce.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 28. září 2017

Komentáře k článku: Festival 4+4 dny v pohybu se dává do pohybu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,