Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Festival 4+4 dny v pohybu se dává do pohybu

Zahraniční divadelní a taneční program představí například spolupracovnici Andyho Warhola, ženský politický kabaret z Ukrajiny, dokumentární portrét stařičkého páru z Černobylu, multimediální performanci se skleničkami na víno i choreografie inspirované súfijskou tradicí nebo „pitvající“ Šostakovičovu symfonii č. 7.

Již 22. ročník mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu nabídne od 6. do 14. října na mnoha místech Prahy rozsáhlý program mnoha žánrů: od aktuálních a provokativních divadelních, tanečních a multimediálních představení tvůrců nejen z Evropy, ale i z Angoly, Alžíru, Maroka, Ukrajiny, USA, Kanady či Pobřeží slonoviny, přes průřezovou výstavu toho nejzajímavějšího ze současného výtvarného umění, debaty na aktuální témata z umění, architektury a urbanismu, přes komentované procházky po Karlíně až po premiéry site-specific divadelních představení předních českých souborů – například divadla VOSTO5, Masopust, VerTeDance nebo Spitfire Company. Festival jako první zpřístupní veřejnosti jedno patro Kasáren Karlín, která se stanou letošním festivalovým centrem. Program budou dále hostit Divadlo Archa, Ponec, Alfred ve dvoře a Studio ALTA. Letošní festival 4+4 dny v pohybu proběhne díky spolupráci s kulturním centrem Kasárna Karlín, Ministerstvem spravedlnosti ČR a Městskou částí Praha 8. Více informací na www.ctyridny.cz.

Audiovizuální performance autopsy.glass Myriam Bleau (Kanada) FOTO ARCHIV FESTIVALU

 Zahraniční divadelní a taneční představení: Divadlo Archa, divadlo Ponec, Alfred ve dvoře

Poprvé v historii festivalu přivážíme umělce, kteří se narodili nebo stále tvoří daleko za hranicemi evropského kontinentu. Jde o špičkové tvůrce, kteří nejen že vycházejí z jedinečné kulturní tradice, ale současně jsou průkopníky moderního divadla, tance a hudby v zemích, jako je Angola, Alžírsko, Maroko či Pobřeží slonoviny, říká k zahraničnímu programu dramaturg Pavel Štorek. Představení Respectable Thief angolského multimediálního umělce Nástio Mosquita spojuje hudbu, poezii, videa a texty s kritickými postoji vůči nejrůznějším stereotypům ovládajícím západní kulturu. Multimediální představení Zvizdal (Černobyl – tak daleko, tak blízko) belgického souboru BERLIN nabízí portrét stařičkého páru, který se po výbuchu černobylské elektrárny odmítl vystěhovat ze zakázané zóny a dodnes zde v naprosté izolovanosti hospodaří na svých pozemcích. Seskupení sedmi ukrajinských umělkyň Dakh Daughters Band se na Ukrajině stalo jedním z hlavních symbolů boje za demokracii. Ve svých kabaretně pojatých performancích mísí prvky punku, rocku a rapu s ukrajinským folklórem. Švýcarský choreograf alžírského původu Philippe Saire ve své poslední experimentální choreografii Vacuum propojuje pohyb a výtvarné umění – dvě neonové trubice vytvářejí optickou iluzi prázdného prostoru, v němž se jakoby vznášejí těla dvou tanečníků. Montrealská skladatelka a multimediální umělkyně Myriam Bleau v audiovizuální performanci autopsy.glass experimentuje se zvukovým, vizuálním a symbolickým potenciálem vinných sklenic. Živý záznam zvuků – vibrací, rezonancí nebo praskání – prochází zvukovou transformací a zpětně ovlivňuje světelnou instalaci. Finská choreografka a hudebnice Elina Pirinen se rozhodla ve své nejnovější choreografii Personal Symphonic Moment „rozpitvat“ Šostakovičovu symfonii č. 7. V představení En Alerte se osobní vzpomínky předního marockého choreografa Taoufiqa Izeddiou na první setkání se súfijským obřadem prolínají se současnou arabskou poezií. Choreografka a tanečnice Nadia Beugré z Pobřeží slonoviny zkoumá ve fascinující vizuálně interaktivní choreografii Quartiers Libres otázky zakázaných míst či svobody pohybu. Newyorská legendární avantgardní umělkyně a spolupracovnice Andy Warhola Penny Arcade představení Longing Lasts Longer pojala jako divokou směs rock’n’rollu, parodií na sólová vystoupení komiků a osobních vzpomínek na 40 let prožitých ve světě pop-kultury. Show věnovanou v první řadě New Yorku doposud uvedla již ve 22 městech po celém světě.

V představení Quartiers libres (2012) Nadia Beugré odhaluje a zkoumá místa, která nás tolik přitahují: prostory svobodné tvorby, úplného odevzdání se a nových objevů FOTO ARCHIV FESTIVALU

Premiéry českých site-specific projektů: VOSTO5, VerTeDance, Spitfire Company, Masopust…

 Řada českých souborů a umělců připravila pro Kasárna Karlín premiéry site-specific divadelních projektů. Divadlo VOSTO5 v inscenaci Společenstvo vlastníků autora a režiséra Jiřího Havelky zavede diváky na schůzi společenství vlastníků bytových jednotek, kteří právě zde projevují svoji moc. Divadlo Masopust v prostorách kasáren uvede představení Deník zloděje, mysteriózní operu na texty Jeana Geneta a Bedřicha Bridela pro jednoho činoherce – zpěváka (Miloslav König) s hudbou Martina Dohnala v režii Jana Nebeského. Do role školitele Jaromíra Stromšíka se vtělí herec Petr Vaněk v monodramatu Úvod do práce s počítačem, pro které se autor René Levínský a tvůrčí tým Johana Švarcová, Marta Ljubková, Jonáš Svatoš, Martin Ožvold a Ondřej Polák inspirovali u legendy českého internetu Michala Kolesy. Site-specific performance připravují také Philipp Schenker s mezinárodním týmem studentů DAMU, divadlo Home, které navíc zapojuje prvky intervencí do veřejného prostoru. Holandský herec Lucas de Man uvede přednášku – performance o nastupující generaci evropských vizionářů. Prostory Kasáren Karlín také na tři večery zabydlí pokračování projektu Fragmenty #2 Spitfire Company, který kombinuje prostorové instalace s pohybovou akcí.

V rámci festivalu uvede svoji premiéru ve Studiu ALTA také taneční soubor VerTeDance, který se s režisérkou Petrou Tejnorovou v taneční inscenaci Nothing Sad inspiroval esejí astronoma J. Keplera O šestiúhelné sněhové vločce.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 28. září 2017

Komentáře k článku: Festival 4+4 dny v pohybu se dává do pohybu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,