Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Dvěma slovy: Dokonalá pitomost

Divadlo NaHraně, jež se systematicky věnuje britské dramatice, tentokrát sáhlo po hře Dokonalá pitomost Roberta a Davida Goodallových. Jde o adaptaci románu sira Pelhama Grenvilla Wodehousez roku 1938 Krédo rodu Woosterů, jež měla v Londýně premiéru v roce 2013 a o rok později obdržela Cenu Lawrence Oliviera za nejlepší novou komedii.

Scénograf Karel Čapek do prázdného prostoru umístil jednoduchou kovovou konstrukci, kterou herci postupně skládají a rozkládají, čímž postupně mění její význam FOTO ARCHIV DIVADLA

Na divadelní prkna přivádí hra komickou dvojici Wodehousových humoristických románů Bertieho Woostera a jeho sluhu Jeevese a mnoho dalších postav, ztvárněných třetím hercem. V inscenaci Šimona Dominika roli zahálčivého gentlemana Woostera a zároveň vypravěče příběhu ztvárnil Ondřej Novák, jeho chytrého sluhu a několik dalších postav Pavel Kryl a všech ostatních rolí se zhostila Barbora Vyskočilová.

Malý podkrovní sál Divadla Kampa zabydlel Karel Čapek jednoduchou scénografií: zachoval tři portály zakryté černými oponami, z nichž ten frontální orámoval zeleným kobercem. Do prázdného prostoru pak umístil pouze jednoduchou kovovou konstrukci, kterou herci postupně skládají a rozkládají, čímž postupně mění její význam: jednou je motorkou, jednou gaučem, jindy celým pokojem. Když se celá složí, představuje velkou krávu – zvětšeninu malé rekvizity, o kterou se celou dobu hraje. Wooster totiž divákům vypráví zapeklitou historku, kdy měl pro svou tetičku ukrást konvičku na smetanu ve tvaru kravičky, do čehož se postupně různým způsobem zamíchala řada příbuzných a známých, mezi nimiž musel Wooster vyřešit jisté vztahové problémy a zachránit sňatek a sám se při té příležitosti málem nechtěně oženil. Celé je to tak zamotané, až je to vlastně úplně jednoduché.

Téma lze v této situační komedii hledat jen stěží – jejím účelem je jednoduše bavit. Herci si své role užívají a ztvárňují je s velkou mírou nadsázky, často hraničící se záměrnou šarží, čímž dávají okatě najevo, že jsme v divadle. Divadelní hravost pak využívají i v práci s prostorem, když vykukují z oponami zakrytých portálů a Novák si na místě čelem k divákům vykračuje s deštníkem, či kostýmy, když je velikost jedné postavy zobrazena tím, že Vyskočilová sedí jiné osobě za krkem, a Kryl je oblečen do dvou kostýmů zároveň tak, aby byla vidět vždy jen polovina z profilu natočená k divákům.

Diváci se baví především vypadáváním herců ze hry – ať už záměrným, nebo nezáměrným. Představení začíná jakoby dříve, Wooster je diváky přistižen uprostřed holení, avšak ničeho se nezalekne, své přípravy s pomocí obou hereckých kolegů rychle dokončí, kolegy obsadí do potřebných rolí a začíná vyprávět. Sem tam některého z herců pochválí, jak dobře svou roli hraje, nebo jeho počínání ocení výbuchem smíchu, jindy zase upozorní diváky na nudnou pasáž. Když se pak náhodou některý z herců přeřekne anebo si mezi jednotlivými převleky zapomene sundat jistou část kostýmu, jsou tyto nedokonalosti vzaty do hry stejným způsobem – a to jak herci, tak publikem.

Jakkoli je tato hra s divadelností zábavná, bohužel se brzy vyčerpá a absenci tématu nevynahradí. A to se hraje dvě hodiny s přestávkou! V britské kultuře komedie funguje díky všeobecné znalosti Wodehousových románů; na českém jevišti je to jen obyčejná „pitomůstka“ pro zvednutí nálady.

Divadlo NaHraně – P. G.Wodehouse, R. a D. Goodalovi: Dokanalá pitomost. Překlad Jitka Sloupová. Režie Šimon Dominik, scéna Karel Čapek, dramaturgie Ondřej Novák. Česká premiéra 22. října 2017 v Divadle Kampa.

  • Autor: Kateřina Kykalová
  • Publikováno: 24. listopadu 2017

Komentáře k článku: Dvěma slovy: Dokonalá pitomost

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,