Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Dvěma slovy: Dokonalá pitomost

Divadlo NaHraně, jež se systematicky věnuje britské dramatice, tentokrát sáhlo po hře Dokonalá pitomost Roberta a Davida Goodallových. Jde o adaptaci románu sira Pelhama Grenvilla Wodehousez roku 1938 Krédo rodu Woosterů, jež měla v Londýně premiéru v roce 2013 a o rok později obdržela Cenu Lawrence Oliviera za nejlepší novou komedii.

Scénograf Karel Čapek do prázdného prostoru umístil jednoduchou kovovou konstrukci, kterou herci postupně skládají a rozkládají, čímž postupně mění její význam FOTO ARCHIV DIVADLA

Na divadelní prkna přivádí hra komickou dvojici Wodehousových humoristických románů Bertieho Woostera a jeho sluhu Jeevese a mnoho dalších postav, ztvárněných třetím hercem. V inscenaci Šimona Dominika roli zahálčivého gentlemana Woostera a zároveň vypravěče příběhu ztvárnil Ondřej Novák, jeho chytrého sluhu a několik dalších postav Pavel Kryl a všech ostatních rolí se zhostila Barbora Vyskočilová.

Malý podkrovní sál Divadla Kampa zabydlel Karel Čapek jednoduchou scénografií: zachoval tři portály zakryté černými oponami, z nichž ten frontální orámoval zeleným kobercem. Do prázdného prostoru pak umístil pouze jednoduchou kovovou konstrukci, kterou herci postupně skládají a rozkládají, čímž postupně mění její význam: jednou je motorkou, jednou gaučem, jindy celým pokojem. Když se celá složí, představuje velkou krávu – zvětšeninu malé rekvizity, o kterou se celou dobu hraje. Wooster totiž divákům vypráví zapeklitou historku, kdy měl pro svou tetičku ukrást konvičku na smetanu ve tvaru kravičky, do čehož se postupně různým způsobem zamíchala řada příbuzných a známých, mezi nimiž musel Wooster vyřešit jisté vztahové problémy a zachránit sňatek a sám se při té příležitosti málem nechtěně oženil. Celé je to tak zamotané, až je to vlastně úplně jednoduché.

Téma lze v této situační komedii hledat jen stěží – jejím účelem je jednoduše bavit. Herci si své role užívají a ztvárňují je s velkou mírou nadsázky, často hraničící se záměrnou šarží, čímž dávají okatě najevo, že jsme v divadle. Divadelní hravost pak využívají i v práci s prostorem, když vykukují z oponami zakrytých portálů a Novák si na místě čelem k divákům vykračuje s deštníkem, či kostýmy, když je velikost jedné postavy zobrazena tím, že Vyskočilová sedí jiné osobě za krkem, a Kryl je oblečen do dvou kostýmů zároveň tak, aby byla vidět vždy jen polovina z profilu natočená k divákům.

Diváci se baví především vypadáváním herců ze hry – ať už záměrným, nebo nezáměrným. Představení začíná jakoby dříve, Wooster je diváky přistižen uprostřed holení, avšak ničeho se nezalekne, své přípravy s pomocí obou hereckých kolegů rychle dokončí, kolegy obsadí do potřebných rolí a začíná vyprávět. Sem tam některého z herců pochválí, jak dobře svou roli hraje, nebo jeho počínání ocení výbuchem smíchu, jindy zase upozorní diváky na nudnou pasáž. Když se pak náhodou některý z herců přeřekne anebo si mezi jednotlivými převleky zapomene sundat jistou část kostýmu, jsou tyto nedokonalosti vzaty do hry stejným způsobem – a to jak herci, tak publikem.

Jakkoli je tato hra s divadelností zábavná, bohužel se brzy vyčerpá a absenci tématu nevynahradí. A to se hraje dvě hodiny s přestávkou! V britské kultuře komedie funguje díky všeobecné znalosti Wodehousových románů; na českém jevišti je to jen obyčejná „pitomůstka“ pro zvednutí nálady.

Divadlo NaHraně – P. G.Wodehouse, R. a D. Goodalovi: Dokanalá pitomost. Překlad Jitka Sloupová. Režie Šimon Dominik, scéna Karel Čapek, dramaturgie Ondřej Novák. Česká premiéra 22. října 2017 v Divadle Kampa.

  • Autor: Kateřina Kykalová
  • Publikováno: 24. listopadu 2017

Komentáře k článku: Dvěma slovy: Dokonalá pitomost

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,