Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana po vzoru francouzské salonní konverzačky. Možná to režisérovi J. A. Pitínskému evokovalo grandslam na Rolland Garos, možná si statek, na němž dvě ovdovělé sestřenice hospodaří, představoval jako zábavní farmu Bolka Polívky, s tenisovými kurty, slastným nicneděláním a milostným flirtováním. No proč ne, jen myslím příliš popisoval, na filmových dotáčkách předváděl líté tenisové zápasy a první polovinu představení doslovností trochu zatížil. Po přestávce se z jevištního dění vyloupla crazy komedie se svižně rozehranými vztahy. A kdykoli výstupu hrozil sentiment (Smetana takové napsal), Pitínský ho bořil kameňáky: z kulis sem tam vypadla postava jako kostlivec ze skříně, zůstala ležet a po čase se zvedla nebo ji odnesli. Odůvodnění v příběhu to samozřejmě nemá – a mít nemusí, pro jistotu dodávám. Ke gaudiu diváků přejela přes jeviště i velká mechanická želva – také o ní platí předchozí věta.

Dana Burešová je elegantní vdovou Anežkou uprostřed současného designu FOTO PETR NAŠIC

Premiérové publikum se upřímně bavilo a já také. Vlastně jsem nikdy od Pitínského neviděl komedii, natož tak rozvernou, uvědomil jsem si. Rozhodně jeho vize jevištního dění neodpovídala běžné interpretaci této opery, či, jak by mnozí namítli, tak to Smetana v reáliích nenapsal. Ve vztazích postav a v konverzační lehkosti však ano a to myslím Pitínský vystihl lépe, než kdyby vymaloval historicky věrný obraz. Řečené platí i pro slušivé kostýmy (Zuzana Štefunková-Rusínová) a vůbec současný design (Tomáš Rusín). Dokonce i lidový duet Lidunky a Toníka, který do jemné operní konverzace vnáší hrubozrnnou lidovou notu, tu měl esprit, pěkně zazpívaný a zahraný Sergeyem Kostovem a Soňou Godarskou, kteří se operním děním jako postavy komedie dell’arte potulují od počátku. Na správné hraně komiky udržel Mumlala Zdeněk Plech, jen mumlavou árii v rychlých pasážích artikulačně nestíhal a opravdu jen odmumlal či trochu odšumloval.

Salonní komedii samozřejmě tvoří hlavně aktéři, hybná a v projevu sršatá Věra Poláchová by pro Karolinu potřebovala trochu průraznější soprán, Dana Burešová v partu i v jednání Anežky předvedla přesné psychické a situační zvraty. Nádherná kreace. Ladislava Podhajského pozoruhodně zahrál i zazpíval (včetně exponované árie) Dušan Růžička, na to, že se jeho tenor teprve klube a má na něm i na roli ještě dost práce.

Jen mám dojem, že si výtečný dirigent Robert Jindra se Smetanou tak úplně nerozumí. Nastudoval také poslední uvedení opery v Národním divadle s větším a hráčsky kvalitnějším orchestrem, ale i tam jsem váhal nad optimálními tempy a pravým smetanovským zvukem. Možná jsem si jen nezvykl, je to vždycky věc interpretace. V předehře se však Jindrovi opravdu nepodařilo ze všech témat a motivů seskupit logický celek – výtku lze vztáhnout i na jiná místa opery. Ani liberečtí hráči nebyli vždycky zrovna precizní.

V Liberci vznikla hravá, jednáním i výtvarně soudobá podívaná a poslyšená, kontrastní k inscenacím domácí Lindy Keprtové. Poctivá a noblesní inscenace.

Divadlo F. X. Šaldy Liberec – Bedřich Smetana: Dvě vdovy. Opera o dvou dějstvích na libreto Emanuela Františka Züngela. Hudební nastudování a dirigent Robert Jindra, režie Jan Antonín Pitínský, scéna Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková-Rusínová, sbormistr Miriam Němcová a Josef Kurfiřt, dramaturgie Linda Keprtová. Premiéra 15. prosince 2017.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 06. února 2018

Komentáře k článku: Když vdovy hrají tenis

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,