Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Došlo do redakce

RR Rozhovory

Revolver Revue 2016, 776 stran

Celých 776 stran a 1‚39 kilogramu (mohu-li věřit své kuchyňské váze) – tolik zabralo v knižní podobě dohromady 83 rozhovorů vydaných v Revolver Revue a její Kritické příloze v letech 1985–2016. Takovým výborům se říkává opulentní, což odpovídá i rozsahu jednotlivých rozhovorů, který dalece přesahuje dnešní magazínovou normu. Je to ovšem koneckonců logické – z české kultury (kniha se pohybuje napříč uměleckými druhy, ale zdaleka nejsilnější zastoupení mají výtvarníci) jsou zde zpovídány většinou osobnosti pohybující se stranou mediálního mainstreamu, ne-li mediálního provozu vůbec; pro řadu zpovídaných jde zřejmě o první (a poslední) takto rozsáhlou možnost k výpovědi, rozhovory mají tudíž často životopisně-bilanční ráz. Při tomto je s podivem, jak málo „užvaněná“ celá kniha je: mluví se tu obšírně, ale k věci. Úctyhodné završení dlouhodobého kulturního projektu – přes množství autorů rozhovorů a více než třicetiletý rozestup mezi vznikem prvního a posledního je to celistvá kniha. A jako všechny knihy graficky pojednané Viktorem Karlíkem je potěšením i na pouhý pohled. Divadelníků zde mnoho zahrnuto není, ale dva zásadní rozhovory tu najdeme – s Josefem Topolem (Zbyla na mne slova) a Jindřichem Černým (Věci nabraly rychlý spád). JAŠ

Jana Orlová: Újedě

Větrné mlýny, 82 stran

Sperma / v mých rukou v mých vlasech / sperma muže kterého miluji / sperma muže kterého opouštím… Újeď je specializovaný termín z oblasti myslivosti. Jedná se o návnadu, na kterou myslivci lákají zvířata, a pak z posedu, který se obvykle vyskytuje v bezprostřední blízkosti, zvířata pozorují a střílejí. Druhá básnická sbírka performerky Jany Orlové je obdobným „střílením z posedu“ – autorka cílí na sebe samu, na své citové i tělesné běsy. Zraňuje se až na sám práh tělesné i psychické bolesti, často se silným erotickým podtextem. Navazuje tak na typ poezie, kterým u nás v padesátých letech proslula básnířka z okruhu Egona Bondyho Jana Krejcarová. hul

 

Bombarďák: 3FO3

CD Indies Scope, 37:10 min.

Bombarďák je název hudebně-divadelní skupiny, jejíž počátky se vztahují ke kapele 3B. Bombarďák, beatboxer a protagonista prvního alba skupiny Bongo BomBarďák, se stal nejprve inspirací pro dětskou hudebně-divadelní inscenaci Příhody kluka BomBarďáka!, která měla premiéru na festivalu Colours of Ostrava v roce 2012. Autor projektu i všech textů na albu Jiří Jelínek tvoří kapelu společně s hercem Michalem Daleckým a hudebníky Matějem Pospíšilem a Filipem Nebřenským, kteří jsou autory hudby. Skladby z původního představení vyšly na albu Písničky kluka BomBarďáka v roce 2013 u Indies Scope. Od té doby Bombarďák odehrál více než stovku koncertů a představení po celé republice. A nyní přichází s podobně „ulítlými“ dětskými písničkami na albu nazvaném 3FO3. Tak akorát akordů, tak akorát textu a 19 hitovek. Ať jste posedlí folkem nebo punkem, skáčkem nebo fráčkem, na albu najdete přesně vyváženou kombinaci hudebních stylů. To vše s nepostradatelnou lehkostí okořeněné texty Jirky Jelínka, který glosuje svět rodičů a dětí. Rozvíjí typ dětské hudební poezie plné ironie a rošťáckého humoru Ivana Mládka, divadelní skupiny Sklep či kabaretu Kašpárek v rohlíku.hul

Žo Langerová: Žila jsem s oddaným komunistou

Prostor, 244 stran + 40 stran fotografické přílohy

Žofie Langerová byla původem budapešťská Židovka, která se před válkou provdala za slovenského levicového intelektuála a přesvědčeného komunistu Oskara Langera. Koncem třicátých let odjeli i s malou dcerkou do USA, odkud se po válce na popud Langerových komunistických přátel vrátili na Slovensko. Langer působil jako střední komunistický kádr na ÚV KSS a jako náměstek jednoho výrobního podniku. Po zatčení v roce 1951 byl donucen svědčit proti Slánskému a sám byl odsouzen v jednom z pobočných procesů na 22 let. Zatímco on zůstal do konce života přesvědčeným komunistou, bojujícím za očištění svého jména a soudní rehabilitaci, Langerová přišla o veškeré iluze hned v roce 1951, kdy na ni a její dvě děti plně dopadla šikana režimu, vyhazov z práce a bytu, vystěhování z Bratislavy atd. Své paměti autorka napsala v průběhu pražského jara ještě před ruskou okupací (po srpnu 1968 emigrovala a se svými dcerami se usadila ve Švédsku, kde v roce 1990 zemřela). Poprvé vyšly anglicky v Londýně v roce 1979, přeloženy byly do francouzštiny, švédštiny, slovenštiny (2007) a dalších jazyků. Nyní vycházejí poprvé česky v pečlivě připraveném vydání a překladu (z angličtiny) Josefa Moníka. Působivý autentický pohled na šílenství a hrůzy komunistického režimu po roce 1948, které je třeba znát každému, kdo by o podstatě tehdejší moci pochyboval. Dramatizace knihy pod názvem Tenkrát v Bratislavě v interpretaci Slovenského komorního divadla z Martina (režie Patrik Lančarič) byla hostem letošního Palm-off festu (psali jsme o ní v DN 19/2017).hul

  • Autor: DN
  • Publikováno: 14. prosince 2017

Komentáře k článku: Došlo do redakce

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kritika

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Obrazem

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,