Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Tak jako ve staré Anglii

Režisérka Lída Engelová má léta pozitivní vztah k Velké Británii, zejména k Londýnu. Z těchto sympatií a z textů vtipně odrážejících britská specifika vznikl jako pozdrav herci Josefu Somrovi k jeho osmdesátinám projekt Tři gentlemani. Z děl trojice gentlemanských spisovatelů Karla Čapka, H. H. Munroa – Sakiho a Petera Mayla, všech ještě uvedených na programovém letáku, vypadl při krácení scénáře ten prostřední v pořadí, tři účinkující ovšem na jevišti pražské Violy zůstali: Marek Eben, Petr Skoumal a za zdravotně indisponovaného Somra jeho part převzal Jan Vlasák.

V sále není tentokrát „divadelně“ zhasnuto, posezení se třemi inteligentními protagonisty působí velmi neformálně. Nasloucháme Čapkovým úvahám a causeriím, především z Anglických listů (ale také některým časopiseckým), Eben s Vlasákem nám však také s gustem prezentují dvě prózy z Maylových (narozen 1936) Pozemských radostí. Jedna líčí braní míry na oblek u exkluzivního krejčího, druhá vypočítává strasti, které mohou potkat dobře situovaného gentlemana pěstujícího paralelní milostný poměr. První část večera je hodně „usedlá“, skoro rozhlasová, i když sledovat mimiku Marka Ebena a Jana Vlasáka stojí za to.

Po přestávce výrazněji participuje Petr Skoumal za klavírem, mimo jiné také připomenutím nezapomenutelných kousků ze spolupráce s Janem Vodňanským Tak jako ve staré Anglii a Mám rád horké letní odpoledne. Během večera dojde i na zhudebněné texty Emanuela Frynty a také Marka Ebena. Pánové se začínají více špičkovat, jiskří to mezi nimi, z eventuálního opoždění pro svůj interpretační vstup dokážou improvizačně uvolněnou reakcí učinit ctnost a celé posezení plyne velmi příjemně, ve finále s jen lehce moralizujícím čapkovským postesknutím, jak oceňujeme to domácí, když doma nejsme, ale jak také obdobně básníme o cizím, když už jsme se z dálav navrátili.

Jde o večírek, při němž je nejen dovoleno upíjet (jako ve Viole vždy), ale tentokrát se to vysloveně hodí, nejvhodnější, nikoliv ovšem nejlevnější, by k chytře nostalgickému humoru a jeho interpretaci patrně byla whisky.

Divadlo Viola – Tři gentlemani. Z děl Karla Čapka a Petera Mayla sestavily Lída Engelová a Johana Kudláčková. Režie Lída Engelová, hudba Petr Skoumal a Jaroslav Ježek, výprava Ivo Žídek a Ivana Brádková. Česká premiéra 29. dubna 2014.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 28. května 2014

Komentáře k článku: Tak jako ve staré Anglii

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,