Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Tak jako ve staré Anglii

Režisérka Lída Engelová má léta pozitivní vztah k Velké Británii, zejména k Londýnu. Z těchto sympatií a z textů vtipně odrážejících britská specifika vznikl jako pozdrav herci Josefu Somrovi k jeho osmdesátinám projekt Tři gentlemani. Z děl trojice gentlemanských spisovatelů Karla Čapka, H. H. Munroa – Sakiho a Petera Mayla, všech ještě uvedených na programovém letáku, vypadl při krácení scénáře ten prostřední v pořadí, tři účinkující ovšem na jevišti pražské Violy zůstali: Marek Eben, Petr Skoumal a za zdravotně indisponovaného Somra jeho part převzal Jan Vlasák.

V sále není tentokrát „divadelně“ zhasnuto, posezení se třemi inteligentními protagonisty působí velmi neformálně. Nasloucháme Čapkovým úvahám a causeriím, především z Anglických listů (ale také některým časopiseckým), Eben s Vlasákem nám však také s gustem prezentují dvě prózy z Maylových (narozen 1936) Pozemských radostí. Jedna líčí braní míry na oblek u exkluzivního krejčího, druhá vypočítává strasti, které mohou potkat dobře situovaného gentlemana pěstujícího paralelní milostný poměr. První část večera je hodně „usedlá“, skoro rozhlasová, i když sledovat mimiku Marka Ebena a Jana Vlasáka stojí za to.

Po přestávce výrazněji participuje Petr Skoumal za klavírem, mimo jiné také připomenutím nezapomenutelných kousků ze spolupráce s Janem Vodňanským Tak jako ve staré Anglii a Mám rád horké letní odpoledne. Během večera dojde i na zhudebněné texty Emanuela Frynty a také Marka Ebena. Pánové se začínají více špičkovat, jiskří to mezi nimi, z eventuálního opoždění pro svůj interpretační vstup dokážou improvizačně uvolněnou reakcí učinit ctnost a celé posezení plyne velmi příjemně, ve finále s jen lehce moralizujícím čapkovským postesknutím, jak oceňujeme to domácí, když doma nejsme, ale jak také obdobně básníme o cizím, když už jsme se z dálav navrátili.

Jde o večírek, při němž je nejen dovoleno upíjet (jako ve Viole vždy), ale tentokrát se to vysloveně hodí, nejvhodnější, nikoliv ovšem nejlevnější, by k chytře nostalgickému humoru a jeho interpretaci patrně byla whisky.

Divadlo Viola – Tři gentlemani. Z děl Karla Čapka a Petera Mayla sestavily Lída Engelová a Johana Kudláčková. Režie Lída Engelová, hudba Petr Skoumal a Jaroslav Ježek, výprava Ivo Žídek a Ivana Brádková. Česká premiéra 29. dubna 2014.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 28. května 2014

Komentáře k článku: Tak jako ve staré Anglii

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,