Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Tak jako ve staré Anglii

Režisérka Lída Engelová má léta pozitivní vztah k Velké Británii, zejména k Londýnu. Z těchto sympatií a z textů vtipně odrážejících britská specifika vznikl jako pozdrav herci Josefu Somrovi k jeho osmdesátinám projekt Tři gentlemani. Z děl trojice gentlemanských spisovatelů Karla Čapka, H. H. Munroa – Sakiho a Petera Mayla, všech ještě uvedených na programovém letáku, vypadl při krácení scénáře ten prostřední v pořadí, tři účinkující ovšem na jevišti pražské Violy zůstali: Marek Eben, Petr Skoumal a za zdravotně indisponovaného Somra jeho part převzal Jan Vlasák.

V sále není tentokrát „divadelně“ zhasnuto, posezení se třemi inteligentními protagonisty působí velmi neformálně. Nasloucháme Čapkovým úvahám a causeriím, především z Anglických listů (ale také některým časopiseckým), Eben s Vlasákem nám však také s gustem prezentují dvě prózy z Maylových (narozen 1936) Pozemských radostí. Jedna líčí braní míry na oblek u exkluzivního krejčího, druhá vypočítává strasti, které mohou potkat dobře situovaného gentlemana pěstujícího paralelní milostný poměr. První část večera je hodně „usedlá“, skoro rozhlasová, i když sledovat mimiku Marka Ebena a Jana Vlasáka stojí za to.

Po přestávce výrazněji participuje Petr Skoumal za klavírem, mimo jiné také připomenutím nezapomenutelných kousků ze spolupráce s Janem Vodňanským Tak jako ve staré Anglii a Mám rád horké letní odpoledne. Během večera dojde i na zhudebněné texty Emanuela Frynty a také Marka Ebena. Pánové se začínají více špičkovat, jiskří to mezi nimi, z eventuálního opoždění pro svůj interpretační vstup dokážou improvizačně uvolněnou reakcí učinit ctnost a celé posezení plyne velmi příjemně, ve finále s jen lehce moralizujícím čapkovským postesknutím, jak oceňujeme to domácí, když doma nejsme, ale jak také obdobně básníme o cizím, když už jsme se z dálav navrátili.

Jde o večírek, při němž je nejen dovoleno upíjet (jako ve Viole vždy), ale tentokrát se to vysloveně hodí, nejvhodnější, nikoliv ovšem nejlevnější, by k chytře nostalgickému humoru a jeho interpretaci patrně byla whisky.

Divadlo Viola – Tři gentlemani. Z děl Karla Čapka a Petera Mayla sestavily Lída Engelová a Johana Kudláčková. Režie Lída Engelová, hudba Petr Skoumal a Jaroslav Ježek, výprava Ivo Žídek a Ivana Brádková. Česká premiéra 29. dubna 2014.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 28. května 2014

Komentáře k článku: Tak jako ve staré Anglii

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 12/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


13. 6.–26. 6. 2017

Číslo 12/2017 (13. 6.–26. 6. 2017)

Obsah čísla 12/2017

Slovo ...

O sochaři, jehož zabil...

Říkalo se mu „fronta na maso“....

Sukces měsíce

Divadelní Flora Olomouc

Divadelní festival v Olomouci již...

K věci

Rozdělování veřejných...

V Brně se po roce 1989 pomalu a s...

Fejeton

Povaha česká prokouřená

Blížila se půlnoc posledního...

Názor

„Kouříme? Nekouříme –...

Titulní citát z Havlovy Zahradní...

Glosa

Nedá mi to

Karla Hofmannová na vedlejší straně...

Přehlížená Afrika

Třináctý ročník festivalu Tvůrčí...

Kritika

Divadelní galerie

Na začátku Fragmentů milostných...

S Čechovem neradno režijně...

Racek, jedna z pětice „velkých...

Honibrku, ty jsi Káj?

Představení AnderSen začne jako...

To je směšné, cha, cha,...

David Drábek uvařil hradeckého...

Pěkná napodobenina

Plzeňská opera uvedla českou...

Nový pokus o Žítkovské...

Dodo Gombár se jako režisér a...

Tři muži v chalupě aneb...

Závěrečná část „angažované,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 12/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Jak se vaše divadlo vyrovná...

Rozhovor s řediteli o kouření v...

Kauza

Kontext

Burza

Zahraničí

Zemřeli

Obrazem

Akce / Action

Výpravnou publikaci Akce/Action...

Expert – obřad jako obraz

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 12/2017



Obsah,