8/2024

16. 4. 2024

Tak jako ve staré Anglii

Režisérka Lída Engelová má léta pozitivní vztah k Velké Británii, zejména k Londýnu. Z těchto sympatií a z textů vtipně odrážejících britská specifika vznikl jako pozdrav herci Josefu Somrovi k jeho osmdesátinám projekt Tři gentlemani. Z děl trojice gentlemanských spisovatelů Karla Čapka, H. H. Munroa – Sakiho a Petera Mayla, všech ještě uvedených na programovém letáku, vypadl při krácení scénáře ten prostřední v pořadí, tři účinkující ovšem na jevišti pražské Violy zůstali: Marek Eben, Petr Skoumal a za zdravotně indisponovaného Somra jeho part převzal Jan Vlasák.

V sále není tentokrát „divadelně“ zhasnuto, posezení se třemi inteligentními protagonisty působí velmi neformálně. Nasloucháme Čapkovým úvahám a causeriím, především z Anglických listů (ale také některým časopiseckým), Eben s Vlasákem nám však také s gustem prezentují dvě prózy z Maylových (narozen 1936) Pozemských radostí. Jedna líčí braní míry na oblek u exkluzivního krejčího, druhá vypočítává strasti, které mohou potkat dobře situovaného gentlemana pěstujícího paralelní milostný poměr. První část večera je hodně „usedlá“, skoro rozhlasová, i když sledovat mimiku Marka Ebena a Jana Vlasáka stojí za to.

Po přestávce výrazněji participuje Petr Skoumal za klavírem, mimo jiné také připomenutím nezapomenutelných kousků ze spolupráce s Janem Vodňanským Tak jako ve staré Anglii a Mám rád horké letní odpoledne. Během večera dojde i na zhudebněné texty Emanuela Frynty a také Marka Ebena. Pánové se začínají více špičkovat, jiskří to mezi nimi, z eventuálního opoždění pro svůj interpretační vstup dokážou improvizačně uvolněnou reakcí učinit ctnost a celé posezení plyne velmi příjemně, ve finále s jen lehce moralizujícím čapkovským postesknutím, jak oceňujeme to domácí, když doma nejsme, ale jak také obdobně básníme o cizím, když už jsme se z dálav navrátili.

Jde o večírek, při němž je nejen dovoleno upíjet (jako ve Viole vždy), ale tentokrát se to vysloveně hodí, nejvhodnější, nikoliv ovšem nejlevnější, by k chytře nostalgickému humoru a jeho interpretaci patrně byla whisky.

Divadlo Viola – Tři gentlemani. Z děl Karla Čapka a Petera Mayla sestavily Lída Engelová a Johana Kudláčková. Režie Lída Engelová, hudba Petr Skoumal a Jaroslav Ježek, výprava Ivo Žídek a Ivana Brádková. Česká premiéra 29. dubna 2014.

• Publikováno: 28. května 2014