Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Divadelní společnost KoČ přerušuje činnost

Divadelní společnost Komorní činohra (KoČ), která se ve své dramaturgii soustřeďuje na současnou evropskou, potažmo světovou dramatiku, byla nucena z finančních důvodů po dvaceti letech své existence přerušit činnost. K tomu na webovýxch stránkách KoČ vydal její principál Jiří Bábek prohlášení, jež nabízíme v plném znění.

Komorní Činohra, Vladislavova 2053/22, 110 00 Praha 1, Nové Město. FOTO archiv KoČ

Vážení diváci a příznivci Komorní činohry,

moc se vám omlouváme, ale protože se hlavní město Praha, vedené koalicí Hnutí ANO 2011, ČSSD a trojkoalicí KDU-ČSL, STAN a Zelených, rozhodlo postupně likvidovat naše divadlo, musíme ukončit náš letošní program.

Přestože naše divadlo vykazuje již 20 let výjimečné umělecké, a tedy také hospodářské výsledky, stali jsme se terčem zjevné postupné likvidace. Anebo ne „přestože“, ale „právě proto“?

Město je zřizovatelem příspěvkových organizací, vyhlašovatelem a organizátorem grantových řízení. Přichází s poptávkou po zajištění veřejné služby, nastavuje kritéria, podle kterých by měla být naše práce hodnocena, a následně rozhoduje o přidělení společenské zakázky. To vše za peníze nás, pražských daňových poplatníků. Z naší společné pokladny. Je zcela pochopitelné, že na udělení grantu při grantovém řízení není právní nárok. Mělo by být ale samozřejmostí, že se lidé hospodařící s obecními penězi budou chovat zodpovědně a že budou postupovat při svých rozhodnutích objektivně. Jak ale vše vypadá v praxi?

Komorní činohra plní smluvní závazky vůči městu excelentním způsobem, a to ve všech výkonových ukazatelích:
V roce 2013 v počtu představení na 140 %, v počtu premiér na 300 %, v určené návštěvnost na 114 %.
V roce 2014 v počtu představení na 142 %, v počtu premiér na 400 %, v určené návštěvnosti na 103 %.
V roce 2015 v počtu představení na146 %, v počtu premiér na 200 %, v určené návštěvnosti na 105 %.
V roce 2016 v počtu představení na 146 %, v počtu premiér na 200 %, v určené návštěvnosti na 107 %.

Finanční soběstačnost z pohledu města jsme v posledních dvou letech měli 64 % a 56,5 %.

Když se nám v roce 2015 tehdejší Grantová komise rozhodla za naše výsledky navýšit grant na celoroční činnost o 6,25 % oproti předcházejícímu roku, Odbor kultury MHMP mi předložil k podpisu smlouvu, ve které nám navýšil počet představení, která jsme měli v roce 2015 uvést, o 40 % oproti předcházejícímu roku. (Je prostě nepřípustné, abychom jako nestátní neziskovka zvedali laťku do výše, na kterou městem zřizovaná divadla nedosáhnou.)

Jako principál jsem se ozval a po jistých peripetiích se mi po ose Alice Hamršmídová, asistentka radního Jana Wolfa – radní pro kulturu Jan Wolf (KDU-ČSL, STAN a Zelení) – Mgr. František Cipro, ředitel Odboru kultury – Bc. Petra Ježková, vedoucí oddělení sekretariátu Odboru kultury – Barbora Landová, MHMP, OZV, podařilo dosáhnout úpravy smlouvy a nárůst počtu představení byl navýšen jen o 10 %. (Peníze na celoroční činnost v roce 2015 nám na účet dorazily v květnu 2015.)

Nicméně vendeta za mou opovážlivost na sebe nedala dlouho čekat. Hned v příštím roce nám byl grant snížen o 17,6 % a v roce 2017 o 28,6 %. Za dva roky to činí z původní částky 41 %. Snížili jsme počet titulů v repertoáru, reprízovost jednotlivých inscenací klesá, na nové inscenace prostředky nemáme, možnost propagace je mizivá, herci fluktuují… V roce 2017 máme podle smlouvy uvést už jen 40 představení, návštěvnost udržet na 60 procentech a hlavně, už žádnou premiéru!!!

Proč město bojkotuje produkci divadla, kterou samo nejprve podporuje? Proč tak drasticky narušuje kontinuitu, o kterou nejdříve samo zdánlivě stojí? Proč nevyužívá potence výjimečně zdatného subjektu? Protože…

…Hlavní město Praha je zřizovatelem 10 příspěvkových organizací provozujících divadelní činnost. Ročně nás tato divadla stojí více než 385.000.000,- Kč! Pokud všechna tato divadla zahrají v jeden den každé jedno představení, stojí nás to více než 1.640.000,- Kč! Komorní činohra dostala 500.000,- Kč na celoroční činnost. Koalice Hnutí ANO 2011, ČSSD a trojkoalice KDU-ČSL, STAN a Zelených prostě úzkostlivě dbá na to, aby likvidovala ty konkurenceschopné i na tak zneváženém trhu! Při přidělení společenské zakázky rozhoduje to, v jakém právním vztahu k městu je subjekt o zakázku se ucházející a ne to, jak jsou naplněna kritéria, jaké kdo odvádí výsledky. A „nezávislí“ odborníci zasedající v grantových a konkurzních komisích sestavených radnicí jsou zároveň naší konkurencí, která má možnost ošetřit si profesní prostor podle svého gusta a potřeb.

Komorní činohra je neoddiskutovatelně nekomerčním divadlem, které inscenovalo v české či světové premiéře texty málo, nebo do té doby v Čechách vůbec známých autorů: McDonagh, Vogel, Kuras, Gavran, Mamet, Vicen, Myllyaho, Spregelburg, Carr, McPherson, Barc, Hamvai, Walsh, Cassela, Johnstone, McPherson…). Na poslední inscenaci jsme už vybrali peníze prostřednictvím crowdfundingového portálu, do pokladny divadla vkládáme vlastní finanční prostředky.

Takhle to dál nejde.

Jiří Bábek
principál

/Převzato z webových stránek KoČ: zde/

  • Autor: DN
  • Publikováno: 12. září 2017

Komentáře k článku: Divadelní společnost KoČ přerušuje činnost

  1. Jan Eissmann

    Promiňte,
    nejsem věci zcela znalý, nicméně mi nedá se nezeptat: to opravdu nelze provozovat KOMORNÍ činohru s půlmilionovým příspěvkem od jednoho donátora?
    Je-li vaše divadlo tak kvalitní a úspěšné, to nestojí za podporu ještě jiným donátorům?

    18.09.2017 (11.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,