Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

DDR: Jáchym Topol: Děsivý spřežení

DDR-topol_obalka

Jáchym Topol: Děsivý spřežení

Revolver revue 2016, 88 stran

Výbor textů spisovatele Jáchyma Topola (nar. 1962) z let 1980–1984. Tvoří jej básně z trojice samizdatových, tiskem nikdy nevydaných sbírek Eskymáckej pes (1982), Stěhovavá tvář (1983) a Noty pro podzimní bytost (1984), tedy z úplných počátků jeho tvorby. Vybrané básně plus jedna povídka Venezuela z téže doby, se vyznačují mladickým rozletem „prokletého“ básníka (Baudelairův vliv bude Topola provázet celou jeho tvorbou), osobním ručením, bytostným nasazením všech Topolových tehdejších mladických emocí, frustrací a démonů a jak byly tak blízké tehdejší mladé (rockové) generaci: už ráno ze dne jen kost zbývá / a týdny nejběžnější / deprese vleče / do prasečího hrobu (V nejtežším otročení hlavě, ze sbírky Stěhovavá tvář, 1983)

Sbírkou jak bolestné, krvavé stigma prosakuje tehdejší zatuchlá, otrávená společenská atmosféra, již Topol intenzivně prožíval: lámu můru ve zdi / otráveným dechem / je to jako klín klínem / když otevřu okno // abych ústa pročistil ú ty vzdechy z ulici / jdou po tisíci křídlech / a můra pořád na zdi // visí, v některých dnech / zloba nepomáhá / k lásce chybí síla / a můra pořád na zde (Můra na zdi, ze sbírky Eskymáckej pes, 1982).

Obdobně v jiné, úvodní (bezejmenné) básni této sbírky: chtěl bych bejt stařec / a nemít už nic / a nic nechtít / už se složit / na životě dobojovaným / … / chtěl bych bejt stařec / a odpočinout si od sebe / to znám (to znáš?) / mluvím hlasem / co poříd touží jít (ze sbírky Stěhovavá tvář, 1983)

Jedna báseň z této sbírky – v (v špinavý hospodě na kraji města… – ze sbírky Eskymáckej pes, 1982) – se (zhudebněná pod názvem Hospoda) stala součástí repertoáru skupiny Psí vojáci a později vyšla na jejich studiovém albu Leitmotiv z roku 1991.

Na závěr knihy zařadil editor Marek Vajchr dvacetistránkovou povídku Venezuela ze samizdatového časopisu X (Desítka, 1981), v ich-formě psaný, kafkovsky úzkostný, existenciální příběh z vojenského lágru (zřejmě ovlivněný Solženicynem či podobnou prózou), jenž je pro Topola symbolem tehdejší společnosti, ve které byl nucen žít. Příznačně končí slovy: Mám stále pouta. Za týden budu popraven… Právě depresivní, existenciální pocity plné obrazů smrti, vražd, zabíjení a krve, léčené často alkoholem a sexem jsou leitmotivy tehdejší Topolovy tvorby.

Knihu doprovázejí fotografie Ludvika Hradilka, jež dokumentují výtvarně performanční cyklus Viktora Karlíka Živé obrazy I, jenž vznikl v roce 1984 v Topolově tehdejším bytě v Praze-Radlicích a jenž je zde také mimo samizdat zveřejněn poprvé.

  • Autor: Vladimír Hulec
  • Publikováno: 06. července 2016

Komentáře k článku: DDR: Jáchym Topol: Děsivý spřežení

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kritika

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Obrazem

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,