8/2024

16. 4. 2024

Drábkův bestiální komiks

Udělal jsem zřejmě chybu, že jsem si před představením nové hry Davida Drábka Český les přečetl scénář. Domníval jsem se, že tím plním požadavek kladený na svědomitého recenzenta. Tak se stalo, že jsem v hledišti hradeckého divadla usedl jako divák předem zaujatý. Přiznávám se k tomu. Obdivoval jsem dosud bezvýhradně dramatikovy nápady. Ačkoli při jejich provádění neváhal sáhnout po vtipech, které se nabízely na první pohled, ústřední situace byla vždycky neobvyklá a překvapovala. Nad Českým lesem jsem však nabyl dojmu, že příběh, jak do říše českých zvířátek a zvířat vpadl ruský medvěd-rozpínavec a ztělesněná hrozba spolu s medvědicí-kýčovitou fiflenou, pochází ze světa pokleslé publicistické a politické frazeologie.

Český les

Do říše českých zvířátek vpadl ruský medvěd… (Jiří Panzner, Jakub Tvrdík a Jan Vápeník) FOTO PATRIK BORECKÝ

Představení podle mého názoru tento dojem potvrdilo. Poetika jevištního komiksu samozřejmě připouští, ba vyžaduje kresbu hrubou a tučnou linkou, ale to neznamená, že se smí spokojit s obrazy jakoby přepsanými z jazyka politických komentátorů a esejistů zabývajících se tématem české národní povahy. Dramatik touto metodou na­črtl určité občanské charakterové typy, které převtělil do postav zvířecího světa, aniž se ve většině případů dostala dramatická situace nad pouhý náčrt. Jednou z mála vpravdě originálních výjimek byl Motýl, nejprostomyslnější tvor světa v pěkném podání Marie Pou­lové. I autorsky připomínal Drábkovu známou a bohatou invenci.

Inscenace se opírá o herecké výkony. Hradecký soubor se chopil nabízených příležitostí a překlenul nebo zastřel nedůslednosti vlekoucí se fabule, která nutí například Vlka, floutka à la Jen počkej, zajíci, aby v rozporu se svou jednoznačně naznačenou povahou podstoupil statečný zápas a agresorem. Jakub Tvrdík byl jako Vlk nezapomenutelný. Stejně zdařile působila Sojka, nutkavá informátorka (Zora Valchařová-Poulová), nebo Kudlanka, hrozivá seniorka (Marie Kleplová), publikum skvěle bavila Martina Nováková (Tchořice, postrach parfumerií), zkrátka nedá se říci, že by některý účinkující zaostá­val za ostatními ve snaze několika výraznými tahy vystihnout karikované hrdiny a hrdinky.

Bestiální komiks vyústil z autorovy vůle v happy end: nadstátní a nadnárodní síla ztělesněná myslivcem sprovodila dvojici agresorů ze světa. Komiks takové náhle vysněné zásahy zvnějšku dovoluje. Ale drábkovská „přidaná hodnota“ mu tentokrát citelně chyběla.

Klicperovo divadlo Hradec Králové – David Drábek: Český les. Režie David Drábek, dramaturgie Jana Slouková, výprava Jan Štěpánek, hudba Darek Král, texty písní Tomáš Belko, choreografie Henrieta D. Hornáčková. Premiéra 30. května 2015. (Psáno z reprízy 22. června 2015.)