Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Ceny Thálie 2017 – nominace

Kolegium Cen Thálie dnes zveřejnilo své nominace za rok 2017.  Šéfové porot činohry, opery, baletu, v muzikálu a operetě oznámili na tiskové konferenci v Praze jména 24 umělců nominovaných za mimořádné výkony na 16 jevištích mateřských scén či soukromých produkcí. Do pražské metropole směřuje devět a do krajů patnáct nominací. Pětkrát se v nominacích objevili umělci z Národního divadla moravskoslezského (NDM) z Ostravy. Třikrát oslovily porotce výkony na jevišti libereckého Divadla F. X. Šaldy, po dvou nominacích mají Národní divadla z Prahy a Brna.

Ceny Thálie vytvořili podle výtvarného návrhu architekta Bořka Šípka skláři z hutě AJETO v Lindavě u Nového Bor. FOTO Ceny Thálie

Podle prezidenta Herecké asociace Ondřeje Kepky se bude letos udělovat 15 Thálií – vedle osmi v jednotlivých oborech i pět za celoživotní mistrovství včetně loutkářství, dále Cena kolegia za mimořádný umělecký přínos českému divadelnímu umění a cena pro činoherce do 33 let.

///

Nominace 2017

Činohra (ženy)

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

Tereza Dočkalová

Role: Nora
Název inscenace: Nora (Domeček pro panenky)
Autor: Henrik Ibsen
Režie: Jan Nebeský
Premiéra: 16. 12. 2016
Divadlo pod Palmovkou Praha

Nejslavnější z ibsenových antihrdinek je v interpretaci Terezy Dočkalové (a režiséra Jana Nebeského) mimořádně plastickou postavou. Na první pohled je to povrchní fiflena, která se stará jen o svůj vzhled a sbírku extravagantních bot – postupně v ní však objevujeme mnohem komplikovanější ženu, dovednou manipulátorku, která se ve snaze vyhovovat manželovi záměrně stylizuje do role prostoduché krasavice. Dohromady se Dočkalové Nora skládá ve velkolepý portrét jednoho velkolepého sobectví – a pro Nebeského vynikající inscenaci, pracující s mnoha rovinami stylizace a ostrými situačními střihy, je doslova pilířem mimořádných kvalit.

Veronika Khek Kubařová

Role: Katja
Název inscenace: Interview
Autor: Theodor Holman
Režie: Martin Myšička
Premiéra: 3. 12. 2016
Dejvické divadlo Praha

Veronika Khek Kubařová vytvořila v dejvické inscenaci nizozemského textu pro dva herce postavu seriálové hvězdičky Katji se vší nesnesitelnou šoubyznysovou ambaláží, ale i s vtipem. Při postupném sbližování s novinářem Pierrem však přesvědčivě ukázala i nepovrchní stránky její osobnosti, aby nakonec diváka stejně věrohodně znejistila závěrečnou pointou. Výkon Veroniky Khek Kubařové tak svou mnohotvárností překračuje možnosti pouhého konverzačního dramatu.

Eva Salzmannová

Role: Ray
Název inscenace: Jasno lepo podstín zhyna
Autor: Sara Baume
Autor: Sara Baume
Premiéra: 8. 10. 2017
MeetFactory Praha

Monodrama, vytvořené na základě prozaické předlohy, nabízí herečce nejenom příležitost ztvárnit bez jakéhokoli přehánění mužskou roli, ale zároveň umožňuje plně realizovat dialogické jednání. Promluva je totiž komunikací s jednookým psem, kterého Ray kdesi nalezl a jemuž líčí svůj nelehký osud během čtyř ročních období (jejich názvy tvoří v bizarní jazykové verzi titul díla). Herečka vládne perfektní dikcí, přesto její vyprávění působí zcela přirozeně, neakademicky. Salzmannová suverénně pointuje sdělované příhody a situace, dodává svou interpretací jevištnímu celku patřičný rytmus, a tak se zcela vyhne monotónnosti, která někdy monodramatům může hrozit. Dojemný vztah dvou osamocených tvorů se na jevišti realizuje s příkladnou plasticitou.

Širší nominace:

Anna Bazgerová – role Fanny v inscenaci Vrátila se jednou v noci (Horácké divadlo Jihlava)
Pavla Beretová – role Maryša v inscenaci Maryša (Národní divadlo Praha)
Tereza Groszmannová – role Hester Swanová v inscenaci U Kočičí bažiny (Národní divadlo Brno)
Ivana Hloužková – role Emmi Kurowski v inscenaci Strach jíst duši (Národní divadlo Brno)
Jindra Janoušková – role Ines Finidori v inscenaci Třikrát život (Východočeské divadlo Pardubice)
Kateřina Liďáková – role Una v inscenaci Blackbird (Městské divadlo Zlín)
Jana Preissová – role Lily O’Hanlonová v inscenaci Noční sezóna (Národní divadlo Praha)

 

///

Činohra (muži)

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

Daniel Bambas

Role: Edward Kynaston
Název inscenace: Krás(k)a na scéně
Autor: Jeffrey Hatcher
Režie: Petr Mikeska
Premiéra: 17. 2. 2017
Městské divadlo Mladá Boleslav

Daniel Bambas v roli Edwarda Kynastona jasně dominuje výborné boleslavské inscenaci. Je nesmírně charismatický, přesný, překvapující, okouzlující. Pozornost diváků nekompromisně přitahuje už při vstupu do sálu při velkém divadelním rituálu proměny v ženu. Jeho pohyby jsou zjemnělé, plné drobných gest, držení těla vždy důsledně „hraje“. A to jak v roli divadelní ženy, Desdemony, tak v tzv. civilu. I zde mu zůstává jistá vykloubenost, sošnost, pózy. O to větší je zlom, který ho postihne v okamžiku, kdy nesmí hrát divadlo a je postaven na okraj společnosti. Stáhne se do sebe, je jakoby menší, gesta jsou minimální a úsporná. Jeho přerod z vykloubené křehké ženy do silného muže je pak obdivuhodný. Stává se chlapem se vším všudy. Cesta od Desdemony k Othellovi je dovršena. Herec ve všech fázích inscenace dokáže postihnout i ty nejmenší odstíny nejednoznačné Kynastonovy povahy. Výkon Daniela Bambase rozhodně patří k vrcholným nejen v jeho herecké kariéře.

Martin Finger

Role: Walter Faber
Název inscenace: Homo Faber
Autor: Max Frisch
Režie: David Šiktanc
Premiéra: 22. 4. 2017
Činoherní studio Ústí nad Labem

Na svou dřívější domovskou scénu se jako host vrátil Martin Finger v titulní roli inženýra Waltera Fabera v dramatizaci slavného existenciálního románu švýcarského dramatika Maxe Frische Homo Faber. V jedenapůlhodinové inscenaci je centrem veškerého dění a jeviště ani na chvíli neopustí. Jeho minimalistické herectví dokonale odpovídá Frischově bezemocionálnímu hrdinovi, který přitom naléhavě oslovuje diváka, aby se spolu s ním vydal hledat smysl života.

Robert Finta

Role: Joey Sturdy
Název inscenace: Teď mě zabij
Autor: Brad Fraser
Režie: Janusz Klimsza
Premiéra: 27. 5. 2017
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

Strhující, vyčerpávající, maximální výkon, který se stává diváckým zážitkem. Je po celou dobu představení v neustálé hrou předepsané tenzi, z níž nevystoupí ani na chvíli. Jeho výkon je suverénní. S nevídanou otevřeností a pravdivostí hraje tělesné a sexuální potřeby svého Joeyho. S přirozeností jemu vlastní vnímá neštěstí svého otce, jemuž obětuje veškeré síly. Vedle sebe má v roli otce excelujícího Davida Viktoru.

Širší nominace:

Ondřej Brousek – role Peer Gynt v inscenaci Peer Gynt (Divadlo na Vinohradech Praha)
Pavel Hromádka – role Bertie v inscenaci Králova řeč (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)
Josef Kaluža – role Ivan v inscenaci Obraz (Komorní scéna Aréna Ostrava)
Ondřej Kavan – role Adolf Hitler v inscenaci Už je tady zas! (Divadlo Na Jezerce Praha)
Šimon Krupa – role Náměstek Baláš v inscenaci Vyrozumění (Komorní scéna Aréna Ostrava)
Ondřej Pavelka – role Patrick Kennedy v inscenaci Noční sezóna (Národní divadlo Praha)
David Viktora – role Jake Sturdy v inscenaci Teď mě zabij (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)

Schválila odborná porota ve složení: Jana Paterová (předsedkyně), Jiří Fréhar, Alexandra Gasnárková, Jiří Hanák, Jan Kerbr, Tatjana Lazorčáková, Luděk Nešleha, Miroslav Ondra, Marie Procházková, Miroslav Rataj, Jan Šotkovský, Radka Tesárková a Michal Zahálka.

///

Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr (ženy)

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

Fanny Barrouquére

Role: sólo
Název inscenace: Amazonky
Autor hudby: Tomáš Vychytil
Choreografie: Lenka Vagnerová
Premiéra: 1. 11. 2017
Lenka Vagnerová and Company Praha

Mimořádně disponovaná tanečnice je už několik let výraznou tváří souboru Lenka Vagnerová and Company. Tentokrát Fanny Barrouquére exceluje v temné inscenaci odhalující násilnické démony zasuté kdesi v podvědomí. Je vůdkyní ženské smečky, nekompromisní ve fyzickém drilu vycházejícím z pečlivě osvojené techniky bojových umění.

Nikola Márová

Role: Matka
Název inscenace: Svěcení jara (v rámci programu Timeless)
Autor hudby: Igor Stravinskij
Choreografie: Glen Tetley
Premiéra: 20. 10. 2017
Národní divadlo Praha

V nezvyklé roli na sebe upozornila Nikola Márová. Spojuje se u ní silně výrazové, divoké pojetí postavy matky s bravurním zvládnutím vysokých technických nároků, které na tanečníky klade Glen Tetley. Díky ideální partnerské souhře s Michalem Štípou hladce zvládá náročné, až artistické pasáže s komplikovanými zvedacími figurami. Nominace je s přihlédnutím k jinému mimořádnému výkonu Nikoly Márové v roce 2017, a sice v hlavní postavě ženy v baletu Chvění.

Barbora Šulcová

Role: sólo
Název inscenace: O Balcão de Amor (v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues)
Autor hudby: Pérez Prado
Choreografie: Itzik Galili
Premiéra: 2. 11. 2017
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

Barbora Šulcová si skvěle porozuměla s bezstarostným a vysoce muzikálním stylem choreografa Galiliho. Z jejího tance sálá radost a temperament. Výkon kulminuje v závěrečném komediálním duetu, který je plný ryze pohybových gagů. V této interpretaci by vypointovaný duet obstál i jako samostatné vrcholné číslo tanečního koncertu.

Širší nominace:

Jarmila Hruškociová – role Slečna Julie v inscenaci Slečna Julie (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Veronika Šlapanská – role Štěpka Kiliánová v inscenaci Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Claire Teisseyre – role Ruská dívka v inscenaci Serenáda v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)
Eriko Wakizono – role Šeříková víla v inscenaci Spící krasavice (Národní divadlo Brno)
Aya Watanabe – za sólo v inscenaci Chvění (Národní divadlo Praha)

///

Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr (muži)

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

Burak Serkan Cebeci

Role: D’Artagnan
Název inscenace: Tři mušketýři
Autor hudby: Jan Kučera
Choreografie: Paul Chalmer
Premiéra: 7. 5. 2017
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

Charismatický turecký tanečník Cebeci si podmanil postavu D’Artagnana. V sólových variacích se prezentuje udivující dynamikou, mimořádnou lehkostí skoků, jistotou rotací a suverénním zvládnutím dalších náročných a efektních technických prvků. Svým extrovertním pojetím výborně komunikuje s publikem.

Rory Ferguson

Role: Pavel Malina
Název inscenace: Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice
Autor hudby: Leoš Janáček
Choreografie a režie: Libor Vaculík
Premiéra: 10. 11. 2017
Divadlo F. X. Šaldy Liberec

Pro Australana Fergusona je liberecký balet prvním angažmá. Během necelých tří let se zde profiloval jako výborný charakterní tanečník. V Petrolejových lampách dostal zatím svou největší příležitost a zmocnil se jí s obdivuhodnou suverenitou. Od začátku staví důstojníka Pavla furiantskými gesty a sebevědomou mimikou. Postupný rozpad Pavlovy osobnosti uvážlivě dávkuje v pohybových detailech. Jeho Pavel je stále agresivnější k svému okolí, chůze je deformovanější; násilnickou nabubřelost u něj střídají pocity sklíčenosti.

Ondřej Vinklát

Role: Vyvolený
Název inscenace: Svěcení jara (v rámci programu Timeless)
Autor hudby: Igor Stravinskij
Choreografie: Glen Tetley
Premiéra: 20. 10. 2017
Národní divadlo Praha

Hned několikrát na sebe v roce 2017 upozornil Ondřej Vinklát. Jako Andrea Vincolati v Poslední večeři udivoval hned několika talenty – jako tanečník, choreograf, zpěvák, pianista i beatboxer. Ve Chvění zase zaujal koncentrovaným výkonem v symbolické postavě muže. Zcela zásadní však byla postava Vyvoleného, kterou tančil ve Svěcení jara. Jde o mimořádný, fyzicky extrémní výkon, v němž se dotýká étosu postavy: tančí v maximální intenzitě do úplného vyčerpání.

Širší nominace:

Stéphane Aubry – za sólo v inscenaci O Balcão de Amor v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Karel Audy – role Pan Duval v inscenaci Manon (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Vojtěch Fülep – za sólo v inscenaci Batacchio (Cirk La Putyka Praha)
Paul Oliver – role Petruccio v inscenaci Zkrocení zlé ženy (Moravské divadlo Olomouc)
Francesco Scarpato – role Vyvolený v inscenaci Svěcení jara v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)

Schválila odborná porota ve složení: Roman Vašek (předseda), Marcela Benoniová, Ljubov Dančenko, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Ivanka Kubicová, Václav Kuneš.

///

Opera (ženy)

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

Markéta Cukrová

Role: Poutník
Název opery: Láska na dálku
Autor hudby: Kaija Saariaho
Autor libreta: Amin Maalouf
Dirigent: Marko Ivanović
Režie: Jiří Heřman
Premiéra: 24. 3. 2017
Národní divadlo Brno

Markéta Cukrová skvěle souzněla s mezzosopránovou rolí Poutníka, průvodce a zároveň hybatele děje, ve vynikající brněnské inscenaci meditativní opery soudobé finské skladatelky Kaiji Saariaho o milostné touze trubadúra Joufré Rudela a velkoleposti ideálu absolutní lásky s „tristanovskými“ monology o osamělosti, střetu snů a reality, iluzí a skutečnosti. Ve výrazu se přibližovala až k mefistofelské poloze ďábelského pokušitele a tajuplného manipulátora. Markéta Cukrová si tak poslední době výrazně rozšiřuje svoji specializaci na barokní hudbu (Purcellova Didona v Brně) o opery soudobé (mj. chůva Bianca v Brittenově Zneuctění Lukrécie v Ostravě).

Maida Hundeling

Role: Desdemona
Název opery: Otello
Autor hudby: Giuseppe Verdi
Autor libreta: Arrigo Boito
Dirigent: Jakub Klecker
Režie: Ivan Krejčí
Premiéra: 19. 10. 2017
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

Maida Hundeling je častým a vítaným hostem našich operních scén, kde vytvořila řadu pozoruhodných postav. Přestože v současné době zpívá dramatický obor, její technické vybavení jí umožnilo zpívat i lyrickou roli Desdemony. Pod vedením činoherního režiséra Ivana Krejčího vytvořila působivou postavu ženy, která se nemůže vyrovnat s chorobnou žárlivostí svého muže. Po pěvecké stránce předvedla výkon hodný evropské operní hvězdy – stříbřitá pianissima ve výškách dokázala rozvinout do plného forte.

Kateřina Kněžíková

Role: Adina
Název opery: Nápoj lásky
Autor hudby: Gaetano Donizetti
Autor libreta: Felice Romani
Dirigent: Ondrej Olos
Režie: Magdalena Švecová
Premiéra: 20. 10. 2017
Národní divadlo Brno

Paletu výkonů v italských belcantových operách v poslední době rozhojnila sopranistka Kateřina Kněžíková o roli Donizettiho Adiny. Pěvecky i typově jí skvěle odpovídá a může v ní jiskřit i svým komediálním hereckým talentem. V brněnské inscenaci je její Adina za nafoukanou filmovou hvězdu obletovanou další filmovou star – seladonem Belcorem – nebo autoritativním režisérem Dulcamarou, než pochopí opravdovou lásku rekvizitáře Nemorina.

Širší nominace:

Jitka Klečanská – role Mezzosoprán v inscenaci Pravidla slušného chování v moderní společnosti (Národní divadlo Brno)
Marta Reichelová – role Soprán v inscenaci v inscenaci Pravidla slušného chování v moderní společnosti (Národní divadlo Brno)
Dora Rubart Pavlíková – role Astrea v inscenaci La contesa de´ numi (Ensemble Damian Olomouc)
Daniela Straková Šedrlová – role Soprán v inscenaci Pravidla slušného chování v moderní společnosti (Národní divadlo Brno)
Alžběta Vomáčková – role Johanka z Arku v inscenaci Panna orleánská (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

///

Opera (muži)

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

Svatopluk Sem

Role: Giorgio Germont
Název opery: La traviata
Autor hudby: Giuseppe Verdi
Autor libreta: Francesco Maria Piave podle Alexandra Dumase ml.
Dirigent: Mario De Rose
Režie: Veronika Poldauf Riedelbauchová
Premiéra: 20. 10. 2017
Jihočeské divadlo České Budějovice

Svatopluk Sem disponuje pružným, technicky skvěle vybaveným, sametově zabarveným barytonem, který vemlouvavě dokáže přesvědčovat a ukonejšit rozjitřené city. To ho přímo předurčuje k ztvárnění verdiovských otců, kteří pozorně vnímají problémy svých dětí. Tato vzácná vlastnost a herecká empatie mu umožnily mistrovsky ztvárnit nesnadnou rodičovskou roli Jiřího Germonta, který pečuje nejen o životní osudy svých dětí, ale dokáže se vcítit i do osobní tragédie zamilované pařížské kurtizány.

Andrij Škurhan

Role: Dunois
Název opery: Panna orleánská
Autor hudby: Petr Iljič Čajkovskij
Autor libreta: Petr Iljič Čajkovskij podle Friedricha Schillera
Autor libreta: Petr Iljič Čajkovskij podle Friedricha Schillera
Režie: Linda Keprtová
Premiéra: 22. 9. 2017
Divadlo F. X. Šaldy Liberec

I když role francouzského rytíře Dunoise nepatří v Čajkovského Panně orleánské k těm hlavním, Andrij Škurhan v ní vytvořil silného protihráče slabošskému králi Karlu VII. Nabádá panovníka k obraně vlasti, sám vyrazí do bitvy o Orléans a chrání Johanku i ve chvíli, kdy se od ní všichni odvracejí kvůli jejímu domnělému spolčení s ďáblem. Tento sólista, který po působení především na Ukrajině a v Polsku zakotvil v České republice, obdařil Dunoise také pěvecky hutným pevným barytonem.

Titusz Tóbisz

Role: Laca Klemeň
Název opery: Její pastorkyňa
Autor hudby: Leoš Janáček
Autor libreta: Leoš Janáček podle dramatu Gabriely Preissové
Dirigent: Martin Doubravský
Režie: Linda Keprtová
Premiéra: 16. 12. 2017
Divadlo F. X. Šaldy Liberec

Titusz Tóbisz na liberecké scéně Lacu nezpíval, on jím byl: nejen dramatickým vokálním projevem, ale celou svojí osobností, svrchovaně zaujatým hereckým výkonem. Janáček v této postavě požaduje od interpreta mnoho poloh a nálad, Laca je zlostný, ale i citově rozjitřený a dramatický. Všechny tyto polohy Titusz Tóbisz herecky i pěvecky přesvědčivě zvládl.

Širší nominace:

Miloš Horák – role Doktor Bartolo v inscenaci Lazebník sevillský!!! (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Tomáš Kořínek – role Jakub Ryba v inscenaci Jakub Jan Ryba (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Josef Moravec – role Jakub Ryba v inscenaci Jakub Jan Ryba (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Jakub Rousek – role Manolios v inscenaci Řecké pašije (Moravské divadlo Olomouc)
Josef Škarka – role Bas v inscenaci v inscenaci Pravidla slušného chování v moderní společnosti (Národní divadlo Brno)

Schválila odborná porota ve složení: Zbyněk Brabec (předseda), Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Ivan Ruml, Tomáš Šimerda a Jan Štych.

///

Muzikál, opereta nebo jiný hudebnědramatický žánr (ženy)

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

Lucie Bílá

Role: Deloris Van Cartier / Sestra Mary Clarence
Název inscenace: Sestra v akci
Autor hudby: Alan Menken
Autoři libreta a písňových textů: Glenn Slater, Cheri Steinkellner, Bill Steinkellner
Překlad a texty písní: Adam Novák
Hudební nastudování: Kryštof Marek
Choreografie: Pavel Strouhal
Režie: Antonín Procházka
Premiéra: 19. 10. 2017
Hudební divadlo Karlín Praha

Ikona české pop music Lucie Bílá si prý známý muzikál Sister Act sama vybrala. A jako obvykle měla svérázná mnohanásobná „slavice“ skvělou intuici. Roli potrhlé jeptišky si doslova užívá, jako by jí byla napsána přímo na tělo. Její hlas neztrácí jistotu ani lesk, v brilantních výškách si doslova libuje. A velmi dobrá je tentokrát i herecky – v gangsterském prostředí suverénní, v demolici klášterních pořádků opravdová.

Natálie Grossová

Role: Sára
Název inscenace: Ples upírů
Autor hudby: Jim Steinman
Autor libreta a písňových textů: Michael Kunze
Překlad a texty písní: Michael Prostějovský
Hudební nastudování: Michal Macourek
Choreografie: Leona Qaša Kvasnicová
Režie: Radek Balaš
Premiéra: 12. 2. 2017
Goja Music Hall Praha

Natálie Grossová excelovala jako dětské hvězda v mnoha muzikálech. Obsazením v době premiéry teprve čtrnáctileté dívky do hlavní ženské role v Plesu upírů producent František Janeček notně zariskoval. Ovšem vyplatilo se. Grossová zpívá náročný pěvecký part velmi pěkným sopránem a herecky vystihuje všechny polohy zprvu nevinné slečny, již láká vstup do světa dospělých, nadmíru přesvědčivě. Zrodila se světově nejmladší Sára a je výborná!

Katarína Hasprová

Role: Paní Danversová
Název inscenace: Rebecca
Autor hudby: Sylvester Levay
Autor libreta a písňových textů: Michael Kunze
Překlad a texty písní: Michael Prostějovský
Překlad a texty písní: Michael Prostějovský
Choreografie: Ladislav Cmorej
Režie: Gabriela Petráková
Premiéra: 9. 3. 2017
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

Obsazení partu správkyně panství v Manderley paní Danversové je pro muzikál Rebecca stěžejní. V Ostravě hostující Katarína Hasprová je skutečným prototypem podlé ženy, femme fatale se vším všudy. Její pohled je zběsilý, výraz minimalisticky uměřený. Mrazivé songy interpretuje suverénně, k tomu hra očí, pomalá chůze. Příběhu dodává démonickou atmosféru a po zásluze sklízí vždy obrovský aplaus.

Širší nominace:

Michaela Horká – role Paní Danversová v muzikálu Rebecca (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Dita Hořínková – role Hraběnka Karolína z Dubna v muzikálu Casanova (Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem)
Ivana Korolová – role Julie v muzikálu Romeo a Julie (Společnost Musical Production – Divadlo Hybernia Praha)
Zuzana Kajnarová – role Marilyn Monroe / Norma v muzikálu Marilyn / Překrásné děcko (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Viktória Matušovová – role Ellie Blakeová v muzikálu Děsnej pátek (Městské divadlo Brno)

///

Muzikál, opereta nebo jiný hudebnědramatický žánr (muži)

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

Peter Pecha

Role: Rocky
Název inscenace: Rocky
Autor hudby: Stephen Flaherty
Autoři libreta a písňových textů: Thomas Meehan, Sylvester Stallone, Lynn Ahrens
Překlad a texty písní: Michael Prostějovský
Hudební nastudování: Dalibor Kapras
Choreografie: Ivana Hannichová
Režie: Christoph Drewitz
Premiéra: 3. 3. 2017
Dark style agency s.r.o. – Kongresové centrum Praha

Každá velká muzikálová role klade na interprety značné pěvecké, herecké a pohybové nároky. Postava boxera Rockyho přichází navíc s obrovskými požadavky fyzickými, kterým musí předcházet tvrdý trénink. Peter Pecha všechny tyto aspekty naplnil měrou vrchovatou. Jeho Rocky je pěvecky suverénní, herecky bezprostřední a sportovně zdatný, aniž by jakkoli napodoboval filmového Sylvestera Stallona.

Pavel Režný

Role: Tony
Název inscenace: West Side Story
Autor hudby: Leonard Bernstein
Autoři libreta a písňových textů: Arthur Laurent, Stephen Sonheim
Překlad a texty písní: Jiří Josek
Hudební nastudování: Kryštof Marek
Choreografie: Lukáš Vilt
Režie: Lumír Olšovský
Premiéra: 13. 5. 2017
Divadlo J. K. Tyla Plzeň

Pěvecké party muzikálu West Side Story leží na pomezí opery a patří v muzikálové literatuře k těm nejnáročnějším. Pavel Režný zpívá Tonyho autenticky, bez patosu a přidává lehkost pohybu v náročných choreografických číslech i nevyumělkované herectví. Jeho výkon je precizní, rytmicky přesný a dramaticky vycizelovaný. S Kateřinou Falcovou (Maria) tvoří ideální jevištní pár.

Daniel Rymeš

Role: Chaplin
Název inscenace: Chaplin
Autoři libreta a písňových textů: Thomas Meehan, Christopher Curtis
Překlad: Stanislav Moša, Zuzana Čtveráčková
Hudební nastudování: Martin Procházka, Tomáš Küfhaber
Choreografie: Michal Matěj
Režie: Stanislav Moša
Premiéra: 21. 1. 2017
Městské divadlo Brno

Titulní postavu dělí autoři mezi tři představitele – chlapce, mladého filmového hrdinu a stárnoucího muže. Zejména figura mladého Chaplina znamená obrovskou hereckou příležitost. Tu beze zbytku zužitkoval vynikající Daniel Rymeš. Exceloval nejen v groteskových výstupech (včetně typické chaplinovské chůze), ale také coby váhající umělec, politik i občan. Rymešův Chaplin je mužem úspěšným, ale i rozervaným a lidsky autentickým, jehož často využívají či zneužívají mladé ženy.

Širší nominace:

Tomáš Novotný – role Maxim de Winter v muzikálu Rebecca (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Přemysl Pálek – role Krysař v muzikálu Krysař (Divadlo Kalich Praha)
Radek Antonín Shejbal – role Gumpán, vypravěč v muzikálu Zahrada divů (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Martin Šrejma – role Princ Su-Čong v operetě Země úsměvů (Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem)
Pavel Vítek – role profesor Abronsius v muzikálu Ples upírů (Goja Music Hall Praha)

Schválila odborná porota ve složení: Zdeněk Barták (předseda), Pavel Bár, Jiří Horký, Eduard Krečmar, Ivan Misař, Jolana Nováková, Michael Prostějovský, Vítězslav Sladký a Ivan Zelenka.

///

Více zde: Ceny Thálie

  • Autor: DN
  • Publikováno: 31. ledna 2018

Komentáře k článku: Ceny Thálie 2017 – nominace

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,