Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2018

ročník 25
26. 6.–1. 9. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Seriály a blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Ceny Thálie 2017 – nominace

    Kolegium Cen Thálie dnes zveřejnilo své nominace za rok 2017.  Šéfové porot činohry, opery, baletu, v muzikálu a operetě oznámili na tiskové konferenci v Praze jména 24 umělců nominovaných za mimořádné výkony na 16 jevištích mateřských scén či soukromých produkcí. Do pražské metropole směřuje devět a do krajů patnáct nominací. Pětkrát se v nominacích objevili umělci z Národního divadla moravskoslezského (NDM) z Ostravy. Třikrát oslovily porotce výkony na jevišti libereckého Divadla F. X. Šaldy, po dvou nominacích mají Národní divadla z Prahy a Brna.

    Ceny Thálie vytvořili podle výtvarného návrhu architekta Bořka Šípka skláři z hutě AJETO v Lindavě u Nového Bor. FOTO Ceny Thálie

    Podle prezidenta Herecké asociace Ondřeje Kepky se bude letos udělovat 15 Thálií – vedle osmi v jednotlivých oborech i pět za celoživotní mistrovství včetně loutkářství, dále Cena kolegia za mimořádný umělecký přínos českému divadelnímu umění a cena pro činoherce do 33 let.

    ///

    Nominace 2017

    Činohra (ženy)

    Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

    Tereza Dočkalová

    Role: Nora
    Název inscenace: Nora (Domeček pro panenky)
    Autor: Henrik Ibsen
    Režie: Jan Nebeský
    Premiéra: 16. 12. 2016
    Divadlo pod Palmovkou Praha

    Nejslavnější z ibsenových antihrdinek je v interpretaci Terezy Dočkalové (a režiséra Jana Nebeského) mimořádně plastickou postavou. Na první pohled je to povrchní fiflena, která se stará jen o svůj vzhled a sbírku extravagantních bot – postupně v ní však objevujeme mnohem komplikovanější ženu, dovednou manipulátorku, která se ve snaze vyhovovat manželovi záměrně stylizuje do role prostoduché krasavice. Dohromady se Dočkalové Nora skládá ve velkolepý portrét jednoho velkolepého sobectví – a pro Nebeského vynikající inscenaci, pracující s mnoha rovinami stylizace a ostrými situačními střihy, je doslova pilířem mimořádných kvalit.

    Veronika Khek Kubařová

    Role: Katja
    Název inscenace: Interview
    Autor: Theodor Holman
    Režie: Martin Myšička
    Premiéra: 3. 12. 2016
    Dejvické divadlo Praha

    Veronika Khek Kubařová vytvořila v dejvické inscenaci nizozemského textu pro dva herce postavu seriálové hvězdičky Katji se vší nesnesitelnou šoubyznysovou ambaláží, ale i s vtipem. Při postupném sbližování s novinářem Pierrem však přesvědčivě ukázala i nepovrchní stránky její osobnosti, aby nakonec diváka stejně věrohodně znejistila závěrečnou pointou. Výkon Veroniky Khek Kubařové tak svou mnohotvárností překračuje možnosti pouhého konverzačního dramatu.

    Eva Salzmannová

    Role: Ray
    Název inscenace: Jasno lepo podstín zhyna
    Autor: Sara Baume
    Autor: Sara Baume
    Premiéra: 8. 10. 2017
    MeetFactory Praha

    Monodrama, vytvořené na základě prozaické předlohy, nabízí herečce nejenom příležitost ztvárnit bez jakéhokoli přehánění mužskou roli, ale zároveň umožňuje plně realizovat dialogické jednání. Promluva je totiž komunikací s jednookým psem, kterého Ray kdesi nalezl a jemuž líčí svůj nelehký osud během čtyř ročních období (jejich názvy tvoří v bizarní jazykové verzi titul díla). Herečka vládne perfektní dikcí, přesto její vyprávění působí zcela přirozeně, neakademicky. Salzmannová suverénně pointuje sdělované příhody a situace, dodává svou interpretací jevištnímu celku patřičný rytmus, a tak se zcela vyhne monotónnosti, která někdy monodramatům může hrozit. Dojemný vztah dvou osamocených tvorů se na jevišti realizuje s příkladnou plasticitou.

    Širší nominace:

    Anna Bazgerová – role Fanny v inscenaci Vrátila se jednou v noci (Horácké divadlo Jihlava)
    Pavla Beretová – role Maryša v inscenaci Maryša (Národní divadlo Praha)
    Tereza Groszmannová – role Hester Swanová v inscenaci U Kočičí bažiny (Národní divadlo Brno)
    Ivana Hloužková – role Emmi Kurowski v inscenaci Strach jíst duši (Národní divadlo Brno)
    Jindra Janoušková – role Ines Finidori v inscenaci Třikrát život (Východočeské divadlo Pardubice)
    Kateřina Liďáková – role Una v inscenaci Blackbird (Městské divadlo Zlín)
    Jana Preissová – role Lily O’Hanlonová v inscenaci Noční sezóna (Národní divadlo Praha)

     

    ///

    Činohra (muži)

    Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

    Daniel Bambas

    Role: Edward Kynaston
    Název inscenace: Krás(k)a na scéně
    Autor: Jeffrey Hatcher
    Režie: Petr Mikeska
    Premiéra: 17. 2. 2017
    Městské divadlo Mladá Boleslav

    Daniel Bambas v roli Edwarda Kynastona jasně dominuje výborné boleslavské inscenaci. Je nesmírně charismatický, přesný, překvapující, okouzlující. Pozornost diváků nekompromisně přitahuje už při vstupu do sálu při velkém divadelním rituálu proměny v ženu. Jeho pohyby jsou zjemnělé, plné drobných gest, držení těla vždy důsledně „hraje“. A to jak v roli divadelní ženy, Desdemony, tak v tzv. civilu. I zde mu zůstává jistá vykloubenost, sošnost, pózy. O to větší je zlom, který ho postihne v okamžiku, kdy nesmí hrát divadlo a je postaven na okraj společnosti. Stáhne se do sebe, je jakoby menší, gesta jsou minimální a úsporná. Jeho přerod z vykloubené křehké ženy do silného muže je pak obdivuhodný. Stává se chlapem se vším všudy. Cesta od Desdemony k Othellovi je dovršena. Herec ve všech fázích inscenace dokáže postihnout i ty nejmenší odstíny nejednoznačné Kynastonovy povahy. Výkon Daniela Bambase rozhodně patří k vrcholným nejen v jeho herecké kariéře.

    Martin Finger

    Role: Walter Faber
    Název inscenace: Homo Faber
    Autor: Max Frisch
    Režie: David Šiktanc
    Premiéra: 22. 4. 2017
    Činoherní studio Ústí nad Labem

    Na svou dřívější domovskou scénu se jako host vrátil Martin Finger v titulní roli inženýra Waltera Fabera v dramatizaci slavného existenciálního románu švýcarského dramatika Maxe Frische Homo Faber. V jedenapůlhodinové inscenaci je centrem veškerého dění a jeviště ani na chvíli neopustí. Jeho minimalistické herectví dokonale odpovídá Frischově bezemocionálnímu hrdinovi, který přitom naléhavě oslovuje diváka, aby se spolu s ním vydal hledat smysl života.

    Robert Finta

    Role: Joey Sturdy
    Název inscenace: Teď mě zabij
    Autor: Brad Fraser
    Režie: Janusz Klimsza
    Premiéra: 27. 5. 2017
    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

    Strhující, vyčerpávající, maximální výkon, který se stává diváckým zážitkem. Je po celou dobu představení v neustálé hrou předepsané tenzi, z níž nevystoupí ani na chvíli. Jeho výkon je suverénní. S nevídanou otevřeností a pravdivostí hraje tělesné a sexuální potřeby svého Joeyho. S přirozeností jemu vlastní vnímá neštěstí svého otce, jemuž obětuje veškeré síly. Vedle sebe má v roli otce excelujícího Davida Viktoru.

    Širší nominace:

    Ondřej Brousek – role Peer Gynt v inscenaci Peer Gynt (Divadlo na Vinohradech Praha)
    Pavel Hromádka – role Bertie v inscenaci Králova řeč (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)
    Josef Kaluža – role Ivan v inscenaci Obraz (Komorní scéna Aréna Ostrava)
    Ondřej Kavan – role Adolf Hitler v inscenaci Už je tady zas! (Divadlo Na Jezerce Praha)
    Šimon Krupa – role Náměstek Baláš v inscenaci Vyrozumění (Komorní scéna Aréna Ostrava)
    Ondřej Pavelka – role Patrick Kennedy v inscenaci Noční sezóna (Národní divadlo Praha)
    David Viktora – role Jake Sturdy v inscenaci Teď mě zabij (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)

    Schválila odborná porota ve složení: Jana Paterová (předsedkyně), Jiří Fréhar, Alexandra Gasnárková, Jiří Hanák, Jan Kerbr, Tatjana Lazorčáková, Luděk Nešleha, Miroslav Ondra, Marie Procházková, Miroslav Rataj, Jan Šotkovský, Radka Tesárková a Michal Zahálka.

    ///

    Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr (ženy)

    Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

    Fanny Barrouquére

    Role: sólo
    Název inscenace: Amazonky
    Autor hudby: Tomáš Vychytil
    Choreografie: Lenka Vagnerová
    Premiéra: 1. 11. 2017
    Lenka Vagnerová and Company Praha

    Mimořádně disponovaná tanečnice je už několik let výraznou tváří souboru Lenka Vagnerová and Company. Tentokrát Fanny Barrouquére exceluje v temné inscenaci odhalující násilnické démony zasuté kdesi v podvědomí. Je vůdkyní ženské smečky, nekompromisní ve fyzickém drilu vycházejícím z pečlivě osvojené techniky bojových umění.

    Nikola Márová

    Role: Matka
    Název inscenace: Svěcení jara (v rámci programu Timeless)
    Autor hudby: Igor Stravinskij
    Choreografie: Glen Tetley
    Premiéra: 20. 10. 2017
    Národní divadlo Praha

    V nezvyklé roli na sebe upozornila Nikola Márová. Spojuje se u ní silně výrazové, divoké pojetí postavy matky s bravurním zvládnutím vysokých technických nároků, které na tanečníky klade Glen Tetley. Díky ideální partnerské souhře s Michalem Štípou hladce zvládá náročné, až artistické pasáže s komplikovanými zvedacími figurami. Nominace je s přihlédnutím k jinému mimořádnému výkonu Nikoly Márové v roce 2017, a sice v hlavní postavě ženy v baletu Chvění.

    Barbora Šulcová

    Role: sólo
    Název inscenace: O Balcão de Amor (v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues)
    Autor hudby: Pérez Prado
    Choreografie: Itzik Galili
    Premiéra: 2. 11. 2017
    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

    Barbora Šulcová si skvěle porozuměla s bezstarostným a vysoce muzikálním stylem choreografa Galiliho. Z jejího tance sálá radost a temperament. Výkon kulminuje v závěrečném komediálním duetu, který je plný ryze pohybových gagů. V této interpretaci by vypointovaný duet obstál i jako samostatné vrcholné číslo tanečního koncertu.

    Širší nominace:

    Jarmila Hruškociová – role Slečna Julie v inscenaci Slečna Julie (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
    Veronika Šlapanská – role Štěpka Kiliánová v inscenaci Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
    Claire Teisseyre – role Ruská dívka v inscenaci Serenáda v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)
    Eriko Wakizono – role Šeříková víla v inscenaci Spící krasavice (Národní divadlo Brno)
    Aya Watanabe – za sólo v inscenaci Chvění (Národní divadlo Praha)

    ///

    Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr (muži)

    Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

    Burak Serkan Cebeci

    Role: D’Artagnan
    Název inscenace: Tři mušketýři
    Autor hudby: Jan Kučera
    Choreografie: Paul Chalmer
    Premiéra: 7. 5. 2017
    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

    Charismatický turecký tanečník Cebeci si podmanil postavu D’Artagnana. V sólových variacích se prezentuje udivující dynamikou, mimořádnou lehkostí skoků, jistotou rotací a suverénním zvládnutím dalších náročných a efektních technických prvků. Svým extrovertním pojetím výborně komunikuje s publikem.

    Rory Ferguson

    Role: Pavel Malina
    Název inscenace: Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice
    Autor hudby: Leoš Janáček
    Choreografie a režie: Libor Vaculík
    Premiéra: 10. 11. 2017
    Divadlo F. X. Šaldy Liberec

    Pro Australana Fergusona je liberecký balet prvním angažmá. Během necelých tří let se zde profiloval jako výborný charakterní tanečník. V Petrolejových lampách dostal zatím svou největší příležitost a zmocnil se jí s obdivuhodnou suverenitou. Od začátku staví důstojníka Pavla furiantskými gesty a sebevědomou mimikou. Postupný rozpad Pavlovy osobnosti uvážlivě dávkuje v pohybových detailech. Jeho Pavel je stále agresivnější k svému okolí, chůze je deformovanější; násilnickou nabubřelost u něj střídají pocity sklíčenosti.

    Ondřej Vinklát

    Role: Vyvolený
    Název inscenace: Svěcení jara (v rámci programu Timeless)
    Autor hudby: Igor Stravinskij
    Choreografie: Glen Tetley
    Premiéra: 20. 10. 2017
    Národní divadlo Praha

    Hned několikrát na sebe v roce 2017 upozornil Ondřej Vinklát. Jako Andrea Vincolati v Poslední večeři udivoval hned několika talenty – jako tanečník, choreograf, zpěvák, pianista i beatboxer. Ve Chvění zase zaujal koncentrovaným výkonem v symbolické postavě muže. Zcela zásadní však byla postava Vyvoleného, kterou tančil ve Svěcení jara. Jde o mimořádný, fyzicky extrémní výkon, v němž se dotýká étosu postavy: tančí v maximální intenzitě do úplného vyčerpání.

    Širší nominace:

    Stéphane Aubry – za sólo v inscenaci O Balcão de Amor v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
    Karel Audy – role Pan Duval v inscenaci Manon (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
    Vojtěch Fülep – za sólo v inscenaci Batacchio (Cirk La Putyka Praha)
    Paul Oliver – role Petruccio v inscenaci Zkrocení zlé ženy (Moravské divadlo Olomouc)
    Francesco Scarpato – role Vyvolený v inscenaci Svěcení jara v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)

    Schválila odborná porota ve složení: Roman Vašek (předseda), Marcela Benoniová, Ljubov Dančenko, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Ivanka Kubicová, Václav Kuneš.

    ///

    Opera (ženy)

    Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

    Markéta Cukrová

    Role: Poutník
    Název opery: Láska na dálku
    Autor hudby: Kaija Saariaho
    Autor libreta: Amin Maalouf
    Dirigent: Marko Ivanović
    Režie: Jiří Heřman
    Premiéra: 24. 3. 2017
    Národní divadlo Brno

    Markéta Cukrová skvěle souzněla s mezzosopránovou rolí Poutníka, průvodce a zároveň hybatele děje, ve vynikající brněnské inscenaci meditativní opery soudobé finské skladatelky Kaiji Saariaho o milostné touze trubadúra Joufré Rudela a velkoleposti ideálu absolutní lásky s „tristanovskými“ monology o osamělosti, střetu snů a reality, iluzí a skutečnosti. Ve výrazu se přibližovala až k mefistofelské poloze ďábelského pokušitele a tajuplného manipulátora. Markéta Cukrová si tak poslední době výrazně rozšiřuje svoji specializaci na barokní hudbu (Purcellova Didona v Brně) o opery soudobé (mj. chůva Bianca v Brittenově Zneuctění Lukrécie v Ostravě).

    Maida Hundeling

    Role: Desdemona
    Název opery: Otello
    Autor hudby: Giuseppe Verdi
    Autor libreta: Arrigo Boito
    Dirigent: Jakub Klecker
    Režie: Ivan Krejčí
    Premiéra: 19. 10. 2017
    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

    Maida Hundeling je častým a vítaným hostem našich operních scén, kde vytvořila řadu pozoruhodných postav. Přestože v současné době zpívá dramatický obor, její technické vybavení jí umožnilo zpívat i lyrickou roli Desdemony. Pod vedením činoherního režiséra Ivana Krejčího vytvořila působivou postavu ženy, která se nemůže vyrovnat s chorobnou žárlivostí svého muže. Po pěvecké stránce předvedla výkon hodný evropské operní hvězdy – stříbřitá pianissima ve výškách dokázala rozvinout do plného forte.

    Kateřina Kněžíková

    Role: Adina
    Název opery: Nápoj lásky
    Autor hudby: Gaetano Donizetti
    Autor libreta: Felice Romani
    Dirigent: Ondrej Olos
    Režie: Magdalena Švecová
    Premiéra: 20. 10. 2017
    Národní divadlo Brno

    Paletu výkonů v italských belcantových operách v poslední době rozhojnila sopranistka Kateřina Kněžíková o roli Donizettiho Adiny. Pěvecky i typově jí skvěle odpovídá a může v ní jiskřit i svým komediálním hereckým talentem. V brněnské inscenaci je její Adina za nafoukanou filmovou hvězdu obletovanou další filmovou star – seladonem Belcorem – nebo autoritativním režisérem Dulcamarou, než pochopí opravdovou lásku rekvizitáře Nemorina.

    Širší nominace:

    Jitka Klečanská – role Mezzosoprán v inscenaci Pravidla slušného chování v moderní společnosti (Národní divadlo Brno)
    Marta Reichelová – role Soprán v inscenaci v inscenaci Pravidla slušného chování v moderní společnosti (Národní divadlo Brno)
    Dora Rubart Pavlíková – role Astrea v inscenaci La contesa de´ numi (Ensemble Damian Olomouc)
    Daniela Straková Šedrlová – role Soprán v inscenaci Pravidla slušného chování v moderní společnosti (Národní divadlo Brno)
    Alžběta Vomáčková – role Johanka z Arku v inscenaci Panna orleánská (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

    ///

    Opera (muži)

    Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

    Svatopluk Sem

    Role: Giorgio Germont
    Název opery: La traviata
    Autor hudby: Giuseppe Verdi
    Autor libreta: Francesco Maria Piave podle Alexandra Dumase ml.
    Dirigent: Mario De Rose
    Režie: Veronika Poldauf Riedelbauchová
    Premiéra: 20. 10. 2017
    Jihočeské divadlo České Budějovice

    Svatopluk Sem disponuje pružným, technicky skvěle vybaveným, sametově zabarveným barytonem, který vemlouvavě dokáže přesvědčovat a ukonejšit rozjitřené city. To ho přímo předurčuje k ztvárnění verdiovských otců, kteří pozorně vnímají problémy svých dětí. Tato vzácná vlastnost a herecká empatie mu umožnily mistrovsky ztvárnit nesnadnou rodičovskou roli Jiřího Germonta, který pečuje nejen o životní osudy svých dětí, ale dokáže se vcítit i do osobní tragédie zamilované pařížské kurtizány.

    Andrij Škurhan

    Role: Dunois
    Název opery: Panna orleánská
    Autor hudby: Petr Iljič Čajkovskij
    Autor libreta: Petr Iljič Čajkovskij podle Friedricha Schillera
    Autor libreta: Petr Iljič Čajkovskij podle Friedricha Schillera
    Režie: Linda Keprtová
    Premiéra: 22. 9. 2017
    Divadlo F. X. Šaldy Liberec

    I když role francouzského rytíře Dunoise nepatří v Čajkovského Panně orleánské k těm hlavním, Andrij Škurhan v ní vytvořil silného protihráče slabošskému králi Karlu VII. Nabádá panovníka k obraně vlasti, sám vyrazí do bitvy o Orléans a chrání Johanku i ve chvíli, kdy se od ní všichni odvracejí kvůli jejímu domnělému spolčení s ďáblem. Tento sólista, který po působení především na Ukrajině a v Polsku zakotvil v České republice, obdařil Dunoise také pěvecky hutným pevným barytonem.

    Titusz Tóbisz

    Role: Laca Klemeň
    Název opery: Její pastorkyňa
    Autor hudby: Leoš Janáček
    Autor libreta: Leoš Janáček podle dramatu Gabriely Preissové
    Dirigent: Martin Doubravský
    Režie: Linda Keprtová
    Premiéra: 16. 12. 2017
    Divadlo F. X. Šaldy Liberec

    Titusz Tóbisz na liberecké scéně Lacu nezpíval, on jím byl: nejen dramatickým vokálním projevem, ale celou svojí osobností, svrchovaně zaujatým hereckým výkonem. Janáček v této postavě požaduje od interpreta mnoho poloh a nálad, Laca je zlostný, ale i citově rozjitřený a dramatický. Všechny tyto polohy Titusz Tóbisz herecky i pěvecky přesvědčivě zvládl.

    Širší nominace:

    Miloš Horák – role Doktor Bartolo v inscenaci Lazebník sevillský!!! (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
    Tomáš Kořínek – role Jakub Ryba v inscenaci Jakub Jan Ryba (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
    Josef Moravec – role Jakub Ryba v inscenaci Jakub Jan Ryba (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
    Jakub Rousek – role Manolios v inscenaci Řecké pašije (Moravské divadlo Olomouc)
    Josef Škarka – role Bas v inscenaci v inscenaci Pravidla slušného chování v moderní společnosti (Národní divadlo Brno)

    Schválila odborná porota ve složení: Zbyněk Brabec (předseda), Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Ivan Ruml, Tomáš Šimerda a Jan Štych.

    ///

    Muzikál, opereta nebo jiný hudebnědramatický žánr (ženy)

    Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

    Lucie Bílá

    Role: Deloris Van Cartier / Sestra Mary Clarence
    Název inscenace: Sestra v akci
    Autor hudby: Alan Menken
    Autoři libreta a písňových textů: Glenn Slater, Cheri Steinkellner, Bill Steinkellner
    Překlad a texty písní: Adam Novák
    Hudební nastudování: Kryštof Marek
    Choreografie: Pavel Strouhal
    Režie: Antonín Procházka
    Premiéra: 19. 10. 2017
    Hudební divadlo Karlín Praha

    Ikona české pop music Lucie Bílá si prý známý muzikál Sister Act sama vybrala. A jako obvykle měla svérázná mnohanásobná „slavice“ skvělou intuici. Roli potrhlé jeptišky si doslova užívá, jako by jí byla napsána přímo na tělo. Její hlas neztrácí jistotu ani lesk, v brilantních výškách si doslova libuje. A velmi dobrá je tentokrát i herecky – v gangsterském prostředí suverénní, v demolici klášterních pořádků opravdová.

    Natálie Grossová

    Role: Sára
    Název inscenace: Ples upírů
    Autor hudby: Jim Steinman
    Autor libreta a písňových textů: Michael Kunze
    Překlad a texty písní: Michael Prostějovský
    Hudební nastudování: Michal Macourek
    Choreografie: Leona Qaša Kvasnicová
    Režie: Radek Balaš
    Premiéra: 12. 2. 2017
    Goja Music Hall Praha

    Natálie Grossová excelovala jako dětské hvězda v mnoha muzikálech. Obsazením v době premiéry teprve čtrnáctileté dívky do hlavní ženské role v Plesu upírů producent František Janeček notně zariskoval. Ovšem vyplatilo se. Grossová zpívá náročný pěvecký part velmi pěkným sopránem a herecky vystihuje všechny polohy zprvu nevinné slečny, již láká vstup do světa dospělých, nadmíru přesvědčivě. Zrodila se světově nejmladší Sára a je výborná!

    Katarína Hasprová

    Role: Paní Danversová
    Název inscenace: Rebecca
    Autor hudby: Sylvester Levay
    Autor libreta a písňových textů: Michael Kunze
    Překlad a texty písní: Michael Prostějovský
    Překlad a texty písní: Michael Prostějovský
    Choreografie: Ladislav Cmorej
    Režie: Gabriela Petráková
    Premiéra: 9. 3. 2017
    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

    Obsazení partu správkyně panství v Manderley paní Danversové je pro muzikál Rebecca stěžejní. V Ostravě hostující Katarína Hasprová je skutečným prototypem podlé ženy, femme fatale se vším všudy. Její pohled je zběsilý, výraz minimalisticky uměřený. Mrazivé songy interpretuje suverénně, k tomu hra očí, pomalá chůze. Příběhu dodává démonickou atmosféru a po zásluze sklízí vždy obrovský aplaus.

    Širší nominace:

    Michaela Horká – role Paní Danversová v muzikálu Rebecca (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
    Dita Hořínková – role Hraběnka Karolína z Dubna v muzikálu Casanova (Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem)
    Ivana Korolová – role Julie v muzikálu Romeo a Julie (Společnost Musical Production – Divadlo Hybernia Praha)
    Zuzana Kajnarová – role Marilyn Monroe / Norma v muzikálu Marilyn / Překrásné děcko (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
    Viktória Matušovová – role Ellie Blakeová v muzikálu Děsnej pátek (Městské divadlo Brno)

    ///

    Muzikál, opereta nebo jiný hudebnědramatický žánr (muži)

    Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon

    Peter Pecha

    Role: Rocky
    Název inscenace: Rocky
    Autor hudby: Stephen Flaherty
    Autoři libreta a písňových textů: Thomas Meehan, Sylvester Stallone, Lynn Ahrens
    Překlad a texty písní: Michael Prostějovský
    Hudební nastudování: Dalibor Kapras
    Choreografie: Ivana Hannichová
    Režie: Christoph Drewitz
    Premiéra: 3. 3. 2017
    Dark style agency s.r.o. – Kongresové centrum Praha

    Každá velká muzikálová role klade na interprety značné pěvecké, herecké a pohybové nároky. Postava boxera Rockyho přichází navíc s obrovskými požadavky fyzickými, kterým musí předcházet tvrdý trénink. Peter Pecha všechny tyto aspekty naplnil měrou vrchovatou. Jeho Rocky je pěvecky suverénní, herecky bezprostřední a sportovně zdatný, aniž by jakkoli napodoboval filmového Sylvestera Stallona.

    Pavel Režný

    Role: Tony
    Název inscenace: West Side Story
    Autor hudby: Leonard Bernstein
    Autoři libreta a písňových textů: Arthur Laurent, Stephen Sonheim
    Překlad a texty písní: Jiří Josek
    Hudební nastudování: Kryštof Marek
    Choreografie: Lukáš Vilt
    Režie: Lumír Olšovský
    Premiéra: 13. 5. 2017
    Divadlo J. K. Tyla Plzeň

    Pěvecké party muzikálu West Side Story leží na pomezí opery a patří v muzikálové literatuře k těm nejnáročnějším. Pavel Režný zpívá Tonyho autenticky, bez patosu a přidává lehkost pohybu v náročných choreografických číslech i nevyumělkované herectví. Jeho výkon je precizní, rytmicky přesný a dramaticky vycizelovaný. S Kateřinou Falcovou (Maria) tvoří ideální jevištní pár.

    Daniel Rymeš

    Role: Chaplin
    Název inscenace: Chaplin
    Autoři libreta a písňových textů: Thomas Meehan, Christopher Curtis
    Překlad: Stanislav Moša, Zuzana Čtveráčková
    Hudební nastudování: Martin Procházka, Tomáš Küfhaber
    Choreografie: Michal Matěj
    Režie: Stanislav Moša
    Premiéra: 21. 1. 2017
    Městské divadlo Brno

    Titulní postavu dělí autoři mezi tři představitele – chlapce, mladého filmového hrdinu a stárnoucího muže. Zejména figura mladého Chaplina znamená obrovskou hereckou příležitost. Tu beze zbytku zužitkoval vynikající Daniel Rymeš. Exceloval nejen v groteskových výstupech (včetně typické chaplinovské chůze), ale také coby váhající umělec, politik i občan. Rymešův Chaplin je mužem úspěšným, ale i rozervaným a lidsky autentickým, jehož často využívají či zneužívají mladé ženy.

    Širší nominace:

    Tomáš Novotný – role Maxim de Winter v muzikálu Rebecca (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
    Přemysl Pálek – role Krysař v muzikálu Krysař (Divadlo Kalich Praha)
    Radek Antonín Shejbal – role Gumpán, vypravěč v muzikálu Zahrada divů (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
    Martin Šrejma – role Princ Su-Čong v operetě Země úsměvů (Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem)
    Pavel Vítek – role profesor Abronsius v muzikálu Ples upírů (Goja Music Hall Praha)

    Schválila odborná porota ve složení: Zdeněk Barták (předseda), Pavel Bár, Jiří Horký, Eduard Krečmar, Ivan Misař, Jolana Nováková, Michael Prostějovský, Vítězslav Sladký a Ivan Zelenka.

    ///

    Více zde: Ceny Thálie

    • Autor:
    • Publikováno: 31. ledna 2018

    Komentáře k článku: Ceny Thálie 2017 – nominace

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,