Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Čelákovické glosy (No. 39)

    Poprvé za devět let existence divadelního festivalu Ostrava v Praze se do programu zapojila také opera NDM. Pod názvem Opera? Opera!!! představila tři díla, uvedená v letech 2012 – 2018 na prestižní mezinárodní přehlídce New Opera Days of Ostrava (NODO, Dny nové opery Ostrava).

    Čistě vokální kompozice Macle exponuje čtyři mužské hlasy především v rovině skřeků a „mimohudebních zvuků“. Pražské ztvárnění vyvrcholilo náhlým pádem Petra Kotíka ze židle! Foto Nadan Pojer

    Salvatore Sciarrino napsal krátkou jednoaktovku Infinito nero na mystické (ve skutečnosti sexuálně motivované) texty jeptišky Marie Maddaleny de‘ Pazzi, blouznící o tekoucí  krvi smíšené s mlékem a o (sebe)zraňování. Hudba je jemná, tichá, nesená dechem – tóny zaznívají jakoby v osamění. Jeptiška (Katalin Károlyi) ležela vysoko na krychli, zpočátku jakoby mimo, asi v tiché extázi. Posléze se probrala a její exklamace zněly, podobně jako hudba nástrojů, velmi halucinovaně.

    Julius Eastman, spíše vokální interpret než skladatel, připravil Macle pro první evropské turné Kotíkova S.E.M. Ensemble. Pražského provedení díla, exponujícího mužské hlasy nejen ve zpěvu, ale především v rovině skřeků a podobných „mimohudebních zvuků“, se ujali dva zpěváci (Tomás Cruz a Alexander Dobson), jeden violoncellista (Andrej Gál) a Petr Kotík. Jejich výkon byl suverénní, a to nejen v technickém zvládnutí partů, ale i „sezpívanosti“. Scénické ztvárnění, odlišné od letošního ostravského, vyvrcholilo náhlým pádem Petra Kotíka ze židle!

    Oproti ostravskému provedení byla pražská verze statická; jediným pohybem byl pozvolný postup hlavní představitelky kupředu. Trojice zpěváků rovněž staticky pózovala u hromad knih. Foto Nadan Pojer

    Opera Petra Kotíka Master-Pieces vznikla na text přednášky Gertrudy Steinové o mistrovských dílech a způsobu i podmínkách jejich vzniku. Skladatel využívá konstrukčních principů a zvláštní, krouživé poetiky Steinové – také proto je jednoaktovka tak rozsáhlá (trvá asi 70 minut). Oproti ostravskému provedení, kde Gertruda seděla u stolu a „psala“, pak papíry rozházela a sbírala, byla pražská verze statická; jediným pohybem byl pozvolný postup hlavní představitelky (Christina Kay) kupředu. Trojice zpěváků (Tomás Cruz, Alexander Dobson, Nicholas Hay), kteří byli v Ostravě aktivní, byli tentokrát také statičtí a pózovali u hromad knih. U levého portálu seděli čtyři členové Prague Shakespeare Company, hráli karty a recitovali texty Steinové, čímž místy vznikal melodram. Plnějšímu vnímání díla by pomohly zřetelnější titulky překladu než ty, promítané bílými typy na černé plátno zavěšené v pozadí jeviště.

    Koncentrovaný vhled do aktivit Ostravského centra nové hudby byl potřebnou protiváhou první letošní přehlídky Opera Nova, již uspořádalo pražské Národní divadlo spíše jako manažerský projekt – na rozdíl od ostravské tvůrčí iniciativy, která zahrnuje také objednávky nových skladeb.

    Národní divadlo moravskoslezské a Dny nové opery Ostrava Opera? Opera!!! Salvatore Sciarrino: Infinito nero, Julius Eastman: Macle, Petr Kotík: Master-Pieces. Scénická realizace Jiří Nekvasil, David Bazika a Petr Kotík, dirigent Petr Kotík, účinkují sólisté Ostravského centra nové hudby & Ostravská banda. Uvedeno v rámci festivalu Ostrava v Praze v Divadle Komedie, 2. listopadu 2018.

    • Autor:
    • Publikováno: 8. listopadu 2018

    Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 39)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,