Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Čelákovické glosy (No. 26)

Hlediště potemní, v orchestru se objeví dirigent, zvedne ruce, začne předehra – a je to tam (ano, přímo …). Po rozkvedlaném začátku orchestr uhání a žene se dál, jako závodníci v cílové rovince – ale opera přece teprv začíná!

W. A. Mozart: Figarova svatba (dirigent Enrico Dovico, režie Magdalena Švecová). FOTO archiv ND

Nehratelná tempa volí dirigent i později. Smyčce znějí chlupatě „díky“ individuální intonaci houslistů. Postupně se intonační labilita stane normou také na jevišti, navíc o stylovosti a vokální kultuře nemůže být řeč.

Na scéně se hraje cosi jako „moc veselá komedie v chudé komerční televizi“. Tak třeba při Figarově árii o tom, jak naučí hraběte tancovat, když nedá ruce pryč od Zuzany, drnká zpěvák na pušku jako na kytaru a stojí pod parohy, aby bylo všecko jasné. Proč ale hraběnka lká nad ztracenou láskou (Porgi amor) ve vaně, jsem nepochopil.

Opera se odehrává pravděpodobně ve skleníku, kde hrabě chová jako domácí mazlíčky pávy, skoro opravdové, kteří se pohybují na zemi po drátech a z jejichž peří má hraběnka vějíř, osvětlující jí tvář. Protože se musí pořád něco dít, je na jevišti pět služebných, které různě mrckují (celou inscenaci lze pozitivně klasifikovat tímto „odborným termínem“), ale také manipulují s panely a jsou i jinak užitečné jako jevištní techničky. Poněvadž je ale nutno scénu více přestavět (skleník se samozřejmě nebourá), zatahuje se mezi akty opona.

Stavovské divadlo chce být považováno za symbol mozartovského kultu v Praze… FOTO PATRIK BORECKÝ

V obou malých přestávkách se o rozptýlení zase stará buď skupinka postav před oponou naznačující drastickou pantomimou další děj, nebo volající z různých míst potemnělého hlediště „madre, padre“, abychom věděli, že dojde k odhalení Figarových rodičů. Skutečná velká pauza je jen jedna, uprostřed; během ní se lze pobavit pozorováním neinscenovaných VIPáků bývalých i nynějších.

Zřejmě komickým prvkem má být zdvojení postavy Cherubina skutečným mladým mužem, který bohužel není jen statistou v převlékací scéně, ale i jednou „zazpívá“, a to je opravdu sranda.

Stavovské divadlo chce být považováno za symbol mozartovského kultu v Praze, dnes ovšem funguje spíše jako turistická atrakce. Nová inscenace Figarovy svatby jistě zvýší její přitažlivost!

Národní divadlo (Stavovské divadlo), Praha – W. A. Mozart: Figarova svatba (Le nozze di Figaro). Dirigent Enrico Dovico, režie Magdalena Švecová, scéna Andrej Ďurík, kostýmy Kateřina Štefková, choreografie Olga Kyndlová. Premiéra 1. února 2018.

///

Více na i-DN:

Zápisník nezmizelé (No. 15)

Kritické teze Josefa Hermana (No. 3/2018)

  • Autor: Jan Dehner
  • Publikováno: 07. února 2018

Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 26)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,