Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zápisník nezmizelé (No. 15)

Jako rozvernou, trochu groteskní a jemně nedotaženou představilo 1. února Národní divadlo v Praze svoji novou Figarovu svatbu v režii Magdaleny Švecové a na scéně Andreje Ďuríka. Jubilejní dvacáté provedení této legendární opery W. A. Mozarta přitom poprvé v historii tohoto operního domu režírovala žena a odehrálo se na scéně Stavovského divadla. Předchozí inscenaci uvádělo Národní divadlo s plným nasazením od r. 2002 až do loňského září a s novou si věří natolik, že ještě před včerejší premiérou prodalo a naplánovalo její japonské turné na rok 2019.

Šmrncovní Zuzanku vystřihla Jana Sibera a důstojně hravou hraběnku Jana Šrejma Kačírková. Mužným hrabětem byl Jiří Hájek, solidním, i když ne příliš výrazným Figarem Miloš Horák. Ostatní bych nijak zvlášť nevyzdvihovala, o některých dokonce raději taktně pomlčela. Navíc v podstatě všichni měli určité intonační rezervy, ale možná to bylo emocemi z premiéry nebo výrazně pomalými tempy, která nasadil dirigent Enrico Dovico. Určitě nebude od věci zajít se pro srovnání podívat i na další obsazení, u většiny rolí totiž inscenátoři nasadili dokonce tři alternace.

Scéna byla jednoduchá, vyvolávala pocit paláce. FOTO PATRIK BORECKÝ

Scéna byla jednoduchá, vyvolávala pocit paláce, zajímavým prvkem byl např. vějíř z pavích per, který byl z vnitřní strany opatřen světly (jak nechtěně odhalila Zuzanka ve 3. dějství), takže kouzelně ozařoval svoji momentální majitelku. Naopak bych asi ráda oželela nemotorně se pohybující makety pávů po jevišti nebo pojízdné namalované stromy – trochu archaický způsob. Myslím, že doba pokročila a že v éře videomapingu a nových materiálů už není nutné k podobným archaismům sahat. Naopak vtipně působily v 1. aktu panely připomínající stěny komnaty, které se daly protočit a poodhalily tak např. toho, kdo poslouchal, nebo nabídly rám, do kterého se jako živý obraz někdo schoval. Zajímavě pojatý byl Cherubína. Vedle pěvkyně v kalhotkové roli dostal ještě dvojče, urostlého mladíka ve stejném kostýmu. Celá postava tak získala zajímavý rozměr, zvlášť scéna v komnatě hraběnky.

Hraběnka (Jana Šrejma Kačírková) a Hrabě (Jiří Hájek) FOTO PATRIK BORECKÝ

Co jsme asi nikdo moc nepochopil, byla jakási činoherní intermezza během dvou přestaveb. Vždy cením, když tvůrci nějakým způsobem zapojí publikum a sál. V tomto duchu bylo třeba hravé, když se Cherubín s Barbarinou prodírali během jejich duetu přes diváky v první řadě. Ale zbylé dvě mluvené (a asi měly být i groteskní) scénky, kdy na sebe pár lidí bez nějakého významu pokřikovalo buď na scéně nebo z několika lóží „padre, madre“ a pod.. no nevím. Navíc to povzbudilo i některé netaktní a sebestředné diváky, tedy spíš divačku, která začala rušit a do jejich dialogu nahlas vykřikovat jakési vlastní tvůrčí repliky. Nesouhlas se dá vyjádřit různě a rozhodně inteligentněji, zvlášť, když je daná osoba hudební kritičkou! O to víc mám pocit, že nás toho paní Olga J. mohla ušetřit, protože jsme nepřišli do divadla na ni. Konec konců ať se opět podepíše pod nějaké představení a ukáže, jak by se to podle ní mělo dělat.

Pražská Figarova svatba se tedy vydala do života. FOTO PATRIK BORECKÝ

Pražská Figarova svatba se tedy vydala do života. Sice trochu jako nedonošené a nevyrovnané dítě, ale pokud se jí ještě dostane trochy péče, mohla by se stát solidním zástupcem svého druhu.

Národní divadlo, Praha / Stavovské divadlo –  Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba (Le nozze di Figaro). Hudební nastudování: Enrico Dovico, režie: Magdalena Švecová, scéna: Andrej Ďurík, kostýmy: Kateřina Štefková, světelný design: Přemysl Janda, choreografie: Olga Kyndlová, pohybová spolupráce: Tomsa Legierski, dramaturgie: Beno Blachut, sbormistr: Martin Buchta, Sbor a Orchestr Národního divadla. Premiéry 1. a 3. února 2018. Psáno z 1. premiéry 1. února 2018.

Repro ND

///

Více na i-DN:

Kritické teze Josefa Hermana (No. 3/2018)

Čelákovické glosy (No. 26)

  • Autor: Veronika Paroulková
  • Publikováno: 02. února 2018

Komentáře k článku: Zápisník nezmizelé (No. 15)

  1. Jan Dehner

    Vážená Nezmizelá,
    zdá se mi, že jsme byli každý na jiném představení…

    08.02.2018 (10.44), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Veronika Paroulková

    Vážený pane,
    četla jsem Vaši recenzi a nemám z ní až tak odlišný pocit. Možná se víc lišíme způsobem vyjadřování, mírou ironie resp. laskavosti a stupněm potřeby kritizovat než vnímáním věci samé.
    S pozdravem
    V. Paroulková

    08.02.2018 (12.16), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,