Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť? Je to taková zvláštní, chuťově i vzhledově hodně pestrá čokoláda. Není to Lindt ani Milka, ale český nápad a česká chuť. Proč jsem si na ni vzpomněla při sledování Triptychon_di_voce Cabaretu Calembour? Přivál mi ji pocit z herců (dnes už jich je většina v Národním divadle), kteří s obrovskou energií, zjevnou chutí a nezávaznou lehkostí hrají pro radost sobě i divákům cosi, co se dá dost těžko definovat jedním slovem.

Ve Věstonické nevěstě se zabývají ideálem ženské krásy… (Igor Orozovič, Lucie Polišenská Jiří Suchý z Tábora) FOTO PETR NAŠIC

Ano, kabaret si dali do vínku, ale lze tuhle směs nejrůznějších žánrů, nejen divadelních, ale i filmových, hudebních a výtvarných, takhle jednoduše pojmenovat? Je to jako s tou čokoládou, musíte se ptát – co to v tom vlastně všechno je? Především kouzlo nápadu, kdy se technická a umělecká hodnota jaksi přirozeně prolnou s lehkostí a hravostí. Když se herci + jeden dramaturg naší první scény s ochotnou podporou několika hudebníků – Zdeněk Dočekal (klavír), Jan Drbohlav (housle), Petr Zimák (bicí) a Sabina Falteisková (flétna) – na chvíli vrátí do nezávazné nálady studentských let a předvádějí se tak trochu jeden před druhým a všichni společně před diváky. Jejich představení hrají všemi barvami, nejrůznějšími nápady, slovními hříčkami a uvolněnou radostí. Ale pozor! Není to jen legrace. Za každou tou legrací, etudkou či hříčkou je cítit nejenom hereckou erudici a schopnost suverénního zacházení s českým jazykem, ale také znalost českých kabaretních tradic, rozmanitých žánrů, literárních vzorů, ale i současných médií. Protože jen tak lze s nadhledem parodovat, bez prvoplánovosti, klišé a zbytečných urážek.

A tak si trio tvůrců v čele s Milanem Šotkem (který si rád také zahraje), s herci Jiřím Suchým z Tábora (textařem a příležitostným dramatikem) a Igorem Orozovičem (v úloze skladatele a hudebníka) zahraje ping-pong se slovy a s hudebními motivy a vznikne z toho „Večer roztrhaný na kusy“, tedy na tři kusy, který je zpětně dekonstruován do podoby Triptychonu_di_voce (čti podle libosti „dyvoče“ nebo „divoce“), v němž se lze dozvědět leccos.

Ve Věstonické nevěstě například, jaký byl pravěký vkus, pokud se ženské siluety týče. Ideální Venuši ztvární Lucie Polišenská, Vyžluchu křehká flétnistka Kristýna Farag, v rolích ženichů se ve slovních i pěstních soubojích utkají dva jinoši, totiž Suchý a Orozovič, a praotce dvou vdavekchtivých dcer nahodí Milan Šotek. Je to směs poetiky V+W, Cimrmanů, ale je v tom bohatě Šotka, který dokazuje, že malé formy jsou jeho doménou. A jeho vtip a schopnost pohrávat si s jazykem, který ve zdech pyšných kamenných divadel nezní pro mnohé dostatečně přesvědčivě, zde fungují stoprocentně. Sotva dozní srdceryvná pravěká story, už tu máme překvapení v podobě filmové detektivní grotesky (či groteskní detektivky) se zpěvy a tanci. Kudlič se vrací! pojednává o podivné smrti zahradníka a opět je to pestrá směsice žánrů, tentokrát televizních. Do třetice si tvůrci troufnou vystoupat až na žánrový Olymp, totiž do opery, kde je třeba přijít na kloub tomu, jak slavná operní diva ničí svou konkurenci. To vše (pozor, spoiler!) má na starosti Streptokok.

Zkrátka Cabaret Calembour žije! A to je dobře.

Cabaret Calembour, Praha: Triptychon_di_voce. Režie a výprava kolektiv, hudba Igor Orozovič. Premiéra 20. května 2017 ve Studiu Palm off v Divadle pod Palmovkou.

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Calembour natřikrát

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,