Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť? Je to taková zvláštní, chuťově i vzhledově hodně pestrá čokoláda. Není to Lindt ani Milka, ale český nápad a česká chuť. Proč jsem si na ni vzpomněla při sledování Triptychon_di_voce Cabaretu Calembour? Přivál mi ji pocit z herců (dnes už jich je většina v Národním divadle), kteří s obrovskou energií, zjevnou chutí a nezávaznou lehkostí hrají pro radost sobě i divákům cosi, co se dá dost těžko definovat jedním slovem.

Ve Věstonické nevěstě se zabývají ideálem ženské krásy… (Igor Orozovič, Lucie Polišenská Jiří Suchý z Tábora) FOTO PETR NAŠIC

Ano, kabaret si dali do vínku, ale lze tuhle směs nejrůznějších žánrů, nejen divadelních, ale i filmových, hudebních a výtvarných, takhle jednoduše pojmenovat? Je to jako s tou čokoládou, musíte se ptát – co to v tom vlastně všechno je? Především kouzlo nápadu, kdy se technická a umělecká hodnota jaksi přirozeně prolnou s lehkostí a hravostí. Když se herci + jeden dramaturg naší první scény s ochotnou podporou několika hudebníků – Zdeněk Dočekal (klavír), Jan Drbohlav (housle), Petr Zimák (bicí) a Sabina Falteisková (flétna) – na chvíli vrátí do nezávazné nálady studentských let a předvádějí se tak trochu jeden před druhým a všichni společně před diváky. Jejich představení hrají všemi barvami, nejrůznějšími nápady, slovními hříčkami a uvolněnou radostí. Ale pozor! Není to jen legrace. Za každou tou legrací, etudkou či hříčkou je cítit nejenom hereckou erudici a schopnost suverénního zacházení s českým jazykem, ale také znalost českých kabaretních tradic, rozmanitých žánrů, literárních vzorů, ale i současných médií. Protože jen tak lze s nadhledem parodovat, bez prvoplánovosti, klišé a zbytečných urážek.

A tak si trio tvůrců v čele s Milanem Šotkem (který si rád také zahraje), s herci Jiřím Suchým z Tábora (textařem a příležitostným dramatikem) a Igorem Orozovičem (v úloze skladatele a hudebníka) zahraje ping-pong se slovy a s hudebními motivy a vznikne z toho „Večer roztrhaný na kusy“, tedy na tři kusy, který je zpětně dekonstruován do podoby Triptychonu_di_voce (čti podle libosti „dyvoče“ nebo „divoce“), v němž se lze dozvědět leccos.

Ve Věstonické nevěstě například, jaký byl pravěký vkus, pokud se ženské siluety týče. Ideální Venuši ztvární Lucie Polišenská, Vyžluchu křehká flétnistka Kristýna Farag, v rolích ženichů se ve slovních i pěstních soubojích utkají dva jinoši, totiž Suchý a Orozovič, a praotce dvou vdavekchtivých dcer nahodí Milan Šotek. Je to směs poetiky V+W, Cimrmanů, ale je v tom bohatě Šotka, který dokazuje, že malé formy jsou jeho doménou. A jeho vtip a schopnost pohrávat si s jazykem, který ve zdech pyšných kamenných divadel nezní pro mnohé dostatečně přesvědčivě, zde fungují stoprocentně. Sotva dozní srdceryvná pravěká story, už tu máme překvapení v podobě filmové detektivní grotesky (či groteskní detektivky) se zpěvy a tanci. Kudlič se vrací! pojednává o podivné smrti zahradníka a opět je to pestrá směsice žánrů, tentokrát televizních. Do třetice si tvůrci troufnou vystoupat až na žánrový Olymp, totiž do opery, kde je třeba přijít na kloub tomu, jak slavná operní diva ničí svou konkurenci. To vše (pozor, spoiler!) má na starosti Streptokok.

Zkrátka Cabaret Calembour žije! A to je dobře.

Cabaret Calembour, Praha: Triptychon_di_voce. Režie a výprava kolektiv, hudba Igor Orozovič. Premiéra 20. května 2017 ve Studiu Palm off v Divadle pod Palmovkou.

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Calembour natřikrát

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

Dotazník

Ivan Pinkava

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kronika

Jednou větou

1 Horácké divadlo Jihlava má od...

Kritika

Potkali se v Pardubicích

Režisér Michael Tarant má zálibu v...

Porušení mravního i...

Břetislav Rychlík se jako režisér...

Strašlivý vztek?

České divadlo vzalo Caryl Churchill na...

Když člověku rupnou...

Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie...

Šest žen znovuzrozených

Šest žen (původně Šest žen...

Dobře vržené kostky

Inscenací s poněkud dlouhým názvem...

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Jana Burkiewiczová: Baví mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Kontext

Tři billboardy skeptických...

Úvahy filmové

Svobodný v nezavedených...

Začátkem roku po těžké nemoci...

DAMU potemněla

Aby ne – je sobotní pozdní večer...

Moc sladkého škodí! Momenty...

Na tradičním loutkářském festivalu...

Burza

Podoby – Přebytek

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo v Dlouhé Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Inspirující outsider

Stručný obsah příspěvku zde není...

Bill C. Davis: Každá hra si...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Oprava

V popiscích k Velkému rozhovoru se...

Zemřeli

Byla to přísná ženská,...

(30. května 1944 Český Brod – 10....

Zemřeli

Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske...

Výročí

Výročí 15.−31. ledna

Mikšaník Vratislav, sólista baletu...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ajrin Zlámalová: Nebyla jsem vždycky...

Služebník slova rekapituluje

Přednáším poezii více než 40 let....

Obrazem

Divadlo 1918–2018

České divadlo se přirozeně prolíná...

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,