Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Bylo & bude 5/2015

Bylo

VÁCLAV HAVEL’S HUNT FOR A PIG

Výzvy, hry, paradoxy Václava Havla“ je název volného cyklu pořadů v Knihovně Václava Havla, který připravuje Anna Freimanová a věnuje se v něm Havlově divadelní tvorbě. V úterý 11. února bylo na programu fiktivní česko-anglické interview Prase, s jehož zveřejněním autor nepočítal. Text vznikl ze dne na den pro pobavení společnosti, která slavila letní zabijačkou na Hrádečku narozeniny Olgy Havlové. Recesistické uskupení Hrobka ho poté vydalo v samizdatovém časopise Nový brak. Za svou divadelní historii vděčí až Vladimíru Morávkovi, kterého téma podvodného obchodu inspirovalo k propojení Prasete s Prodanou nevěstou.

Návštěvníky večera do kontextu a nálady uvedly filmové záběry ze soukromých archivů zachycující amatérskou řezničinu party disidentů. Dialog o peripetiích shánění nedostatkového zboží-prasete a čecháčkovské vypočítavosti předčítal hostům v létě 1987 Havel sám, tady ho přednesli herec Jiří Ornest a novinářka Veronika Bednářová z Reflexu. Sálem kolovalo první oficiální vydání Prasete z nakladatelství Gallery a Petr Oslzlý vyprávěl, jak ho objevil při zkouškách inscenace Cirkus Havel a jak se Havel díky Morávkově úpravě vlastně stal autorem opery a sklidil za ni uznání nezasvěcených off-broadwayských kritiků. Zazněla také Havlova vzpomínka na letmé setkání s Gorbačovem a identifikována byla postava záhadného Kešota. Tématem dalšího setkání 21. dubna je mini hříčka Chyba. Některé videozáznamy z akcí jsou na youtube kanálu Knihovny V. H.VERONIKA BOUŠOVÁ

TV OPERNÍ KONZERVY

České publikum je velmi konzervativní, myslí si kulturní výsadkář Petr Fischer a zeptal se na to ve svých Konfrontacích (12. února) Adama Plachetky a Petra Kofroně. Jestli to je vůbec pravda, nezkoumal, a kde k té hlouposti přišel, neřekl. Ještě tak nejspíš na stanici ČT art, soudě dle záznamů oper, jimiž tamější dramaturgové kazí vkus publika. A v tom to je: vkus diváků určují divadelníci tím, jakou estetiku – a jakým způsobem – jim nabízejí! Média v tom mohou pomáhat nebo překážet. Chudák Adam Plachetka nechápal, na co se Fischer vlastně ptá. Petr Kofroň si jeho naivní otázky vychutnal jako bazilišek, bavil sebe i všechny, co o věci něco vědí. Jen neměl otráveně hlásat, že už se v Národním divadle o nic nepokouší a že už chce jen nějak dožít – podle mne zase blufoval v reakci na operně budovatelské Fischerovy otázky.

Konfrontace2_fmt

Kdyby Petr Fischer vyrazil na některé z představení festivalu OPERA 2015, nebo se alespoň podíval do jeho programu (ČT festival ignorovala), asi by se podivil, že jen dvě z osmnácti inscenací lze označit nálepkou tradiciona­lis­tic­ké, jen pět z nich za dramaturgicky obvyklé. Návštěvnost festivalu byla po čertech vysoká.

Záhy na ČT art k debatě přispěli záznamem opery Adriana Lecouvreur z Covent Garden z roku 2011 (20. února), hezky zazpívané, zdobně kostýmované, v realistických kulisách… No jako ze života!JOSEF HERMAN

Na nově vybudované studiové scéně NA PŮDĚ v Jihočeském divadle se ve čtvrtek 19. února konala první premiéra. Inscenace Poker face vznikla podle textu Petra Kolečka, který napsal pro mezinárodní projekt Generační ikony, iniciovaný Divadlem Letí. V komorním rodinném příběhu se během jednoho vánočního večera prolínají minulé i současné události: poznáváme tři generace, dva politické režimy, dvě ideologie. Inscenaci režíroval Thomas Zielinski a do hlavní role světové hvězdy v pokeru obsadil Věru Hlaváčkovou. Studiová scéna se nachází v podkroví budovy Jihočeského divadla a kapacita hlediště je určena asi pro sto diváků. Bude také sloužit jako zkušebna. LDS

Divadlo na Pude1_fmt

DIVADLO NA TAHU se vrátilo na místo, kde se před čtyřiceti lety při legendární světové premiéře Havlovy hry Žebrácká opera „narodilo“. V Divadle Horní Počernice uvedl soubor 25. února dvě jednoaktové hry Eugèna Ionesca Lekce a Třeštění ve dvou v režii svého principála Andreje Kroba: Jsme pří­zniv­ci dramatika Václava Havla a jeho divadelních her. Václav Havel byl zase velkým vyznavačem divadelních her Eugèna Ionesca. Proto je logické, že po Ionescově slavné hře Plešatá zpěvačka, kterou úspěšně hrajeme již více než deset let, jsme se opět k Ionescovi vrátili.RES

CHVÁLA FANOUŠKŮM

Internetový portál i-divadlo oznámil na konci února pojedenácté vítěze své výroční ankety. Tohle hlasování je mezi ostatními cenami či anketami výjimečné. Na rozdíl od Divadelních novin, Světa a divadla nebo porot Thálií v něm nerozhodují odborníci – publicisté, kritici či divadelníci, ale blíže nespecifikovaná veřejnost. Výsledky na i-divadle tak jako jediné vypovídají cosi o preferencích publika – i když samozřejmě můžeme snadno zpochybnit jejich reprezentativnost. Letos hlasy do této ankety poslalo 423 lidí. Mohli přidělit v každé z deseti kategorií bod maximálně pěti inscenacím, divadlům či uměleckým výkonům.

Mezi vítězi se tak najednou objevují inscenace a divadla, která bychom v jiných anketách marně hledali. Soukromé „bulvární“ scény, jako je Divadlo Kalich, nebo ty příspěvkové, na které zahlíží kritika s jistým opovržením, jako Městské divadlo Brno nebo Městská divadla pražská, se tu střídají na čelných místech s miláčky recenzentů, jako jsou Divadlo v Dlouhé či Divadlo Na zábradlí. Co mohou mít tyto scény společného? Odpověď se nabízí: fanoušky. Ti preferují v kategorii osobnosti populární divadelníky (často velmi aktivní na facebooku nebo jinak intenzivně komunikující s publikem): Jiřího Havelku, Davida Drábka, Rosťu Nováka, Stanislava Mošu, Dana Špinara… Jejich práce se objevují v různých kategoriích a jejich popularita se odráží i v hodnocení divadel, kde působí, herců v jejich inscenacích… Třeba Špinarův Hamlet i jeho protagonista Patrik Děrgel obsadili první místa, druhá skončila scénografka inscenace Iva Němcová.

Druhým klíčem jsou samotná divadla, která umí kolem sebe vytvořit společenství, „svoje“ publikum (nebo je vybídnout k hlasování). V tomto směru je poučné pořadí nejoblíbenějších divadel: Městské divadlo Brno, Divadlo v Dlouhé, Divadlo Kalich, Klicperovo divadlo a Švandovo divadlo, pak Zábradlí, Dejvice. Ale překvapivě vysoko jsou i Slovácké divadlo nebo Divadlo Husa na provázku. Hned je vidět, kdo práci s obecenstvem (případně hlasování v anketách) nepodceňuje.

Nečekaně boduje na i-divadle také inscenace Velvet Havel, která zcela ovládla i Ceny divadelní kritiky (bývalé Radoky) a umístila se dobře i v anketě Divadelních novin, zatímco jiná, v odborných anketách dominující inscenace – Maryša z brněnského HaDivadla –, je na i-divadle až padesátá druhá. Rozdíl mezi velikostí fanklubu Václava Havla a „děvčice nešťasné“ je tedy evidentní… MARIE RESLOVÁ

PAVEL KOHOUT měl 21. února premiéru své adaptace Orwellova románu 1984 v městském divadle v Řezně (Theater Regensburg). Hra s názvem 1984 – Noční můra byla uvedena v režii Evy Veiders v cyklu Mladé divadlo. Historii své adaptace popsal dramatik pro DN: V roce 1983 oznámilo Orwellovo londýnské nakladatelství, že z adaptací právě aktuálního románu, které mu dojdou do konce roku, zvolí jedinou, kterou povolí uvádět, aby neztratilo kontrolu kvality. Vybrán byl pak text 1984 – a nightmare přeložený z německy psaného originálu 1984 – ein Albtraum nedobrovolného emigranta Pavla Kohouta. Světovou premiéru proto uvedl vídeňský Volkstheater a po něm další scény v Evropě i Americe. Česká verze 1984 – noční můra vyšla ve sborníku Pět a Pat vydaného v roce 2008 brněnským nakladatelstvím Větrné mlýny.

1984Kohout_fmt

V sobotu 7. března uvede Staats­schauspiel Dresden Kafkovu Ameriku v adaptaci Ivana Klímy & Pavla Kohouta v režii Wolfganga Engela.RES

HLAS AMERIKY se jmenoval první z řady koncertů věnovaných 60. výročí konce druhé světové války. Orchestr Ensemble Opera Diversa na nich během celého roku představí hudbu tehdejších spojenců. V brněnské Redutě zazněly 2. března z americké hudby čtyřicátých let minulého století skladby autorů známých (Aaron Copland, Samuel Barber, George Antheil) i méně známých (Arthur Berger, David Diamond), některé v české premiéře. Koncert dirigovala Gabriela Tardonová, vystoupili mladí instrumentalisté – flétnistka Iveta Kundrátová, hobojistka Romana Mazáková a trumpetista Jozef Zimka.JH

sbornik ceskych her_fmt

ČESKÉ HRY V BULHARŠTINĚ Sborník her českých autorů Malé hry pro malé scény vyšel v nakladatelství Panorama Plus v bulharské Sofii. Texty, které vybral a předmluvou opatřil divadelní publicista a kritik Jan Kerbr, přeložila bohemistka Margarita Kručkijeva. Bulharské scény tak mají nově k dispozici texty Karla Steigerwalda (Marta Peschek jde do nebe), Arnošta Goldflama (Červená knihovna a Ředitelská lóže), Da­niely Fischerové (Král omylů), Romana Sikory (Smrt talentovaného vepře) a Aleny Zemančíkové (Ulrika). Překlady a vydání sborníku podpořilo české ministerstvo kultury. RES

Bude

Sněz tu žábu_fmt

SNĚZ TU ŽÁBU! – první ročník festivalu francouzského divadla proběhne od 2. do 6. března. Organizátoři v pražském prostoru Venuše ve Švehlovce nabídnou především scénická čtení nových francouzských textů a diskuse s českými i francouzskými umělci a odborníky. Nahlédnout do současné francouzské dramatické tvorby umožní série tří scénických čtení, která připravují mladí čeští režiséři: Linda Dušková (Nicolas Doutey: Odcházím dvakrát), Simona Petrů (Sigrid Carré-Lecoindre: Rapsodie bez tváří) a Janek Lesák (Suzanne Lebeau: Lidožroutek). Diváci však mohou zhlédnout také francouzskou clownpunk inscenaci Warpig, která byla úspěšná na posledním Avignonském divadelním festivalu, a divadelní adaptaci francouzského filmu Loni v Marien­badu souboru Depresivní děti touží po penězích.lds

  • Autor: DN
  • Publikováno: 03. března 2015

Komentáře k článku: Bylo & bude 5/2015

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2016

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


21. 6.-1. 9. 2016

Číslo 13/2016 (21. 6.-1. 9. 2016)

Obsah čísla 13/2016

Sloupek

Poslední sloupek

Setkal jsem se nedávno v kavárně s...

Komentář

Sukces měsíce

Ch. W. Gluck: Orfeus a...

Koprodukce Hudební fakulty a Divadelní...

Dotazník

Vladimír Marek

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Zrušit, nebo novelizovat?

Podle legislativního plánu vlády má...

Názor

Glosa

Ediční čin, nebo...

Bezmála sedmisetstránková kniha...

Anketa

Po sezoně a před...

Konec divadelní sezony si zaslouží...

Reportáž

Kritika

Depresivní děti dospěle

Ve stísněném předsálí Venuše ve...

Žádná luza, perfektní...

Poslechnout si zase jednou operu...

Doba ledová v Čechii

Poslední premiérou sezony v...

Mezi minulostí a...

Jako poslední činoherní premiéru...

Vyhaslý rocker Oblomov

Po Haně Burešové a Štěpánu...

Při mém zeleném ptáku, to...

Do poměrně zkostnatělého prostředí...

Evžen Oněgin za železnou...

Puškinův Evžen Oněgin jako příběh...

Pochybnost anglicky zvaná...

Když v roce 2012 uvedlo Dejvické...

Mlč a tanči!

Po osmdesáti letech se na scénu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2016...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Tomáš Dianiška: Láká mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

SKUTR: Bystrouška je...

Rozhovor s režijním tandemem

Kauza

Kontext

Hrdinové a padouši po...

Úvahy filmové

Důlní divadlo

Letošní osmý ročník festivalu Dream...

Divadelní svět Brno o...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby – Co se stalo U...

Žena Marie se vracela z venčení psa v...

Došlo do redakce

Jan V. Kratochvíl: Básník okamžiku...

Muzeum české loutky a...

Národní muzeum informuje

Prázdninové spočinutí

Herecká asociace informuje

Divadlo na cucky Olomouc

Místa pro „nová“ divadla

Levínský píše Uhdemu

Když už se nedostanu do Berlína a po...

NA LETNÍ LETNÉ

V polovině srpna začíná festival...

Zahraničí

Divadelní Oscaři – Tony...

V neděli 12. června byly v newyorském...

Divadlo nesené vánkem

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Adolf Born (12. 6. 1930 České Velenice...

Paměti, záznamy, deníky

Divadla v lesích a na...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Příloha

Česko-polsko-slovenské...

První ročník mezinárodního...

Jan Klata: Nebojte se

Už třetí sezonu je režisér Jan...

Krystian Lupa: Politika je...

Práce polského režiséra, scénografa...

Setkání divadel střední...

V Divadle pod Palmovkou na přelomu...

Dnes o všem pochybuji –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2016



Obsah,