Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Balet Jihočeského divadla čekají změny

Attila Egerházi, umělecký šéf baletního souboru Jihočeského divadla, příští rok s největší pravděpodobností ve své funkci skončí. Ředitel Lukáš Průdek mu neprodlouží smlouvu, kterou má do června 2016.

Attila Egerházi. FOTO archiv JD ČB

Attila Egerházi. FOTO archiv JD ČB

Baletní soubor vedl úspěšně, dokazují to ceny, které získal jako choreograf, ale i členové jeho ansámblu. O divadle bylo díky tomu slyšet. Soubor pozvedl na určitou úroveň. Ale jeho způsob vedení je velmi osobitý, choreografický rukopis je úzce profilovaný. V regionálním divadle je potřeba udělat změnu, mít někoho s širším záběrem,“ říká Průdek.

Egerháziho zpráva šokovala. Opravdu jsem to nečekal. Komunikace pana ředitele vůči mně byla pozitivní. Cítil jsem, že chce pokračovat v nastoupené práci stejně jako já. Má legální právo to udělat. Profesionálně tomu moc nerozumím a nevím, co je v pozadí. Ve světě není standardem, aby se propouštěl umělecký šéf po sedmi letech. A navíc, pokud je úspěšný. Já úspěšný jsem, což objektivně dokazují i prestižní ocenění, reaguje Egerházi.

Na jih Čech přišel z Maďarska v roce 2009. Tehdy totálně proměnil soubor, propustil velkou část tanečníků a povolal posily především z Maďarska. Upustil od tradičního baletu a věnoval se modernímu tanci. V roce 2010 získal například Cenu Divadelních novin za Ptáka Ohniváka, pod jeho vedením obdržel sólista Zdeněk Mládek Cenu Thálie, což bylo vůbec poprvé v historii Jihočeského divadla.

Igor Stravinskij: Pták Ohnivák (režie, choreografie a scéna Attila Egerházi, prem. 19. 3. 2010). FOTO PETR ZIKMUND

Igor Stravinskij: Pták Ohnivák (režie, choreografie a scéna
Attila Egerházi, prem. 19. 3. 2010) – Cena Divadelních novin 2010 v oboru tanec a balet. FOTO PETR ZIKMUND

O tom, že je budoucnost uměleckého šéfa baletu nejistá, svědčila už první vyjádření Lukáše Průdka, který nastoupil jako ředitel loni v listopadu. Mým přáním je, aby baletní soubor vedle moderny měl i klasická představení. Ta jsou sice dražší, ale regionální divadlo by mělo klasiku nabízet. Současná nabídka je zaměřená na užší diváckou skupinu, řekl před časem v rozhovoru pro MF DNES.

S Egerháziho odchodem skončí s velkou pravděpodobností i současný soubor. Velká část tanečníků přišla do Budějovic právě kvůli němu. Nevidím do budoucnosti, jen vím, že tanečníci jsou v šoku. Můžu ale slíbit, že dokončím příští sezonu korektně, jsem motivovaný, dodává Egerházi.

Jisté je, že už tuto sezonu končí přední sólista Viktor Svidró. Spolu se svou manželkou a tanečnicí Lindou odchází do Prahy. Chceme pokračovat v umělecké cestě, kterou jsme začali v Budějovicích v roce 2009. Viktor dotančí sezonu na točně, potom bude hostovat jako externista. V Praze máme několik možností, domlouváme spolupráci s Petrem Zuskou z Národního divadla, říká Linda Svidró.

V létě uvede soubor před otáčivým hledištěm Labutí jezero, které mělo nedávno premiéru v Českých Budějovicích. Na příští sezonu chystá Attila Egerházi například baletní večer Pas de trois, během kterého vystoupí přímo na scéně houslový virtuos Pavel Šporcl.

Petr Kubát

/Z iDNES převzal a upravil hul/

  • Autor: DN
  • Publikováno: 12. května 2015

Komentáře k článku: Balet Jihočeského divadla čekají změny

  1. Helena Hanetšlégrová

    Zpráva mne nemile překvapila.
    Patřím k divákům, kteří chodí na balet právě proto, jaký je. Pan Egerházi dokáže diváka doslova přetavit. Zapomenete na okolní svět, chcete taky tančit! Jeho představení jsou velkým prožitkem, jízdou na horské dráze.
    Nechápu…

    13.05.2015 (16.04), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,