Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Balet Jihočeského divadla čekají změny

Attila Egerházi, umělecký šéf baletního souboru Jihočeského divadla, příští rok s největší pravděpodobností ve své funkci skončí. Ředitel Lukáš Průdek mu neprodlouží smlouvu, kterou má do června 2016.

Attila Egerházi. FOTO archiv JD ČB

Attila Egerházi. FOTO archiv JD ČB

Baletní soubor vedl úspěšně, dokazují to ceny, které získal jako choreograf, ale i členové jeho ansámblu. O divadle bylo díky tomu slyšet. Soubor pozvedl na určitou úroveň. Ale jeho způsob vedení je velmi osobitý, choreografický rukopis je úzce profilovaný. V regionálním divadle je potřeba udělat změnu, mít někoho s širším záběrem,“ říká Průdek.

Egerháziho zpráva šokovala. Opravdu jsem to nečekal. Komunikace pana ředitele vůči mně byla pozitivní. Cítil jsem, že chce pokračovat v nastoupené práci stejně jako já. Má legální právo to udělat. Profesionálně tomu moc nerozumím a nevím, co je v pozadí. Ve světě není standardem, aby se propouštěl umělecký šéf po sedmi letech. A navíc, pokud je úspěšný. Já úspěšný jsem, což objektivně dokazují i prestižní ocenění, reaguje Egerházi.

Na jih Čech přišel z Maďarska v roce 2009. Tehdy totálně proměnil soubor, propustil velkou část tanečníků a povolal posily především z Maďarska. Upustil od tradičního baletu a věnoval se modernímu tanci. V roce 2010 získal například Cenu Divadelních novin za Ptáka Ohniváka, pod jeho vedením obdržel sólista Zdeněk Mládek Cenu Thálie, což bylo vůbec poprvé v historii Jihočeského divadla.

Igor Stravinskij: Pták Ohnivák (režie, choreografie a scéna Attila Egerházi, prem. 19. 3. 2010). FOTO PETR ZIKMUND

Igor Stravinskij: Pták Ohnivák (režie, choreografie a scéna
Attila Egerházi, prem. 19. 3. 2010) – Cena Divadelních novin 2010 v oboru tanec a balet. FOTO PETR ZIKMUND

O tom, že je budoucnost uměleckého šéfa baletu nejistá, svědčila už první vyjádření Lukáše Průdka, který nastoupil jako ředitel loni v listopadu. Mým přáním je, aby baletní soubor vedle moderny měl i klasická představení. Ta jsou sice dražší, ale regionální divadlo by mělo klasiku nabízet. Současná nabídka je zaměřená na užší diváckou skupinu, řekl před časem v rozhovoru pro MF DNES.

S Egerháziho odchodem skončí s velkou pravděpodobností i současný soubor. Velká část tanečníků přišla do Budějovic právě kvůli němu. Nevidím do budoucnosti, jen vím, že tanečníci jsou v šoku. Můžu ale slíbit, že dokončím příští sezonu korektně, jsem motivovaný, dodává Egerházi.

Jisté je, že už tuto sezonu končí přední sólista Viktor Svidró. Spolu se svou manželkou a tanečnicí Lindou odchází do Prahy. Chceme pokračovat v umělecké cestě, kterou jsme začali v Budějovicích v roce 2009. Viktor dotančí sezonu na točně, potom bude hostovat jako externista. V Praze máme několik možností, domlouváme spolupráci s Petrem Zuskou z Národního divadla, říká Linda Svidró.

V létě uvede soubor před otáčivým hledištěm Labutí jezero, které mělo nedávno premiéru v Českých Budějovicích. Na příští sezonu chystá Attila Egerházi například baletní večer Pas de trois, během kterého vystoupí přímo na scéně houslový virtuos Pavel Šporcl.

Petr Kubát

/Z iDNES převzal a upravil hul/

  • Autor: DN
  • Publikováno: 12. května 2015

Komentáře k článku: Balet Jihočeského divadla čekají změny

  1. Helena Hanetšlégrová

    Zpráva mne nemile překvapila.
    Patřím k divákům, kteří chodí na balet právě proto, jaký je. Pan Egerházi dokáže diváka doslova přetavit. Zapomenete na okolní svět, chcete taky tančit! Jeho představení jsou velkým prožitkem, jízdou na horské dráze.
    Nechápu…

    13.05.2015 (16.04), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,