Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Balet Jihočeského divadla čekají změny

Attila Egerházi, umělecký šéf baletního souboru Jihočeského divadla, příští rok s největší pravděpodobností ve své funkci skončí. Ředitel Lukáš Průdek mu neprodlouží smlouvu, kterou má do června 2016.

Attila Egerházi. FOTO archiv JD ČB

Attila Egerházi. FOTO archiv JD ČB

Baletní soubor vedl úspěšně, dokazují to ceny, které získal jako choreograf, ale i členové jeho ansámblu. O divadle bylo díky tomu slyšet. Soubor pozvedl na určitou úroveň. Ale jeho způsob vedení je velmi osobitý, choreografický rukopis je úzce profilovaný. V regionálním divadle je potřeba udělat změnu, mít někoho s širším záběrem,“ říká Průdek.

Egerháziho zpráva šokovala. Opravdu jsem to nečekal. Komunikace pana ředitele vůči mně byla pozitivní. Cítil jsem, že chce pokračovat v nastoupené práci stejně jako já. Má legální právo to udělat. Profesionálně tomu moc nerozumím a nevím, co je v pozadí. Ve světě není standardem, aby se propouštěl umělecký šéf po sedmi letech. A navíc, pokud je úspěšný. Já úspěšný jsem, což objektivně dokazují i prestižní ocenění, reaguje Egerházi.

Na jih Čech přišel z Maďarska v roce 2009. Tehdy totálně proměnil soubor, propustil velkou část tanečníků a povolal posily především z Maďarska. Upustil od tradičního baletu a věnoval se modernímu tanci. V roce 2010 získal například Cenu Divadelních novin za Ptáka Ohniváka, pod jeho vedením obdržel sólista Zdeněk Mládek Cenu Thálie, což bylo vůbec poprvé v historii Jihočeského divadla.

Igor Stravinskij: Pták Ohnivák (režie, choreografie a scéna Attila Egerházi, prem. 19. 3. 2010). FOTO PETR ZIKMUND

Igor Stravinskij: Pták Ohnivák (režie, choreografie a scéna
Attila Egerházi, prem. 19. 3. 2010) – Cena Divadelních novin 2010 v oboru tanec a balet. FOTO PETR ZIKMUND

O tom, že je budoucnost uměleckého šéfa baletu nejistá, svědčila už první vyjádření Lukáše Průdka, který nastoupil jako ředitel loni v listopadu. Mým přáním je, aby baletní soubor vedle moderny měl i klasická představení. Ta jsou sice dražší, ale regionální divadlo by mělo klasiku nabízet. Současná nabídka je zaměřená na užší diváckou skupinu, řekl před časem v rozhovoru pro MF DNES.

S Egerháziho odchodem skončí s velkou pravděpodobností i současný soubor. Velká část tanečníků přišla do Budějovic právě kvůli němu. Nevidím do budoucnosti, jen vím, že tanečníci jsou v šoku. Můžu ale slíbit, že dokončím příští sezonu korektně, jsem motivovaný, dodává Egerházi.

Jisté je, že už tuto sezonu končí přední sólista Viktor Svidró. Spolu se svou manželkou a tanečnicí Lindou odchází do Prahy. Chceme pokračovat v umělecké cestě, kterou jsme začali v Budějovicích v roce 2009. Viktor dotančí sezonu na točně, potom bude hostovat jako externista. V Praze máme několik možností, domlouváme spolupráci s Petrem Zuskou z Národního divadla, říká Linda Svidró.

V létě uvede soubor před otáčivým hledištěm Labutí jezero, které mělo nedávno premiéru v Českých Budějovicích. Na příští sezonu chystá Attila Egerházi například baletní večer Pas de trois, během kterého vystoupí přímo na scéně houslový virtuos Pavel Šporcl.

Petr Kubát

/Z iDNES převzal a upravil hul/

  • Autor: DN
  • Publikováno: 12. května 2015

Komentáře k článku: Balet Jihočeského divadla čekají změny

  1. Helena Hanetšlégrová

    Zpráva mne nemile překvapila.
    Patřím k divákům, kteří chodí na balet právě proto, jaký je. Pan Egerházi dokáže diváka doslova přetavit. Zapomenete na okolní svět, chcete taky tančit! Jeho představení jsou velkým prožitkem, jízdou na horské dráze.
    Nechápu…

    13.05.2015 (16.04), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,