Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Balet Jihočeského divadla čekají změny

Attila Egerházi, umělecký šéf baletního souboru Jihočeského divadla, příští rok s největší pravděpodobností ve své funkci skončí. Ředitel Lukáš Průdek mu neprodlouží smlouvu, kterou má do června 2016.

Attila Egerházi. FOTO archiv JD ČB

Attila Egerházi. FOTO archiv JD ČB

Baletní soubor vedl úspěšně, dokazují to ceny, které získal jako choreograf, ale i členové jeho ansámblu. O divadle bylo díky tomu slyšet. Soubor pozvedl na určitou úroveň. Ale jeho způsob vedení je velmi osobitý, choreografický rukopis je úzce profilovaný. V regionálním divadle je potřeba udělat změnu, mít někoho s širším záběrem,“ říká Průdek.

Egerháziho zpráva šokovala. Opravdu jsem to nečekal. Komunikace pana ředitele vůči mně byla pozitivní. Cítil jsem, že chce pokračovat v nastoupené práci stejně jako já. Má legální právo to udělat. Profesionálně tomu moc nerozumím a nevím, co je v pozadí. Ve světě není standardem, aby se propouštěl umělecký šéf po sedmi letech. A navíc, pokud je úspěšný. Já úspěšný jsem, což objektivně dokazují i prestižní ocenění, reaguje Egerházi.

Na jih Čech přišel z Maďarska v roce 2009. Tehdy totálně proměnil soubor, propustil velkou část tanečníků a povolal posily především z Maďarska. Upustil od tradičního baletu a věnoval se modernímu tanci. V roce 2010 získal například Cenu Divadelních novin za Ptáka Ohniváka, pod jeho vedením obdržel sólista Zdeněk Mládek Cenu Thálie, což bylo vůbec poprvé v historii Jihočeského divadla.

Igor Stravinskij: Pták Ohnivák (režie, choreografie a scéna Attila Egerházi, prem. 19. 3. 2010). FOTO PETR ZIKMUND

Igor Stravinskij: Pták Ohnivák (režie, choreografie a scéna
Attila Egerházi, prem. 19. 3. 2010) – Cena Divadelních novin 2010 v oboru tanec a balet. FOTO PETR ZIKMUND

O tom, že je budoucnost uměleckého šéfa baletu nejistá, svědčila už první vyjádření Lukáše Průdka, který nastoupil jako ředitel loni v listopadu. Mým přáním je, aby baletní soubor vedle moderny měl i klasická představení. Ta jsou sice dražší, ale regionální divadlo by mělo klasiku nabízet. Současná nabídka je zaměřená na užší diváckou skupinu, řekl před časem v rozhovoru pro MF DNES.

S Egerháziho odchodem skončí s velkou pravděpodobností i současný soubor. Velká část tanečníků přišla do Budějovic právě kvůli němu. Nevidím do budoucnosti, jen vím, že tanečníci jsou v šoku. Můžu ale slíbit, že dokončím příští sezonu korektně, jsem motivovaný, dodává Egerházi.

Jisté je, že už tuto sezonu končí přední sólista Viktor Svidró. Spolu se svou manželkou a tanečnicí Lindou odchází do Prahy. Chceme pokračovat v umělecké cestě, kterou jsme začali v Budějovicích v roce 2009. Viktor dotančí sezonu na točně, potom bude hostovat jako externista. V Praze máme několik možností, domlouváme spolupráci s Petrem Zuskou z Národního divadla, říká Linda Svidró.

V létě uvede soubor před otáčivým hledištěm Labutí jezero, které mělo nedávno premiéru v Českých Budějovicích. Na příští sezonu chystá Attila Egerházi například baletní večer Pas de trois, během kterého vystoupí přímo na scéně houslový virtuos Pavel Šporcl.

Petr Kubát

/Z iDNES převzal a upravil hul/

  • Autor: DN
  • Publikováno: 12. května, 2015

Komentáře k článku: Balet Jihočeského divadla čekají změny

  1. Helena Hanetšlégrová

    Zpráva mne nemile překvapila.
    Patřím k divákům, kteří chodí na balet právě proto, jaký je. Pan Egerházi dokáže diváka doslova přetavit. Zapomenete na okolní svět, chcete taky tančit! Jeho představení jsou velkým prožitkem, jízdou na horské dráze.
    Nechápu…

    13.05.2015 (16.04), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 11/2016

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


24. 5.-6. 6. 2016

Číslo 11/2016 (24. 5.-6. 6. 2016)

Obsah čísla 11/2016

Sloupek

Shakespeare 2016

Kolem třiadvacátého dubna jsem...

Sukces měsíce

Bohuslav Martinů: Epos o...

Režie Jiří Heřman, Národní divadlo...

K věci

Přátelství, to je někdy...

Kde se vzal, tu se vzal, vznikl v...

Fejeton

Nežli žít na kolenou, to...

Tdtdtdtrrr! Špička jazyka za...

Glosa

O symbolech

Konec druhé světové války slaví...

Kronika

Jednou větou

Národní divadlo získalo zpět...

Kritika

Maškaráda v kostce

Maškaráda Michaila Jurjeviče...

Toyen a Woolfová na...

Nanohach končí! Týden před Vánoci...

Spor Shylocka s korektností

Monodrama u nás nepříliš známého...

Záměny pohlaví, moudrost i...

Inscenace oblíbené Shakespearovy...

Karel IV. byl sympaťák

K oslavám sedmistého výročí...

Dokonalost ne vždy dokonalá

Brněnská tvůrčí skupina DOK.TRIN si...

Kouzla pro rodiče s dětmi

Nový šéf opery Jihočeského divadla...

Nechat díl práce na...

Elementárně syrový dramatický...

Étos kusu tkví v osudech...

Inscenace Otvírání studánek Alfréda...

Co je vlastně étos tohoto...

Otvírání studánek Alfréda Radoka...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 11/2016...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Marie Štípková: Díky...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miloš Horanský: Buďte...

Rozhovor s režisérem

Honza Malík: Rozchod...

Rozhovor s tanečníkem a choreografem

Kontext

EFB a jeho cesty za operou

E. F. Burian (1904–1959) byl génius...

Když nám je spolu tak...

Úvahy filmové

Duše okouzlená…...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

S nevysloveným nelze...

Ve čtvrtek 31. března vystoupil ve...

Došlo do redakce

Jan Steklík: Grafické partitury CD,...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 11/2016



Obsah,