Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

30. listopadu—11. prosince

30. listopadu

S Divadelní revuí do Francie
Druhé číslo letošní Divadelní revue se věnuje z větší části francouzskému divadlu (v rozsahu od současné jevištní interpretace barokního a klasicistního divadla přes fenomén postavy řeholnice ve francouzském dramatu sklonku 18. století po Apollinaira, Artauda, Régyho, Nadje i pařížský festival Divadlo národů). Autorsky se na tomto panoramatu podílejí Magdalena Jacková, Jana Patočková, Soňa Šimková, Milan Bažil, Jan Zdichynec a další. Ozdobou čísla je pak rozhovor s dramaturgem, překladatelem a esejistou Karlem Krausem, který s ním vedla Barbora Topolová. Do svazku se vešla i anketa Jak dnes psát/pojednávat dějiny českého divadla 20. století? a příspěvky z květnového semináře Metodologie zpracování dějin českého divadla 20. století (Zuzana Sílová, Jan Císař, David Drozd). br

Na Kampě Radioservis vydal ve spolupráci s ČRo 2CD Jan Werich a Miroslav Horníček na Kampě aneb O Voskovcovi, Osvobozeném divadle i o životě… Jde o historické záznamy šesti setkání Jana Wericha s Miroslavem Horníčkem, které vysílal Československý rozhlas v premiéře na jaře r. 1966. Autorem pořadu byl Jiří Bauer. Obsah i téma vyprávění ovlivnila svobodnější společenská atmosféra druhé poloviny šedesátých let (blahopřání Jiřího Voskovce k šedesátým narozeninám Jana Wericha odvysílal rozhlas už o rok dřív, 6. února 1965). Současné vydání využívá většinu ze zvukového záznamu z Archivu ČRo a jako bonus přidává i jediné společné setkání Jana Wericha, Miroslava Horníčka a Jiřího Suchého ve studiu před rozhlasovým mikrofonem v hudebním pořadu Gramotingltangl. tam

2. prosince

Nejen pro punkery V pražském Biu Oko se konala pražská premiéra snímku režiséra Pavla Sličného a souboru Nejhodnější medvídci Gorila aneb Odpovědi na všechny ty votazníky, s nimiž se dnes potýká celý svět. Jde o filmové zpracování či spíš audiovizuální záznam do reálného prostředí přenesené divadelní inscenace hry René Levinského (alias Helmuta Kuhla) Harila v podání souboru Nejhodnější medvídci. Hlavní čtveřici punkerů (s gorilou v podání Johany Švarcové pětici) ztvárnili – tak jako na divadle – Daniel Vavřík, David Doubek, Jitka Říhová a Jan Turner. Ač hlavní zápletka zůstala zachována, je celá historka únosu gorily ze zoo, aby mohla svobodně menstruovat a nebyla přitom pozorována lidmi, vyprávěna a komentována štamgasty sedícími v hospodě U Buddyho v zahrádkářské kolonii v Libni. Ztvárnili je profesor Jan Císař, milovník psů Zdeněk Srstka či režisér Divadla Na tahu Andrej Krob. Ve filmu vystupuje i saxofonista Plastic People of The Universe Vratislav Brabenec a závěrečnou píseň hrají Pavel Zajíček a skupina DG 307. Už to samo o sobě – nemluvě o excelentních promluvách profesora Jana Císaře – je příslibem, že snímek má šanci stát se kultovním nejen pro stárnoucí punkery. osk

Čert kmotrem Při obnovené premiéře (původní 26. 11. 2006) inscenace Českých Vánoc Petra Svojtky pokřtili v Městských divadlech pražských CD s koledami z tohoto představení. Kmotrem se – zcela netradičně – stal čert v podání Vasila Fridricha, spolukřtitelem byl anděl Evy Nádaždyové. Na CD jsou jak české koledy, tak i vánoční písně jiných národů v podání herců MDP, kteří se rovněž doprovázejí na hudební nástroje. Koledy zaranžoval Tomáš Kořének a hudební nastudování měl na starosti Dominik Renč. Maix

3. prosince

Jako šafránu V pražském Divadle Archa se pro jeden večer opět spojily legendy českého písničkářství vystupující v 60. a 70. letech minulého století ve sdružení Šafrán. Stalo se tak u příležitosti souhrnného vydání jejich dobových nahrávek. Exklusivně nakladatelstvím Galén vypravené doubleCD obsahuje vůbec první na CD vydané nahrávky ze singlů nakladatelství Supraphon z let 1968–1976 a legendární album Šafrán, jehož první vydání v roce 1977 putovalo do stoupy. Koncertu předcházelo autorem, písničkářem a publicistou Janem Burianem iniciované, osobně laděné představení chystané „hořké“ knihy o jeho otci, divadelníkovi E. F. Burianovi, ve které se věnuje především jeho válečnému a poválečnému životu. Kniha vyjde na jaře. Na koncertu pak agilní nakladatelství Galén představilo další své aktuální počiny – CD Jaroslava Hutky Tak jako květ s jeho nahrávkami pro Rádio Svobodná Evropa z roku 1986, koncertní dvojalbum Včerejší vydání Vladimíra Merty a Jana Hrubého a „konopné pohádky“ Vlastimila Třešňáka The vole – Hraboš hrdina. Autor v ní s velkou mírou jazykové a situační fantazie rozvíjí příběh hraboše Luboše setkávajícího se s řadou povědomých postav české společnosti a kultury, které se ocitají v groteskně absurdních situacích. hul

4. prosince

Za Brno kulturní
Vážené členky a vážení členové Rady města Brna, dovolujeme si vás oslovit prostřednictvím otevřeného dopisu jménem iniciativy Brno kulturní. Iniciativa sdružuje jednotlivce napříč kulturní, sociální a akademickou sférou v Brně. Naším cílem je změna financování kultury v Brně. Reagujeme na vršení nedobrých rozhodnutí a z nich plynoucích nešťastných událostí posledních týdnů a měsíců v oblasti kulturní politiky ve městě Brně. Tak začíná otevřený dopis, kterým se ustanovila nově vzniklá iniciativa Brno kulturní, jejímiž zakládajícími členy jsou Martin Bernátek – teatrolog, Vratislav Dostál – novinář, Anna Durnová – vědecká pracovnice, Petra Hlaváčková – kurátorka, Tereza Freyová – pracovnice v sociálních službách, Jiří Honzírek – režisér, P. J. Kryštof – herec a režisér, David Oplatek – sociální pracovník, Pavla Spurná – kulturní manažerka. hul

5. prosince

V pražském Divadle Kalich zahájil své turné operní zpěvák Štefan Margita. Na stejném místě se představil i 7. prosince, 13. prosince vystoupil v Aldisu v Hradci Králové, dále byl hostem domu kultury v Mladé Boleslavi a kulturního domu Metropol v Českých Budějovicích. Svou koncertní sérii zahájil poté, co se 1. prosince vrátil ze čtvrtročního angažmá v předních operních domech v Německu a Spojených státech. Jak Berlín, tak Chicago jsou velice důležité štace pro každého zpěváka. V podstatě to jsou nejlepší divadla světa, kde se dostáváte do rukou těch nejlepších. V Berlíně to je úžasný světový dirigent Simon Rattle a v Chicagu Sir Andrew Davis. Od těchto lidí se člověk hodně naučí, ohlédl se Margita za svým čerstvým zahraničním působením.

6. prosince

Praha – Paříž 2011 Po týdnu setkání autorů, režisérů a českých i francouzských překladatelů, které v Praze v dubnu letošního roku zorganizoval Francouzský institut, konala se v Paříži třídenní akce Praha – Paříž, na níž byla představena nová česká divadelní tvorba. Slavnostní zahájení v divadle Théâtre Ouvert začalo debatou na téma České divadlo dnes, jíž se účastnili Lucien Attoun, ředitel divadla Théâtre Ouvert, režisérka Katia Hala, prezidentka asociace Écritures du Monde Françoise Allaire a spisovatel Mohamed Kacimi. Poté následovalo scénické čtení divadelní hry Romana Sikory Zpověď masochisty a setkání s Romanem Sikorou a jeho překladatelkou Katiou Hala. Další dny se v Českém centrum v Paříži konala scénická čtení úryvků z divadelních her Akvabely (David Drábek), Poslední večeře (Pavel Trtílek) a Kauza Salome (Petr Kolečko), Teremin (Petr Zelenka), Zapálená srdce (René Levínský) a Andělský smích (Daniela Fischerová). Projekt pořádala asociace Écritures du Monde ve spolupráci s Českým centrem v Paříži, divadlem Théâtre Ouvert, Francouzským institutem v Praze, Maison Antoine Vitez a českými agenturami Dilia a Aura-Pont.

7. prosince

Radikálně mladí V pražském Divadle Archa od roku 1995 již podeváté) hostoval belgický soubor Ultima Vez choreografa Wima Vandekeybuse. Tentokrát přivezl pohybové představení, jehož – jak sám uvedl – byl spíše iniciátorem než v pravém smyslu autorem. Dal totiž prostor mladým performerům, ať sami svá témata a formy naleznou a interpretují. Vznikla inscenace plná „vandekybusovského“ fyzického nasazení, napětí a agresivity obohacená přímočaře formulovanými názory, postoji a groteskními situacemi ze světa, kam starší generace – nejen Vandekeybus (roč. 1963) – nedohlédne. Když pracuješ s mladými lidmi a děláš představení pro jejich vrstevníky, musíš jim dát šanci se vyjádřit, řekl o vzniku projektu Vandekeybus. Mladí lidé se vymezují vůči autoritám, a pokud jsem chtěl, aby představení věřili, nemohl jsem je v ničem omezovat. Je to jejich představení, a díky tomu mu dávají obrovskou energii. Dával jsem jim režijní instrukce, ale zároveň jsem jim řekl: to vše můžete použít proti mně. Hrál jsem roli člověka, který je příliš starý na to, aby ho vzali mezi sebe.

Galerie města Trutnova otevřela expozici loutek, hraček a objektů scénografky Terezy Komárkové. Výstava děl autorky, která se podílela například na divadelních projektech bratří Formanů, bude otevřena do 14. ledna.

Odboráři Státní opery Praha po dohodě s ředitelem Národního divadla a prozatímního šéfa Státní opery Praha Ondřejem Černým odvolali stávku, kterou chystali na protest proti sloučení s operou Národního divadla, plánovanému od 1. ledna příštího roku.

Agentura ArcoDiva pokřtila v pražském Kaiserštejnském paláci nové CD Andrey Kalivodové nazvané THE PATHS OF LOVE. Jde o live snímek koncertu v Jihlavě (3. 6. 2011), na němž mezzosopranistka za doprovodu klavíristky Ladislavy Vondráčkové zabrousila do písňového repertoáru, který se u nás málo hraje, natož vydává: za nejcennější lze považovat Písničky na jednu stránku Bohuslava Martinů a Písně nejtajnější Petra Ebena a také desetiminutovou skladbu Stála Kačenka u Dunaja Jana Kunce i baladu Osiřelo dítě Otakara Ostrčila. Ke známým cyklům naopak patří Výběr z lidové poezie Leoše Janáčka a Cigánské melodie Antonína Dvořáka. her

8. prosince

Symfoetus Tak se jmenuje nová performance souboru Teatr Novogo Fronta, jejíž autorkou a režisérkou je zakládající členka TNF Irina Andreeva a jež měla premiéru v pražském Cross Clubu. Teatr Novogo Fronta zaciluje své polyvrstevnaté projekty na všechny lidské smysly. Zvuk a hudba hrají stejnou úlohu jako světlo, jako herci a jejich pohyb a tanec. Vážné sekvence mixují s groteskou, tanec s akrobacií, humor s fraškou. Symfoetus je temná groteska o muži, který se po letech vrací tam, odkud musel odejít, podobenství o člověku vydávajícím se zpátky vlastní pamětí… fyzické divadlo. (více na i-DN) Dominik Melichar

Unikátní torzo ženské postavy vyřezané z lipového dřeva, které bylo objeveno před šesti lety, představila například poprvé veřejnosti výstava Barokní loutka?, která byla otevřena v chrudimském Muzeu loutkářských kultur. Není jisté, zda je to skutečně loutka či spíše panenka, protože ruce a nohy chybí, hlavička je však pohyblivá. V každém případě jde o vrcholný výtvor dávného řezbáře se zbytky polychromie, konstatovala ředitelka muzea Simona Chalupová. Výstava završuje Rok barokní kultury, který v Chrudimi končí 8. ledna příštího roku.

Ministr kultury Jiří Besser (TOP 09 a Starostové) rezignoval. Uvedl, že svou kauzou nechce zatěžovat vládu. Besser už v minulých dnech ztratil podporu své strany.

9. prosince

Národní divadlo v Praze připravilo noční prohlídku divadla. Součástí je prohlídka základních kamenů, předsálí prezidentské lóže či šatny herců. Při příznivém počasí vystoupí lidé i na střechu, uvedla mluvčí akce Kateřina Kratinová.

Pražské Divadlo Minor oslavilo jubileum – uplynulo deset let od vstupu do nové budovy ve Vodičkově ulici. Při této příležitosti byla slavnostně otevřena Pasáž Minor, která prošla výraznou proměnou. Několik stavebních úprav z ní vytvořilo jakési rozšířené divadelní foyer: je zde obchod divadla Minor, pokladna, občerstvení Mamacoffee a rozšířená Galerie Minor, kde byla zahájena interaktivní výstava věnovaná lidskému tělu Krajiny tělní. O víkendech zde budou probíhat výtvarné dílny.

11. prosince

TV Zlatá šedesátá
černobílá
Není od věci pustit si občas v neděli dopoledne ČT 2. Vzpomíná se tu občas a já měl štěstí na dvě velice svěží dvacetiminutovky. Jedno z pokračování Supertingltanglu s moderátorem Jiřím Suchým (s vročením 1970 v režii Ivana Soeldnera) zaplnilo bezprostřední povídání s Karlem Vlachem, ukázku jeho klidu a trpělivosti při zkoušce, i pár krátkých hudebních ukázek s invenčním obrazovým doprovodem. Ten byl ještě výraznější v recitálu Čas slunce a růží s Karlem Gottem v režii Jana Němce 1968. Dnes poněkud úporně prezentovaná superhvězda pěla tehdy s jiskrou, pár songů (z nichž se nestaly hity) se vyznačovalo hudební invencí. Ale i nepřekvapivé refrénovky a slavné standardy byly zajímavě, totiž v jakémsi významovém kontrapunktu, „obrazem“ doplňovány. Kupříkladu Bernsteinovo Somewhere (Kout pro nás) z West Side Story bylo snímáno na jakémsi smetišti a pěvec s figurantkou svírali v rukou pušky. Kamera múzicky i muzikálně „klouzala“ a působilo to silněji než mnohé současné těkavé videoklipy. br

  • Autor: redakce
  • Publikováno: 26. prosince 2011

Komentáře k článku: 30. listopadu—11. prosince

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,