Amberville byly všechny prostory plzeňské Alfy vyzdobeny přehršlí plyšových miláčků, které na výzvu divadla „dodalo“ mnoho soukromých subjektů i organizací. Plyšové hračky jsou i hlavními (a jedinými) hrdiny speciálně vytvořeného světa stejnojmenného románu (jméno autora Tim Davys je pseudonymem prý známé a veřejně činné osobnosti švédské národnosti), který posloužil jako předloha pro dramatizaci Marka Pivovara. Jím vytvořenou hru pak v Plzni nastudoval režisér Radovan Lipus. S pomocí výtvarníka Davida Baziky stvořil svět plyšáků, pohybujících se po kuchyňské lince, která tvoří scénu. Se zvířátky manipulují herci, z nichž vidíme ruce, černé košile se světlými vázankami a někdy i dolní část obličeje (ne však oči), to když vodiči „v zastoupení“ pojídají hot dogs nebo pokuřují.">
Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Zvířátka na kuchyňské lince

    Při slavnostní premiéře inscenace Amberville byly všechny prostory plzeňské Alfy vyzdobeny přehršlí plyšových miláčků, které na výzvu divadla „dodalo“ mnoho soukromých subjektů i organizací. Plyšové hračky jsou i hlavními (a jedinými) hrdiny speciálně vytvořeného světa stejnojmenného románu (jméno autora Tim Davys je pseudonymem prý známé a veřejně činné osobnosti švédské národnosti), který posloužil jako předloha pro dramatizaci Marka Pivovara. Jím vytvořenou hru pak v Plzni nastudoval režisér Radovan Lipus. S pomocí výtvarníka Davida Baziky stvořil svět plyšáků, pohybujících se po kuchyňské lince, která tvoří scénu. Se zvířátky manipulují herci, z nichž vidíme ruce, černé košile se světlými vázankami a někdy i dolní část obličeje (ne však oči), to když vodiči „v zastoupení“ pojídají hot dogs nebo pokuřují.

    Plyšová zvířátka v rukou loutkovodičů FOTO PAVEL KŘIVÁNEK

    Něžné hračky, tolik oblíbené nejenom dětmi, hrají v drsném detektivním thrilleru, kde v umělém městě plyšáků existuje Seznam mláďat a Seznam smrti (jelikož se nejedná o bytosti podléhající biologickému koloběhu, musí být smrt vždy vlastně násilná). Manipulace se seznamy a pátrání po tom, kdo s nimi disponuje, tvoří páteř příběhu, který se odehrává v rámci specifické, plyšácké civilizace. Ta má své náboženství (božstvo se jmenuje Magnus), rodinné i milostné vztahy, bují tu zločin (šéfem zločinecké organizace je oproti originálu milerovský Krteček), medicínu – až po plastickou chirurgii, výrazně v této aglomeraci vystupuje do popředí také perverzní sex („sado-maso“ gazela Sam střídající partnery: Za dvě hodiny mám objednanýho slona. O toho bych dost nerad přišel. Víš, co on tím chobotem všechno umí?).

    Na jevišti – kuchyňské lince se intrikuje, sexuálně vyvádí, vraždí, zatýká. Umná manipulace herců s plyšáky vytváří bizarní spojení hraček s pohyblivostí lidských rukou, drsná moralita zpytuje hranice dobra a zla, jejich prostupování i (ne)možnosti aplikace jednoho ve prospěch druhého. V plyšovém městě Amberville neexistují přirozené zákonitosti, tím více hra obnažuje to umělé, co do svých životů my lidé vnášíme. „Obsazení“ roztomilými hračkami může paradoxně oslabit pozornost při sledování poměrně komplikované fabule – plyšáci vypadají totiž stále stejně roztomile.

    Lipusova inscenace je námětem i zpracováním originální, dynamiku příběhu akcentují nahrávky skupiny Buty.

    Divadlo Alfa Plzeň – Tim Davys, Marek Pivovar: Amberville aneb Drsné město hebkých plyšáků. Překlad Robert Novotný. Režie Radovan Lipus, výprava David Bazika, dramaturgie Pavel Vašíček. Světová premiéra 27. května 2011.

    • Autor:
    • Publikováno: 27. června 2011

    Komentáře k článku: Zvířátka na kuchyňské lince

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,