Ztracené tělo
Nejnovější projekt zpěvačky Lenky Dusilové, tanečnice Markéty Vacovské a režiséra Petra Boháče s názvem One Step Before the Fall je věnován Muhammadu Alimu a všem bojovníkům kolem nás. Na scéně jsou jen dvě ženy a neskutečná energie. Jen tanec a zpěv, hudba, zvuk, žádná slova a přece vysloveno vše, co mělo. Premiéru si projekt odbyl 29. listopadu v divadle UFFO v Trutnově. Následující řádky reflektují pražskou premiéru 2. prosince v experimentálním prostoru Teatro NoD.
Scéna je až banální. Vstoupíte do sálu a tam je uprostřed boxerský ring ze tří stran sousedící s hledištěm, z čtvrté strany zvukařský pult a zvon, jakým se při boxerských zápasech oznamují konce a začátky kol. Ring je zatím zcela obnažený. Osamocené čtvercové jeviště čekající na svůj zápas. Každého to asi někdy napadne – každý čeká na svůj zápas. Konečně se sálem rozlehne hlas Muhammada Aliho. Nejspíše nějaký projev nebo záznam z rozhovoru. Ali mluví dlouho, je však jasné, že je to záznam z doby, kdy u tohoto legendárního boxera proukla Parkinsonova nemoc. I ta je tématem inscenace. Parkinsonova choroba, boj, vyčerpanost, kolaps. Alimu je rozumět velmi špatně, nebo skoro vůbec. Mezitím se na ring vyhoupne Markéta Vacovská. Postupně si sundá bílou košili a náušnice. Jde se do boje, ženství musí jít stranou. Je tu jen ona, Ali, zápas, očekávání bolesti, ale i vítězství.
![boxer-114](https://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2012/12/boxer-114-460x304.jpg)
Jde se do boje, ženství musí jít stranou. FOTO JiŘÍ ŠTRÉBL
Mezitím Lenka Dusilová, usednuvší za zvukařský pult, spustila svou zvukovou odpověď na to, co se odehrávalo v ringu. A nejen odpověď. Extatický zpěv Dusilové byl zároveň protivníkem tanečnice. V pravém boxerském utkání do sebe naráží části těla dvou zápasníků. Pěsti se odráží od paží, od hlavy, od hrudi, od boků. Tělo vždy skončí zas u těla, nelze jít dál. Jde o to jedno z těl položit na zem. V představení však tělo Vacovské naráželo do zvuku, do zpěvu beze slov, do zpěvu, který mohl znamenat jen jedno – boj sama se sebou. Tak se její tělo zcela ztratilo a zůstala jen podstata.
V ringu probíhal doslova boj na život a na smrt. Silový tanec Vacovské, fúze boxerských úderů a pohybů s výrazovým tancem ukázal jedinečný pohled na tělo sportovce. Boxer přece v ringu taky tančí, ovšem s cílem svého partnera položit na lopatky, zničit jej. I v tomhle zmrzačení původního záměru tance – povznést ducha či upevnit svůj společenský statut – zračí se jediný cíl: vyhrát boj za každou cenu.
![boxer-119](https://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2012/12/boxer-119-460x304.jpg)
Je tu jen ona, Ali, zápas, očekávání bolesti, ale i vítězství. FOTO JIŘÍ ŠTRÉBL
Dokud byl ring obnaženým hledištěm, i Vacovská-Ali byla obnažená a s v uších jí znějícím melancholickým zpěvem Dusilové tančila své vnitřní odhodlání, své poslání i svůj strach. Pak bylo však na čase pustit se do boje. Rychle navléknout rukavice, zasadit do rohů tyče hrazení, natáhnout tři gumové provazy a zvon, jejž obsluhoval sám Boháč, ohlásil další kolo. Obrovská vlna energie najednou proudila z ringu a od pultu, kde už Lenka Dusilová doslova řezala do kytary. Vacovská-Ali tančila svůj životní tanec, svůj zápas. Vyhrávala, prohrávala, skvěle pracovala s gumovým hrazením, odrážela se od něj, provlékala se jím. Dusilová jen s kytarou a efekty dávala promyšleně své zvukové vlny do smyčky, kolo za kolem, kolo za kolem. Kolo za kolem. Strhující.
A najednou přišla prohra. Nádherná emotivní scéna, kdy se celý ring ozvučí a v níž si Markéta Vacovská sedící v rohu znovu nandavá náušnice a obléká bílou košili. Ali se vzdává, nemá na vybranou. Tanečnice ze sklenice vody vysaje chránič zubů, pomalým krokem v ruce sklenici se přesune do protějšího rohu, chytne se za provazy a pomalu se nad sklenici nahýbá, až je hlavou těsně nad ní. Pak teprve do ní velmi pomalu vyplivne chránič. Zdá se, že je dobojováno.
![boxer-140](https://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2012/12/boxer-140-460x304.jpg)
Žádné vzdávání! FOTO JIŘÍ ŠTRÉBL
Teď však přichází to, co je hlavním poselstvím One Step Before the Fall. Žádné vzdávání! A Vacovská, teď už jako žena s náušnicemi a v košili, se vrací do zápasu a nakonec vyhrává. Lenka Dusilová už není její soupeř, ale spoluhráč. Tanec a hudba. Hudba a tanec. Vše končí strhujícím vítězstvím.
One Step Before te Fall je spíše divadelní miniaturou. Trvá necelou tři čtvrtě hodinu. Ovšem je to projekt nabitý energií, v němž nemusí být kulisy ani dialogy, protože to hlavní se odehrává na rovině střetu tance a hudby. Oba fenomény jsou tělesné, ale oba své tělo nějakým způsobem ztrácejí. A až v jejich spojení tělo pozvedají a dávají mu nový smysl.
Hodnocení: @@@@@
Markéta Vacovská, Lenka Dusilová & Spitfire Company & DAMÚZA: One Step Before the Fall. Koncept, režie Petr Boháč, choreografie, tanec Markéta Vacovská, hudba, zpěv Lenka Dusilová, scénografie Petr Boháč, Jeník Bubal, light design Martin Špetlík.
Komentáře k článku: Ztracené tělo
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)