8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny >

Žofín hostil taneční a hudební TV filmy

Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha, jehož 48. ročník se konal od 15. do 19. října na pražském Žofíně, nabídl  77 soutěžních pořadů z 21 zemí světa.  Českou republiku zastupovalo 6 pořadů a v nesoutěžní sekci bylo možnost zhlédnout čtyři programy.

Grand Prix Golden Prague 2011. Snímek Zlatá Praha
    :::
    Grand Prix Golden Prague
    si ze soutěže odnesl snímek francouzské společnosti Camera lucida productions Karneval zvířat režisérů Andy Sommer & Gordon. Každý večer vypráví otec svému synovi pohádku na dobrou noc, aby chlapec lépe usnul. Jako námět si vždy dítě vybere stejnou vážnou knihu s listy partitury, fotografiemi orchestru a obrázky zvířat. Kniha, která je vlastně partitura, se jmenuje Karneval zvířat francouzského skladatele Camilla Saint – Saënse.
    Český křišťál
    v kategorii Dokumenty o hudbě a tanci si odnáší snímek francouzské společnosti ARTE France Jiří Kylián: Zapomenuté vzpomínky. Ve věku 63 let je Jiří Kylián jedním z nejvýznamnějších choreografů své generace. Je tvůrcem více než stovky choreografií, z nichž některé představují součást repertoáru největších tanečních center po celém světě. Navzdory jeho mezinárodní slávě nebyl dosud vytvořen žádný dokument věnovaný tomuto umělci. Na vině není pouhá shoda náhod, ale i choreografova naprostá neochota se něčeho podobného účastnit. Tento snímek také získal Cenu České televize.
    Druhý Český křišťál v kategorii Performing Arts (záznamy opery, operety, muzikálu, tance, baletu, koncertů atd.) si ze soutěže odnesl záznam Verdiho opery nazvaný Rigoletto v Mantově společnosti RAI Radiotelevisione Italiana v koprodukci Rada film, BBC a NHK. Rigoletto v Mantově je dalším dílem úspěšné série „Filmů živě“ Andrei Andermanna, který už takto zpracoval v prostředí a čase Tosku v Římě a La Traviatu v Paříži. Rigoletto se natáčel na autentických místech v Mantově a provozoval živě v prostředí stanoveném libretem. Ve výjimečném uměleckém a pěveckém obsazení figuruje Plácido Domingo v roli Rigoletta, Julie Novikovová jako Gilda, Vittoria Grigola jako Vévoda a maestro Zubin Mehta za dirigentským pultem Národního symfonického orchestru RAI.
    Zvláštní uznání
    za mimořádný umělecký počin získal německý film Taktovka režiséra Michaela Wenda, který přináší reportáž z dirigentské soutěže Gustava Mahlera. Animovaná postavička návrháře taktovek sleduje dvanáct mladých dirigentů z celého světa, kteří se shromáždili na deset dnů v německém Bambergu, aby se zúčastnili světově nejprestižnější dirigentské bitvy.
    Další ceny
    Cenu České televize získal dokument Jiří Kylián: Zapomenuté vzpomínky a Ocenění Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97 si odnáší pořad Rostropovič: Violoncellový génius.
    ///

Ocenění – MTF Zlatá Praha 2011

Grand Prix Golden Prague

Pořad: Karneval zvířat

Společnost: Camera lucida productions

Koproducent: France Télévisions

Režie: Andy Sommer & Gordon

Zdůvodnění: V době, kdy je vážná hudba často považována za přežitou formu umění, jež je zacílena na stárnoucí generaci, je obzvláště důležité vytvářet vysoce kvalitní programy, které mohou zasáhnout v plné šíři mladou generaci. Pořad Karneval zvířat tak činí přesvědčivě a zábavnou formou. Výběr repertoáru v podobě skladby, která se skládá z krátkých epizod, dokonale vyhovuje televiznímu mediu. Tomuto programu, složenému z nádherně natočeného koncertu a překrytému roztomile rozvernou animací, se jistě podaří zaujmout děti všech věkových skupin.

Český křišťál – Dokumenty o hudbě a tanci

Pořad: Jiří Kylián: Zapomenuté vzpomínky

Společnost: Bel Air Media

Koproducent: ARTE France

Režie: Don Kent

Zdůvodnění: Tento dokument oslavuje a přibližuje život a dílo jednoho z nejvýznamnějších a nejvlivnějších choreografů naší doby. Kyliánův choreografický styl a jeho lidské názory jsou hluboce zakořeněny v jeho rodném Československu a byly formovány poválečnou historií Evropy, která ho zavála z Prahy do Londýna, pak do Stuttgartu a nakonec do Haagu, kde vedl Holandské taneční divadlo plné čtvrtstoletí. Vyvážená struktura, celistvost a skromnost tohoto intimního dokumentárního portrétu nás zavádí do osobního příběhu, báječné ironie a udivující zručnosti velkého umělce.

Český křišťál – Performing Arts

Záznamy opery, operety, muzikálu, tance, baletu, koncertů atd.

Pořad: Rigoletto v Mantově

Společnost: RAI Radiotelevisione Italiana

Koproducenti: Rada film, BBC, NHK

Režie: Marco Bellocchio

Zdůvodnění: Rigoletto v Mantově je po Tosce a Traviatě třetí vysoce úspěšnou filmovou operou produkovanou Andreou Andermannem. Tento jedinečný žánr spojuje svět  živě vysílané televizní události s celovečerním filmem. Obsazení s Placidem Domingem v titulní roli je jednoznačně silné. Skvělé zpívání, přesvědčivé herectví, velká práce kamery a všudypřítomná atmosféra místa vyústí v působivé a strhující provedení Verdiho mistrovského díla. Tím, že Rigoletto v Mantově byl vysílán do 148 zemí světa, podařilo se předvést klasickou operu opravdu celosvětovému televiznímu obecenstvu.

Zvláštní uznání za mimořádný umělecký počin

Pořad: Taktovka

Společnost: AVE Gesellschaft für Fernsehproduktion

Koproducent: Michael Wende

Režie: Michael Wende

Zdůvodnění: Jako výzvu vnímá každá veřejnoprávní televize reportáž z kulturní události, v případě Taktovky jde o dirigentskou soutěž. Mladý tým, který vyráběl tento program, našel invenční způsob, jak to provést. Spojení vtipné animace, reportáže a rozhovorů nás seznamuje s dirigentským uměním a přitom nás stále dobře baví.

Cena České televize

Společnost: Bel Air Media

Koproducent: ARTE France

Režie: Don Kent

Zdůvodnění: Navzdory mezinárodní slávě a uznání to byla vždy zvláštní neochota českého choreografa Jiřího Kyliána dát souhlas ke vzniku dokumentu o jeho životě a tvorbě. Prolomení tohoto odmítavého postoje se podařilo až francouzské společnosti Bel Air Media. A tak v tomto prvém, výsostně uměleckém dokumentu, můžeme vnímat Kyliánovy moudré postřehy a vzpomínky, sledovat ho při práci s jeho souborem a obdivovat nádherné ukázky z jeho mistrovských prací. A to vše vnímavým a poučeným pohledem tvůrčího týmu, v čele s režisérem Donem Kentem.

Ocenění Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97

Pořad: Rostropovič: Violoncellový génius

Společnost: Crux Productions Limited

Koproducent: ITN Productions

Režie: John Bridcut

Zdůvodnění: Tento dokument britského režiséra Johna Bridcuta přináší hluboký lidský ponor do osobnosti a umění velkého ruského violoncellisty Mstislava Rostropoviče. Je zajímavě obohacen o vybrané archivní materiály a především o spontánní výpovědi jeho přátel, rodiny a bývalých žáků. Vznikl tak velmi působivý a přesvědčivý portrét jednoho z největších umělců 20. století.

Cena diváků

Pořad: Karneval zvířat

Společnost: Camera lucida productions

Koproducent: France Télévisions

Režie: Andy Sommer & Gordon

O ocenění se rozhoduje podle hlasování návštěvníků festivalu, kteří vhodili vyplněný hlasovací lístek do boxu ve Videotéce.

///

O festivalu

Svět hudby a tance na dosah ruky

MTF Zlata Praha je jediným festivalem, který od roku 1964 nepřetržitě přímo organizuje, zajišťuje a financuje Československá a později Česká televize. Vedle Prix Italia a Rose d´Or tak patři k nejstarším televizním festivalům na evropském kontinentě. Po řadě proměn je dnes vyprofilován jako světově jedinečný, prestižní festival, prezentující nejlepší světové televizní hudební a taneční pořady a filmy napřič hudebními žánry. V současné době je tak zároveň jediným festivalem, který je věnován výhradně hudebním a tanečním pořadům a filmům, kde základní premisou je vysoká umělecká kvalita. Jde o každoroční inspirativní setkání tvůrců, producentů, odborné i laické veřejnosti, místem poznáváni a soutěžní konfrontace toho nejlepšího, co ve světě v této oblasti vzniká.

Snímky archiv Zlatá Praha

Lukáš Jungbauer, ČT (pro i-DN zpracoval hul)

• Publikováno: 20. října 2011